![]() |
Lider du av "ålderism"? - Jag verkar göra det!
Jag är 31 år i skrivande stund och jag känner att jag på senaste år har drabbats av vad som kan beskrivas som "ålderism". Jag är, än så länge, en "ålderist".
Det är när du har fördomar och nästintill ett "hat" mot äldre människor som INTE är en del av dina närmsta vänner, familj och/eller släkt. Det riktas alltså endast mot äldre du inte känner, offline såväl som online. Exempelvis har jag fördomar om personer äldre än 40+ att de är: - trångsynta och vägrar ändra sin världsbild trots vetenskapliga bevis - de lider av en förstelnad personlighet som varit samma sedan de blev 30 - vägrar att ha fel (och därmed vägrar lära sig någonting nytt - "de kan och vet redan allt!")) - de har bidragit till att förstöra världen som den är idag (alla största aktieägare i de största bolagen som förstör omvärlden är minst 40+ och ännu äldre) - de är långsamma och tekniskt okunniga om de inte vuxit upp med teknikintresse - de är fysiskt klena om de inte har tränat hela sina liv eller för övrigt varit mycket fysiskt aktiva - eftersom de är så patetiska fysiskt & psykiskt så kommer de inte att kunna hjälpa att bekämpa mot de andra gamlingar som förstör världen i skrivande stund Och på grund av denna "ålderism" så stör jag mig riktigt på långsamma jävlar i affärer och på andra platser för att de är gamla och slö när de kunde ha levt bättre liv och fått mer fart i sina kroppar och hjärnor. Självfallet finns det gamlingar med tonårshjärnor vad gäller snabbt tänk och att de är öppensinnade att lära sig någonting nytt (de har inte samma behov att alltid ha rätt om allt och om alla). Därför älskar jag att säga att "jag har/hade fel" - för då kan jag lära mig något nytt. De enda "äldre" som har samma syn som jag inom detta är framgångsrika entreprenörer och andra mycket intresserade i personlig självutveckling. Därför jag oxå påminner mig själv om att hjärnan ens och ens personlighet riskerar att bli "förstelnad", "inristad i sten" om man inte är medveten om detta fenomen om försämrad neurologisk plasticitet. Därför vill jag fortsätta att vara ung i hjärnan och även vara fysiskt aktiv. Om jag skall "gnälla" på äldre så ska jag FANIMIG inte bli en av dem jag gnäller på - då vore jag en hycklare. Visst, jag kan alltid drabbas av någon genetisk mental sjukdom och vips så var det med det... Den risken finns alltid... men minskas om man är aktiv med sin hjärna och inte låter neuronerna dö ut av inaktivitet. Så... skulle du klassa dig som en "ålderist"? Motsatsen som "anti-ålderist", dvs., någon som "hatar" människor som mig? |
Låter som ett vidrigt synsätt.
|
Citat:
EDIT: Åldersdiskriminering är nog det mer korrekta begreppet då jag använde engelska: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ldersdiskriminering |
Käften snorunge!
Hälsningar / 40+ |
Citat:
|
Citat:
|
Verkligen inte, fy fan. Däremot känner jag mig gammal, snart 30 och då är det dags för ättestupan.
|
Citat:
Snarare är det nog vissa livsstilar jag stör mig på idag och att många 40+are tenderar att vara i den gruppen så jag söker en "syndabock" istället för självrannsakning. Handen på hjärtat så äcklas jag även av smartphone-generationen oavsett ålder där det oxå handlar om livsstil än åldern trots att det är folk "yngre än 20" som tenderar falla inom denna kategori och då blir det min version av "dagens jävla ungdom...". |
Citat:
|
Låter som en typisk sosse
|
Vilken tur att du råkar befinna dig i det åldersspannet som du tycker är bäst då Max.
|
Kommer snart in en 20 åring som hatar långsamma 30 åringar
|
Arvetar man inom försäljning så kan jag säga att mina favoritkunder är mellan 25-50 dom riktigt jobbiga är +65. Där kan snacka om åldersracism från deras sida. Inte alla såklart men tror många lider av jag vet inte vad som gör dom lite otrevliga. Alzheimer eller liknande
|
Citat:
De vet väl inte hur gamal du är som ringer. De blir inte irriterade för att du som ringer är av en viss ålder. De blir irriterade för att det ringer femhundra idioter varje dag och vill sälja skit, och som inte fattar vad ordet "nej" betyder. |
Citat:
Don't take it amiss if I tell you to sod off and die?! Skaffa ett riktigt jobb, försäljning är rektal cancer. |
Säljer man VVS över telefon?
|
Citat:
|
Tror du tar livet på tok för allvarligt.
|
Så du tycker illa om folk som har mer pengar än du kommer ha vid samma ålder, och det är människor med mer pondus och krut i än dig som inte byter åsikt för varenda liten fläkt som blåser. Trots att de inte ens tränar har de mer självförtroende och framgång i vår civilisations mått mätt än vad du tror du kommer ha.
