Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Den stora tråden om excel (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211175)

agazza 2014-03-17 18:51

Den stora tråden om excel

Jag är nybörjare, men jag har ett problem, jag har ett dokumentark, där varannan kolumn består av dropdown celler, med två alternativ.
I kolumnen bredvid dropdowncellerna är det bara siffror som anges.
Men jag behöver skriva en COUNTIF formel som reagerar på alla dropdowncellerna, men räknar data från kolumnerna bredvid

det är för att jag ska kunna summera två olika fakturaunderlag snabbt, ifall arbetare har utfört olika typer av arbete under samma arbetsdag.

Jag bifogar en bild så ni förstår, det är även i google spreadsheets ifall nu formlerna skiljer sig.

http://forumbilder.se/DC6R5/untitled.bmp

Det är en anställd mellan varje gul rad, det är flera olika rader för dom kan jobba på olika adresser samma dag, och dom kan utföra två olika typer av jobb samma dag.

Dom ljusgrå rutorna ska alltså vara vad Countif reagerar på, och det är dom vita kolumnerna som skall räknas, jag vill att detta delas upp på två olika grupper längst till höger

Hilfe?:confused:

agazza 2014-03-18 06:56

Bump

MtotheM 2014-03-18 16:29

Du vill nog använda SUMIF, inte COUNTIF. COUNTIF räknar antalet rader som stämmer in på kriteriet, och då är det bara att köra den på kolumnen med dropdown boxarna. Annars, om du vill ha summan av arbetstiden för varje kategori så använder du SUMIF(criteria_range, criteria, sum_range).
SUMIF dokumentation: https://support.google.com/drive/answer/3093583

agazza 2014-03-18 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av MtotheM (Inlägg 6918224)
Du vill nog använda SUMIF, inte COUNTIF. COUNTIF räknar antalet rader som stämmer in på kriteriet, och då är det bara att köra den på kolumnen med dropdown boxarna. Annars, om du vill ha summan av arbetstiden för varje kategori så använder du SUMIF(criteria_range, criteria, sum_range).
SUMIF dokumentation: https://support.google.com/drive/answer/3093583

Tackar för vägledningen, jag sneglade lite på det igårkväll innan hjärnan var för mosig, men kör jag

=SUMIF(C4:C7,"Bygg",D4:*D7)

Så får jag "fel: Bearbetningsfel", jag vet inte riktigt vad jag håller på med, så jag antar att något kommatecken eller liknande är fel?

*<-- för annars gör kolozzeum en smiley, ignorera

MtotheM 2014-03-18 17:56

Hmm, fungerar utmärkt för mig i både gamla och nya google spreadsheets.

agazza 2014-03-18 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av agazza (Inlägg 6918266)
Tackar för vägledningen, jag sneglade lite på det igårkväll innan hjärnan var för mosig, men kör jag

=SUMIF(C4:C7,"Bygg",D4:*D7)

Så får jag "fel: Bearbetningsfel", jag vet inte riktigt vad jag håller på med, så jag antar att något kommatecken eller liknande är fel?

*<-- för annars gör kolozzeum en smiley, ignorera

Citat:

Ursprungligen postat av MtotheM (Inlägg 6918341)
Hmm, fungerar utmärkt för mig i både gamla och nya google spreadsheets.

Vetefan vad jag gjorde för fel men nu fungerar =SUMIF(C4:C7; "bygg"; D4:D7)

Det var nog , mot ; som gjorde susen, tackar :)

Nu nästa problem, det är fler än två olika rader som ska kännas av och räknas av.

Jag provade

=SUMIF(C4:C7,F4:F7,I4:I7,L4:L7,O4:O7,R4:R7,U4:U7; "bygg"; D4:D7,G4:G7,J4:J7,M4:M7,P4:P7,S4:S7,V4:V7)

Men får problem igen att det inte fungerar, Kommer jag behöva separera alltihop till seperata celler och sedan addera dessa celler separat eller går det att göra i en formel?

MtotheM 2014-03-18 18:46

Jaha, kan vara språket som avgör hur man separerar. "," används som decimal tecken i svenskan och därför kanske ";" krävs istället.

