![]() |
intressant läsning - portionstorlek
EDIT: Usel rubrik jag vet, någon moderator får gärna fixa till den... :em:
Stötte på dessa artiklarna på ett annat forum, tänkte att det säkert skulle vara intressant läsning för det flesta här på Kolo med. 1: Obes Res. 2005 Jan;13(1):93-100. Bottomless bowls: why visual cues of portion size may influence intake. Wansink B, Painter JE, North J. Citat:
The office candy dish: proximity's influence on estimated and actual consumption. Wansink B, Painter JE, Lee YK. Citat:
Ice cream illusions bowls, spoons, and self-served portion sizes. Wansink B, van Ittersum K, Painter JE. Citat:
|
Det här bevisar ju ytterligare hur utbrett det är med felrapportering om matvanor och hur olika folk uppskattar vad dom äter, t.ex. hur stor "en smörgås" är. Bara en så simpel sak att vi fyller tallriken oavsett hur stor den är nästan (syftar till sista artikeln med glasskålarna).
Det är ju knappast ovanligt på kolo med personer som äter "JÄTTEMYCKET" och påstår att viktuppgång är helt omöjligt. Vad som är mycket, lite, tillräckligt, måttligt o.s.v. är grymt luddigt och varierande. Intressanta abstracts.:thumbup: |
Det verkar som om det gäller att fortsätta använda vågen om man vill få det korrekt:)
|
Citat:
Jag har läst någon studie för ett tag sen som jag inte minns så väl, men det var lite samma stuk. Folk fick helt enkelt äta så mycket dom ville och med tiden blev portionerna större och större, försökspersonerna själva ansåg dock att dom åt lika mycket fortfarande trots att man noggrant kontrollerade hur mycket dom de facto lassade på tallriken. Just det där är ju en brist i epidemiologiska studier också. Exempelvis visar det sig att personer som håller vikten ofta äter livsmedel x, då tillskrivs livsmedel x som ett jättebra livsmedel för att hålla vikten. I själva verket kanske det är så att människor som ofta äter livsmedel x är hälsomedvetna personer som rent allmänt äter med måttlighet, är fysiskt aktiva o.s.v. |
Att använda mindre tallrikar (assietter/tefat) har i alla fall hjälpt mig att dra ner på matintaget. När jag är hungrig (vilket jag oftast är vid matdags) så har jag hemskt svårt för att låta bli att lassa tallriken full. Men om tallriken är liten så gör det ju inget. Eller i alla fall så gör det mindre. Det blir oftast inget kaloriöverskott, ens om maten i sig är energität.
|
Att minska tallriksstorleken är ett klassiskt knep i överviktsbehandling. Ofta uppger patienterna att de känner sig lika mätta ändå. Man äter ju väldigt mkt med ögonen också och jag vet själv att man påverkas av tallrikens storlek, jag fyller alltid hela tallriken, det går liksom av sig självt.
|
Mycket intressant. Jag tar alltid mindre talrikar när jag känner på mig att jag kommer att "överäta".
|
Använder själv större tallrikar för att kunna överäta ännu mer *popcorn*
|
Lite off topic men...
Enligt min uppfattning är det ganska vanligt med exakt likadana portionsstorlekar t.ex. i en familj, oavsett vem det är som äter. Kön, ålder, kroppsmassa, aktivitetsnivå, etc. tas i väldigt liten beräkning. Ok, en stor och hårt arbetande människa kanske tar påfyllning självmant. Men för någon att äta en väsentligt mindre portion än någon annan vid ett bord verkar inte vara särskilt socialt accepterat. Bara en spontan tanke angående hur man kommer att överäta... |
Citat:
|
Citat:
|
Pony, japp, så är det!
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:27. |