Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Windows 7 (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144937)

Larsson92 2010-03-08 22:02

Windows 7

Tjenare,
Är inte något bra på datorer, är det någon som vet om man kan ställa in en tid så att datorn stänger av sig själv? Så att jag sätter tiden på 23.00 och vid klockslaget så stängs den av, går det? :P
Isåfall hur?

Jens.Andersson 2010-03-08 22:04

kanske inte i Win7 men definitivt många program som gör det. Googlar du så lär du hitta :)

Johan_P 2010-03-08 22:09

Ja, att välja Windows 7 är ett bra val (läs: bästa val) för en någorlunda modern PC.

Currenthill 2010-03-08 22:17

Finns som sagt ett antal sätt att lösa det på.

Ett exempel: http://www.windows7home.net/windows-...auto-shutdown/

r3mpuh 2010-03-08 22:24

http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=889908

Mvh

08-dude 2010-03-08 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_P (Inlägg 4221174)
Ja, att välja Windows 7 är ett bra val (läs: bästa val) för en någorlunda modern PC.

Absolut inte då det är så minneshungrigt som det är och tar även mycket diskutrymme.

Ur säkerhetssynpunkt är det också långt ifrån det bra då en absolut majoritet av alla virus och maskar snart kommer att rikta in sig på Windows 7 precis som historien visar för de övriga systemen från MS.

Att NSA även har varit med vid utveckligen gör att vi kan förvänta oss det det finns bakdörrar i systemet. Oavsett om jag har något att dölja eller inte så vill jag inte att någon läser av mina diskar utan att jag säger att det är okej.

DRM, skulle användarna börja ställa krav på att DRM inte skulle stödjas i Windows 7 så skulle det tas bort helt om nu ingen alls skulle köpa Windows 7. Hur spännande är det att köpa film och musik och sedan bara få kopiera filen tex. 3 gånger, inte alls spännande enligt mig.

Trance 2010-03-08 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av 08-dude (Inlägg 4221239)
Absolut inte då det är så minneshungrigt som det är och tar även mycket diskutrymme.

Ur säkerhetssynpunkt är det också långt ifrån det bra då en absolut majoritet av alla virus och maskar snart kommer att rikta in sig på Windows 7 precis som historien visar för de övriga systemen från MS.

Att NSA även har varit med vid utveckligen gör att vi kan förvänta oss det det finns bakdörrar i systemet. Oavsett om jag har något att dölja eller inte så vill jag inte att någon läser av mina diskar utan att jag säger att det är okej.

DRM, skulle användarna börja ställa krav på att DRM inte skulle stödjas i Windows 7 så skulle det tas bort helt om nu ingen alls skulle köpa Windows 7. Hur spännande är det att köpa film och musik och sedan bara få kopiera filen tex. 3 gånger, inte alls spännande enligt mig.

Du har förmodligen fel i allt du säger. Vilket inte är dåligt.

Johan_P 2010-03-08 22:39

Citat:

Ursprungligen postat av 08-dude (Inlägg 4221239)

Du får nog läsa på en gång till :thumbup:

08-dude 2010-03-08 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av Trance (Inlägg 4221256)
Du har förmodligen fel i allt du säger.

Lek med tanken att jag har rätt i allt jag skrivit, anser inte även du att Windows 7 då är ett ganska så dåligt OS ?

08-dude 2010-03-08 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_P (Inlägg 4221280)
Du får nog läsa på en gång till :thumbup:

Finns inte tid över att läsa att göra det på fritiden, det räcker mycket långt genom att jag arbetar inom området.

Vad grundar du själv ditt påstående på att Windows 7 skulle vara bästa OS för en modern PC ?

Trance 2010-03-08 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av 08-dude (Inlägg 4221289)
Lek med tanken att jag har rätt i allt jag skrivit, anser inte även du att Windows 7 då är ett ganska så dåligt OS ?

Ok. Låt oss se vad du skrev.

1. Det kräver 16-20 gig diskutrymme, vilket inte är mycket alls med tanke på dagens lagringskapacitet.

2. Det tar så mycket RAM det kan, precis som alla andra moderna OS. Outnyttjat ram är meningslöst. Om du klagar på minikraven så kan jag inte säga att de är direkt stora år 2010.

3. Ok, där hade du ett rätt. Windows är fortfarande det populäraste OS:et och fler kommer rikta sig in på det.

4. NSA eller Microsoft har inget som helst intresse att lägga in en backdoor eftersom det kan hittas av skurkar och utnyttjas. NSA gav bara sina åsikter angående vissa säkerhetsgrejer precis som de gjort med....Linux (till och med skrivit kod till Linux).

5. Protected Media Path har verkligen förändrat mitt liv efter det kom med i Vista. Oh nej, denna DRM!

Säg ett bättre OS än Windows 7 nu?

Mr.Cosybear 2010-03-08 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av Larsson92 (Inlägg 4221149)
Tjenare,
Är inte något bra på datorer, är det någon som vet om man kan ställa in en tid så att datorn stänger av sig själv? Så att jag sätter tiden på 23.00 och vid klockslaget så stängs den av, går det? :P
Isåfall hur?

Bästa programet för det, hade inte överlevt utan det :)

http://www.den4b.com/downloads.php?project=Shutter

http://www.den4b.com/projects/Shutte...01-Shutter.gif

08-dude 2010-03-08 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av Trance (Inlägg 4221310)
Ok. Låt oss se vad du skrev.

1. Det kräver 16-20 gig diskutrymme, vilket inte är mycket alls med tanke på dagens lagringskapacitet.

2. Det tar så mycket RAM det kan, precis som alla andra moderna OS. Outnyttjat ram är meningslöst. Om du klagar på minikraven så kan jag inte säga att de är direkt stora år 2010.

3. Ok, där hade du ett rätt. Windows är fortfarande det populäraste OS:et och fler kommer rikta sig in på det.

4. NSA eller Microsoft har inget som helst intresse att lägga in en backdoor eftersom det kan hittas av skurkar och utnyttjas. NSA gav bara sina åsikter angående vissa säkerhetsgrejer precis som de gjort med....Linux (till och med skrivit kod till Linux).

5. Protected Media Path har verkligen förändrat mitt liv efter det kom med i Vista. Oh nej, denna DRM!

Så kan det säkert uppfattas ur en lekmans perspektiv. Om du inte vill lära dig mer så ska jag inte slösa mer av min tid.

Citat:

Ursprungligen postat av Trance (Inlägg 4221310)
Säg ett bättre OS än Windows 7 nu?

Nej, ur ett expert perspektiv som jag själv antar så är Windows 7 inget bra OS.

Trance 2010-03-08 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av 08-dude (Inlägg 4221333)
Så kan det säkert uppfattas ur en lekmans perspektiv.

Utbilda mig. Varför är inte Windows 7 ett bra OS och nämn ett bättre OS.

Mr.Cosybear 2010-03-08 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av 08-dude (Inlägg 4221333)
Så kan det säkert uppfattas ur en lekmans perspektiv. Om du inte vill lära dig mer så ska jag inte slösa mer av min tid.

Å denna ständigt återkommande punkt om att MS gör så osäkra produkter, varför tror du att majoriteten av trojaner, maskar etc är gjorda för windows? Har du lekt med tanken att det kan vara pga skalan användare?

Hade OSX varit populärt, tror du inte att majoriteten av trojaner etc hade varit gjorda för detta OS? Lägg ner för fan

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:24.