Det går säkert om man orkar fixa till det, men du kan annars plusa ihop olika SUMIF. Tex: =SUMIF(C4:C7; "Bygg"; D4:D7) + SUMIF(F4:F7, "Bygg"; G4:G7) osv.

agazza 2014-03-18 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av MtotheM (Inlägg 6918439)
Jaha, kan vara språket som avgör hur man separerar. "," används som decimal tecken i svenskan och därför kanske ";" krävs istället.

Det går säkert om man orkar fixa till det, men du kan annars plusa ihop olika SUMIF. Tex: =SUMIF(C4:C7; "Bygg"; D4:D7) + SUMIF(F4:F7, "Bygg"; G4:G7) osv.

Jag kör på den senvägen så länge, men min sista fråga, jag vill summera allt detta på ett annat blad, blad 3 istället för blad 1. Så kan jag bara köra slutsummeringen på blad 1 för att snygga till det lite.

men =SUMIF(Blad1!C4:C7; "bygg"; D4:D7) Ger bara 0 som svar, inga errors, men den räknar inte:(

Dissector 2014-04-10 10:31

Open Office Calc

Varför fungerar inte min VLOOKUP?
Har Livsmedelsverkets databas i tabellen "databas", och i tabellen "Tabell2" vill jag kunna skriva in ett livsmedel, och hämta värden automatiskt från databasen.

http://i.imgur.com/pB0XC0d.jpg

http://i.imgur.com/NaXZfkq.jpg

Dissector 2014-04-10 11:38

Förlåt. Glöm det. Använde ju engelska "VLOOKUP" istället för svenska "LETARAD" :D

agazza 2014-04-10 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av Dissector (Inlägg 6949410)
Förlåt. Glöm det. Använde ju engelska "VLOOKUP" istället för svenska "LETARAD" :D

Jag kör alltid allt på engelska, så mycket mer resurser när man googlar, skönt att du kom på det iaf :D

Dissector 2014-04-10 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av agazza (Inlägg 6950037)
Jag kör alltid allt på engelska, så mycket mer resurser när man googlar, skönt att du kom på det iaf :D

Ja, jag insåg just problematiken :D

Kan ju passa på att fråga om det finns någon funktion eller något tillägg för att få en autofyll-funktion, som i mitt exempel med livsmedelsdatabasen. Skulle vilja kunna börja skriva in ett livsmedelsnamn i en cell och automatiskt få förslag på liknande namn ur databasen. Det är rätt opraktiskt att behöva söka manuellt i databasen och kopiera varje gång jag vill trycka in ett livsmedel. Finns det någon lösning på detta?

Dissector 2014-06-16 21:06

Så, en till då. Denna gången gällande Google Spreadsheet.
Finns det någon möjlighet att skapa en funktion med variabler som jag sedan kan åberopa i celler? Anledningen är att jag vill slippa skriva ut funktionen i varje cell.

Exempel:
(Här vill jag alltså returnera antingen True eller False i kolumn C)

http://i.imgur.com/QVxPYK5.jpg

Anledningen är bland annat att det blir betydligt enklare att bara kopiera exempelvis C1 och klistra in nedåt, och låta cellreferenserna korrigeras automatiskt (A1 blir B2 o.s.v), utan att för den skull korrigera eventuella cellreferenser i själva funktionen som ska fortsätta vara samma. I den faktiska funktionen som jag vill använda ingår nämligen cellreferenser som ska vara konstanta, och skriver jag ut hela funktionen i varje cell så korrigeras ju även dessa automatiskt. Dessutom är den verkliga funktionen väldigt, väldigt lång och jag får nervsammanbrott av att leta upp, och peta i alla enskilda cellreferenser i de ungefär 120 celler som funktionen ska utföras i :D

hampfuz 2014-06-16 21:22

Ja, det är möjligt. Läs mer här https://developers.google.com/apps-s...stom_functions

agazza 2014-09-05 10:58

Hallå där igen, jag har ett ark där jag vill kunna sortera kolumnerna, men dom två översta raderna är låsta och följer med upp och ner i arket när man bläddrar, jag vill INTE att dessa ska beröras i sorteringen, men det gör dom, jag vill ha kvar rubrikerna där uppe och att dom inte skall inblandas i sorteringen?

