![]() |
Den stora tråden om rock, hårdrock m.m.
Jag sökte runt lite och hittade inte någon riktigt passande tråd för denna extremt viktiga del av livet. Det fanns bara specifika trådar om t.ex. progressiv rock och dylikt.
Trådens syfte: posta och tipsa varandra om bra musik (låtar, youtubelänkar, whatever) relaterat till rock, hårdrock och dylika genrer. Tar tacksamt emot tips om alltifrån Black Sabbath upp till 90- och 2000-talets artister och allt däremellan. Jag höll själv precis på att börja komponera ihop en liten lista av det "bästa" av rock, som jag tänkte använda som en uppdaterad spellista på gymmet, men insåg att det var så många artister och låtar som jag inte har lyssnat på och som säkert kan berika min vardag där. Någon som har bra tips nu på låtar med lite drag i? T.ex. Metallica och Iron Maiden är ofta givna för mig, så där har jag väl redan lyssnat på allt. Det måste dock inte vara på engelska. Lyssnar t.ex. en del på Asian Kung Fu Generation också och andra japanska band. Just nu försöker jag dock hitta en del på engelska, t.ex. legendariska rockband med låtar som helt enkelt äger (AC/DC, Rolling Stones, Led Zeppelin, Guns N' Roses, osv osv). Införskaffade lite fler Guns N' Roses-låtar nyligen t.ex. då jag upptäckte att jag bara hade 4 stycken (Paradise City, Sweet Child o Mine, Sympathy for the Devil, Welcome to the Jungle), bara som exempel. Alla dessa passar bra för mig på gymmet. Jag har stora förhoppningar på Kolos samlade expertis inom området, så att jag kan komponera ihop en spelllista som heter duga och att vi kan dra igång lite rockstämning i tråden :) |
Lovedrive från 1979 av Scorpions är en kanonskiva. Rekomenderas varmt.
|
Citat:
|
Otippat nytt band (soundet är knappast modernt, vilket är långt ifrån en nackdel dock):
Ska ses live fredag ^^ |
Motorhead - Ace of Spades är en låt jag aldrig tröttnar på att träna till. Det ger alltid lite extra driv i det hela.
|
Citat:
Gillar samtliga låtar i tråden hittills. Låtar som ger lite tryck och rockkänsla, utan att vara för hårda och skrikiga, utan mer upplyftande. Jag gillar kolombiansk dödsmetall och sånt lika mycket som gemene man, men blir mest deppad av att lyssna på sådant nuförtiden... (annars är Evoken en mörkare favorit) |
Hade glömt bort min favoritlåt med Megadeth (In My Darkest Hour):
|
Citat:
|
Jag gillar klassisk hårdrock från 70- och 80-talet, hair metal (ja :D ), och power metal. Inte trash (med få undantag), speed och definitivt inte death. Inget growl eller annat än klara vocals.
|
Hittade en skön cover på Pantera häromdagen, sjukt hur annorlunda texten upplevs:
Annars är nog min favorit med Pantera Death Rattle, en låt som även har vart med i Svampbob fyrkant. |
några av mina favoriter
OG kan nog vara mitt favritband, och anledningen till att jag ens hört dem är för att i en av Gervais gamla podcasts har de ett segment där de driver med bandnamn och OG var ett av dem. en dag när var var på nån related artist sida till typ alice in chains så dök de upp och jag bestämde mig för att provlyssna. Alla skivorna är svinbra. |
DIE |
Detta är grejer |
Citat:
|
Vi har mycket bra svenskt stoner/doom, även om jag tycker ren doom är jävigt tråkigt. också svenska, tyvärr finns inte favoritlåten på spottan, men sök på hi-octane slave |
Citat:
Men om du vill ha ösig metal från åttiotalet så kanske Judas Priest, Accept eller Motörhead kunde vara nåt. Operation Mindcrime av Queensryche är också en jävligt ösig skiva. |
Persuader är riktigt bra. Många som inte hört dem.
|
Och kanske den bästa metallica covern gjord, slår originalet imo.
