![]() |
Smarta Broccoli förpackningar
Hittade stora påsar på ICA med mindre broccoli förpackningar (Frysta) i, som man skall värma 3 min i micron. Dom blir då ångkokta och väldigt goda.
Tyckte det var perfekt att ta med till lunchlådan, smidigt och lagom stora förpackningar. När jag visade min nya upptäckt för kollegan vart jag däremot sågad. Han ansåg att det inte var bra att värma dom i micron i en platsförpackning, den skulle då släppa ifrån sig små plast artiklar som man sedan fick i sig när man åt broccolin. Så jag måste höra med er som kanske vet bättre, är det så? Vore ju så jäkla typiskt när man hittat en bra grej. |
Är väl allmänt inte bra att värma plast med mat i
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
1. Varför skulle plasten släppa ifrån sig partiklar när man värmer den med mikrovågor?
2. Varför skulle de förpacka en produkt med en förpackning som är potentiellt hälsovådlig? 3. Varför skulle "plastpartiklarna" vara skadliga om man får i sig dem? |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
|
Citat:
|
Citat:
On topic: Oavsett hälsomässiga effekter känns det inte direkt som det mest prisvärda eller miljövänliga diretk.;) Men det är ju upp till var och en vad man prioriterar. |
Ftalaterna är lösliga i fett. Broccolie innehåller minimalt med fett som ftalaterna kan söka sig till.
En helt annan sak med ost eller margarin. |
Jag ser inga direkta problem med detta. Förutom att det är dyrt eventuellt :)
|
Citat:
Men visst har även de produkterna ett värde i vissa situationer, jag gillar ju t.ex. att köpa de färdigformade hamburgarna från ICA. Rent nötkött, mycket dyrare, men färdigformat. |
Ftalater är mjukgörare. De finns garanterat inte i innerpåsarna som din broccoli ligger i. Plast som är värmebeständig och livsmedelsklassad går utmärkt att använda. Om man har gamla PVC-kärl hemma så ska man inte använda dem för livsmedel.
|
Dude! Jag köper europshoppers och håller upp en en bunke med varmt vatten och låter det stå i 10 min och sen är de krispiga o goda..testa det ;)
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11. |