Är väl ingen högoddsare att du ogillar dom. Försök bryta den här spiralen för vet du vart den leder? Mot ett liv med dig, i en inte så rolig lägenhet, en tom telefonlista och fyra sexdockor. |
Varför skulle det vara fel att generalisera baserat från sin erfarenhet?
Det gör vi ju alla och vore idioter annars, problemet blir endast när man förutsätter att det inte finns några undantag från regeln alls, när det ändå kan finnas det. Det är ju först då diskriminering kan ske. Så varför betar vi inte bara av dem och analyserar dina argument istället? Citat:
Citat:
Jag menar, många yngre har ju så lite erfarenhet av interaktioner i verkliga livet och så pass lite social kompetens av att mest umgås i den virtuella världen att de inte byggt någon vidare personlighet. Citat:
Lite fler utvecklande resonemang på övriga punkter skulle behövas innan du övertygar mig. |
Världen och samhället vi lever idag är det bästa som mänskligheten någonsin skådat...med otroligt bred marginal. En stor del av dom förbättringar som gjorts och som ger dig materiellt välstånd och ett fungerande samhälle är skapat av människor som idag är gamla. Många av dom har också fått otroligt mycket uträttat efter 40, eller kanske till och med efter 60. Alla generationer har sina problem och äldre har svårt att tänka på nya sätt. men man får nog ändå respektera att mycket av det som är bra i världen har inte gjorts av duvungar utan av erfarna, kloka och i vissa fall gamla människor.
Visst har många äldre svårt med ny teknik, på samma sätt som inte unga klarar av mer mekaniska eller fysiska saker som var självklart för en äldre generation att klara av. Det vore orealistiskt att förvänta sig att 80-åringar skulle hantera smarta telefoner på samma sätt som en fjortonåring som växt fast i sin iphone (på gott och ont). |
Bekymrar mig mest över mitt utseende. Det kroppsliga. Och så börjar jag tänka på ett nytt liv som en gammal man. De bästa åren börjar ta slut. Vet inte om det är vad som menas.
|
Citat:
Det kommer snart ännu värre virus från Kina. Arbetslösheten skenar. Skulle inte vilja växa upp som ung idag. Det ser inte alls bra ut. |
Citat:
|
Hur tror ni vi är som 60 åringar? Kanske är vi mer vana att tekniken utvecklas? Man stöter på gamlingar fortfarande som inte vågar betala med kort. Finns ju en massa folk som ibte ens använder internet.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
För övrigt tror jag att teknikutvecklingen är exponentiellt tilltagande. Precis som den varit hittills. |
Ser framför mig hur jag 60+ tvekar inför ett implantat bakom ena ögat som kommer användas för betalningar.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Samtidigt känns det som om att det enda sättet att bli "svinrik" är genom att andra blir "snorfattiga" så tillvida inte man vill påskynda inflationen. Exempelvis får många "chefer" inom olika industrier nu feta årsbonusar medan personal får avgå. Hm? Hursomhelst så känner jag en snubbe, som är i min ålder, som är på god väg att bli miljonär möjligen redan vid nyår. Han befinner sig inom en mellanhandsindustri där vinstmarginalen ligger på flera tusentals kronor per kund per månad där kundavtalen dessutom gäller i flera år i många fall! Samtidigt så har han svårt för att motstå unga tjejer (vem har inte det dock?) så när vi båda är 40+ lär han hålla i privata fester med tjejer i åldrarna 18 år eller till och med yngre... Där har jag en viss invändning. Du har säkert läst om många andra rika framgångsrika män som valt att umgås med "småbus". Helt förståeligt. Frågan är om det är hållbart i dagens påstådda moderna och progressiva samhälle... |
"- trångsynta och vägrar ändra sin världsbild trots vetenskapliga bevis"
Att röra sig åt det håller är ju det som gör det så skönt att bli äldre. Man (jag) blir allt mer övertygad om att jag har rätt istället för att alltid tvivla. Så man blir objektivt dummare, men får välmående tillbaka :D |
Det är något lätt tragiskt över 31åringar som ser sig själv som unga och inte medelålders. Lite samma som 61pringar som tror sig vara medelålders och inte gamla
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Juridiskt sett är jag själv 31 men jag identifierar mig ju som 17 och blir bara så trött när man sen ska behöva läsa sådana här kränkande åldersnormativa stereotypbilder. Hur länge ska trädgårdsmöbel få sprida hat på forumet? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Hela Tesla är skumt. Bolagsvärdet är högre än världens största biltillverkare. Elon Musk är en frontfigur.