Sjunger gör john garcia från Kyuss. |
1970
1970 1968(?) Ibland känns som nästan som att det vore än bättre ide att grotta ner sig i 70-tals musik än att försöka hitta något på den här sidan av 2000-talet. Men ibland händer det: |
Klassiker!
|
Citat:
Spelllistan för närvarande är t.ex. sådant som AC/DC Highway to Hell, Back in Black; Motorhead - Ace of Spades, en jäkla massa Metallica (f.n. mer Metallicalåtar med en blandning av melodiskt och lite ös, t.ex. "Loverman", än hårdare låtar som de i Kill em All, Master of Puppets etc) och Offspring, m.fl. Har precis dragit hem en massa låtar från Motorhead, Guns N' Roses, Ozzy, Megadeth, Pearl Jam, Scorpions. Blir att spendera en bra stund med att lyssna på samtliga låtar i tråden också ^^ Bidrar med Asian Kungfu Generation - Rewrite. Den gör mig alltid glad och sprallig att lyssna på: |
Mina tre favoritlåtar med "Shocking Lemon" (japanskt band):
Två av dem känner man igen om man sett Hajime no Ippo. "Hurt": lite lugnare låt med riktigt bra melodi. "Inner Light". Gillar att jogga till denna. "Under Star". Gillar att jogga till denna ännu mer. Avslutar med en musikvideo med "Taketh - Moving on", vars trummis gick i samma klass som mig på fysioterapiutbildningen. Ganska bra ös i melodin, gillar dock inte skrikiga/skrapiga röster i metal, föredrar mer melodiskt. |
Jag skäms över att inte ha lyssnat på Saxon när det begav sig.
|
Jag tror King Grub tränar till Whitesnake. Sätter en femma på det. :)
Själv var jag just ute och sprang med Blue Öyster Cult i lurarna. De känns ju helt bortglömda fastän de är så sanslöst bra. Jag sprang i alla fall alldeles för fort jämfört med vad jag hade tänkt mig. Satan vad det svängde! :) Ska jag klämma ur mig specifika låttipps så blir det kanske "Cities on flame with rock'n roll", "Godzilla", "Hot rails to hell" och lite lugnare (men awesome) "Burning for you" och "Don't fear the reaper" Bortser man från Twisted Sisters bissarra kläder, smink och MTV videos från åttiotalet så gjorde de faktiskt en hel del kanonmusik. Det är fysiskt omöjligt att inte bli proppfull av energi då man lyssnar på "You can't stop rock 'n' roll". |
Citat:
EDIT: Jag tar tillbaka efter att ha lyssnat på hela. Sångaren är verkligen mycket bättre än Hetfield. Fast han kunde ju lika gärna ha sjungit till en karaokemaskin. |
Saxon var det ju onekligen bra ös i.
Glömde ju att nämna en av mina favoritlåtar någonsin alla kategorier. Queen - Innuendo. Är ju ibland svårt att öht kategorisera Queens låtar, men jag sätter den i något slags rockfack iaf (+ opera, flamenco osv). Inte många låtar jag får gåshud av att lyssna på. |
Citat:
|
Min favoritskiva just nu är nog Into the Enchanted Forest med Timeless Miracle.
