![]() |
Minska fett och öka muskler - tidsperiod!?
Hej!
Jag har vid ett flertal tillfällen läst inlägg av "nybörjare" som vill öka i muskelmassa samtidigt som de minskar i fett. Detta förklaras för det mesta vara omöjligt, antingen deffar man och kan på sin höjd bevara muskelmassan, eller så lägger man på vikt, muskler såväl som fett. Korrekt? Det jag undrar är vad "samtidigt" egentligen innebär i detta fall, dvs, för hur lång tidsperiod gäller detta - jag menar - på en ettårsperiod så kan ja ju minska i fettvikt och gå upp i muskelvikt. Kan jag göra det på ett halvår? En månad? Kan jag minska i fett den ena vecka och gå upp i muskelmassa den andra veckan? Dagen? Hoppas ni förstår vad jag menar och har tankar om detta.. |
Samtidigt som just... på samma gång. Det går inte.
|
Det går, men det är krångligt.
En sak i taget är lättare. |
Ok, för att förtydliga då.
När folk pratar om "samtidigt" så tror jag att det är mycket få som menar att de önskar öka muskelmassan och minska fett just nu i denna nanosekund, jag tror de flesta menar över en längre tidsperiod, t ex en månad - och det är just det jag undrar över... är det t ex möjligt att under en månad gå upp i muskelvikt och ner i fettvikt genom att ha kcal-överskott respektive kcal-underskott varannan vecka? Varannan dag? Mvh Niklas |
Citat:
|
Citat:
|
att bygga muskler tar tid. så på en månad så blir det inga märkbara förändnringar om du ska bygga i två veckor och dieta i två.
Under ett år så kan du självklart öka i muskler och minska i fett om du delar upp året i bulk och dietperiod |
Citat:
Vad har du bråttom till? Att få en snygg fysik tar inte en månad bulk och en månad deff. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är nog så detta uttrycket har spridit sig via massmedia. Ett mycket överdrivet exempel: 100kg 15% fett = 15kg fett 150kg 10% fett = 15kg fett Allt som allt har jag gått upp 50kg i vikt samtidigt som jag tappat 5% i kroppsfett. |
jag började träna i början på maj efter ett halvårs uppehåll. Och jag är en sådan som kör lite då och då så jag är inte speciellt stor och muskelös. Jag är 183cm och vägen 70 kilo. ALLA här inne sa när jag postade en tråd, i början på sommaren, om att jag altid gick ner mycket i vikt när jag började träna att jag åt för lite och att jag inte skulle få några muskler. Idag, 3-4 månader senare av hård träning (3 ggr i veckan), har jag blivit mycket större samt torskat en del fett. Jag hör ofta att det är så man blir i början efter ett uppehåll ( nybörjar träning) men vad är det för fel med att köra så så länge det funkar? Jag mår kanon och känner mig starkare än någonsin. Mina axlar är något jag tränat extra hårt och dom är bra mycket större än vad dom någonsin varit.
Alla säger att man måste ligga på ett energiöverskott för att bygga men ingen förklarar varför. Ett överskott ger ju ingenting annat än fett så var har det med muskler att göra? Jag kan tänka mig att jag legat lite under vissa veckor och mycket under enstaka dagar denna period och jag fattar att man måste ha energi för att bygga och träna men varför ett överskott? Jag kanske åker på en snyting av mig själv snart om jag inte växer nå mer p.g.a detta men då för jag väl lägga om kosten då. Just nu och hela sommaren har detta funkat kanon. |
Citat:
Bara för att du inte är fet som en gris idag innebär ju inte det att din kropp fått för lite energi. Ingen har någonsin påstått att man måste bli fet utan att mer fett på kroppen i regel blir en följd av en bulk. Vissa har mer tur än andra och du verkar tillhöra dom som tillgodogör sig energin på bästa sätt. Jag kan bara gratulera, det du säger motbevisar dok ingenting om att tillräckliga energimängder krävs för muskeltillväxt. Dessutom blir man hårdare av att tappa fett och då kan man ofta uppfatta det som att man fått mer muskler, dom visar sig ju helt enkelt. Så det kan också vara fallet, du har helt enkelt fått synligare muskler och en mer estetiskt tilltalande fysik. Det MÅSTE inte betyda att mer massa lagts på kroppen. I vilket fall, bra jobbat!:thumbup: |
Citat:
För tro inte att dina muskler har vuxit (muskelmassa) på ett par månader...iaf inte så mycket att du skulle märkt det. Det tar liiiita längre tid än så :thumbup: |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56. |