Hur gör jag?

google docs

Lelle Pelle 2014-09-05 14:04

Google docs har jag ingen koll på öht, men om det liknar excel bör du kunna markera det område du vill sortera(alltså allt utom översta raderna, gissar jag) och sortera därefter. Du ser inte rubrikerna som sorteringsval utan får istället ha koll på vilka kolumner du vill sortera på.

agazza 2014-09-05 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Lelle Pelle (Inlägg 7124855)
Google docs har jag ingen koll på öht, men om det liknar excel bör du kunna markera det område du vill sortera(alltså allt utom översta raderna, gissar jag) och sortera därefter. Du ser inte rubrikerna som sorteringsval utan får istället ha koll på vilka kolumner du vill sortera på.

Jo men då annat drop-down menyn på fel ställe, bagatell men de ska gå att lösa

Sent from my one+

Holmeros 2015-02-18 14:16

Hoj excel-masters!

Hade för mig det fanns en större tråd om excel, men hittade inte så kör på här:

Jag är inte jättekunnig på excel och behöver lite hjälp, google gav mig inga konrekta lösningar (eller så googlar jag fel...)

Jag har 1 stort ark med massvis av data. Ark 2 är lite mindre, men jag vill ha specifik data där från Ark 1. I ark 2 kolumn A har jag en lista på unika värden. Samma värden finns i stora listan. Jag vill att Ark 2 Kolumn B skall visa vad som finns i Ark 1 kolumn AG.

Hur gör jag detta?

Edit: Jag är tom. värdelös på att förklara. Visualiserar lite:

Ark 1:
Kolumn A Kolumn B
ABC 123
ACB 132
CBA 321
BCA 231

I ark 2 har jag tex ACB i Kolumn A, och vill visa i kolumn B vad som står i kolumn B ovan.

4623 2015-02-18 14:23

<Sheet>!<Column>

Så om första sidan heter "ark1". Så skriver du "ark1!A1".

Holmeros 2015-02-18 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av 4623 (Inlägg 7279423)
<Sheet>!<Column>

Så om första sidan heter "ark1". Så skriver du "ark1!A1".

Men vilken funktion använder jag för att den ska leta upp?

Edit:
Utvecklar.
Ark1 innehåller svinmycket data
Ark2 innehåller en kolumn med ett hundratal rader. Varje cell är unik, och finns representerat i Ark1. Jag behöver ha ut datan från Kolumn B i Ark1 även i Ark2 (för att inte manuellt behöva söka upp varje värde i Ark1 och få fram vad jag behöver från kolumn B).

benya 2015-02-18 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av Holmeros (Inlägg 7279427)
Men vilken funktion använder jag för att den ska leta upp?

Edit:
Utvecklar.
Ark1 innehåller svinmycket data
Ark2 innehåller en kolumn med ett hundratal rader. Varje cell är unik, och finns representerat i Ark1. Jag behöver ha ut datan från Kolumn B i Ark1 även i Ark2 (för att inte manuellt behöva söka upp varje värde i Ark1 och få fram vad jag behöver från kolumn B).

är inte säker på att jag helt förstår problematiken men låter som en VLOOKUP med utgångspunkt ifrån värdena under kolumn B i Ark1 och sedan hämta data från Ark2?

Holmeros 2015-02-18 14:39

Found it!
=LETARAD(A1;'Ark1'!A1:B4;2;FALSKT)

Edit:
Citat:

Ursprungligen postat av benya (Inlägg 7279432)
är inte säker på att jag helt förstår problematiken men låter som en VLOOKUP med utgångspunkt ifrån värdena under kolumn B i Ark1 och sedan hämta data från Ark2?

Inte riktigt - men du hade rätt i att det var VLOOKUP (LETARAD på svenska) jag behövde. Förstod inte riktigt hur den fungerande, men google löste det åt mig.

4623 2015-02-18 14:40

=LOOKUP(A4;Sheet1!A4:Sheet1!A7;Sheet1!B4:Sheet1!B7 )

Supermicke 2015-02-21 17:38

jag letar förgäves efter ett kommando som gör att jag hittar vad y är när x är 0.. någon ide?

ex.. säg jag har en rad A 1 - 2 - 3 - 4
och under B 3 - 6 - 9 - 12
jag vill hitta vad A är när B är 4,7835 :P

Supermicke 2015-02-21 17:53

hitta! 'goal seek' så svårt var det :P

benya 2015-02-25 09:58

Någon som kan tipsa om en 1-2 dagars Excel kurs på medelavancerad nivå som har många nöjda kunder?

r1kkie 2015-03-03 11:50

Hej!