http://www.youtube.com/watch?v=g3rGi...3rGiguSZYw#t=0 2014 års bästa skiva var Beyond med Freedom Call. Det är typen av metal jag gillar bäst: extremt melodiös, "glad", metal med klart urskiljbara röster, inget growl. Första favoriterna var Kiss, med Love Gun och Destroyer i synnerhet. Kiss kanske inte räknas som hårdrock längre, iofs. Hade tur att växa upp med en mamma som gillade samma musik så jag kunde spela vad jag ville utan klagomål. :D När ens 84-åringa mamma vill att Motörheads Born to Raise Hell skulle spelas på hennes begravning är det :hbang: |
Citat:
Going down the only road I've ever known. Like a drifter I was born to walk alone. Nice!!! :D |
Citat:
|
Jag kollade igenom min musikhårddisk, och det här var dom kompletta hårdrocksdiskografierna där fanns:
AC/DC, Accept, Aerosmith, Alestorm, Angra, Arachnes, Astralion, At Vance, Avantasia, Axe, Axenstar, Axxis, Battlerage, Battleroad, Black Sabbath, Black Hawk, Blazon Stone, Blind Guardian, Bloodbound, Bon Jovi, Britny Fox, Bulletboys, Alice Cooper, Celesty, Cinderalla, Crimson Glory, Crystal Nation, Danger Danger, Dark Dawn, Dark Moor, Dawnrider, Deep Purple, Def Leppard, Demons and Wizards, Desperado, Dio, Dionysus, Disturbed, Dragonforce, Dragonland, Dream Evil, Dreamtale, Dungeon, Edguy, Elvenking, Enforcer, Europe, Evertale, Excalion, Ace Frehley, Fairyland, Falconer, Faster Pussycat, Firewind, Freedom Call, Fullforce, Galnyerus, Gamma Ray, Giant X, Gloryhammer, Golden Ressurection, Grave Digger, Grim Reaper, Guns N Roses, Hamka, Hammerfall, Hardline, Heavenly, Helix, Helloween, Human Fortress, Iced Earth, Icon, Insania, Iron Fire, Iron Maiden, Iron Savior, Ironsword, Judas Priest, Kamelot, Keldian, Kingdom Come, Kiss, Kix, Krokus, Krypteria, Led Zeppelin, Lizzy Borden, Lonewolf, Lost Horizon, Loudness, Magic Kingdom, Majesty, Manila ROod, Manowar, Megadeth, Metalium, Metallica, Motörhead, Mr Big, Mötley Crüe, Nevermore, Nightmare, Nightwish, Nocturnal Rites, Vince Neil, Orphaned Land, Ozzy Osbourne, Axel Rudi Pell, Pagan's Mind, Paragon, Pathfinder, Pharaoh, Poison, Power Quest, Powerwolf, Pretty Boy Floyd, Pretty Maids, Primal Fear, Queensryche, Quiet Riot, David Lee Roth, Rainbow, Rammstein, Ratt, Reckless Love, Rhapsody, Rhapsody of Fire, Riot, Running Wild, Dee Snider, Savatage, Saxon, Scanner, Scorpions, Silent Force, Skid Row, Slaughter, Sonata Arctica, Steel Attack, Steelheart, Steelwing, Stormwarrior, Stratovarius, Symfonia, Sabaton, Joe Satriani, Thin Lizzy, Thunderstone, Tigertailz, Timeless Miracle, Toxic Taste, Trixter, Twilight Force, Twisted Sister, Unisonic, Van Halen, Victorious, Vixen, Winger, WASP, Warlock, Warrant, White Lion, Whitesnake, Wintersun, X Japan, X-Wild. |
Du har ju missat UFO och Michael Schenker Group!!!
Är inte Mr Big lite malplacerade? ;) EDIT: Dessutom har du ju missat Yngwie... |
Mr Big räknar jag som hårdrock, eller i alla fall hård rock. Poppig hair metal. Jag är uppvuxen med den allra mest pastellfärgade och permanentade glam-hårdrocken.
Dom andra tre gillar jag inte. |
Citat:
Jag har bara hört nån radiohit som Mr Big hade då det begav sig. Den var i alla fall ooootroligt smörig. :) |
Citat:
|
Citat:
förlåt, men jag håller med mike patton. jag gillar band där man märker en koppling till det förflutna (typ som att metallica's Kill em All låter som Black Sabbath). men i allt för många fall låter det för mycket som vad inspirerat dom. och i för många fall är det inte ens bara soundet som rent av lyfts från en helt annan tid då de det soundet hade en relevans, utan även den estetiken. då lyssnar jag nästan hellre på typ The Darkness. edit: ignorera post. jag är bara bitter. ska istället försöka rota fram något jag gillar. |
Helloween: ett power metal-band jag inte har lyssnat på sedan 90-talet typ ^^
|
Myser med lite rock såhär på kvällskvisten.
