Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Den stora tråden om excel (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211175)

agazza 2014-03-17 18:51

Den stora tråden om excel

Jag är nybörjare, men jag har ett problem, jag har ett dokumentark, där varannan kolumn består av dropdown celler, med två alternativ.
I kolumnen bredvid dropdowncellerna är det bara siffror som anges.
Men jag behöver skriva en COUNTIF formel som reagerar på alla dropdowncellerna, men räknar data från kolumnerna bredvid

det är för att jag ska kunna summera två olika fakturaunderlag snabbt, ifall arbetare har utfört olika typer av arbete under samma arbetsdag.

Jag bifogar en bild så ni förstår, det är även i google spreadsheets ifall nu formlerna skiljer sig.

http://forumbilder.se/DC6R5/untitled.bmp

Det är en anställd mellan varje gul rad, det är flera olika rader för dom kan jobba på olika adresser samma dag, och dom kan utföra två olika typer av jobb samma dag.

Dom ljusgrå rutorna ska alltså vara vad Countif reagerar på, och det är dom vita kolumnerna som skall räknas, jag vill att detta delas upp på två olika grupper längst till höger

Hilfe?:confused:

agazza 2014-03-18 06:56

Bump

MtotheM 2014-03-18 16:29

Du vill nog använda SUMIF, inte COUNTIF. COUNTIF räknar antalet rader som stämmer in på kriteriet, och då är det bara att köra den på kolumnen med dropdown boxarna. Annars, om du vill ha summan av arbetstiden för varje kategori så använder du SUMIF(criteria_range, criteria, sum_range).
SUMIF dokumentation: https://support.google.com/drive/answer/3093583

agazza 2014-03-18 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av MtotheM (Inlägg 6918224)