Jag försöker ordna en typ av mall man ska kunna fylla i till jobbet.

Det jag vill göra är enligt följande exempel.

om A1="hej" så ska A2 visa 1
om A1="hej då" så ska A2 visa 2
om A1="bra" så ska A2 visa 3
om A1="dåligt" så ska A2 visa 4

Går det att ordna? :)

svenbanan 2015-03-03 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av r1kkie (Inlägg 7290525)
Hej!

Jag försöker ordna en typ av mall man ska kunna fylla i till jobbet.

Det jag vill göra är enligt följande exempel.

om A1="hej" så ska A2 visa 1
om A1="hej då" så ska A2 visa 2
om A1="bra" så ska A2 visa 3
om A1="dåligt" så ska A2 visa 4

Går det att ordna? :)

Inte helt säker på att jag förstår helt vad du vill göra. Men du kan ju alltid köra en IF-sats i A2 där du kollar vad som står i A1. Ungefär enligt exemplet nedan (med lite reservation för att jag inte är helt hundra på att jag minns syntaxen i excel).

IF(A1="hej";1;
IF(A1="hej då";2;
IF(A1="bra";3;
IF(A1="dåligt";4;""))))

Dvs du måste nästla IF-satserna så du får med alla fall som du är intresserad av. I den sista IF-satsen har du ett ELSE (efter sista semikolonet) där du måste ange vad som ska synas i cellen ifall ingen av dina IF-satser matchar. Jag skrev tom sträng "", men du kanske vill ha nåt annat...

För att folk inte sky fylla i saker som i A1 som inte matchar så kan du använda validering och kanske bara tillåta inmatning av redan förutbestämda värden i en rullgardinsmeny.

Kurash 2015-03-03 14:59

Gör en lista med Hej, Hej då, Bra, Dåligt i en kolumn i kolumnen bredvid skriver du dina löpnummer 1,2,3,4. Markera hela området med Hej och nummer, högerklicka och välj "definera namn", döpt det till något roligt som kanske "bajs".
I a2 skriver du sedan =letarad(a1;bajs;2;falskt)

Jockefoten 2015-07-17 16:59

Hej forumet!

Jag har gjort en logik av två tabeller. A är tryck och B är temperatur. Jag vill i en annan cell ha en rullista där jag väljer ett tryck för att sedermera i cellen jämte ska temperaturen redovisas. Jag förstår logiken bakom det och har gjort ett schema som ser ut såhär:
I cell O31 har jag lagt in detta:
=IF(N31=A1;B1;IF(N31=A2;B2))
Problemet är att jag har typ 200 celler med data som ska matas in. Finns det en bättre formel om man vill behålla allt i en cell?

Jockefoten 2015-07-18 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Jockefoten (Inlägg 7390336)
Hej forumet!

Jag har gjort en logik av två tabeller. A är tryck och B är temperatur. Jag vill i en annan cell ha en rullista där jag väljer ett tryck för att sedermera i cellen jämte ska temperaturen redovisas. Jag förstår logiken bakom det och har gjort ett schema som ser ut såhär:
I cell O31 har jag lagt in detta:
=IF(N31=A1;B1;IF(N31=A2;B2))
Problemet är att jag har typ 200 celler med data som ska matas in. Finns det en bättre formel om man vill behålla allt i en cell?

Jag löste det (undvik hur pass sorgligt det är att jag sitter och knapprar Excel en lördagsnatt).

Man använder "sumif".

Så enligt min data ovan så blir det:
=SUMIF(A1:A100;N31;B1:B100)

martikainen 2015-09-16 17:36

Jag skulle behöva lite stöttning i VBScript, jag har ett ganska stort excelprogram som fungerar som en slags informationsdatabas.

Jag har ett 20 tal flikar med information som hämtas från olika källor, och på en sida har jag byggt en sammanställning.

Den bygger på att man skriver in ett namn i kolumn A, som sedan slås upp mot alla andra flikar för att hämta diverse information,

I dagsläget har jag gjort så att rad 3 på sammanställningsfliken är dedikerad för den formeln som skall hämta data, denna kommer sedan autofillas nedåt beroende på hur många rader det finns i kolumn A.
Det jag skulle vilja göra är att skriva ut koden via VBScript istället (för att få bort koden från själva dokumentet, blir mer lätthanterat då.

