Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Lider du av "ålderism"? - Jag verkar göra det! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=241033)

MaxTheMarketer 2020-07-15 15:53

Lider du av "ålderism"? - Jag verkar göra det!

Jag är 31 år i skrivande stund och jag känner att jag på senaste år har drabbats av vad som kan beskrivas som "ålderism". Jag är, än så länge, en "ålderist".

Det är när du har fördomar och nästintill ett "hat" mot äldre människor som INTE är en del av dina närmsta vänner, familj och/eller släkt. Det riktas alltså endast mot äldre du inte känner, offline såväl som online.

Exempelvis har jag fördomar om personer äldre än 40+ att de är:
- trångsynta och vägrar ändra sin världsbild trots vetenskapliga bevis
- de lider av en förstelnad personlighet som varit samma sedan de blev 30
- vägrar att ha fel (och därmed vägrar lära sig någonting nytt - "de kan och vet redan allt!"))
- de har bidragit till att förstöra världen som den är idag (alla största aktieägare i de största bolagen som förstör omvärlden är minst 40+ och ännu äldre)
- de är långsamma och tekniskt okunniga om de inte vuxit upp med teknikintresse
- de är fysiskt klena om de inte har tränat hela sina liv eller för övrigt varit mycket fysiskt aktiva
- eftersom de är så patetiska fysiskt & psykiskt så kommer de inte att kunna hjälpa att bekämpa mot de andra gamlingar som förstör världen i skrivande stund

Och på grund av denna "ålderism" så stör jag mig riktigt på långsamma jävlar i affärer och på andra platser för att de är gamla och slö när de kunde ha levt bättre liv och fått mer fart i sina kroppar och hjärnor.

Självfallet finns det gamlingar med tonårshjärnor vad gäller snabbt tänk och att de är öppensinnade att lära sig någonting nytt (de har inte samma behov att alltid ha rätt om allt och om alla).

Därför älskar jag att säga att "jag har/hade fel" - för då kan jag lära mig något nytt. De enda "äldre" som har samma syn som jag inom detta är framgångsrika entreprenörer och andra mycket intresserade i personlig självutveckling.

Därför jag oxå påminner mig själv om att hjärnan ens och ens personlighet riskerar att bli "förstelnad", "inristad i sten" om man inte är medveten om detta fenomen om försämrad neurologisk plasticitet.

Därför vill jag fortsätta att vara ung i hjärnan och även vara fysiskt aktiv. Om jag skall "gnälla" på äldre så ska jag FANIMIG inte bli en av dem jag gnäller på - då vore jag en hycklare.

Visst, jag kan alltid drabbas av någon genetisk mental sjukdom och vips så var det med det... Den risken finns alltid... men minskas om man är aktiv med sin hjärna och inte låter neuronerna dö ut av inaktivitet.

Så... skulle du klassa dig som en "ålderist"? Motsatsen som "anti-ålderist", dvs., någon som "hatar" människor som mig?

King Grub 2020-07-15 15:54

Låter som ett vidrigt synsätt.

MaxTheMarketer 2020-07-15 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8144058)

Det håller jag med om. Därför jag lägger fram det bordet för att bearbeta det.

EDIT: Åldersdiskriminering är nog det mer korrekta begreppet då jag använde engelska: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ldersdiskriminering

delta_mats 2020-07-15 16:02

Käften snorunge!

Hälsningar / 40+

Diomedea exulans 2020-07-15 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8144058)

+1, typiskt dagens ungdom.

Brofessorn 2020-07-15 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8144065)
+1, typiskt dagens ungdom.

Dra inte in oss i det här, vid 31 är man praktiskt taget en boomer.

Anton Fräs 2020-07-15 16:09

Verkligen inte, fy fan. Däremot känner jag mig gammal, snart 30 och då är det dags för ättestupan.

MaxTheMarketer 2020-07-15 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av Brofessorn (Inlägg 8144067)
Dra inte in oss i det här, vid 31 är man praktiskt taget en boomer.

Hähä, snarare sitter det i psyket och det finns 40+are och äldre med tonårshjärnor och en mer hållbar världssyn än att bara samla aktier på kommande generationers bekostnad (i olja, vapen, snabbmatsindustrin, hasardspelsindustrin, tobaksindustrin, med flera).

Snarare är det nog vissa livsstilar jag stör mig på idag och att många 40+are tenderar att vara i den gruppen så jag söker en "syndabock" istället för självrannsakning.

Handen på hjärtat så äcklas jag även av smartphone-generationen oavsett ålder där det oxå handlar om livsstil än åldern trots att det är folk "yngre än 20" som tenderar falla inom denna kategori och då blir det min version av "dagens jävla ungdom...".

Diomedea exulans 2020-07-15 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8144069)
Handen på hjärtat så äcklas jag även av smartphone-generationen oavsett ålder där det oxå handlar om livsstil än åldern trots att det är folk "yngre än 20" som tenderar falla inom denna kategori och då blir det min version av "dagens jävla ungdom...".

Det kanske skulle ta mindre plats att helt enkelt skriva vilka du inte äcklas av?

kvarnis 2020-07-15 16:25

Låter som en typisk sosse

Fredszky 2020-07-15 16:26

Vilken tur att du råkar befinna dig i det åldersspannet som du tycker är bäst då Max.

berserken 2020-07-15 17:18

Kommer snart in en 20 åring som hatar långsamma 30 åringar

Läskeblask 2020-07-15 17:48

Arvetar man inom försäljning så kan jag säga att mina favoritkunder är mellan 25-50 dom riktigt jobbiga är +65. Där kan snacka om åldersracism från deras sida. Inte alla såklart men tror många lider av jag vet inte vad som gör dom lite otrevliga. Alzheimer eller liknande

svenbanan 2020-07-15 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av Läskeblask (Inlägg 8144095)
Arvetar man inom försäljning så kan jag säga att mina favoritkunder är mellan 25-50 dom riktigt jobbiga är +65. Där kan snacka om åldersracism från deras sida. Inte alla såklart men tror många lider av jag vet inte vad som gör dom lite otrevliga. Alzheimer eller liknande

Vad är det som är åldersrasism från gamlingarnas sida?

De vet väl inte hur gamal du är som ringer. De blir inte irriterade för att du som ringer är av en viss ålder. De blir irriterade för att det ringer femhundra idioter varje dag och vill sälja skit, och som inte fattar vad ordet "nej" betyder.

stridis 2020-07-15 18:32

Citat:

Känslan är väl som när black adder möter sin arkebuseringspatrull.

Don't take it amiss if I tell you to sod off and die?!

Skaffa ett riktigt jobb, försäljning är rektal cancer.

Brofessorn 2020-07-15 18:37

Säljer man VVS över telefon?

Läskeblask 2020-07-15 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 8144097)
Vad är det som är åldersrasism från gamlingarnas sida?

De vet väl inte hur gamal du är som ringer. De blir inte irriterade för att du som ringer är av en viss ålder. De blir irriterade för att det ringer femhundra idioter varje dag och vill sälja skit, och som inte fattar vad ordet "nej" betyder.

Jag är ingen telefonförsäljare. Säljer vvsinstallationer och prylar. Kunderna kommer till mig, jag trugar inte bullshitprodukter . Jag är lite av en problemlösare. Nu är man 30 men då man var yngre så var man den där unga som inte visste nånting (fastän jag är väldigt kunnig inom min bransch). Jag tror faktiskt det är trögheten som kommit med åldern (eller nån sjukdom) som gör att hjärnan inte är 100 som går många otrevliga

TheDoctor 2020-07-15 19:28

Tror du tar livet på tok för allvarligt.

Armed Dingo 2020-07-15 20:37

Så du tycker illa om folk som har mer pengar än du kommer ha vid samma ålder, och det är människor med mer pondus och krut i än dig som inte byter åsikt för varenda liten fläkt som blåser. Trots att de inte ens tränar har de mer självförtroende och framgång i vår civilisations mått mätt än vad du tror du kommer ha.

Är väl ingen högoddsare att du ogillar dom.

Försök bryta den här spiralen för vet du vart den leder? Mot ett liv med dig, i en inte så rolig lägenhet, en tom telefonlista och fyra sexdockor.

BrunoC 2020-07-15 22:33

Varför skulle det vara fel att generalisera baserat från sin erfarenhet?
Det gör vi ju alla och vore idioter annars, problemet blir endast när man förutsätter att det inte finns några undantag från regeln alls, när det ändå kan finnas det. Det är ju först då diskriminering kan ske.

Så varför betar vi inte bara av dem och analyserar dina argument istället?

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8144057)

Stämmer nog rätt bra. Men bör gälla rätt bra för folk efter 25 också tror jag då hjärnan har fullmognat. Då är det ofta svårare för folk att ändra på gamlauppfattningar som man gått och burit på i decennium.

Citat:

Var är evidensen för det då? Kan du utveckla?

Jag menar, många yngre har ju så lite erfarenhet av interaktioner i verkliga livet och så pass lite social kompetens av att mest umgås i den virtuella världen att de inte byggt någon vidare personlighet.

Citat:

Som någon som arbetar med teknik hela dagarna och har träffat tusentals olika människor ang teknik med jobbet så kan jag säga att det här är en "fördom" som till 100% stämmer. Majoriteten är tekniska analfabeter.

Lite fler utvecklande resonemang på övriga punkter skulle behövas innan du övertygar mig.

Lando 2020-07-15 23:11

Världen och samhället vi lever idag är det bästa som mänskligheten någonsin skådat...med otroligt bred marginal. En stor del av dom förbättringar som gjorts och som ger dig materiellt välstånd och ett fungerande samhälle är skapat av människor som idag är gamla. Många av dom har också fått otroligt mycket uträttat efter 40, eller kanske till och med efter 60. Alla generationer har sina problem och äldre har svårt att tänka på nya sätt. men man får nog ändå respektera att mycket av det som är bra i världen har inte gjorts av duvungar utan av erfarna, kloka och i vissa fall gamla människor.

Visst har många äldre svårt med ny teknik, på samma sätt som inte unga klarar av mer mekaniska eller fysiska saker som var självklart för en äldre generation att klara av. Det vore orealistiskt att förvänta sig att 80-åringar skulle hantera smarta telefoner på samma sätt som en fjortonåring som växt fast i sin iphone (på gott och ont).

