![]() |
Sociala avgifter, blah
Lång historia kort:
Jag har tjänat 22 000 kr brutto på sommarjobb och företaget ska betala sociala avgifter (?) och skicka in skatt åt mig. Hur beräknar man det? Kollade igenom papperna från fjolåret och tyckte det såg konstigt ut, ska leta rätt på dem och kolla vad som stod exakt. |
Så här var det:
Jag tjänade 22 000 kr brutto men i specen står det: Total lön: 13 920 kr Semester ersättning: 13% 1 810 kr Skattepliktigt belopp: 15 730 kr Preliminär skatt: 3 000 kr (jag bestämde att de skulle betala in 3000 kr) Nettolön 12 730 kr Utbetalt belopp 12 730 kr Alltså tjänade jag 22 000 kr brutto, de betalade in 3000 kr skatt och sociala avgifter och jag fick i slutändan 12 730 kr - stämmer det? |
Citat:
|
Du tjänade 13 920 kronor plus att du fick semesterersättning utbetald enligt lön-spec.
De övriga 6 000 kronorna kanske du får utbetald nästa månad. De sociala avgifterna (arbetsgivaravgift) räknas inte in i din lön. |
Citat:
Det jag är så konfunderad över är att det kunde gå från 22 000 kr brutto till att jag får 19 720 kr i näven bara. Det står "Total lön: 13 920" - vart kommer 12 920 kr ifrån? Hur har han räknat fram det? |
Om din lön är 22k ska semesterersättning och skatt räknas på den summan. Arbetsgivaren ska inte dra de sociala avgifterna på din lön. Så verkar h*n ju gjort nu.
|
Citat:
|
Citat:
Jag är inne på mini's linje - således har han väl gjort fel om han har räknat på det sättet? |
Citat:
|
Citat:
Vad var din uttalade tim-peng och hur många timmar arbetade du? Har du räknat på det själv? |
Citat:
Bönne: jobbet jag utförde var att sätta plant. Utan att säga vad jag exakt tjänade kan vi säga att jag planterade 22000 stycken plant och jag får en krona per plant. Det är det enda jag vet och det är jag 100% säker på att det stämmer. Jag sa åt min arbetsgivare att betala in 3000 kr i skatt åt mig och sköta resten. Han sa OK. De siffror jag presenterade i inlägg nr 2 är det som står i mina papper. Det jag kan utröna av det är: Jag tjänade 22 000 kr brutto. Han betalade in 3000 kr skatt. Han betalade semesterersättning. I handen fick jag 12 730 kr. Är inte det för litet eller har jag missat nåt grovt? |
Citat:
|
Citat:
|
Ja, han verkar ha gjort fel någonstans. Det enda avdraget som ska göras på din bruttolön på lönespecen är för skatt (3000kr). Arbetsgivaravgifter mm. tillkommer för din arbetsgivare utöver din avtalade lön.
Tillägg: Förresten, varifrån har du fått siffran 22k brutto? Kontrolluppgift från skatteverket eller från samma lönespec? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:58. |