Så här ser mina kod ut i dagsläget

' This part count rows in column A then uses autofill to populate formulas on Row 3 to columns C-DE

Dim LR As Integer
LR = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
Application.CutCopyMode = False
Range("C3:dG3").AutoFill Destination:=Range("C3:DG" & LR), Type:=xlFillDefault

Jag skulle vilja använda något likt detta

lastRow = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
Range("C3").Formula = "=$L$1/$L$2"
Range("C3").AutoFill Destination:=Range("C3:C" & lastRow)

Men så fort jag anger en avancerad formel, tex en =IF, då får jag felmeddelandet "Run-Time error'1004': Application-defined or object-defined error"

Formeln jag försökte med var till och med förenklad så att den ej räknade rader i kolumn A

Range("D4").Formula = "=IF(AA3="";"";AA3)"
Range("D4:D20").FillDown

Ni får ursäkta smilegubbarna, det ska självklart vara " : D " där det är en smilegubbe.

MasterChief 2015-09-16 18:51

Nu var det ett tag sedan jag fulkodade i VBA men ska det verkligen vara semikolon i IF-formeln i VBA? Tror det måste vara komma-tecken?

Jockefoten 2015-09-16 19:06

Jag är supern00b på VBA men fungerar vanlig IF i VBA?
Är det inte ett IF-Then-Else man måste skriva?

Typ:
Kod:

If condition_1 Then
  result_1

ElseIf condition_2 Then
  result_2

...

ElseIf condition_n Then
  result_n

Else
  result_else

End If

MasterChief 2015-09-16 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Jockefoten (Inlägg 7424450)
Jag är supern00b på VBA men fungerar vanlig IF i VBA?
Är det inte ett IF-Then-Else man måste skriva?

Typ:
Kod:

If condition_1 Then
  result_1

ElseIf condition_2 Then
  result_2

...

ElseIf condition_n Then
  result_n

Else
  result_else

End If

Han försöker få skriptet att skriva in en formel i en cell i Bladet och det går såklart. Men VBA har en annan syntax än funktionshanteringen i Bladen och semikolon funkar inte vad jag minns.

Här fanns lite om detta:

http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=145204

martikainen 2015-09-17 07:39

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 7424437)
Nu var det ett tag sedan jag fulkodade i VBA men ska det verkligen vara semikolon i IF-formeln i VBA? Tror det måste vara komma-tecken?

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 7424458)
Han försöker få skriptet att skriva in en formel i en cell i Bladet och det går såklart. Men VBA har en annan syntax än funktionshanteringen i Bladen och semikolon funkar inte vad jag minns.

Här fanns lite om detta:

http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=145204

Jag tänkte inte alls på att en formel kanske inte fungerar likadant i VBA som det gör i excel, ska testa skriva om det och se om det fungerar :)

MasterChief 2015-09-17 09:47

Citat:

Ursprungligen postat av martikainen (Inlägg 7424690)
Jag tänkte inte alls på att en formel kanske inte fungerar likadant i VBA som det gör i excel, ska testa skriva om det och se om det fungerar :)

Om du testar att generera kod med hjälp av inspelningsfunktionen ("spela in makro") och skriver en IF-formel i en cell så kan du sedan se att koden blev:

ActiveCell.FormulaR1C1 = "=+IF(RC[-2]=2,1,4)"

Det intressanta är ju att den gjorde om "semikolon" (som jag använde när jag skrev in formeln i bladet) till just "komma" (sedan gör den ju även om cellreferensen men det är ju för att makroinspelningen använder sig av FormulaR1C1 propertyn och det går ju att ändra exempelvis till absoluta referenser).

När jag sedan kör detta lilla makro så generar den en fungerade IF-formel i cellen (med semikolon).

martikainen 2015-09-17 11:41

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 7424760)
Om du testar att generera kod med hjälp av inspelningsfunktionen ("spela in makro") och skriver en IF-formel i en cell så kan du sedan se att koden blev:

ActiveCell.FormulaR1C1 = "=+IF(RC[-2]=2,1,4)"

Det intressanta är ju att den gjorde om "semikolon" (som jag använde när jag skrev in formeln i bladet) till just "komma" (sedan gör den ju även om cellreferensen men det är ju för att makroinspelningen använder sig av FormulaR1C1 propertyn och det går ju att ändra exempelvis till absoluta referenser).

