![]() |
Väsby SLs pojkvaskrar
För närvarande finns det enbart en junior som tävlar i styrkelyft för Väsby AK, men det kommer snart bli fler! (Åtminstonde en till, jag själv!)
Vi får se vad som kommer dyka upp här; kanske lite filmer, bilder och redovisningar av träningar och tävlingar, men vi börjar naturligtvis med upp Johans (SJJ Johan) insats i JSM som gick av stapeln i Örebro förra månaden där han kom sjua i -100 kg klassen! Ursäkta ljudet som youtube tog bort av någon anledning! Skall försöka åtgärda problemet omgående, men har ni något tips på en alternativ videospelare som man kan bädda in i en post, tipsa! Och så som sig bör, skall vi presentera vår första (och för tillfället enda) styrkelyftare Johan: Citat:
|
haha jag får nackmassage på 5,20 in i videon vid intrevjun :) i övrigt väldigt fin video
|
Citat:
OnT, tack! :) |
Var i Väsby kör ni? Under färgaffären fortfarande eller? (Brevid Lindas pizza dvs)
|
Citat:
|
Eyy kul med en journal:hbang::hbang:
|
Citat:
Rapport från dagens bakfyllepass: Bänkpress: 1 x 130 (tröja på!) Det börjar ta sig. En månad kvar tills jag ska skämma ut mig i serietvåan. :D |
Citat:
|
Flyttångest
Idag känner jag en viss ångest över att vi ska flytta gymmet från dess ganska bra läge vid Väsby station till ett betydligt sämre läge vid Löwenströmska sjukhuset i helgen, men det finns ju helt klart flera positiva konsekvenser av det hela: t.ex. att lyftarområdet kommer bli betydligt större än dagens!
En annan kul sak som hände på gymmet idag var att det dök upp en trevlig kille från Köping som tävlar i styrkelyft och som förhoppningsvis kommer börja tävla för oss! Magkänslan säger att flytten kommer bli bra för klubben och dess aktiva. Synd bara att man aldrig lär ha sådan tur att ha en lika bra atletklubb 500 meter från ytterdörren! :D |
Finemang med journal! Blir det SL eller enbart bänk som gäller? Blir det någon ungdom också?*drool*
|
Citat:
Vi jobbar för fullt att försöka tag på några yngre adepter. Finns ju ett par ungdomar som tränar/tävlar tyngdlyftning på klubben, så de finns ju, men förhoppningen är att locka till sig någon av alla de 15-16 åringarna som kör stenhårt framför spegeln med 10 kg's hantlarna! :D Kan ju presentera mig själv när vi ändå håller på... 20-årig kille som tränat/tävlat under hela uppväxten (främst bollidrotter, men lite kampsport, etc) och gjorde lumpen häromåret. Började styrketräna för ganska precis åtta veckor sen efter att ha haft ett par års uppehåll när jag mest gymmade för att... ja? För att vi skulle, typ. PB'n och sånt. Dessvärre bara träningsPB'n från veckan som gått, eftersom (eller p g a) jag förhoppningsvis gör min första tävling på serietvåan i början av maj: Knäböj: 125 (raw) Bänkpress: 110 (med tröja, 130) Marklyft: 180-200 (raw) Och sen lite annonsering då... Om det finns (framförallt) unga människor (typ 15-20) som vill pröva på SL bland trevliga å kunniga människor (inte jag då, utan alla andra på gymmet, hehe) så skicka PM! Vi bits inte och du behöver inte vara duktig, ingen börjar fullärd! :D |
en fråga. Vad är SL ?.