EagleEye 2020-07-16 01:27

Bekymrar mig mest över mitt utseende. Det kroppsliga. Och så börjar jag tänka på ett nytt liv som en gammal man. De bästa åren börjar ta slut. Vet inte om det är vad som menas.

EagleEye 2020-07-16 01:32

Citat:

Ursprungligen postat av Lando (Inlägg 8144199)
Världen och samhället vi lever idag är det bästa som mänskligheten någonsin skådat...med otroligt bred marginal. En stor del av dom förbättringar som gjorts och som ger dig materiellt välstånd och ett fungerande samhälle är skapat av människor som idag är gamla. Många av dom har också fått otroligt mycket uträttat efter 40, eller kanske till och med efter 60. Alla generationer har sina problem och äldre har svårt att tänka på nya sätt. men man får nog ändå respektera att mycket av det som är bra i världen har inte gjorts av duvungar utan av erfarna, kloka och i vissa fall gamla människor.

Visst har många äldre svårt med ny teknik, på samma sätt som inte unga klarar av mer mekaniska eller fysiska saker som var självklart för en äldre generation att klara av. Det vore orealistiskt att förvänta sig att 80-åringar skulle hantera smarta telefoner på samma sätt som en fjortonåring som växt fast i sin iphone (på gott och ont).

Framtiden ser inte ljus ut. Både EU och USA krackelerar.
Det kommer snart ännu värre virus från Kina. Arbetslösheten skenar. Skulle inte vilja växa upp som ung idag. Det ser inte alls bra ut.

Gregow 2020-07-16 01:38

Citat:

Ursprungligen postat av Lando (Inlägg 8144199)

Fast sen är ju så också frågan hur väl de yngre förstår tekniken. Liksom, de kanske förstår TikTok men hur många brädar Dr. Brailsford?

Läskeblask 2020-07-16 06:42

Hur tror ni vi är som 60 åringar? Kanske är vi mer vana att tekniken utvecklas? Man stöter på gamlingar fortfarande som inte vågar betala med kort. Finns ju en massa folk som ibte ens använder internet.

berserken 2020-07-16 08:05

Citat:

Ursprungligen postat av Läskeblask (Inlägg 8144223)
Hur tror ni vi är som 60 åringar? Kanske är vi mer vana att tekniken utvecklas? Man stöter på gamlingar fortfarande som inte vågar betala med kort. Finns ju en massa folk som ibte ens använder internet.

Tror det blir samma hur betalsätten blir i framtiden är det nog ingen som vet förmodligen skrattar de åt nån som vill blippa och undrar vad det är för stenåldersmetod

Läskeblask 2020-07-16 08:17

Citat:

Ursprungligen postat av berserken (Inlägg 8144234)
Tror det blir samma hur betalsätten blir i framtiden är det nog ingen som vet förmodligen skrattar de åt nån som vill blippa och undrar vad det är för stenåldersmetod

Möjligt jo. Skillnaden är ju att när dafens åldringar unga så var det cash, ingen internet och svartvit tv som gällde. Det har ju hänt enormt mycket sedan 60-talet. Jag menar att hur mycket kommer allt att utvecklas under vår tid? Känns ju inte som att det blir lika radikala förändringar 2020-2060 som 1960-2020.

Fredszky 2020-07-16 09:51

Citat:

Ursprungligen postat av Läskeblask (Inlägg 8144238)
Möjligt jo. Skillnaden är ju att när dafens åldringar unga så var det cash, ingen internet och svartvit tv som gällde. Det har ju hänt enormt mycket sedan 60-talet. Jag menar att hur mycket kommer allt att utvecklas under vår tid? Känns ju inte som att det blir lika radikala förändringar 2020-2060 som 1960-2020.

Varför jämför du en period av 40 års utveckling med en period av 60 års utveckling?

För övrigt tror jag att teknikutvecklingen är exponentiellt tilltagande. Precis som den varit hittills.

Anton Fräs 2020-07-16 09:56

Ser framför mig hur jag 60+ tvekar inför ett implantat bakom ena ögat som kommer användas för betalningar.

Läskeblask 2020-07-16 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av Fredszky (Inlägg 8144259)
Varför jämför du en period av 40 års utveckling med en period av 60 års utveckling?

För övrigt tror jag att teknikutvecklingen är exponentiellt tilltagande. Precis som den varit hittills.

Åren har ingen betydelse det var bara en poäng

Klein 2020-07-16 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av Fredszky (Inlägg 8144259)

Vi flyger inte längre Concorde och ej heller raketer till månen. Vi kikar på streamade videos i skitkvalitet på 4K TV-apparater. Mjukvaran i våra enheter blir alltmer buggig och ingenting byggs längre för att hålla livet ut. Det är tydligt och klart att vi åker snålskjuts på tidigare landvinningar och att vinden har börjat gå ur seglen.

MaxTheMarketer 2020-07-16 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av Armed Dingo (Inlägg 8144180)
Så du tycker illa om folk som har mer pengar än du kommer ha vid samma ålder, och det är människor med mer pondus och krut i än dig som inte byter åsikt för varenda liten fläkt som blåser. Trots att de inte ens tränar har de mer självförtroende och framgång i vår civilisations mått mätt än vad du tror du kommer ha.

Är väl ingen högoddsare att du ogillar dom.

Försök bryta den här spiralen för vet du vart den leder? Mot ett liv med dig, i en inte så rolig lägenhet, en tom telefonlista och fyra sexdockor.

Du har helt rätt. Det är till en stor del tillfällig avundsjuka istället för inspiration från min sida. "If you can't beat them, join them." som uttrycket lyder.

Samtidigt känns det som om att det enda sättet att bli "svinrik" är genom att andra blir "snorfattiga" så tillvida inte man vill påskynda inflationen. Exempelvis får många "chefer" inom olika industrier nu feta årsbonusar medan personal får avgå. Hm?

Hursomhelst så känner jag en snubbe, som är i min ålder, som är på god väg att bli miljonär möjligen redan vid nyår. Han befinner sig inom en mellanhandsindustri där vinstmarginalen ligger på flera tusentals kronor per kund per månad där kundavtalen dessutom gäller i flera år i många fall!

Samtidigt så har han svårt för att motstå unga tjejer (vem har inte det dock?) så när vi båda är 40+ lär han hålla i privata fester med tjejer i åldrarna 18 år eller till och med yngre...

Där har jag en viss invändning. Du har säkert läst om många andra rika framgångsrika män som valt att umgås med "småbus". Helt förståeligt. Frågan är om det är hållbart i dagens påstådda moderna och progressiva samhälle...

BelowAverage 2020-07-16 15:42

"- trångsynta och vägrar ändra sin världsbild trots vetenskapliga bevis"

Att röra sig åt det håller är ju det som gör det så skönt att bli äldre. Man (jag) blir allt mer övertygad om att jag har rätt istället för att alltid tvivla. Så man blir objektivt dummare, men får välmående tillbaka :D

trädgårdsmöbel 2020-07-16 16:32

Det är något lätt tragiskt över 31åringar som ser sig själv som unga och inte medelålders. Lite samma som 61pringar som tror sig vara medelålders och inte gamla

Diomedea exulans 2020-07-16 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel (Inlägg 8144377)
Det är något lätt tragiskt över 31åringar som ser sig själv som unga och inte medelålders. Lite samma som 61pringar som tror sig vara medelålders och inte gamla

Medelåldern börjar vid 40. Det tyckte jag redan när jag var 20.

trädgårdsmöbel 2020-07-16 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8144378)
Medelåldern börjar vid 40. Det tyckte jag redan när jag var 20.

30. Redan när jag var 20 var jag skeptisk mot 30åringa "unga" människor.

BrunoC 2020-07-16 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel (Inlägg 8144377)

Blir förbannad när jag läser sådana här fördomsfulla hatiska ungofobiska inlägg.
Juridiskt sett är jag själv 31 men jag identifierar mig ju som 17 och blir bara så trött när man sen ska behöva läsa sådana här kränkande åldersnormativa stereotypbilder. Hur länge ska trädgårdsmöbel få sprida hat på forumet?

Armed Dingo 2020-07-16 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8144343)
Du har helt rätt. Det är till en stor del tillfällig avundsjuka istället för inspiration från min sida. "If you can't beat them, join them." som uttrycket lyder.

Samtidigt känns det som om att det enda sättet att bli "svinrik" är genom att andra blir "snorfattiga" så tillvida inte man vill påskynda inflationen. Exempelvis får många "chefer" inom olika industrier nu feta årsbonusar medan personal får avgå. Hm?

Hursomhelst så känner jag en snubbe, som är i min ålder, som är på god väg att bli miljonär möjligen redan vid nyår. Han befinner sig inom en mellanhandsindustri där vinstmarginalen ligger på flera tusentals kronor per kund per månad där kundavtalen dessutom gäller i flera år i många fall!

Samtidigt så har han svårt för att motstå unga tjejer (vem har inte det dock?) så när vi båda är 40+ lär han hålla i privata fester med tjejer i åldrarna 18 år eller till och med yngre...

Där har jag en viss invändning. Du har säkert läst om många andra rika framgångsrika män som valt att umgås med "småbus". Helt förståeligt. Frågan är om det är hållbart i dagens påstådda moderna och progressiva samhälle...

Moget av dig att inse en svaghet du har. Då är det inte en så stor last trots allt. Skulle tippa på att om 2 månader stör du dig inte på dessa individer längre. Förutom när nån är jättecp framför en i kön och ens parkering har gått ut för 15 min sedan*facepalm* då kan vem som helst få roidrage över långsamt beteende.

Gregow 2020-07-17 06:35

Citat:

Ursprungligen postat av Klein (Inlägg 8144311)
Vi flyger inte längre Concorde och ej heller raketer till månen. Vi kikar på streamade videos i skitkvalitet på 4K TV-apparater. Mjukvaran i våra enheter blir alltmer buggig och ingenting byggs längre för att hålla livet ut. Det är tydligt och klart att vi åker snålskjuts på tidigare landvinningar och att vinden har börjat gå ur seglen.