|
Elon Musk är en bondfångare i första hand.
|
Citat:
Concorde var en ekonomisk katastrof från början till slut. Sista året kostade en biljett 125000kr; för en tur över atlanten. Idag kan man åka till USA för några tusen. Är inte det utveckling? Och faktum är att Concorde är statistisk det farligaste planet någonsin som gått i kommersiell flytrafik. En Boeing 747 kan flyga dubbelt så långt med fyra gånger så många passagerare, och då inte bara över vatten. Varför skulle man fortsätta åka till månen? Lägga så många miljarder för att hämta några stenar? Det var inte en rimlig prioritering att fortsätta med månfärder. De lade istället pengarna på utveckling av rymdfärjorna som har bidragit otroligt mycket inom forskningen och teknikutvecklingen. Om du tycker VHS och CRT är bättre än streamad 4K och OLED så har jag en glad nyhet åt dig. Du kan skaffa hur många TV och filmer som helst mer eller mindre gratis. Däremot håller jag med att många saker tillverkas med sämre kvalitet, tex vardagliga ting. Men likväl så går det att få grejer med otrolig kvalitet, men det kostar. Och då saker och ting är så billigt idag, väljer många en simplare kvalitet och sen gnäller de att de går sönder. |
Citat:
Man kan ju ägna en kvart att läsa igenom vad han åstadkommit på sina 49 år: https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk Jämför gärna med er egen CV. |
Citat:
Ha! Vadfan? Lyfter han ens? |
Citat:
https://h7f7z2r7.stackpathcdn.com/si...ktweetmain.jpg |
Citat:
|
Citat:
Men som i alla åldersgrupper så finns det sega och otrevliga. Finns ju ungdomar som rör sig långsamt och verkar långsamma i tankarna. Så jag tycker det kvittar vilken ålder det är, finns bra och dåliga i alla åldrar. |
Vita sydafrikaner brukar ha bra gener.
|
Jag lärde mig ett intressant knep av en psykiatriker om personlighetsstörda. Det är inte vetenskapligt eller särskilt etiskt att göra så här, men att tänka att personen är c:a 5-15 år yngre än hon (oftast hon, men inte alltid) är, och på det sättet blir det enklare att förstå denne, hur och varför denne beter sig vad man anser är udda.
Herrejäklar vad mycket bättre den lilla infon har hjälpt mig att förstå personer med en viss typ av personlighetsstörningar. |
Citat:
Själv älskar jag bilen. Bara en sån grej att den har inbyggda pruttkuddar i sätena, där man kan välja mellan ett dussin olika fisljud, är ju bara så jävla underbart stört. |
Citat:
|
Citat:
Men visst, bananen säger att han bara är en bondfångare, en charlatan. Så då är det väl så. |
Citat:
|
Han har väl precis fått barn med andra frun också. Det kan man kalla alfa.
|
Citat:
|
Citat:
* "Ok" * Nej, ingen tvingas köpa nytt hela tiden (och kom inte dragandes med någon billig Android för 49,50Kr som inte får systemuppdateringar efter 2 år). Tekniken blir billigare hela tiden, så som den alltid har gjort. Att reallöner stagnerar har inget med den teknologiska utvecklingen att göra. ARM och Apple håller Moores lag vid liv, out of order execution är på väg att ta nästa steg i utvecklingen mot svart magi, första produkterna med grafen som halvledare är precis runt hörnet, strålspårning i realtid har just blivit verklighet, medan 5G-nätverken byggs ut pratas det redan om 6G med Terabit-hastigheter, JEDEC har just spikat DDR5-standarden, nästa generations transistorer är under utveckling (ersätter FinFET), Samsung introducerade MicroLED i januari i år, DeepMinds AI kan nu navigera otränad genom städer, TSMC jobbar på tillverkning på 2nm, utvecklingen av kvantdatorer går stadigt framåt och senast på tapeten var felkorrigering för att drastiskt underlätta tillverkningen... * Jag kan inte hjälpa dig med din paranoia men såvida du inte tror SpaceX raketer är fake så är din tidigare poäng om rymdraketer rent nonsens. |
Det är ändå Gud som skapat allt.