När jag sedan kör detta lilla makro så generar den en fungerade IF-formel i cellen (med semikolon).

Perfekt lösning Chefen! Tusen tack :)

Får sitta ikväll och bygga om mitt program och se så den slår korrekt på alla formler.

Det som blir lite jobbigare är att sätta sig in i hur den nya typen av formel fungerar och hur kan jag editera den enkelt.

=IF(AA3="";"";AA3)
Blev
Range("D4").Formula = "=IF(RC[23]="""","""",RC[23])"

Medans

=IFNA(VLOOKUP(AO5;VirtualPlatforms!A:B;2;FALSE);"" )
Blev
"=IFNA(VLOOKUP(RC[36],VirtualPlatforms!C[-4]:C[-3],2,FALSE),"""")"

Inte helt med på vad de olika [] hänvisar till, får läsa på lite där. Det händer rätt ofta att jag lägger med en kolumn någonstans i sammanställning och måste därmed kunna byta i vilken kolumn de olika formlerna populeras i.

MasterChief 2015-09-17 12:17

Citat:

Ursprungligen postat av martikainen (Inlägg 7424812)
Perfekt lösning Chefen! Tusen tack :)

Får sitta ikväll och bygga om mitt program och se så den slår korrekt på alla formler.

Det som blir lite jobbigare är att sätta sig in i hur den nya typen av formel fungerar och hur kan jag editera den enkelt.

=IF(AA3="";"";AA3)
Blev
Range("D4").Formula = "=IF(RC[23]="""","""",RC[23])"

Medans

=IFNA(VLOOKUP(AO5;VirtualPlatforms!A:B;2;FALSE);"" )
Blev
"=IFNA(VLOOKUP(RC[36],VirtualPlatforms!C[-4]:C[-3],2,FALSE),"""")"

Inte helt med på vad de olika [] hänvisar till, får läsa på lite där. Det händer rätt ofta att jag lägger med en kolumn någonstans i sammanställning och måste därmed kunna byta i vilken kolumn de olika formlerna populeras i.

RC-propertyn kan vara ett elände och därför är det alltid lättare att lära sig skriva koden själv när det gäller just funktioner. Makroinspelningen skapar även otroligt mycket onödig kod som inte behövs. Just RC[23] är bara en relation till vilken cell som är markerad när du spelar in makrot. Alltså inte helt dugligt i alla lägen. Men inspelningsfunktionen tjänar ändå ett syfte om man snabbt vill ha koden för till exempel formatering av celler. Det är en plåga att skriva själv och man får mycket av grundstrukturen gratis. När jag kodade så använde jag just inspelningen som komplement vilket ju är enkelt då den skapar en egen modul med allt väl avgränsat. Sedan är det bara att plocka ut godbitarna.

Att lägga till rader och kolumner och sedan ha VBA-kod är inte en god idé om man använder sig av specifika cellreferenser. Det finns en anledning att många xlsm-filer är så låsta. :d Räcker med att man infogar en liten cell så är koden förbrukad. Men det går ju att komma runt genom att inte använda sig av referenser till specifika celler utan man låter skriptet generera detta själv genom att räkna ut vilken cell som är aktuell och sedan använder denna i formeln.

martikainen 2015-09-17 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 7424826)
RC-propertyn kan vara ett elände och därför är det alltid lättare att lära sig skriva koden själv när det gäller just funktioner. Makroinspelningen skapar även otroligt mycket onödig kod som inte behövs. Just RC[23] är bara en relation till vilken cell som är markerad när du spelar in makrot. Alltså inte helt dugligt i alla lägen. Men inspelningsfunktionen tjänar ändå ett syfte om man snabbt vill ha koden för till exempel formatering av celler. Det är en plåga att skriva själv och man får mycket av grundstrukturen gratis. När jag kodade så använde jag just inspelningen som komplement vilket ju är enkelt då den skapar en egen modul med allt väl avgränsat. Sedan är det bara att plocka ut godbitarna.

Att lägga till rader och kolumner och sedan ha VBA-kod är inte en god idé om man använder sig av specifika cellreferenser. Det finns en anledning att många xlsm-filer är så låsta. :d Räcker med att man infogar en liten cell så är koden förbrukad. Men det går ju att komma runt genom att inte använda sig av referenser till specifika celler utan man låter skriptet generera detta själv genom att räkna ut vilken cell som är aktuell och sedan använder denna i formeln.

haha ja, om man inte är ensam att jobba i ett dokument så är det ju ungefär 100% sannolikhet att dokumentet är förstört efter 4h :D

Nu är detta dokument enbart till för mig själv och för att skapa rapporter åt andra, men bara jag som arbetar i det.