TV-apparaterna är bättre än någonsin, att ens kunna streama i 4K är relativt nytt, mjukvara idag är mycket större och mer komplex medan det är väldigt många fler som skriver kod. Hårdvaran ökar ständigt i komplexitet, vi håller på att bygga trådlösa Gigabit-nätverk, maskininlärning fortsätter utvecklas och så har vi förstå en snubbe som heter Elon som bygger väldigt avancerade raketer.

Klein 2020-07-17 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8144459)
TV-apparaterna är bättre än någonsin, att ens kunna streama i 4K är relativt nytt, mjukvara idag är mycket större och mer komplex medan det är väldigt många fler som skriver kod. Hårdvaran ökar ständigt i komplexitet, vi håller på att bygga trådlösa Gigabit-nätverk, maskininlärning fortsätter utvecklas och så har vi förstå en snubbe som heter Elon som bygger väldigt avancerade raketer.

• Vad gäller skärmutveckling så var ju steget från CRT till LCD ett stort steg bakåt för stationära datorer.
  • Jag tror vi kommer att återgå till nedladdning istället för streaming på våra stationära enheter. Och om de som äger upphovsrätten vägrar erbjuda det så får det bli piratning igen.
  • Det råder ingen tvekan om att utvecklingen inte är konsumenterna till någon nytta. Symbiosen mellan utvecklare av mjukvara och hårdvara tvingar folk att köpa nytt hela tiden medan reallönerna stagnerar och skulderna ökar. Vidare har vi aldrig haft så "högt" utbildad befolkning som nu men framstegen lyser med sin frånvaro inom nästa alla vetenskapliga discipliner.
  • Jag misstänker att Elon Musk bara är en frontfigur åt våra kära globalister.

EagleEye 2020-07-17 11:50

Hela Tesla är skumt. Bolagsvärdet är högre än världens största biltillverkare. Elon Musk är en frontfigur.

svenbanan 2020-07-17 14:08

Elon Musk är en bondfångare i första hand.

MasterChief 2020-07-17 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av Klein (Inlägg 8144311)

Nu är du inte så objektiv.

Concorde var en ekonomisk katastrof från början till slut. Sista året kostade en biljett 125000kr; för en tur över atlanten. Idag kan man åka till USA för några tusen. Är inte det utveckling? Och faktum är att Concorde är statistisk det farligaste planet någonsin som gått i kommersiell flytrafik. En Boeing 747 kan flyga dubbelt så långt med fyra gånger så många passagerare, och då inte bara över vatten.

Varför skulle man fortsätta åka till månen? Lägga så många miljarder för att hämta några stenar? Det var inte en rimlig prioritering att fortsätta med månfärder. De lade istället pengarna på utveckling av rymdfärjorna som har bidragit otroligt mycket inom forskningen och teknikutvecklingen.

Om du tycker VHS och CRT är bättre än streamad 4K och OLED så har jag en glad nyhet åt dig. Du kan skaffa hur många TV och filmer som helst mer eller mindre gratis.

Däremot håller jag med att många saker tillverkas med sämre kvalitet, tex vardagliga ting. Men likväl så går det att få grejer med otrolig kvalitet, men det kostar. Och då saker och ting är så billigt idag, väljer många en simplare kvalitet och sen gnäller de att de går sönder.

MasterChief 2020-07-17 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 8144545)

Ok att man inte gillar hans extravaganta uttalanden och stil, men att kalla honom en "bondfångare i första hand" kan vara det mest knäppa jag läst på detta forum; någonsin.

Man kan ju ägna en kvart att läsa igenom vad han åstadkommit på sina 49 år:

https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk

Jämför gärna med er egen CV.

trädgårdsmöbel 2020-07-17 15:45

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8144567)
Ok att man inte gillar hans extravaganta uttalanden och stil, men att kalla honom en "bondfångare i första hand" kan vara det mest knäppa jag läst på detta forum; någonsin.

Ha! Vadfan? Lyfter han ens?

Brofessorn 2020-07-17 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel (Inlägg 8144573)

Om du kollar på bilder där han står bredvid andra dwarfar han faktiskt de flesta. Kan tänka mig att med lite mer träning och dunderhonung hade vi fått en riktig tjur.

https://h7f7z2r7.stackpathcdn.com/si...ktweetmain.jpg

trädgårdsmöbel 2020-07-17 15:54

Citat:

Ursprungligen postat av Brofessorn (Inlägg 8144574)
Om du kollar på bilder där han står bredvid andra dwarfar han faktiskt de flesta. Kan tänka mig att med lite mer träning och dunderhonung hade vi fått en riktig tjur.

https://h7f7z2r7.stackpathcdn.com/si...ktweetmain.jpg

Kanske det. Han är dock mr. Tesla. Bilen som är the fordon of choice för överbetalda kapitalistkommunister.

exevision 2020-07-17 16:05

Citat:

Du bor på fel ställe? Jag gillar kunder på 60+. Många med livserfarenhet som är trevliga och sociala. Så där skojtrevliga på rätt sätt utan att vara överdrivna.
Men som i alla åldersgrupper så finns det sega och otrevliga. Finns ju ungdomar som rör sig långsamt och verkar långsamma i tankarna. Så jag tycker det kvittar vilken ålder det är, finns bra och dåliga i alla åldrar.

EagleEye 2020-07-17 16:11

Vita sydafrikaner brukar ha bra gener.

trädgårdsmöbel 2020-07-17 16:33

Jag lärde mig ett intressant knep av en psykiatriker om personlighetsstörda. Det är inte vetenskapligt eller särskilt etiskt att göra så här, men att tänka att personen är c:a 5-15 år yngre än hon (oftast hon, men inte alltid) är, och på det sättet blir det enklare att förstå denne, hur och varför denne beter sig vad man anser är udda.

Herrejäklar vad mycket bättre den lilla infon har hjälpt mig att förstå personer med en viss typ av personlighetsstörningar.

MasterChief 2020-07-17 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel (Inlägg 8144575)
Kanske det. Han är dock mr. Tesla. Bilen som är the fordon of choice för överbetalda kapitalistkommunister.

Har du kört Tesla någon gång? Även Clarkson, gubbjävlarnas gubbjävel, kunde göra annat än att le och njuta av Tesla när han testade den.

Själv älskar jag bilen. Bara en sån grej att den har inbyggda pruttkuddar i sätena, där man kan välja mellan ett dussin olika fisljud, är ju bara så jävla underbart stört.

G.W 2020-07-17 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 8144545)

Jante ringde, han ville få tillbaka sin lag som du lånade av honom.

MasterChief 2020-07-17 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av Brofessorn (Inlägg 8144574)

[IMG]https://h7f7z2r7.stackpathcdn.com/sites/default/files/images/articles/musktweetmain.jpg[IMG]

Han är typ 1,90, god för 700 miljarder, mäktig, och ser ändå rätt bra ut. Undrar om han måste jobba hårt för att få ligga...

Men visst, bananen säger att han bara är en bondfångare, en charlatan. Så då är det väl så.

Vinter 2020-07-17 17:32

Citat:

Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel (Inlägg 8144573)

Ja han lyfter en 50 miljarder svenska kronor om året tror jag.

EagleEye 2020-07-17 18:29

Han har väl precis fått barn med andra frun också. Det kan man kalla alfa.

CalleP 2020-07-17 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8144567)

Är väl ganska uppenbart att svenebanan trollar? :D

Gregow 2020-07-17 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av Klein (Inlägg 8144508)
  • Vad gäller skärmutveckling så var ju steget från CRT till LCD ett stort steg bakåt för stationära datorer.
  • Jag tror vi kommer att återgå till nedladdning istället för streaming på våra stationära enheter. Och om de som äger upphovsrätten vägrar erbjuda det så får det bli piratning igen.
  • Det råder ingen tvekan om att utvecklingen inte är konsumenterna till någon nytta. Symbiosen mellan utvecklare av mjukvara och hårdvara tvingar folk att köpa nytt hela tiden medan reallönerna stagnerar och skulderna ökar. Vidare har vi aldrig haft så "högt" utbildad befolkning som nu men framstegen lyser med sin frånvaro inom nästa alla vetenskapliga discipliner.
  • Jag misstänker att Elon Musk bara är en frontfigur åt våra kära globalister.

* Det gällde kanske för 20 år sedan. Dagens LCD.skärmar är vida överlägsna CRT i allt utom svärta (där professionella skärmar ändå inte är långt ifrån). För TV, laptops och telefoner finns dessutom ett bra utbud av OLED.

* "Ok"

* Nej, ingen tvingas köpa nytt hela tiden (och kom inte dragandes med någon billig Android för 49,50Kr som inte får systemuppdateringar efter 2 år). Tekniken blir billigare hela tiden, så som den alltid har gjort. Att reallöner stagnerar har inget med den teknologiska utvecklingen att göra.

ARM och Apple håller Moores lag vid liv, out of order execution är på väg att ta nästa steg i utvecklingen mot svart magi, första produkterna med grafen som halvledare är precis runt hörnet, strålspårning i realtid har just blivit verklighet, medan 5G-nätverken byggs ut pratas det redan om 6G med Terabit-hastigheter, JEDEC har just spikat DDR5-standarden, nästa generations transistorer är under utveckling (ersätter FinFET), Samsung introducerade MicroLED i januari i år, DeepMinds AI kan nu navigera otränad genom städer, TSMC jobbar på tillverkning på 2nm, utvecklingen av kvantdatorer går stadigt framåt och senast på tapeten var felkorrigering för att drastiskt underlätta tillverkningen...

* Jag kan inte hjälpa dig med din paranoia men såvida du inte tror SpaceX raketer är fake så är din tidigare poäng om rymdraketer rent nonsens.

EagleEye 2020-07-17 18:52

Det är ändå Gud som skapat allt.

MasterChief 2020-07-17 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av CalleP (Inlägg 8144614)

Herr Banan vet inte hur man trollar. På så sätt är han alltid en äkta banan, och allt han säger kan man ta på allvar. Han är en bra banan, men hans hat mot Musken är märklig. Den bubblar upp titt som tätt.

Köttis 2020-07-17 19:02

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8144620)
Herr Banan vet inte hur man trollar. På så sätt är han alltid en äkta banan, och allt han säger kan man ta på allvar. Han är en bra banan, men hans hat mot Musken är märklig. Den bubblar upp titt som tätt.

