![]() |
Vad ska jag laga för mat?
Hej
Jag studerar och bor då 25 mil hemifrån i en egen lägenhet med 2 st andra! och jag har så sjukt svårt och komma på vad jag ska laga för bra mat som gynnar min styrketräning! det får ju inte vara några svåra rätter då jag kommer hemifrån där morsan har lagat mat i alla tider och jag hade G i hemkunskap hehe.. Det jag lever på är typ: Pasta med köttfärssås på burk, pasta och köttbullar, kycklingpanna (färdig påse som man hittar i frysen på ica) köttbullepanna (likadant där) pommes och en köttbit med bearniesås och idag har jag gjort ris en köttbit och bearniesås och har sparat samma mat tills imorgon! Vad fan ska jag laga som är relativt enkelt?? jag har fan ingen aning? kände idag att jag inte hade tryck på gymmet som jag hade när jag var hemma i 2 mån (hemma 2 mån och käka mammas mat, plugga här uppe i 2mån).. Jag blir galen på detta! *gah!**gah!* Mvh |
Kan skriva upp vad jag åt idag: Frukost kl 07.30 Youghurt och musli med korvmacka grovt bröd!
Lunch 12.00 : Havregrynsgröt och korvmacka Middag 17.00: Pasta och köttfärsås färdig på fryspåse från ica (totalt värdelös mat när den är färidgköpt och bara steka?) Middag2: 20.00: Ris kotlett och bearniesås! Kände att jag inte hade någo tryck då jag tränade 18.00 :( |
Var lite smart nu! Nästa gång din mamma ska laga mat åt dig så ber du att få vara med och hjälpa till/lära dig. Gör sedan om samma sak flera gånger. Inga konstigheter.
|
Citat:
Det finns dock ett helt eget forum här för det, förslår att du kollar där Matlagning & Recept |
Jaha, han ska aldrig hem igen då?
|
En person som pluggar på en annan ort brukar i min erfarenhet träffa sina föräldrar en gång i halvåret, tycker du att han borde vänta med att ändra sin konsthållning så länge om han inte trivs med den nuvarande?
|
Citat:
|
Proteinkällor:
-Kyckling, filé t ex -Fisk, laxfilé, makrill i tomatsås, tonfisk, alaska pollock -Kött, nötfärs, fläskkotletter, lövbiff -Ägg -Keso -Mjölk Kolhydratkällor: -Potatis -Ris -Bulgur -Pasta -Cous Cous -Bröd -Havregryn -Blanda en proteinkälla med en kolhydratkälla, köp någon färdig sås på ICA till det om du inte kan laga egna såser. Stek och krydda proteinkällorna med nån krydda, tips, curry, grillkrydda till kyckling t ex Citronpeppar till fisk, cayenne, paprika, grillkrydda till kött osv.. Makrill + keso + cous cous, blandad är jättegott om du är lat och inte hinner, eller orkar laga mat :thumbup: |
Köp en enkel kokbok. Det behöver inte vara jättesvårt att laga mat, är du nöjd med enkel och billig mat så fungerar det ypperligt.
Experimentera med köttfärs, lax, pasta, ris, potatis och bröd typ. Köttfärs och bröd behöver inte nödvändigtvis vara köttfärssås med limpa - lägg till lite roliga kryddor och tortillas så är det plötsligt tacos istället. See my point? :) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:47. |