Detta är ju en låt som alla har hört vare sig man känner till artisten eller inte (George Thorogood - Bad To The Bone): Samt denna klassiska hymn till Rock and Roll (Kiss - God Gave Rock and Roll To You): |
Får man tipsa om lite nytt också? Sir Russel Allen, Symphony X, Adrenaline Mob´s nya projekt Level 10.
"All-Star lineup of members of Primal Fear, Sinner, Symphony X, Masterplan and more put their talents together." |
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tips på musik som är riktigt dynamisk?
Mycket rock/hårdrock låter bara skränigt med en tjock ljudmatta som bara är jobbig att lyssna på. Därför efterlyser jag mer dynamik, tungt och distat eller soft och akustiskt spelar ingen roll. Exempel på dynamik är: Alice in Chains Unplugged Tool Opeths mer jazziga låtar Rammstein |
Citat:
Men dynamisk musik, pröva denna tråd? http://kolozzeum.com/forum/showthrea...12#post3848212 |
Hmm. Då kan du komma över till våra metaltrådar med lite nyare grejer, Ne Obliviscaris, Haken, Leprous, the Ocean och sånt.
|
Slayer är den optimala träningsmusiken. Inte bästa att lyssna på i övrigt men Lombardos trumspel skapar rätt träningskänsla. Mer lättlyssnat och trevligt: Stratovarius Primal Fear. Kul att scorpions nämns är precis som Kiss kända för några få låtar när det finns så många andra bra.
|
Lugnare rocklåtar får lov att postas här också, även om jag själv primärt letar efter träningsmusik :)
Det kanske bara är jag som är allmänt rockobildad trots att jag lyssnat på dylik musik genom livet, men det känns som att för varje rocklåt jag har hört eller lyssnat aktivt på så verkar det finnas 4-5 till som jag aldrig hört, eller bara hört på radio nån enstaka gång på 80-90-talet, som ändå är "klassiker" och är riktigt bra. Anyway, bidrar med en jämn ström av rocklåtar i tråden: Tar en lugn låt (rockballad eller dylikt): Pearl Jam - Black Lite livligare. AC/DC - For Those About to Rock (We Salute You). Så härligt många AC/DC-låtar som har helt klockrena riffs, typ som Black Sabbath. Både livlig och mysig på samma gång: Guns N' Roses - Live and Let Die |
Texas Hippie Coalition är ju förresten givet om man gillar lite nyare. Rejäl sångare på flera vis och en härligt ostig stämning. Funkar perfa på gymmet alla dagar.
Här kommer en låt från varje platta: |
Citat:
|
Citat:
|
|
Five finger death punch, sabaton, in flames, scar symmetry, soilwork, gardenian brukar gå i mina lurar och en jävla madonna låt som spelar nog så ofta trots att filen är "korrupt" och inte går att radera.
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag förstår inte frågan.
MANSROCK. |
Lite fler rocklåtar låtar så här på kvällskvisten:
Börjar mer lite "hårdare" musik (dvs utifrån mina nuvarande kriterier om klassisk, trallvänlig rock/hårdrock, exkluderandes alltför skränig/skrikig metal. ). Overkill - Overkill (fr 1984). Sedan fortsätter vi med en lite mindre hård låt, med riktigt skönt gitarrspel, speciellt introt: AC/DC - For those who are about to rock (we salute you) (fr 1981), ... och avslutar med en något mer avslappnande och skön låt: Nirvana - Come as you are (fr 1991). |
Psychostick som blev lite kända för låten BEER, väldigt roliga och bra låtar:
Annat bra: |
Fredag. Dags att omfamna helgen genom att hylla all vad rock n roll heter. Vi börjar lite livligare och slutar med något mer avslappnat.