Om du tänker på det som ditt hat mot Hafthor kanske det blir mindre märkligt för dig.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

EagleEye 2020-07-17 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8144459)

Det som är oroande är att allt inte kommer vara till det bättre. Men det är bra att fler och fler nu inser vilka hemska krafter som kan använda sig av tekniken. Både USA och Storbritannien har nu bannat kinserna från den nya 5G marknaden.

För övrigt ligger mjukvaruutvecklingen långt efter hårdvarutveckligen. Dagens s.k utvecklare suger.

Kev88 2020-07-17 19:11

Nej, jag "lider" dock av misantropi.

MasterChief 2020-07-17 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av EagleEye (Inlägg 8144622)
Det som är oroande är att allt inte kommer vara till det bättre. Men det är bra att fler och fler nu inser vilka hemska krafter som kan använda sig av tekniken. Både USA och Storbritannien har nu bannat kinserna från den nya 5G marknaden.

För övrigt ligger mjukvaruutvecklingen långt efter hårdvarutveckligen. Dagens s.k utvecklare suger.

Suger? Vad har du för kompetens för att kunna säga det? Och jag drygar mig inte, är faktiskt nyfiken.

svenbanan 2020-07-17 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av CalleP (Inlägg 8144614)

MC har rätt jag trollar definitivt inte. Men det handlar definitivt inte om att jag tycker han tar för stor plats eller är för lyckosam.

Jag tycker helt enkelt att så mycket av det Elon kläcker ur sig enbart verkar vara nån typ av reklam som är väldigt svagt förklätt till vetenskap. Och så många verkar svälja allt detta nonsens han kommit med och nu tror folk att han är nåt slags teknikmessias, fast han i själva verket framförallt är en jävligt lyckad frontman, säljare och entrepenör.

Det som irriterer mig är alltså inte att han varit framgångsrik med Tesla och SpaceX etc. Det som irriterar mig är att folk inte verkar kapabla att se när han kommer med BS. Tex allt möjligt som han gaggat om vad gäller att gräva tunnlar, och skeppa folk i den där vakumtuben samt global passagerartrafik mha rymdraketer. *facepalm*

MasterChief 2020-07-17 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av Köttis (Inlägg 8144621)
Om du tänker på det som ditt hat mot Hafthor kanske det blir mindre märkligt för dig.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Ja, så kan det vara. Skillnaden är väl att Musk är något mer framgångsrik än jättebebisen från Island.

MasterChief 2020-07-17 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 8144642)
MC har rätt jag trollar definitivt inte. Men det handlar definitivt inte om att jag tycker han tar för stor plats eller är för lyckosam.

Jag tycker helt enkelt att så mycket av det Elon kläcker ur sig enbart verkar vara nån typ av reklam som är väldigt svagt förklätt till vetenskap. Och så många verkar svälja allt detta nonsens han kommit med och nu tror folk att han är nåt slags teknikmessias, fast han i själva verket framförallt är en jävligt lyckad frontman, säljare och entrepenör.

Det som irriterer mig är alltså inte att han varit framgångsrik med Tesla och SpaceX etc. Det som irriterar mig är att folk inte verkar kapabla att se när han kommer med BS. Tex allt möjligt som han gaggat om vad gäller att gräva tunnlar, och skeppa folk i den där vakumtuben samt global passagerartrafik mha rymdraketer. *facepalm*

I Elons värld är allt möjligt. Han pratar om allt som dyker upp i hans huvud. En del av det han pratar om blir verklighet, en del inte. Så att dissa honom som en bondfångare blir ju rätt missvisande med tanke på allt han lyckats med. Det blir till och med småaktigt.

Gregow 2020-07-17 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8144647)
I Elons värld är allt möjligt. Han pratar om allt som dyker upp i hans huvud. En del av det han pratar om blir verklighet, en del inte. Så att dissa honom som en bondfångare blir ju rätt missvisande med tanke på allt han lyckats med. Det blir till och med småaktigt.

Vidare så är han fysiker och självlärd ingenjör som snarare är väldigt "hands on" än att vara frontman/säljare.

Tunnlarna han pratat om håller på att grävas, hans projekt med solceller och batterier växer bra, elektriska flyg som kan lyfta och landa vertikalt är ingen galen idé, det är bara en tidsfråga innan han flugit folk till månen, och att skicka folk till Mars kommer säkert gå enligt plan.

Så förutom att han uppenbarligen är väldigt smart och har en kreativ hjärna som går på högvarv, har han även en del att backa upp galenskaperna med.

Klein 2020-07-17 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8144615)
* Det gällde kanske för 20 år sedan. Dagens LCD.skärmar är vida överlägsna CRT i allt utom svärta (där professionella skärmar ändå inte är långt ifrån).

Ok säg vilken LCD-skärm på marknaden ska köpa till min gaming-dator som slår Sony Trinitron FW900 på alla punkter utom svärta.

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8144615)
* Nej, ingen tvingas köpa nytt hela tiden (och kom inte dragandes med någon billig Android för 49,50Kr som inte får systemuppdateringar efter 2 år). Tekniken blir billigare hela tiden, så som den alltid har gjort. Att reallöner stagnerar har inget med den teknologiska utvecklingen att göra.

ARM och Apple håller Moores lag vid liv, out of order execution är på väg att ta nästa steg i utvecklingen mot svart magi, första produkterna med grafen som halvledare är precis runt hörnet, strålspårning i realtid har just blivit verklighet, medan 5G-nätverken byggs ut pratas det redan om 6G med Terabit-hastigheter, JEDEC har just spikat DDR5-standarden, nästa generations transistorer är under utveckling (ersätter FinFET), Samsung introducerade MicroLED i januari i år, DeepMinds AI kan nu navigera otränad genom städer, TSMC jobbar på tillverkning på 2nm, utvecklingen av kvantdatorer går stadigt framåt och senast på tapeten var felkorrigering för att drastiskt underlätta tillverkningen...

Blablabla. De senaste 5 åren har det då inte hänt någonting som minskat priset på 1440p pc-gaming. Och en komplett medioker speldator alltid kostat minst 15K SEK de senaste 25 åren. Nya buggar dock. Tex Realtek-ljudkortet som är inbyggt i alla moderkort nuförtiden har så dålig mjukvara att det börjar spraka under streaming efter att datorn väckts upp ur vilolägo. Dessutom blir enheters system med sig själva som referens avsiktligt långsammare över tiden.

Huruvida löneutvecklingen stagnerat på grund av teknologi eller annat är en bifråga. Poängen är att de teknologiska framstegen inte översätts till mer för mindre för konsumenterna.

svenbanan 2020-07-17 23:20

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8144647)

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8144650)
Vidare så är han fysiker och självlärd ingenjör som snarare är väldigt "hands on" än att vara frontman/säljare.

Tunnlarna han pratat om håller på att grävas, hans projekt med solceller och batterier växer bra, elektriska flyg som kan lyfta och landa vertikalt är ingen galen idé, det är bara en tidsfråga innan han flugit folk till månen, och att skicka folk till Mars kommer säkert gå enligt plan.

Så förutom att han uppenbarligen är väldigt smart och har en kreativ hjärna som går på högvarv, har han även en del att backa upp galenskaperna med.

https://external-content.duckduckgo....jpg&f=1&nofb=1

Gregow 2020-07-17 23:21

Citat:

Ursprungligen postat av Klein (Inlägg 8144658)
Ok säg vilken LCD-skärm på marknaden ska köpa till min gaming-dator som slår Sony Trinitron FW900 på alla punkter utom svärta.

Vilken som helst med hög uppdateringsfrekvens och ELMB. LCD-skärmen kommer ha mycket högre färgvolym, mycket högre ljusstyrka (kan visa bilder med högre dynamiskt omfång), perfekt geometri, ingen moiré, ingen halation och sen kan du få variabel uppdateringsfrekvens.

Citat:

Blablabla. De senaste 5 åren har det då inte hänt någonting som minskat priset på 1440p pc-gaming. Och en komplett medioker speldator alltid kostat minst 15K SEK de senaste 25 åren. Nya buggar dock. Tex Realtek-ljudkortet som är inbyggt i alla moderkort nuförtiden har så dålig mjukvara att det börjar spraka under streaming efter att datorn väckts upp ur vilolägo. Dessutom blir enheters system med sig själva som referens avsiktligt långsammare över tiden.

Huruvida löneutvecklingen stagnerat på grund av teknologi eller annat är en bifråga. Poängen är att de teknologiska framstegen inte översätts till mer för mindre för konsumenterna.
Den mediokra speldatorn har blivit mycket snabbare medan dessa 15KKr har minskat i värde. Prestanda i förhållande till pris ökar hela tiden.
Jaha, så det finns en bug i Realteks drivrutiner. Så? Berätta gärna hur problemfritt allt var förr i tiden...

Du pratar om att åka snålskjuts på tidigare landvinningar och att vinden gått ur seglen, dvs att den teknologiska utvecklingen på nåt vis är avtagande, när så inte alls är fallet - sen lyfter du in inflation i det hela och klumpar ihop det med teknologin.

Sorry, men du är full av skit och har ingen koll på teknologi.

Klein 2020-07-17 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8144588)
Han är typ 1,90, god för 700 miljarder, mäktig, och ser ändå rätt bra ut. Undrar om han måste jobba hårt för att få ligga...

Hans aktier må vara värda en massa pengar. Men mycket cash har han tydligen inte. And cash is king.

https://www.msn.com/en-us/money/comp...ash/ar-BBXLEXF

Citat:

Musk’s wealth came up in the second day of his testimony before a federal jury in Los Angeles where the Tesla Inc. and SpaceX chief executive is on trial over a tweet in which he referred to a British cave expert as a “pedo guy.”

After an unsuccessful objection from his lawyer, Musk told the jury he has Tesla stock, and SpaceX stock, with debt against those holdings, and his net worth is about $20 billion. But contrary to public opinion, he said, he didn’t have much cash. Musk finished testifying after a total of about six hours on the stand over two days.

Klein 2020-07-17 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8144662)
Vilken som helst med hög uppdateringsfrekvens och ELMB. LCD-skärmen kommer ha mycket högre färgvolym, mycket högre ljusstyrka (kan visa bilder med högre dynamiskt omfång), perfekt geometri, ingen moiré, ingen halation och sen kan du få variabel uppdateringsfrekvens.

