![]() |
Rött kött och cancer
Starkare koppling mellan konsumtion av rött kött och cancersjukdomar:
Från dagens SVD: (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_577387.svd) Citat:
Citat:
|
Charkvaror som kassler och kokt/rökt skinka och kalkon till exempel, uteslöt jag helt för flera år sedan. Jag har länge ansett att bevisen för en kraftig cancerkoppling är överväldigande.
Undantag gör jag för julmaten. |
Shit!:(
En granskning av 7000 rapporter är svår att vifta bort... /J |
Citat:
F.ö. är resultatet intressant. Jag undrar dock om man, när man jämför gruppen som konsumerar mest med den som konsumerar minst inte också får med viss effekt av andra ätmönster, inte minst effekten av överkonsumtion av lite av varje (jag tror att det är svårt att helt få bort den, även om man korrigerar för fan och hans moster). Det är ju inte en helt ovanlig teori att överkonsumtion av energi generellt leder till mer sjukdomar på sikt. Coloncancer är väl, om jag inte tar helt fel, en cancerform med viss "vällevnadskoppling" (obs. att jag inte dissar rapporten, utan spekulerar vidare). |
Leverpastej ingår också i den kategorin. Det som är så gott :(
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Köttfärs räknas inte som rött kött va? Det äter jag fem dagar i veckan så det vore träligt.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
500 gram är inte mycket. Dags att se över sina kostvanor.
|
Det är nog inte riktigt samma mekanismer bakom risken vad gäller tillagat kött i allmänhet och charkprodukter i alla fall. Och man rekommenderar ju inte att man upphör helt med köttätandet i allmänhet, som tur är. Kött är ett värdefullt livsmedel näringsmässigt på andra sätt. Men charkrekommendationerna går inte att ta miste på: nolla intaget.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:09. |