![]() |
Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft
Hej! Jag har haft en kolo-DB förr men den spårade. Satte höga mål (J-SM) men gick ner i styrka och blev bl a sjuk i körtelfeber (nästan 2 månaders uppehåll).
Nuvarande styrka är efter avslutad sheiko, utan bälte och med stopp i bänk, 170-120-210 och jag kommer använda siffrorna 175-120-215 i programmet. Tror jag har ca 5kg tillgodo i böj och mark efter dagens maxningar medan bänken verkligen var definitionen av max. Mitt mål efter sommaren är med bälte och stopp i bänk 195-125-230, dvs 550 totalt. Det är en hel del kvar i mark och böj, lite beroende på hur mycket jag får ut av bältet. På DM senare i höst vill jag göra 250-150-250 med full utrustning i -90. Då kanske jag får chans att åka på J-SM vilket har varit min dröm länge. På måndag kommer första passet. |
Det där är hårda mål. Har du funderat över någon delmålsserie som du tror du behöver gå över för att nå hela vägen? Vilket av momentmålen tror du är svårast att nå?
|
Citat:
Förra DM var jag fullt utrustad i böj och mark och tävlade utan tröja i bänk. Då gjorde jag 225-105-235, dvs 565, vägandes 93kg. Var svagare i mark då än vad jag är nu. Jag får ut mycket av dräkten i mark. Gjorde kanske 170-175 i böj med bälte och 210 i mark med bälte då. |
Har du kört något med bänktröja?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Förlåt om jag sabbar tråden, steve, men det känns som om det jw beskriver kan tänkas bero på att många inte tränat in att bänka med bakåtdragna axlar / skulderblad. Framskjutna axlar kan vara en mkt trolig orsak till detta beteende vid lyft mot botten. Ett annat problem kan vara för trång utrustning, men det tror jag inte just nu. Kul med en journal! Keep rocking! :hbang: |
Citat:
|
Jag är som en svamp. Ju mer ni babblar desto mer suger jag åt mig. Kanske därför westside osv (de med starka tröjor) predikar så mycket för bakre axel- och ryggträning. Ska känna på tröjan som sagt, försöka komma ner till bröstet iaf men inte dra på några alltför tunga vikter.
|
Lycka till med träningen!
Tänkte bara säga att jag gjorde 550 utan utrustning på klubbtävlingen i julas och 650 på serieomgång ett sen.. Men det kanske inte säger så mycket egentligen eftersom vi är två olika personer men det kanske duger som motivation iaf. |
Citat:
|
Citat:
|
Trevligt med journal! :thumbup: :hbang: :naughty: *flex* *drool*
|
Idag började jag om samma program med insättningssiffrorna 175-120-215. Ska fortsätta köra med stopp o utan bälte.
Fick köra på Victoria idag eftersom Bollhuset har världens sämsta öppetider. Stängerna sög duktigt där, vrickade fram o tillbaka i bänkpressen (OL-stänger?) och gled på ryggen i knäböj. Knäböj 90kg x 5 105kg x 4 122,5kg x 3 x 2 140kg x 5 x 2 Bänkpress 60kg x 5 72,5kg x 4 85kg x 2 x 3 95kg x 6 x 3 Hantelpress 33,5kg x 10 33,5kg x 9 33,5kg x 3 x 5 - gick ner till 5 reps för att undvika fail, kass styrka pga tidsbrist. Knäböj 90kg x 5 105kg x 5 122,5kg x 5 x 4 Samt två set mage i magmaskin (brände som tusan, isolerande!) samt några set face-pulls. Bänkpressen var fjäder medan böjen kändes. Skyller på dåliga stänger, tidspress och icke-hemmatam miljö. Sen blir man ju lite orutinerad med 10 dagars vila, förutom maxningen då. Tappar teknik. Hela passet gick på typ 1h20min. |
Lite tunga hantlar ser det ut som. Nog för att man vill köra på lite där också men jag tror du är 1-2 hantelsteg för högt om du dör så snabbt och inte orkar fler.
|
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19. |