Specificera modell tack.

Citat:

Den mediokra speldatorn har blivit mycket snabbare medan dessa 15KKr har minskat i värde. Prestanda i förhållande till pris ökar hela tiden.
Jaha, så det finns en bug i Realteks drivrutiner. Så? Berätta gärna hur problemfritt allt var förr i tiden...

Man mäter dock inte spelvärde i hårdvarans prestanda. Jag hade varit lika lycklig med min speldator från 1995 om de fortsatt utveckla spel för den och haft mer pengar över till annat.

Citat:

Du pratar om att åka snålskjuts på tidigare landvinningar och att vinden gått ur seglen, dvs att den teknologiska utvecklingen på nåt vis är avtagande, när så inte alls är fallet - sen lyfter du in inflation i det hela och klumpar ihop det med teknologin.

Torka bort spottet från skärmen och återkom när du live streamar från Elons turistraket på dess färd runt månen.

Gregow 2020-07-17 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av Klein (Inlägg 8144668)
Specificera modell tack.

Så du vill leka den leken? Asus XG279Q. Jag har gott om mätningar på den jag kan visa när du frambringat mätningar på Trinitron-skärmen. Riktiga mätningar över hundratals punkter - tydligt redovisade.

Citat:

Man mäter dock inte spelvärde i hårdvarans prestanda. Jag hade varit lika lycklig med min speldator från 1995 om de fortsatt utveckla spel för den och haft mer pengar över till annat.
Spelvärde är inte teknologisk utveckling.

Citat:

Torka bort spottet från skärmen och återkom när du live streamar från Elons turistraket på dess färd runt månen.
Som vanligt har du inget att komma med.

Klein 2020-07-18 00:19

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8144670)
Så du vill leka den leken? Asus XG279Q. Jag har gott om mätningar på den jag kan visa när du frambringat mätningar på Trinitron-skärmen. Riktiga mätningar över hundratals punkter - tydligt redovisade.

Det är ingen lek. Jag respekterar absolut din kunskap om monitorer. Jag har själv tyvärr bara ROG PG279Q för att jag inte hittade något bättre för 1440p gaming när jag köpte skärm för 8-9 månader sedan och den var ju inte direkt någon vårkyckling utan en ganska gammal modell. Måste ha haft otur i tajmingen. Men detta bleknar jämfört med sämsta köpet som jag gjorde för 15-16 år sedan då jag köpte min första LCD-monitor med sina 60hz och grön pixel som jag inte hann reklamera.

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8144670)
Spelvärde är inte teknologisk utveckling.

Som vanligt har du inget att komma med.

Teknologisk utveckling isolerad från mänsklig nytta och nöje är inte en meningsfull variabel att kika på. I princip alla blev rikare av den industriella revolutionens frukter, specifikt på grund av kraftigt ökad produktionskapacitet. Så varför ökar inte reallönerna längre i västvärlden om den teknologiska utvecklingen - i de områden som är relevanta för nytta och nöje - inte har förlorat sitt momentum?

Klein 2020-07-18 01:06

Kikade just på denna video:

https://www.spacex.com/human-spacefl...oon/index.html

Tycker inte Elon Musk ger ett kunnigt och seriöst intryck här. Lyckligtvis har han en japan vid sin sida som inte kan kommunicera på engelska men är en jäkel på att sitta och nicka som en uppskruvad docka.

Gregow 2020-07-18 02:15

Citat:

Ursprungligen postat av Klein (Inlägg 8144674)
Det är ingen lek. Jag respekterar absolut din kunskap om monitorer. Jag har själv tyvärr bara ROG PG279Q för att jag inte hittade något bättre för 1440p gaming när jag köpte skärm för 8-9 månader sedan och den var ju inte direkt någon vårkyckling utan en ganska gammal modell. Måste ha haft otur i tajmingen. Men detta bleknar jämfört med sämsta köpet som jag gjorde för 15-16 år sedan då jag köpte min första LCD-monitor med sina 60hz och grön pixel som jag inte hann reklamera.

PG279Q är en bra skärm, om man har tur i lotteriet. Det har varit en hel del kvalitetsproblem med skärmarna (samma med Acers motsvarighet med samma panel) men har man fått ett bra ex har det varit bra skärmar.

CRT är inget magiskt som många nostalgiker vill få det till. Tekniken hade sina fördelar men moderna skärmar har kommit väldigt långt senaste 20 åren.

Skärmar för skrivbordet är också den mest styvmoderligt behandlade kategorin. OLED-TV finns till vettiga priser medan OLED-skärmar till skrivbordet är hutlöst dyra. Mobiltelefoner som IPhone har vansinnigt bra skärmar. I en Ipad Pro kan du få en LCD som slår det mesta på fingrarna (120Hz dessutom). OLED börjar också komma till bärbara datorer.

Marknaden för skrivbordsskärmar är inte tillräckligt stor för att det ska satsas på allvar där. Finns LCD;er med riktigt bra svärta t.ex. men de börjar nåstans runt 150-200,000Kr.

I fråga om teknologisk utveckling är gaming-skärmar typ Paralympics.

Citat:

Teknologisk utveckling isolerad från mänsklig nytta och nöje är inte en meningsfull variabel att kika på. I princip alla blev rikare av den industriella revolutionens frukter, specifikt på grund av kraftigt ökad produktionskapacitet. Så varför ökar inte reallönerna längre i västvärlden om den teknologiska utvecklingen - i de områden som är relevanta för nytta och nöje - inte har förlorat sitt momentum?
Spelvärde är rent subjektivt. Här är nVidias inflationsjusterade siffror över pris/prestanda på mellanklasskort de senaste 10 åren.
https://i.ibb.co/x6rpX2h/84542.jpg

Ett RTX 2060 kostar runt 3500Kr och ger helt okej prestanda i nya AAA-spel i 2560x1440.

Att vi ser den utvecklingen trots att inflationen går åt helvete visar snarare hur stark den teknologiska utvecklingen är.

MasterChief 2020-07-18 06:46

Citat:

Ursprungligen postat av Klein (Inlägg 8144678)
Kikade just på denna video:

https://www.spacex.com/human-spacefl...oon/index.html

Tycker inte Elon Musk ger ett kunnigt och seriöst intryck här. Lyckligtvis har han en japan vid sin sida som inte kan kommunicera på engelska men är en jäkel på att sitta och nicka som en uppskruvad docka.

Lustigt, jag tycker just denna presentation visar hans skönt avspända sida där "barnet" i honom fortfarande är så starkt. Hade det varit ett annat företag så hade allt varit dirigerat i minsta detalj, med en stor marknadsavdelning och experter inom retorik och kommunikation som hade tagit fram materialet. Visa mig en annan CEO som liknar honom. Musk har aldrig varit riktigt bekväm i sådana här situationer, vilket blir tydligt om du tittar på annat material.

Men det som är mest intressant är att du pekar på hans stil och vilket intryck han gav (är du också skadad av sociala medier?) istället för att faktiskt reflektera av vad som händer. Ett privat företag ska skicka människor till månen. Inte ett gigantiskt statligt projekt, utan ett privat sådant. Och på sättet SpaceX utvecklats är ju ett bevis på en otrolig teknologisk utveckling, tex med sin vertikala landning 2015.

Titta igenom hur företaget har utvecklats sedan han startade det:
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX

Så hur var det nu med den teknologiska utvecklingen?

MasterChief 2020-07-18 07:00

Citat:

Ursprungligen postat av Klein (Inlägg 8144663)
Hans aktier må vara värda en massa pengar. Men mycket cash har han tydligen inte. And cash is king.

https://www.msn.com/en-us/money/comp...ash/ar-BBXLEXF

Klein, nu tänker vi ett varv till.

Musk har tryckt in allt sitt kapital i företagen. När han sålde PayPal (som han var medgrundare till) gick pengarna in i Tesla och SpaceX. Istället för att köpa lyxbåtar så lade han pengarna på högriskprojekt. Så här sade han i en intervju:

"This is not the path to go to maximize riches," Elon Musk told me when I asked him about the business of space travel. "It’s a terrible risk adjusted return. But it’s gotta happen. I think that for me and a lot of people, America is a nation of explorers. I'd like to see that we’re expanding the frontier and moving things forward. Space is the final frontier and we have to make progress."

Hur kan man inte tycka det är otroligt häftigt? Man måste vara bra jävla tråkig om man klagar på en sådan visionär.

Han har valt att inte ta ut någon lön som CEO för Tesla. En normallön för en sådan position är väl runt 150 miljoner per år.

Och "cash is king" är kanske relevant i den 1700-tals värld du vill leva i (inget fel med det) men är såklart fullständigt fel i dagens ekonomi. Hur hade utvecklingen sett ut om alla sålt sina aktier för att ha pengarna under kudden?

Klein 2020-07-18 12:56

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8144687)
Lustigt, jag tycker just denna presentation visar hans skönt avspända sida där "barnet" i honom fortfarande är så starkt. Hade det varit ett annat företag så hade allt varit dirigerat i minsta detalj, med en stor marknadsavdelning och experter inom retorik och kommunikation som hade tagit fram materialet. Visa mig en annan CEO som liknar honom. Musk har aldrig varit riktigt bekväm i sådana här situationer, vilket blir tydligt om du tittar på annat material.

Men det som är mest intressant är att du pekar på hans stil och vilket intryck han gav (är du också skadad av sociala medier?) istället för att faktiskt reflektera av vad som händer. Ett privat företag ska skicka människor till månen. Inte ett gigantiskt statligt projekt, utan ett privat sådant. Och på sättet SpaceX utvecklats är ju ett bevis på en otrolig teknologisk utveckling, tex med sin vertikala landning 2015.

Titta igenom hur företaget har utvecklats sedan han startade det:
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX

Så hur var det nu med den teknologiska utvecklingen?

Jag är inte ute efter en överproducerad pitch. Jag reagerade på att han inte bemötte frågorna av teknisk natur som publiken ställde. Visst det är väl helt ok om man överlåter alla detaljer åt sitt team men märkligt val i så fall att hålla en Q&A helt solo framför sin raket och sedan lägga den online.

trädgårdsmöbel 2020-07-18 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8144643)
Ja, så kan det vara. Skillnaden är väl att Musk är något mer framgångsrik än jättebebisen från Island.