|
Citat:
|
Citat:
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk |
Citat:
För övrigt ligger mjukvaruutvecklingen långt efter hårdvarutveckligen. Dagens s.k utvecklare suger. |
Nej, jag "lider" dock av misantropi.
|
Citat:
|
Citat:
Jag tycker helt enkelt att så mycket av det Elon kläcker ur sig enbart verkar vara nån typ av reklam som är väldigt svagt förklätt till vetenskap. Och så många verkar svälja allt detta nonsens han kommit med och nu tror folk att han är nåt slags teknikmessias, fast han i själva verket framförallt är en jävligt lyckad frontman, säljare och entrepenör. Det som irriterer mig är alltså inte att han varit framgångsrik med Tesla och SpaceX etc. Det som irriterar mig är att folk inte verkar kapabla att se när han kommer med BS. Tex allt möjligt som han gaggat om vad gäller att gräva tunnlar, och skeppa folk i den där vakumtuben samt global passagerartrafik mha rymdraketer. *facepalm* |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Tunnlarna han pratat om håller på att grävas, hans projekt med solceller och batterier växer bra, elektriska flyg som kan lyfta och landa vertikalt är ingen galen idé, det är bara en tidsfråga innan han flugit folk till månen, och att skicka folk till Mars kommer säkert gå enligt plan. Så förutom att han uppenbarligen är väldigt smart och har en kreativ hjärna som går på högvarv, har han även en del att backa upp galenskaperna med. |
Citat:
Citat:
Huruvida löneutvecklingen stagnerat på grund av teknologi eller annat är en bifråga. Poängen är att de teknologiska framstegen inte översätts till mer för mindre för konsumenterna. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Jaha, så det finns en bug i Realteks drivrutiner. Så? Berätta gärna hur problemfritt allt var förr i tiden... Du pratar om att åka snålskjuts på tidigare landvinningar och att vinden gått ur seglen, dvs att den teknologiska utvecklingen på nåt vis är avtagande, när så inte alls är fallet - sen lyfter du in inflation i det hela och klumpar ihop det med teknologin. Sorry, men du är full av skit och har ingen koll på teknologi. |
Citat:
https://www.msn.com/en-us/money/comp...ash/ar-BBXLEXF Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Kikade just på denna video:
https://www.spacex.com/human-spacefl...oon/index.html Tycker inte Elon Musk ger ett kunnigt och seriöst intryck här. Lyckligtvis har han en japan vid sin sida som inte kan kommunicera på engelska men är en jäkel på att sitta och nicka som en uppskruvad docka. |
Citat:
CRT är inget magiskt som många nostalgiker vill få det till. Tekniken hade sina fördelar men moderna skärmar har kommit väldigt långt senaste 20 åren. Skärmar för skrivbordet är också den mest styvmoderligt behandlade kategorin. OLED-TV finns till vettiga priser medan OLED-skärmar till skrivbordet är hutlöst dyra. Mobiltelefoner som IPhone har vansinnigt bra skärmar. I en Ipad Pro kan du få en LCD som slår det mesta på fingrarna (120Hz dessutom). OLED börjar också komma till bärbara datorer. Marknaden för skrivbordsskärmar är inte tillräckligt stor för att det ska satsas på allvar där. Finns LCD;er med riktigt bra svärta t.ex. men de börjar nåstans runt 150-200,000Kr. I fråga om teknologisk utveckling är gaming-skärmar typ Paralympics. Citat:
https://i.ibb.co/x6rpX2h/84542.jpg Ett RTX 2060 kostar runt 3500Kr och ger helt okej prestanda i nya AAA-spel i 2560x1440. Att vi ser den utvecklingen trots att inflationen går åt helvete visar snarare hur stark den teknologiska utvecklingen är. |
Citat:
Men det som är mest intressant är att du pekar på hans stil och vilket intryck han gav (är du också skadad av sociala medier?) istället för att faktiskt reflektera av vad som händer. Ett privat företag ska skicka människor till månen. Inte ett gigantiskt statligt projekt, utan ett privat sådant. Och på sättet SpaceX utvecklats är ju ett bevis på en otrolig teknologisk utveckling, tex med sin vertikala landning 2015. Titta igenom hur företaget har utvecklats sedan han startade det: https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX Så hur var det nu med den teknologiska utvecklingen? |
Citat:
Musk har tryckt in allt sitt kapital i företagen. När han sålde PayPal (som han var medgrundare till) gick pengarna in i Tesla och SpaceX. Istället för att köpa lyxbåtar så lade han pengarna på högriskprojekt. Så här sade han i en intervju: "This is not the path to go to maximize riches," Elon Musk told me when I asked him about the business of space travel. "It’s a terrible risk adjusted return. But it’s gotta happen. I think that for me and a lot of people, America is a nation of explorers. I'd like to see that we’re expanding the frontier and moving things forward. Space is the final frontier and we have to make progress." Hur kan man inte tycka det är otroligt häftigt? Man måste vara bra jävla tråkig om man klagar på en sådan visionär. Han har valt att inte ta ut någon lön som CEO för Tesla. En normallön för en sådan position är väl runt 150 miljoner per år. Och "cash is king" är kanske relevant i den 1700-tals värld du vill leva i (inget fel med det) men är såklart fullständigt fel i dagens ekonomi. Hur hade utvecklingen sett ut om alla sålt sina aktier för att ha pengarna under kudden? |
Citat:
|
Citat:
Eeeeeh...Vinnare av WSM, tyngsta vikt nånsin i marklyft och en av de högsta raw-total någonsin i styrkelyft. Musk är inte ens på kartan i sammanhanget. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Vad jag förstod så handlar tråden om ålderism. Alla kan säkert vid ett givet tillfälle ha fördomar om någon som är äldre än en själv. Jag som nått 50 kan tycka att de som är 60+ ibland kan vara tröga osv och så tycker en 25-åring att en 40-50-åring är en trög gammal gubbe/ kärring. Men på det sätt som TS beskriver det verkar ju närmast sjukt. Det har iallafall åren lärt mig, att man inte ska ha så förbannat mycket försommar om personer kopplat till deras ålder. Ack vad man kan missta sig när man tror att åldern gör alla till mossiga gubbar och kärringar per automatik. Psykologiskt så noterar hjärnan de tillfällen som bekräftar ens fördomar och resten passerar obemärkt. Det är som när man köper en ny bil som är lite "udda", helt plötslighet vimlar det av personer som har samma bil.
|
Citat:
|
Vad gäller ålderism så tog jag ofta väldigt lätt på gamla människors kunskaper och uppfattningar när jag var ung. Men med tiden kommer man underfund med att man till syvende och sist är helt beroende av andras kunskaper och uppfattningar och vidare att ens perspektiv förändras över livets gång i takt med att man samlar på sig mer erfarenheter.
Ung och dum är med andra ord väldigt träffande. |
Citat:
Nä, just det. |
Citat:
Men det märkliga är att denna video har 1,2 miljoner visningar och man kan dra fram random skitvideo där någon nolla sitter och pratar dynga i en kvart om ingenting och som har 3 miljoner visningar. |
Jag har svårt att tänka mig att det finns någon annan CEO för företag i den storleksklassen som Musk har som har bättre koll på den rent tekniska utvecklingen på företagen. Kanske finns det, men dom är ytterst få i så fall. Efter vad jag har hört (online) från folk som jobbar/har jobbat på SpaceX och Tesla är han ju med och faktiskt ingengörar fram dom tekniska lösningarna, inte bara visionerna, utan han jobbar faktiskt med rocket science till vardags.