Bor i väsby :P, ska börja gymma där vid hösten eller nåt. |
Citat:
Billigt är det också... 1300 för en vuxen, mindre om du är under 20 (tror jag). PM:a om du vill ha lite mer info. |
Serieomgång 2, en massa PB's och en SL-debut
Serieomgång 2, en massa PB's och en SL-debut
Tidigt imorse, satte vi oss i bilen från Väsby (och Rotebro... ;)) för att vara på plats för invägningen som började klockan nio. Jag och Johan vägde in på 95 respektive 97 kilo. Kreatinet och köttbiten till frukost hade gjort sitt för normalt så är jag ju tjock, men inte 95 kilo tjock, utan snarare 90 kilo tjock. Sånt tar ju alltid lite på fågängen. Hursomhelst. Efter att ha beundrat Täby AK's mycket fina anläggning och framförallt deras lyftarområde, som så vitt jag förstod, var "nybyggt", så slöt klubbens duktiga seniorer tillika tyngdlyftare Fredrik och Jimmy, och frukost avverkades. En kopp kaffe för den nervöse, varsin tunnbrödrulle för de våghalsiga och optiopti mjölk och müsli för coachen. Lite senare, med andan i halsen, dök även den mycket duktige tyngdlyftaren Christer upp, för att hjäpa laget. Klockan elva gick starten för den första gruppen där undertecknad ingick i. Efter att ha "ramlat" in i ställningen på 130, så blev det inga mer hårda knälindor. 130 gick fint. Inte allt för vis av den första erfarenheten i den första böjen, lindar jag på tok för hårt igen och gör samma miss igen på 150. Förbannat klantigt, med tanke på att de vikterna inte är ett problem vanligtvis. Jag bommade inte ut mig i alla fall, så det vore dumt att vara alltför missnöjd. (Hade ingen dräkt på mig, så ni inte tror att jag är helt hopplös inom SL ;)) I grupp två gjorde Johan, Fredrik, Jimmy och Christer bra resultat. Om de gjorde något PB, tror jag inte, förutom Johan som enkelt fick upp 215 efter att ha hållt på sjabbla bort sig på 210. Första för grund och andra skulle han bestämt visa mig hur man ramlar, på riktigt. Men det gick ju bra till slut och den första av dagens alla pers för Johans del var avklarad. Bänkpress... Skitövning. Vet inte riktigt vad jag ska skylla min dåliga prestation på. Jag har tre bortförklaringar, den ena bättre än den andra. Jag körde ett två timmars bröstpass i onsdags (dumt!) och jag hade dålig teknik på att lägga ned stången, så när den väl låg still, hade det gått väldigt lång tid innan jag fick "press-signal". Men bortförklaringarna åtsido, är jag fullt medveten om "problemet". Jag har kört på tok för mycket bänkpress utan att göra det någorlunda tävlingslikt: gjort för lite singlar, ingen signalträning och jag överraskades över hur tekniskt svårt det var att hålla anspänningen så lång tid. Men nu vet jag vad som gäller inför nästa tävling och det är skönt att det finns kompetent folk i ens närhet som kan hjälpa en med just detta! Innan jag glömmer det, skulle jag vilja tacka den f d styrkelyftaren Björn för all hans hjälp under dagen. Tack! Bänkpressen för resten av laget, gick bra. Johan slog till med att höja sig 7,5 kg från JSM, vilket gav dagens andra PB! Och tävlingen avslutades såklart med marklyft, vilket jag hade störst förhoppningar om att uppnå mitt "tränings-PB". 180 var tungt som fan och jag har ingen aning om vad jag gjorde för fel, men lyftet på 190 var desto bättre. Explosivt och helt plötsligt stod jag där med tre vita. Skönt! Sista lyftet på 200 hade jag inte speciellt stora förhoppningar på. Var trött, seg och sliten efter åtta timmar utan mat i gymmet, men fan om man inte ska lyckas med någonting, så gick skiten upp! Utan allt för stora problem. Även i marklyften lyckades Johan sätta ett PB på 2,5 kg, vilket innebar ett nytt PB på totalen också. Bra dag! Övriga lyftare presterade också bra. Knappt 80 kg tunga Christer går in utan bältre eller något och lyfter upp 205 som om det vore fjädrar och Fredrik får utan problem upp 267,5 kg. Starka pojkar! Min debut gav blodad tand. Jag vet att jag hade mer i mig och borde kunnat fått ihop fler kilo, men å andra sidan kan man inte alltid förvänta sig att allt ska klaffa. Samtidigt. Men å andra sidan, var det väldigt kul och framför allt känns det kul att få ett kvitto på alla timmarna jag lagt de senaste två månaderna på gymmet! Och jag tror och hoppas att jag kommer känna samma sak nästa tävling, nästa år och förhoppningsvis om tio år. Avslutningsvis skulle jag vilja tacka Täby AK och dess många trevliga lyftare. Dessutom är jag mäkta imponerad över allas insats idag. Det är jävligt kul att vara med i ett så bra gäng som Johan, Fredrik, Jimmy och Christer. Och Björn såklart, för all coaching och peppning. Och sen ska väl flickvännen ha en eloge för att ha suttit och väntat på att jag ska prestera i fem minuter av åtta timmar. Nu börjar kampen för att hon ska börja med SL! :D PS. Jag såg att några tog bilder... Så förhoppningsvis kan jag hitta några senare och lägga upp. DS. PS2. Hade ingen utrustning förutom bälte på marklyftet och knälindor på böjen. DS. |
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07. |