Eeeeeh...Vinnare av WSM, tyngsta vikt nånsin i marklyft och en av de högsta raw-total någonsin i styrkelyft. Musk är inte ens på kartan i sammanhanget.

Klein 2020-07-18 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8144682)
CRT är inget magiskt som många nostalgiker vill få det till. Tekniken hade sina fördelar men moderna skärmar har kommit väldigt långt senaste 20 åren.

Frågan är om det är rimligt att betrakta CRT som ej förbättringsbar. Här är för övrigt en video från förra året där CRT får gott betyg för gaming:

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8144682)
Spelvärde är rent subjektivt. Här är nVidias inflationsjusterade siffror över pris/prestanda på mellanklasskort de senaste 10 åren.
https://i.ibb.co/x6rpX2h/84542.jpg

Ett RTX 2060 kostar runt 3500Kr och ger helt okej prestanda i nya AAA-spel i 2560x1440.

Att vi ser den utvecklingen trots att inflationen går åt helvete visar snarare hur stark den teknologiska utvecklingen är.

Det är väl dock inte en rimlig jämförelse med ett statiskt test då mjukvaran i verkligheten är en variabel över tiden precis som hårdvaran. För övrigt så är grundpelaren i den Österrikiska ekonomiska skolan, som är den enda som stått emot tidens tand, att värdet i en vara härleds direkt från dess förmåga att fylla en funktion för människan.

Klein 2020-07-18 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8144688)
Klein, nu tänker vi ett varv till.

Musk har tryckt in allt sitt kapital i företagen. När han sålde PayPal (som han var medgrundare till) gick pengarna in i Tesla och SpaceX. Istället för att köpa lyxbåtar så lade han pengarna på högriskprojekt. Så här sade han i en intervju:

"This is not the path to go to maximize riches," Elon Musk told me when I asked him about the business of space travel. "It’s a terrible risk adjusted return. But it’s gotta happen. I think that for me and a lot of people, America is a nation of explorers. I'd like to see that we’re expanding the frontier and moving things forward. Space is the final frontier and we have to make progress."

Hur kan man inte tycka det är otroligt häftigt? Man måste vara bra jävla tråkig om man klagar på en sådan visionär.

Han har valt att inte ta ut någon lön som CEO för Tesla. En normallön för en sådan position är väl runt 150 miljoner per år.

Och "cash is king" är kanske relevant i den 1700-tals värld du vill leva i (inget fel med det) men är såklart fullständigt fel i dagens ekonomi. Hur hade utvecklingen sett ut om alla sålt sina aktier för att ha pengarna under kudden?

Har väl aldrig sagt att det inte är häftigt med rymdraketer. Men jag är skeptisk till att den officiella målbilden och finansieringen motsvarar verkligheten. För övrigt är det väl bara sunt förnuft att inte ta ut lön om företaget inte går runt. Att detta inte är kutym i världen visar ju bara på hur sjuk den är, inte hur fantastisk Elon är.

King Grub 2020-07-18 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av Klein (Inlägg 8144779)
Frågan är om det är rimligt att betrakta CRT som ej förbättringsbar. Här är för övrigt en video från förra året där CRT får gott betyg för gaming.

De cherry-pickade de absolut bästa CRT-skärmarna som fanns, som ingen vanlig person hade. Du fick inte de där resultaten på din konsumentskärm. Jämför med att köpa en professionell skärm för 40000 idag. Den blåser bort CRT-skärmarna från 90-talet.

Strixen 2020-07-18 16:00

Vad jag förstod så handlar tråden om ålderism. Alla kan säkert vid ett givet tillfälle ha fördomar om någon som är äldre än en själv. Jag som nått 50 kan tycka att de som är 60+ ibland kan vara tröga osv och så tycker en 25-åring att en 40-50-åring är en trög gammal gubbe/ kärring. Men på det sätt som TS beskriver det verkar ju närmast sjukt. Det har iallafall åren lärt mig, att man inte ska ha så förbannat mycket försommar om personer kopplat till deras ålder. Ack vad man kan missta sig när man tror att åldern gör alla till mossiga gubbar och kärringar per automatik. Psykologiskt så noterar hjärnan de tillfällen som bekräftar ens fördomar och resten passerar obemärkt. Det är som när man köper en ny bil som är lite "udda", helt plötslighet vimlar det av personer som har samma bil.

Klein 2020-07-18 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8144786)
De cherry-pickade de absolut bästa CRT-skärmarna som fanns, som ingen vanlig person hade. Du fick inte de där resultaten på din konsumentskärm. Jämför med att köpa en professionell skärm för 40000 idag. Den blåser bort CRT-skärmarna från 90-talet.

Det är fortfarande 20+ år gamla skärmar och jag minns mycket väl att min egen konsument-CRT-skärm från slutet på 90-talet spelade upp Quake extremt mjukt och exakt i 120+ FPS vilket var viktigt då jag spelade på elitnivå. Frågan är ju vidare vars CRT-skärmarna varit idag om tekniken inte övergetts.

Klein 2020-07-18 16:24

Vad gäller ålderism så tog jag ofta väldigt lätt på gamla människors kunskaper och uppfattningar när jag var ung. Men med tiden kommer man underfund med att man till syvende och sist är helt beroende av andras kunskaper och uppfattningar och vidare att ens perspektiv förändras över livets gång i takt med att man samlar på sig mer erfarenheter.

Ung och dum är med andra ord väldigt träffande.

MasterChief 2020-07-18 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel (Inlägg 8144778)
Eeeeeh...Vinnare av WSM, tyngsta vikt nånsin i marklyft och en av de högsta raw-total någonsin i styrkelyft. Musk är inte ens på kartan i sammanhanget.

Kan du bevisa att ingen lyft en högre vikt?

Nä, just det.

MasterChief 2020-07-18 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av Klein (Inlägg 8144775)
Jag är inte ute efter en överproducerad pitch. Jag reagerade på att han inte bemötte frågorna av teknisk natur som publiken ställde. Visst det är väl helt ok om man överlåter alla detaljer åt sitt team men märkligt val i så fall att hålla en Q&A helt solo framför sin raket och sedan lägga den online.

Instämmer att det kunde varit bättre. Man vet aldrig hur det slutar när Musk kör.

Men det märkliga är att denna video har 1,2 miljoner visningar och man kan dra fram random skitvideo där någon nolla sitter och pratar dynga i en kvart om ingenting och som har 3 miljoner visningar.

Lando 2020-07-18 20:32

Jag har svårt att tänka mig att det finns någon annan CEO för företag i den storleksklassen som Musk har som har bättre koll på den rent tekniska utvecklingen på företagen. Kanske finns det, men dom är ytterst få i så fall. Efter vad jag har hört (online) från folk som jobbar/har jobbat på SpaceX och Tesla är han ju med och faktiskt ingengörar fram dom tekniska lösningarna, inte bara visionerna, utan han jobbar faktiskt med rocket science till vardags.

Sen är han ju också en otrolig visionär person med tre olika huvudplaner för hur man skulle kunna få mänskligheten att överleva längre genom att försöka lösa energiproblemen på jorden, få oss att bli multi planetary och integrera AI i huvudet på oss. Om det kan man ju tycka vad man vill och tro på eller inte. Men om man inte förstår att det är en oerhört unik person som potentiellt påverkar historien mer än de flesta nu levande människor så förstår man nog inte omfattningen av hans tre projekt, varav åtminstone två verkar påverka jordens befolkning redan i nutid (genom att i princip själv hypa upp elbilstrenden som var rätt död innan Tesla och faktiskt starta ett andra space race som är påväg att sätta människor på månen för första gången på bra länge). Sen är han ju ett första klassens twitter-troll också, och det gillar jag!

Man måste ju inte tro på hans visioner, men att avfärda honom som bondfångare är lite enfaldigt när han faktiskt redan nu har lyckats med ett par globalt stora grejer.

EDIT: med det sagt så har jag inte sett den presentationen där han inte kunde/ville svara på frågor, men jag betvivlar inte att den var oskön...det brukar vara det med Musk. Det är sannerligen inte hans forte. Ska kolla när jag hinner.

Lando 2020-07-18 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av EagleEye (Inlägg 8144208)
Framtiden ser inte ljus ut. Både EU och USA krackelerar.
Det kommer snart ännu värre virus från Kina. Arbetslösheten skenar. Skulle inte vilja växa upp som ung idag. Det ser inte alls bra ut.

Allting går upp och ner. För fem år sedan var framtiden oerhört ljus, nu ser den plötsligt nattsvart ut. Jag tror bara att den övergripande trenden är starkt uppåt. Mindre krig, extremt mycket mindre svält, mer demokrati/mindre diktatur/anarki, bättre medelinkomst, mindre analfabeter osv osv osv.

Av någon anledning finns det många som inte vill se dom positiva trenderna som faktiskt bevisligen finns, det är bara att läsa statistiken så ser man. Dom senaste åren har varit rätt pissiga i jämförelse, men vi är fortfarande bättre globalt än bara tio år tidigare. Trendbrottet är ju att många saker försämrats för första gången på länge under de senaste åren. Och det är absolut oroande! Dock ingen anledning till full panik tycker jag, vår levnadsstandard är skyhögt över bara den som jag hade när jag växte upp på 80-talet.

Om man vill lära sig och läsa mer om detta så har Steven Pinker skrivit mycket och bra, tex. Enlightenment now från 2018!

Vill man vara pessimist så är det ju var och ens rättighet, men jag tycker statistiken talar sitt tydliga språk här. Sen kan man ju ändå tro att allt kommer bli värdelös från och med nu även om trenden är en annan och så kanske det är, framtiden går ju inte att förutse!

Brofessorn 2020-07-18 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av Lando (Inlägg 8144856)
Allting går upp och ner. För fem år sedan var framtiden oerhört ljus, nu ser den plötsligt nattsvart ut. Jag tror bara att den övergripande trenden är starkt uppåt. Mindre krig, extremt mycket mindre svält, mer demokrati/mindre diktatur/anarki, bättre medelinkomst, mindre analfabeter osv osv osv.