Öppningshymnen: AC/DC - It's A Long Way To The Top (If you wanna rock n roll) Följt av en ballad med en livlig och uppfriskande refräng: Aerosmith - Janie's Got A Gun. Sedan lugnar vi ned oss lite och insuper den lite raspiga/hesa rösten av den avlidne sångaren som alla känner till: Nirvana - Come as you are Ett par snäpp lägre puls ändå: Megadeth - A Tout Le Monde . Till sist kan man vagga sig till sömns med en rockballad som innehåller lika mycket piano som gitarr. Ozzy - Dreamer. |
För övrigt behöver inte varje post här ha massa låtlänkar, utan ni är välkomna att titta in bara för att säga att ni tycker att rock äger, eller diskutera trivia el. dylikt kring diverse excentriska rockartister. Man får även lov att posta sina egna alster om man råkar vara en kolozzeumsurfande rockartist.
|
Jag minns inte om jag nämnde det häromdagen. Men "Blue Öyster Cult" för tusan!!!
|
Citat:
|
Om man gillar hårdrock SKA man lyssna på Jorn Lande & Trond Holter – Dracula swing of death, suverän platta med en av mina absoluta rockröster Jorn Lande.
http://artrock.se/wordpress/wp-conte...ck-artwork.jpg |
Bra ös i den låten Tricce :hbang:
|
Vad får man om man korsar en holländare med en svensk?
... http://sverigesradio.se/sida/images/...preset=article En trevlig trubadur (frid över hans minne). Men nu handlade tråden förvisso om rock, så vi försöker igen. Vad får man om man korsar en holländare med en amerikanare? ... *drumroll* En rocklegendar. http://www.celebrityrockstarguitars....-Van-Halen.jpg Hot for Teacher Running With The Devil Unchained Ain't Talkin' Bout Love Eruption, live 1986. Legendariskt gitarriff. |
Jag sorterade igenom en hög med backuper till datorn etc och hittade Drain Sth - Freaks Of Nature. Fortfarande bra.
|
Citat:
Jag bidrar (kvinnlig sångerska): Jefferson Airplane - White Rabbit |
Bra skit om man gillar melodiskt (nu är ju jag oftast inte så mjuk å mjäkig men det finns ju bra saker också ;) ).
"Revolution Saints is an American supergroup formed by Jack Blades of Night Ranger, Damn Yankees and Shaw Blades; Deen Castronovo of Journey, Ozzy Osbourne, Bad English and Hardline; and Doug Aldrich of Whitesnake, Dio and Burning Rain." |
Mina två favoritlåtar från 2014.
|
Citat:
|
Beyond är nog deras bästa skiva sedan Eternity. Beroendeframkallande happy power metal.
|
Trevligt med glad metal! Tråden går i rätt riktning!
Här kommer Tenacious D - Tribute (The Greatest Song In The World). Lyssnar inte direkt på dem mycket men gillar både låten plus att videon är helskön. :devil: |
Citat:
Burnin' for you Godzilla The red and the black Don't fear the reaper Hot rails to hell Black blade Veterans of the psychic wars Joan Crawford |
Citat:
|
Lustigt vad det finns låtar som jag har hört någonstans i det förgångna men aldrig haft på någon egen spelllista eller dylikt, således aldrig haft tillfälle att verkligen njuta och insupa hela den atmosfär som låtarna skapar.
Här kommer två sådana låtar som är så bra som låtar öht kan bli, och mer därtill: Led Zeppelin - Kashmir. En psykedelisk tripp som man får gåshud av att lyssna på. Ozzy Osburne - Crazy Train. Jag måste ha varit galen som aldrig satt upp denna låt på en hårdrocksspellista förut. För mycket fokus enbart på Black Sabbath istället för hans egna skapelser. God fortsatt söndag! Rock on! :hbang: :hbang: :hbang: |
Om du missat crazy train så kanske du även missat Mr Crowley? De två är nog mina favoritlåtar med Ozzy. Man måste ju älska Randy Rhoads gitarrspel!!!
