![]() |
Steka i olja
Steker all min mat i olja och undrar hur stor skillnaden blir från att steka i smör... Får man istället mer omättat fett genom att steka i olja eller förvandlas det till mättat i stekprocessen eller så ;)
Sen har vi också en annan fråga om pommes fritt... Har nämligen hört av en kille i plugget att pommes inte alls är så dåligt att äta medans jag fått för mig att allt friterat ska man hålla sig borta infrån... Min pommes teori stämmer väll, eller hur? Är trött nu så det kan bli lite fel... :smash: :smash: |
Steker du i olivolja eller rapsolja går det bra. De oljorna tål en del stryk i stekpannan utan att skadas eftersom de är omättade.
De fleromättade oljorna som solros och majs skall du endast använda till kalla såser och dressingar. De fleromättade fettet tål inte höga temperaturer med syre. De blir inte mättat fett utan angrips av syret i luften och bryts ned till mindre molekyler med stark doft. Kött, korv och fisk släpper faktiskt ut fett i stekpannan och blir magrare. Potatis och panneringar suger tvärtom upp fettet i pannan och blir fetare pga sin något porösa yta. Bra att veta. Pommes frites friteras i frityrolja som är mycket mättad. Pommes fritesen suger upp olja och blir synnerligen feta. Det nyttiga är att inget av vitaminerna och mineralerna i potatis läcker ut i oljan utan stannar kvari potatisen. Finns massor av potais i frysdisken som håller 3 % fett och värms i ugn. Och som smakar bra:D |
snabba kolhydrater ?
:nono: |
tänk på att du inte ska ha för varm platta när du steker i olja bara för då kan även olivoljans och rapsoljans molekyler ändras
|
olja
Vad tror ni om den "nya" oljan i sprayflaska då? Jag testade den och jag tycker den funkar bra. Det går ju inte åt lika mycket i pannan blir dock en lite konstig yta på den man steker.
Är det en bra olja?? Är det någon som vet?? //Daniel |
Finns väl sprayflaskor du laddar med valfri olja, tryckluftsdrivna så att du pumpar upp trycket i dem själv.
|
Jo jag vet men det här är nån färdig flaska med nån form av olja. Ska typ vara 1 kalori per sprut eller nåt sånt.
Nån som vet om själv oljan är bra?? |
Citat:
|
:laugh:
|
[B]Steker du i olivolja eller rapsolja går det bra. De oljorna tål en del stryk i stekpannan utan att skadas eftersom de är omättade.
Steker i olivolja och det ska jag fortsätta med :hbang: |
Citat:
Vad är det egentligen du undrar ang. den? /pez |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32. |