Av någon anledning finns det många som inte vill se dom positiva trenderna som faktiskt bevisligen finns, det är bara att läsa statistiken så ser man. Dom senaste åren har varit rätt pissiga i jämförelse, men vi är fortfarande bättre globalt än bara tio år tidigare. Trendbrottet är ju att många saker försämrats för första gången på länge under de senaste åren. Och det är absolut oroande! Dock ingen anledning till full panik tycker jag, vår levnadsstandard är skyhögt över bara den som jag hade när jag växte upp på 80-talet.

Om man vill lära sig och läsa mer om detta så har Steven Pinker skrivit mycket och bra, tex. Enlightenment now från 2018!

Vill man vara pessimist så är det ju var och ens rättighet, men jag tycker statistiken talar sitt tydliga språk här. Sen kan man ju ändå tro att allt kommer bli värdelös från och med nu även om trenden är en annan och så kanske det är, framtiden går ju inte att förutse!

Behöver läsa lite mer Taleb ser jag.

Lando 2020-07-18 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av Brofessorn (Inlägg 8144859)
Behöver läsa lite mer Taleb ser jag.

Det där var ju ett rätt oskönt sätt att uttrycka sig skulle man kunna säga, men jag har inte läst honom och skulle gärna göra det. Det kanske ska bli min nästa audiblelyssning, någon speciell bok du rekommenderar? Argumenterar han emot det jag uttryckte att vi har mindre av alla mänskliga katastrofer nu än för typ hundra år sedan (underförstått på grund av teknisk utveckling och demokratisering)?

svenbanan 2020-07-18 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av Lando (Inlägg 8144855)
Jag har svårt att tänka mig att det finns någon annan CEO för företag i den storleksklassen som Musk har som har bättre koll på den rent tekniska utvecklingen på företagen. Kanske finns det, men dom är ytterst få i så fall. Efter vad jag har hört (online) från folk som jobbar/har jobbat på SpaceX och Tesla är han ju med och faktiskt ingengörar fram dom tekniska lösningarna, inte bara visionerna, utan han jobbar faktiskt med rocket science till vardags.

Sen är han ju också en otrolig visionär person med tre olika huvudplaner för hur man skulle kunna få mänskligheten att överleva längre genom att försöka lösa energiproblemen på jorden, få oss att bli multi planetary och integrera AI i huvudet på oss. Om det kan man ju tycka vad man vill och tro på eller inte. Men om man inte förstår att det är en oerhört unik person som potentiellt påverkar historien mer än de flesta nu levande människor så förstår man nog inte omfattningen av hans tre projekt, varav åtminstone två verkar påverka jordens befolkning redan i nutid (genom att i princip själv hypa upp elbilstrenden som var rätt död innan Tesla och faktiskt starta ett andra space race som är påväg att sätta människor på månen för första gången på bra länge). Sen är han ju ett första klassens twitter-troll också, och det gillar jag!

Man måste ju inte tro på hans visioner, men att avfärda honom som bondfångare är lite enfaldigt när han faktiskt redan nu har lyckats med ett par globalt stora grejer.

EDIT: med det sagt så har jag inte sett den presentationen där han inte kunde/ville svara på frågor, men jag betvivlar inte att den var oskön...det brukar vara det med Musk. Det är sannerligen inte hans forte. Ska kolla när jag hinner.

Okej. Vad kallar du det för när han sitter i nån TV soffa eller håller nån föreläsning och kommer med påståenden om hur billigt och snabbt han och hans företag ska fixa nåt problem och komma med en helt makalös produkt på marknaden till ett sjukt billigt konsumentpris? Dessa påståenden är alltså grejer som verkar helt sakna verklighetsförankring och flera år senare verkar absolut nada ha skett med dessa produkter/landvinningar.

Men inte kan det väl vara så att det stora geniet Elon sitter och snackar total rappakalja för att oinsatta nyhetsuppläsare ska sitta och ösa lovord över att han snart kommer lösa alla möjliga problem skitbilligt. Sedan sitter ju intellektuella eliten på forum och fanboyar över hur coolt det är med rymdraketer och elbilar och därför är Elon gud och allt han säger är sanning. *facepalm*

Som jag ser det finns det några alternativ. Antingen är Elon korkad som ett spån och är en dräglande idiot som knappt kan knyta sina egna skosnören.

Det andra alternativet är att Elon är bondfångare och vräker ur sig vad för skit som helst bara han får publicitet och inte faller ur rampljuset. Gratis reklam för elbilarna antar jag.

Det tredje alternativet är att de sakerna han sagt som jag kallar rappakalja, faktiskt ändå är sanna.

Det finns diverse kanaler på youtube med lite fina genomgångar av Elons rappakalja.

Den här är från häromåret, det kanske finns nya förvecklingar angående vad som sker med hur Hyperloop ska lösa problemen med pendling i överbefolkade storstäder. Jag orkar inte leta eftersom hela konceptet är ett skämt.

MaxTheMarketer 2020-07-19 04:11

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 8144870)
Okej. Vad kallar du det för när han sitter i nån TV soffa eller håller nån föreläsning och kommer med påståenden om hur billigt och snabbt han och hans företag ska fixa nåt problem och komma med en helt makalös produkt på marknaden till ett sjukt billigt konsumentpris? Dessa påståenden är alltså grejer som verkar helt sakna verklighetsförankring och flera år senare verkar absolut nada ha skett med dessa produkter/landvinningar.

Men inte kan det väl vara så att det stora geniet Elon sitter och snackar total rappakalja för att oinsatta nyhetsuppläsare ska sitta och ösa lovord över att han snart kommer lösa alla möjliga problem skitbilligt. Sedan sitter ju intellektuella eliten på forum och fanboyar över hur coolt det är med rymdraketer och elbilar och därför är Elon gud och allt han säger är sanning. *facepalm*

Som jag ser det finns det några alternativ. Antingen är Elon korkad som ett spån och är en dräglande idiot som knappt kan knyta sina egna skosnören.

Det andra alternativet är att Elon är bondfångare och vräker ur sig vad för skit som helst bara han får publicitet och inte faller ur rampljuset. Gratis reklam för elbilarna antar jag.

Det tredje alternativet är att de sakerna han sagt som jag kallar rappakalja, faktiskt ändå är sanna.

Det finns diverse kanaler på youtube med lite fina genomgångar av Elons rappakalja.

Den här är från häromåret, det kanske finns nya förvecklingar angående vad som sker med hur Hyperloop ska lösa problemen med pendling i överbefolkade storstäder. Jag orkar inte leta eftersom hela konceptet är ett skämt.

Jag skulle snarare säga att han PRATAR SOM EN BONDFÅNGARE. Han pratar i klassisk amerikansk marknadsföringsanda: hajpa upp rejält och sedan leverera det så gott som det går även om det är långt ifrån hajpen.

Ett praktexempel från spelindustrin är No Man's Sky. Där hajpades det om otroliga PLANETER att utforska i nästintill OÄNDLIGT antal med flerspelarläge. Det faktiska spelet som släpptes? Rätt mediokra planeter och mycket annat som utlovades som aldrig levererades, allt enligt den amerikanska marknadsföringstraditionen.

Fokusera istället på vad herr Musk HAR levererat istället för allt bondfångeri han pysslar med. Det är en del branschen precis som topp Hollywood-skådisar måste snacka upp sina sketna kommande C-rullar inför deras biopremiärer.

Vill du hitta en äkta amerikansk bondfångare så har du ingen mindre än herr Trump eller annan valfri New York-skojare.

Magnus N 2020-07-19 05:41

Citat:

Ursprungligen postat av MaxTheMarketer (Inlägg 8144874)
Jag skulle snarare säga att han PRATAR SOM EN BONDFÅNGARE. Han pratar i klassisk amerikansk marknadsföringsanda: hajpa upp rejält och sedan leverera det så gott som det går även om det är långt ifrån hajpen.

Ett praktexempel från spelindustrin är No Man's Sky. Där hajpades det om otroliga PLANETER att utforska i nästintill OÄNDLIGT antal med flerspelarläge. Det faktiska spelet som släpptes? Rätt mediokra planeter och mycket annat som utlovades som aldrig levererades, allt enligt den amerikanska marknadsföringstraditionen.

Fokusera istället på vad herr Musk HAR levererat istället för allt bondfångeri han pysslar med. Det är en del branschen precis som topp Hollywood-skådisar måste snacka upp sina sketna kommande C-rullar inför deras biopremiärer.

Vill du hitta en äkta amerikansk bondfångare så har du ingen mindre än herr Trump eller annan valfri New York-skojare.

knappast något amerikanskt dock, att lova stort och inte leverera är rätt universellt

Lando 2020-07-19 07:56

Citat:

Jag tror att Elon är en visionär som dels alltid är för positiv i sina tidsplaner och dels vräker ut sig saker hans tänker utan att censurera sig nämnvärt, till och med rätt ut på twitter. Det ska sägas att det finns en viss självinsikt om det, han säger ju själv att han brukar vara för positiv. Min tanke är att man inte kan vara den typen av visionär uppfinnare och tänkare om man inte har en optimistisk tro till att sakerna går att genomföra. Sen löser man problemen när dom dyker upp.

Hann inte kolla igenom hela videon, men den är ju gjord av något fjantigt fanboy hypar och som tar allt som Musk saker som heliga ord. Det kanske han gör för att få klick och tittningar, vad vet jag.

Saken är den att det faktiskt levereras. Han har haft sina tre stora visionära tankar, och är ju en bra bit på vägen på två av dom. Tesla närmar väl sig en miljon sålda bilar och bara ökar samtidigt som SpaceX faktiskt har revolutionerat rymdfärder (genom bla att lyckas återanvända raketsteg).