|
Citat:
Nu går vi tillbaka till 1968 när Black Sabbath skapades, men tittar istället på ett japanskt band med liknande typ av influenser (som bl.a. gjorde många covers på andras låtar bl.a. Hendrix, Jefferson Airplane m.m.). Olika låtar med blandning av heavy metal, psykedelisk och progressiv rock. En låt som iaf jag får en del Sabbath-vibbar av och den jag gillar mest av deras låtar. Flower Travellin' Band - Kirikyogen. En liten mer progressiv och tyngre låt (dock inte tung som i deprimerande). Även rentav en del munspel i låten. "Time Machine" |
Citat:
|
Citat:
Upp med lite musikförslag på rock och hårdrock nu herr Yes! Här kommer en gammal låt som säkert många har hört (fr 1989): Alice Cooper - Poison |
Det är liksom det jag inte begriper, hur Ozzys egna produktioner kunnat bli så populära. Jag vill hävda att det är bland den absolut sämsta dynga som gjorts, rentav mycket sämre än Justin Bieber och AC/DC. Och det säger jag inte bara för att det är kul att svära i kyrkan, jag tycker så på fullaste allvar.
Men, låtom oss posta mer musik... Här är bästa rocksoundet som någonsin producerats. Punkt. Slut. Frågor på det? |
Citat:
I övrigt: Ozzys röst är ju minst sagt speciell. För mig är den uppfriskande skarp och galen och kombinerat med bra gitarrspel som i Crazy Train eller Sabbaths låtar så blir det bra skit. Men du kanske gillar Sabbath men inte Ozzys egna låtar? Hur som helst, postar en Black Sabbath låt bara för det. Denna låt hörde jag för första gången på något LAN på 90-talet. Black Sabbath - Paranoid. |
black sabbath kan ta sig :hbang: HEAVY som det kallades på den tiden är en stor genre med många bra artister, sabbath är toppen av isberget. så leta efter det om ni vill ha liknande. och ja HEAVY, inte heavy metal. |
Trevligt med lite mer obskyra band Slempi. Den var lite tyngre än de jag själv postat hittills. Variation livar upp tråden! Keep it up!
Har man lyssnat på lite tyngre kan man behöva lite lättare låtar också, likt att man behöver lite svalkande dryck efter att ha ätit någonting kryddstarkt. Lugnande, (mestadels) instrumentell psykedelisk rock: Jimi Hendrix - Third Stone from the Sun. |
Citat:
|
Citat:
en personlig favorit av mer lättsam rock |
Någon som satt tänderna i Blind Guardians nya platta? Har bara kört igenom den 2ggr men jag har inte fått någon WOW!-känsla.. Visst är den bra som fan, men inte alls på samma nivå som deras tidigare album. Någon annan som delar mina åsikter?
Btw.. Dom kommer till Örebro på Metallsvenskan i vår! Fyfan vilket jävla ös det kommer bli :D Sen har jag plöjt Raised Fist('s?) nya platta jag vet inte hur många gånger och den är så förbannat bra! Där gjorde dom verkligen ett lyft! |
|
Citat:
|
Citat:
|
Blind Guardian är ju ganska komplext så brukar ta ett par vändor innan man "fattar" musiken. Overdubbing etc.
|
Här kommer en fin bit som en vän tipsade om för ett tag sen! Borde passa in i den här tråden.
https://www.youtube.com/watch?v=vjLDzPJgCKU |
Stabila låtar senaste sidan ^^
Slänger upp en till AC/DC-låt. "Whole lotta rosie". |
Ny upptäckt från min sida, men tydligen ett väldigt gammalt band, från Danmark.
Denna låt verkar vara mer badass än någon av deras övriga, sjukt jäkla bra! Glad över mitt fynd, inte ofta man hittar "ny" musik som är bra :hbang: |
Jag läste precis Nikki Sixx Heroin diaries och är sugen på lite mer dekadens, har ni några rekommendationer?
|
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:31. |