![]() |
Någon som kan en trevlig vårdikt?
Hej alla!
Jag och en polare ska hålla ett tal i parken på valborg (nej inget fylletal, ett anständigt tal till barnfamiljer och gamlingar;)). Talet i sig är i princip färdigt men jag känner att det hade varit skoj att avrunda det hela med en vacker vårdikt eller liknande. Tyvärr kan jag inte någon riktigt bra vårdikt så spontant, men någon här kanske har en favorit som de vill dela med sig av? Eller kanske rent av en som ni skrivit själva? :) |
Roses are red
Violets are blue I was born beautiful but wtf happened to you? |
En hungrig nekrofil,
steg ur sin bil, började leta, efter att beta, ur någon grav – - människosav, men han var harmynt, med en tand som pynt, inte var det då lönt, att använda fil, ty köttet var så grönt, av förgiftad pil. R.Bruch |
Rosor är röda
Violer är blå Jag har Tourettes Fansatanskitpisskuk (Förlåt... :em:) |
Mycket vackra dikter, men tror tyvärr inte de är lämpliga i sammanhanget. Men tack iaf ;)
|
Nu blir det grönt
Grönt är fint |
Ingen vet vad det betyder.
Alla går å ja dom går sin... Plötsligt kommer våren. Bakom en vedstapel, som någon kastat kull. Plötsligt säjer tussilago; "Ack, där går ju Eva". Lilla tussilago, tussilull-lull. Någon släpper en brakskit. Tystnaden den rives, isönder som ett ark som inte har sett vatten på tre dagar. Plötsligt säjer Karlsson till familjen Svensson: "Vad heter ni?" "Vi heter Olofsson", säjer Sven. "Varför e Sven så dum i huvet?" "De vet vi inte", säjer dom andra. Alla kastar gurka å sten i Svens planet. Alla går omkring å ser så dumma ut. Å plötsligt blir det dans uppå logen. Karl han dansar piga med en kvigekalv som han fångat i ett myggnät uti väster. Plötsligt ser man solen gå ned uti en vik. Å alla stockarna rullar kring... Av: E. Norstedt |
Ty nu är det vår men jag fäller en tår, mitt rage tog slut igår och nu har jag tappat allt hår
Men ty icke detta mitt kolospammande hindra |
Kom igen nu Yes, jag vet att du vill skriva dikter här.
|
Jag gillar Haikus!
Gråvädersmolnen blåser in med vårvärmen. Sen kommer myggen. :D Många bra Vårhaikus! http://www.skrivarsidan.nu/haiku-var...rilkvaell.html |
Nu är det vacker vår
Överallt är fluffiga får Solen lyser allt mer de fluffiga fåren ler Fåren leker och njuter Polisbilens sirener tjuter Glad vår! |
Det var en solig dag.
Då såg jag den första daggmasken. |
Förruttnelse, hasta, o älskade brud,
att bädda vårt ensliga läger! Förskjuten av världen, förskjuten av Gud, blott dig till förhoppning jag äger. Fort, smycka vår kammar -- på svartklädda båren den suckande älskarn din boning skall nå. Fort, tillred vår brudsäng -- med nejlikor våren skall henne beså. Slut ömt i ditt sköte min smäktande kropp, förkväv i ditt famntag min smärta! I maskar lös tanken och känslorna opp, i aska mitt brinnande hjärta. Rik är du, o flicka! -- i hemgift du giver den stora, den grönskande jorden åt mig. Jag plågas häruppe, men lycklig jag bliver därnere hos dig. Till vällustens ljuva, förtrollande kvalm oss svartklädda brudsvenner följa. Vår bröllopssång ringes av klockornas malm, och gröna gardiner oss dölja. När stormarna ute på världshavet råda, när fasor den blodade jorden bebo, när fejderna rasa, vi slumra dock båda i gyllene ro. :thumbup: |
Edith Södergran skrev trevliga dikter :)
Nordisk vår Alla mina luftslott ha smultit som snö, alla mina drömmar ha runnit som vatten, av allt vad jag älskat har jag endast kvar en blå himmel och några bleka stjärnor. Vinden rör sig sakta mellan träden. Tomheten vilar. Vattnet är tyst. Den gamla granen står vaken och tänker på det vita molnet, han i drömmen kysst. Vårmysterium Min syster du kommer som en vårvind över våra dalar... Violerna i skuggan dofta ljuv uppfyllelse. Jag vill föra dig till skogens ljuvaste vrå: där skola vi bikta för varandra, hur vi sågo Gud. |
En god vän sade en gång till mig att: "Våren, jag förstår den inte."
Det tyckte jag var så fint. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:47. |