Om han ville tjäna pengar skulle han nog inte säga att hans egen aktie är för dyr (detta var vid 700$, den är väl vid 1500 nu) och om han bara ville lura folk så skulle han ju inte lyckas leverera solida produkter som folk älskar attt använda. Om du åkt i en tesla så vet du att det inte är en bluffprodukt. Vad som händer med hyperloop är ju för tidigt att säga, men folk över hela världen jobbar ju på det så kanske ligger det något i det eller också funkar det inte när det väl kommer till kritan. Själv hoppas jag att det faktiskt är ett nytt smart transportsystem och att några regeringar faktiskt vågar satsa på det (om det funkar vill säga).

svenbanan 2020-07-19 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av Lando (Inlägg 8144881)
Jag tror att Elon är en visionär som dels alltid är för positiv i sina tidsplaner och dels vräker ut sig saker hans tänker utan att censurera sig nämnvärt, till och med rätt ut på twitter. Det ska sägas att det finns en viss självinsikt om det, han säger ju själv att han brukar vara för positiv. Min tanke är att man inte kan vara den typen av visionär uppfinnare och tänkare om man inte har en optimistisk tro till att sakerna går att genomföra. Sen löser man problemen när dom dyker upp.

Hann inte kolla igenom hela videon, men den är ju gjord av något fjantigt fanboy hypar och som tar allt som Musk saker som heliga ord. Det kanske han gör för att få klick och tittningar, vad vet jag.

Saken är den att det faktiskt levereras. Han har haft sina tre stora visionära tankar, och är ju en bra bit på vägen på två av dom. Tesla närmar väl sig en miljon sålda bilar och bara ökar samtidigt som SpaceX faktiskt har revolutionerat rymdfärder (genom bla att lyckas återanvända raketsteg).

Om han ville tjäna pengar skulle han nog inte säga att hans egen aktie är för dyr (detta var vid 700$, den är väl vid 1500 nu) och om han bara ville lura folk så skulle han ju inte lyckas leverera solida produkter som folk älskar attt använda. Om du åkt i en tesla så vet du att det inte är en bluffprodukt. Vad som händer med hyperloop är ju för tidigt att säga, men folk över hela världen jobbar ju på det så kanske ligger det något i det eller också funkar det inte när det väl kommer till kritan. Själv hoppas jag att det faktiskt är ett nytt smart transportsystem och att några regeringar faktiskt vågar satsa på det (om det funkar vill säga).

Snubben som gjort videon är raka motsatsen till fanboy för Elon. Du kan inte ha tittat mer än fem sekunder.

Saken är den att han inte levererar på flera av de grejer han vräker ur sig, titta på videon och återkom med feedback på den kritik Elon (och framförallt Hyperloop) får i den.

Inte vet jag varför han rapar upp nonsens som att det vore fakta. Jag tycker det verkar troligast att han gör det för att han antingen vill få gratis reklam, eller för att han är nåt slags narcissist som behöver få höra från folk som dig hur fantastisk han är, och därför ser till att ständigt vara i rampljuset. Särskilt intresserad av sanningen och fakta verkar han ju iaf inte vara. Eller så har han faktiskt ingen som helst koll och är enbart en galjonsfigur för dessa företag, och det är någon helt annan som står för de tekniska landvinningarna, och när Elon själv försöker så blir det pannkaka.

Jag har inte skrivit ett ord om att Tesla eller SpaceX skulle vara nåt slags bluffprodukter. Det är din egen fabrikation. Dessa företag är uppenbart väldigt lyckosamma (vilket jag skrivit), men det påverkar inte det faktum att Elon sysslar med nåt slags bondfångeri varenda gång han öppnar truten.

Angående SpaceX så är väl juryn dock fortfarande ute om de kommer revolutionera rymdindustrin eller inte. Än så länge har de väl egentligen inte gjort särskilt mycket revolutionerande såvitt jag begriper, och är väl väldigt långt ifrån att kunna leverera något slags turistresor i rymden, för att inte tala om hur långt ifrån att kolonisera mars man är.

yia 2020-07-19 23:57

Citat:

Jag är 31 år i skrivande stund och jag känner att jag på senaste år har drabbats av vad som kan beskrivas som "ålderism". Jag är, än så länge, en "ålderist".

Det är när du har fördomar och nästintill ett "hat" mot äldre människor som INTE är en del av dina närmsta vänner, familj och/eller släkt. Det riktas alltså endast mot äldre du inte känner, offline såväl som online.

- vägrar att ha fel (och därmed vägrar lära sig någonting nytt - "de kan och vet redan allt!"))
- de har bidragit till att förstöra världen som den är idag (alla största aktieägare i de största bolagen som förstör omvärlden är minst 40+ och ännu äldre)
- de är fysiskt klena om de inte har tränat hela sina liv eller för övrigt varit mycket fysiskt aktiva
- eftersom de är så patetiska fysiskt & psykiskt så kommer de inte att kunna hjälpa att bekämpa mot de andra gamlingar som förstör världen i skrivande stund

Och på grund av denna "ålderism" så stör jag mig riktigt på långsamma jävlar i affärer och på andra platser för att de är gamla och slö när de kunde ha levt bättre liv och fått mer fart i sina kroppar och hjärnor.

Självfallet finns det gamlingar med tonårshjärnor vad gäller snabbt tänk och att de är öppensinnade att lära sig någonting nytt (de har inte samma behov att alltid ha rätt om allt och om alla).

Därför älskar jag att säga att "jag har/hade fel" - för då kan jag lära mig något nytt. De enda "äldre" som har samma syn som jag inom detta är framgångsrika entreprenörer och andra mycket intresserade i personlig självutveckling.

Därför jag oxå påminner mig själv om att hjärnan ens och ens personlighet riskerar att bli "förstelnad", "inristad i sten" om man inte är medveten om detta fenomen om försämrad neurologisk plasticitet.

Därför vill jag fortsätta att vara ung i hjärnan och även vara fysiskt aktiv. Om jag skall "gnälla" på äldre så ska jag FANIMIG inte bli en av dem jag gnäller på - då vore jag en hycklare.

Visst, jag kan alltid drabbas av någon genetisk mental sjukdom och vips så var det med det... Den risken finns alltid... men minskas om man är aktiv med sin hjärna och inte låter neuronerna dö ut av inaktivitet.

Så... skulle du klassa dig som en "ålderist"? Motsatsen som "anti-ålderist", dvs., någon som "hatar" människor som mig?

Man kanske kan kalla det du lider av för kollektiv narcissism, jättevanligt i vissa grupper (framförallt yngre) som tror sig vara överlägsna alla andra på alla tänkbarta plan - inte minst moraliskt. Det är förstås helt i linje med den förvridna verklighet som råder där den som har medial makt nu plötsligt har alla svar på alla världens problem, vidare diskussion/problematisering anses icke nödvändig.

Personligen tycker jag det hela är rätt komiskt ärligt talat. Det talas ibland andaktigt om personer som "växt upp" med IT och mobiler. Ja, men vad fan kan du då? Kan du programmera ett avancerat IT-system? Har du minsta aning om hur en mobiltelefon eller dator fungerar? Det enda du kan är slavaktigt dras till blinkande lampor som en annan insekt; kladda med fingrarna i Appstore, och larva runt i den sociala app som råkar vara på modet för ögonblicket. Däri ligger storheten och tekniska överlägsenheten. Och med detta anser man sig ha rätt att se ner på andra.

Ibland undrar jag om man bara skulle ha applicerat Newtons gamla idé på internet när man såg varåt det barkade och bara gjort alltihop så komplicerat som möjligt. Då hade vi nog sluppit mycket problem.

Gregow 2020-07-20 00:18

Citat:

[.YT]Hyy-19qyNWE[/YT]

Han är precis som många väldigt kreativa personer är. Detaljer, deadlines, att allt blir som man lovat osv. etc. är tämligen ointressant för honom. Personer som inte är den kreativa sorten, och gärna drar mycket åt det plikttrogna hållet, har inte förmåga att förstå det utan stör sig som fan på sånt.

Elon Musk skulle mycket väl kunna kläcka en ide som Hyperloop på stående fot, slänga ihop ett coolt koncept i sitt huvud och sen presentera det som verklighet trots att han inte har en aning om vart han ska börja.

Inga konstigheter. Bara sätta igång och jobba för att få det att funka. Mellan alla iterationer, felsteg, misslyckanden och konstigheter kommer världens alla Svenbananer tugga fradga.

svenbanan 2020-07-20 00:36

Citat:

Ursprungligen postat av Gregow (Inlägg 8145058)
Han är precis som många väldigt kreativa personer är. Detaljer, deadlines, att allt blir som man lovat osv. etc. är tämligen ointressant för honom. Personer som inte är den kreativa sorten, och gärna drar mycket åt det plikttrogna hållet, har inte förmåga att förstå det utan stör sig som fan på sånt.

Elon Musk skulle mycket väl kunna kläcka en ide som Hyperloop på stående fot, slänga ihop ett coolt koncept i sitt huvud och sen presentera det som verklighet trots att han inte har en aning om vart han ska börja.

Inga konstigheter. Bara sätta igång och jobba för att få det att funka. Mellan alla iterationer, felsteg, misslyckanden och konstigheter kommer världens alla Svenbananer tugga fradga.

Den Hyperloop Elon pratade om från början skulle alltså vara en lång vakuumtub man skulle köra ner i med sin bil via nåt slags hissystem från gatuplanet. Sedan skulle bilen alltså stå på nåt slags "airhockey puck" som skulle accelerera iväg och nå hisnanade hastigheter. Hela denna cirkus skulle kosta $1 för konsumenten.

Sedan har i princip alla de grejerna som skulle göra detta till nåt slags revolutionerande skalats bort:

Inget vakum i röret, eftersom det i praktiken är helt och hållet omöjligt. Detta i sin tur gör att fantasihastigheterna inte kommer på fråga längre.

Ingen "airhockeypuck" att ställa bilen på. Istället ska bilen helt enkelt köra själv i tunneln. Wow, jätteinnovativt med en biltunnel.

Elon skulle gräva tunnlar för sina rör, för en tiondel av kostnaden som det kostar alla andra att gräva tunnlar. Hur skulle han göra detta? Genom att vifta med händerna och dansa medans han presenterar kostnaden, och hoppas att ingen tittar efter och ser att det inte blev nåt billigare alls.

Det finns ingen substans i detta över huvud taget. Skrattretande att folk är så naiva att de tror Hyperloopen kommer revolutionera pendlingstrafiken. Men om jag inte minns fel så har han väl såld detta till Virgin (Richard Branson). Så Elon kanske inte är inblandad i detta alls längre? Då kan han ju alltid komma i efterhand när det har havererat, och säga att han skulle gjort det annorlunda ifall han varit kvar vid rodret. :laugh:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:09.