Sen är han ju också en otrolig visionär person med tre olika huvudplaner för hur man skulle kunna få mänskligheten att överleva längre genom att försöka lösa energiproblemen på jorden, få oss att bli multi planetary och integrera AI i huvudet på oss. Om det kan man ju tycka vad man vill och tro på eller inte. Men om man inte förstår att det är en oerhört unik person som potentiellt påverkar historien mer än de flesta nu levande människor så förstår man nog inte omfattningen av hans tre projekt, varav åtminstone två verkar påverka jordens befolkning redan i nutid (genom att i princip själv hypa upp elbilstrenden som var rätt död innan Tesla och faktiskt starta ett andra space race som är påväg att sätta människor på månen för första gången på bra länge). Sen är han ju ett första klassens twitter-troll också, och det gillar jag! Man måste ju inte tro på hans visioner, men att avfärda honom som bondfångare är lite enfaldigt när han faktiskt redan nu har lyckats med ett par globalt stora grejer. EDIT: med det sagt så har jag inte sett den presentationen där han inte kunde/ville svara på frågor, men jag betvivlar inte att den var oskön...det brukar vara det med Musk. Det är sannerligen inte hans forte. Ska kolla när jag hinner. |
Citat:
Av någon anledning finns det många som inte vill se dom positiva trenderna som faktiskt bevisligen finns, det är bara att läsa statistiken så ser man. Dom senaste åren har varit rätt pissiga i jämförelse, men vi är fortfarande bättre globalt än bara tio år tidigare. Trendbrottet är ju att många saker försämrats för första gången på länge under de senaste åren. Och det är absolut oroande! Dock ingen anledning till full panik tycker jag, vår levnadsstandard är skyhögt över bara den som jag hade när jag växte upp på 80-talet. Om man vill lära sig och läsa mer om detta så har Steven Pinker skrivit mycket och bra, tex. Enlightenment now från 2018! Vill man vara pessimist så är det ju var och ens rättighet, men jag tycker statistiken talar sitt tydliga språk här. Sen kan man ju ändå tro att allt kommer bli värdelös från och med nu även om trenden är en annan och så kanske det är, framtiden går ju inte att förutse! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Men inte kan det väl vara så att det stora geniet Elon sitter och snackar total rappakalja för att oinsatta nyhetsuppläsare ska sitta och ösa lovord över att han snart kommer lösa alla möjliga problem skitbilligt. Sedan sitter ju intellektuella eliten på forum och fanboyar över hur coolt det är med rymdraketer och elbilar och därför är Elon gud och allt han säger är sanning. *facepalm* Som jag ser det finns det några alternativ. Antingen är Elon korkad som ett spån och är en dräglande idiot som knappt kan knyta sina egna skosnören. Det andra alternativet är att Elon är bondfångare och vräker ur sig vad för skit som helst bara han får publicitet och inte faller ur rampljuset. Gratis reklam för elbilarna antar jag. Det tredje alternativet är att de sakerna han sagt som jag kallar rappakalja, faktiskt ändå är sanna. Det finns diverse kanaler på youtube med lite fina genomgångar av Elons rappakalja. Den här är från häromåret, det kanske finns nya förvecklingar angående vad som sker med hur Hyperloop ska lösa problemen med pendling i överbefolkade storstäder. Jag orkar inte leta eftersom hela konceptet är ett skämt. |
Citat:
Ett praktexempel från spelindustrin är No Man's Sky. Där hajpades det om otroliga PLANETER att utforska i nästintill OÄNDLIGT antal med flerspelarläge. Det faktiska spelet som släpptes? Rätt mediokra planeter och mycket annat som utlovades som aldrig levererades, allt enligt den amerikanska marknadsföringstraditionen. Fokusera istället på vad herr Musk HAR levererat istället för allt bondfångeri han pysslar med. Det är en del branschen precis som topp Hollywood-skådisar måste snacka upp sina sketna kommande C-rullar inför deras biopremiärer. Vill du hitta en äkta amerikansk bondfångare så har du ingen mindre än herr Trump eller annan valfri New York-skojare. |
Citat:
|
Citat:
Hann inte kolla igenom hela videon, men den är ju gjord av något fjantigt fanboy hypar och som tar allt som Musk saker som heliga ord. Det kanske han gör för att få klick och tittningar, vad vet jag. Saken är den att det faktiskt levereras. Han har haft sina tre stora visionära tankar, och är ju en bra bit på vägen på två av dom. Tesla närmar väl sig en miljon sålda bilar och bara ökar samtidigt som SpaceX faktiskt har revolutionerat rymdfärder (genom bla att lyckas återanvända raketsteg). Om han ville tjäna pengar skulle han nog inte säga att hans egen aktie är för dyr (detta var vid 700$, den är väl vid 1500 nu) och om han bara ville lura folk så skulle han ju inte lyckas leverera solida produkter som folk älskar attt använda. Om du åkt i en tesla så vet du att det inte är en bluffprodukt. Vad som händer med hyperloop är ju för tidigt att säga, men folk över hela världen jobbar ju på det så kanske ligger det något i det eller också funkar det inte när det väl kommer till kritan. Själv hoppas jag att det faktiskt är ett nytt smart transportsystem och att några regeringar faktiskt vågar satsa på det (om det funkar vill säga). |
Citat:
Saken är den att han inte levererar på flera av de grejer han vräker ur sig, titta på videon och återkom med feedback på den kritik Elon (och framförallt Hyperloop) får i den. Inte vet jag varför han rapar upp nonsens som att det vore fakta. Jag tycker det verkar troligast att han gör det för att han antingen vill få gratis reklam, eller för att han är nåt slags narcissist som behöver få höra från folk som dig hur fantastisk han är, och därför ser till att ständigt vara i rampljuset. Särskilt intresserad av sanningen och fakta verkar han ju iaf inte vara. Eller så har han faktiskt ingen som helst koll och är enbart en galjonsfigur för dessa företag, och det är någon helt annan som står för de tekniska landvinningarna, och när Elon själv försöker så blir det pannkaka. Jag har inte skrivit ett ord om att Tesla eller SpaceX skulle vara nåt slags bluffprodukter. Det är din egen fabrikation. Dessa företag är uppenbart väldigt lyckosamma (vilket jag skrivit), men det påverkar inte det faktum att Elon sysslar med nåt slags bondfångeri varenda gång han öppnar truten. Angående SpaceX så är väl juryn dock fortfarande ute om de kommer revolutionera rymdindustrin eller inte. Än så länge har de väl egentligen inte gjort särskilt mycket revolutionerande såvitt jag begriper, och är väl väldigt långt ifrån att kunna leverera något slags turistresor i rymden, för att inte tala om hur långt ifrån att kolonisera mars man är. |
Citat:
Personligen tycker jag det hela är rätt komiskt ärligt talat. Det talas ibland andaktigt om personer som "växt upp" med IT och mobiler. Ja, men vad fan kan du då? Kan du programmera ett avancerat IT-system? Har du minsta aning om hur en mobiltelefon eller dator fungerar? Det enda du kan är slavaktigt dras till blinkande lampor som en annan insekt; kladda med fingrarna i Appstore, och larva runt i den sociala app som råkar vara på modet för ögonblicket. Däri ligger storheten och tekniska överlägsenheten. Och med detta anser man sig ha rätt att se ner på andra. Ibland undrar jag om man bara skulle ha applicerat Newtons gamla idé på internet när man såg varåt det barkade och bara gjort alltihop så komplicerat som möjligt. Då hade vi nog sluppit mycket problem. |
Citat:
Elon Musk skulle mycket väl kunna kläcka en ide som Hyperloop på stående fot, slänga ihop ett coolt koncept i sitt huvud och sen presentera det som verklighet trots att han inte har en aning om vart han ska börja. Inga konstigheter. Bara sätta igång och jobba för att få det att funka. Mellan alla iterationer, felsteg, misslyckanden och konstigheter kommer världens alla Svenbananer tugga fradga. |
Citat:
Sedan har i princip alla de grejerna som skulle göra detta till nåt slags revolutionerande skalats bort: Inget vakum i röret, eftersom det i praktiken är helt och hållet omöjligt. Detta i sin tur gör att fantasihastigheterna inte kommer på fråga längre. Ingen "airhockeypuck" att ställa bilen på. Istället ska bilen helt enkelt köra själv i tunneln. Wow, jätteinnovativt med en biltunnel. Elon skulle gräva tunnlar för sina rör, för en tiondel av kostnaden som det kostar alla andra att gräva tunnlar. Hur skulle han göra detta? Genom att vifta med händerna och dansa medans han presenterar kostnaden, och hoppas att ingen tittar efter och ser att det inte blev nåt billigare alls. Det finns ingen substans i detta över huvud taget. Skrattretande att folk är så naiva att de tror Hyperloopen kommer revolutionera pendlingstrafiken. Men om jag inte minns fel så har han väl såld detta till Virgin (Richard Branson). Så Elon kanske inte är inblandad i detta alls längre? Då kan han ju alltid komma i efterhand när det har havererat, och säga att han skulle gjort det annorlunda ifall han varit kvar vid rodret. :laugh: |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:09. |