Hur menar du med att låta scriptet generera det själv? Jag kanske borde skicka med en kopia på mitt dokument så att du förstår hur det funkar

Men egentligen

Kolumn A & B är referensvärdet, dvs det alla formler börjar med att söka ifrån (IF sats som tar första värdet bara, saknas A, tas B)
I mitt fall ett servernamn, värde A är oftast FQDN, medans värde B är hostnamn.

Kolumn C-M information från system X
Kolumna N-W information från System Y

Så länge jag ej flyttar på kolumn A eller B så kommer med andra ord mina formler alltid att ha rätt fält att söka i, och populerar jag koden via VBScript så hamnar koden alltid i rätt kolumn.

Formlerna söker oftast flera gånger mot dessa kolumner, tex denna kod

Kolumn H (första sökningen)
=IFERROR(IFNA(VLOOKUP(A4;CMDB!$A$2:$A$8000;1;FALSE );(VLOOKUP(B4&"*";CMDB!$A$2:$A$8000;1;FALSE)));"")

Kolumn I (Andra sökningen)
=IFERROR(IFNA(VLOOKUP(A4;CMDB!$A$2:$A$8000;1;FALSE );(VLOOKUP("*"&B4&"*";CMDB!$A$2:$A$8000;1;FALSE))) ;"")

Just av den anledningen att alla våra system använder ej FQDN, ibland har det smygit sig in någon prefix, eller något annat efter hostnamn än vad som borde vara där.

Överlag tror jag att jag borde bygga mina sökningar mot INDEX funktionen istället, men jag har inte riktigt greppat den, har använt den på IP-adresser där man oftast har fler än 1 med samma FQDN som referensvärde.
Servernamn är dock alltid unika.

Med det sagt så har jag i alla fall fått till formelpopuleringen via VB nu, alla formler populeras i första raden, och sedan körs en count på antal rader i kolumn A, och efter det kör den AutoFill på alla kolumner, motsvarande antal rader. Så funktionen är uppnådd :) Nu ska jag nog bara fortsätta optimera koden.

Samt försöka ett bättre sätt att lagra datat, just nu ligger det i enskilda flikar i dokumentet, bättre vore att datat hämtades från .CSV filer (vilket är orginaldatat) från en folder på min PC tex, så behöver jag inte ens uppdatera det, bara byta ut filerna.

Eller finns det bättre lösningar, exceldatabas körde jag förut men gick ifrån det av någon anledning.

MasterChief 2015-09-17 18:42

Citat:

Ursprungligen postat av martikainen (Inlägg 7424930)

Hur menar du med att låta scriptet generera det själv? Jag kanske borde skicka med en kopia på mitt dokument så att du förstår hur det funkar

Eller finns det bättre lösningar, exceldatabas körde jag förut men gick ifrån det av någon anledning.

Enkelt uttryckt:

Om du har formeln IF(C5=1;1;0) så har du ett problem om du "ändrar positionen" på A5 genom att du till exempel lägger in en kolumn. Bladet ändrar sig men inte koden.

Men istället för att skriva C5 så kan du ersätta den med:

Dim Startcell as String

'Leta efter första tomma cellen i raden
ActiveCell.End(xlToRight).Select
ActiveCell.Offset(0, 1).Select

Startcell = ActiveCell.Select

'Sedan är de bara att anropa variabeln i formeln och det är typ såhär

IF(" & Startcell & "=1,1,0)

Brasklapp för att fulkoden inte är helt korrekt, men du förstår nog vad jag menar. Leta upp rätt cell, sätt den som variabel och anropa den i formeln. Googla om variabler och formler i VBA Excel så hittar du en hel del hur du skapar formeln på ett korrekt sätt.

För övrigt är jag inte så mycket för eleganta lösningar och kör ofta rakt på. Men det har alltid räckt för mina behov. Excel erbjuder otroligt mycket funktionalitet som man aldrig använder och då använder jag ändå massor av saker som gemene excelanvändare inte ens vet att det finns.

martikainen 2015-09-18 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 7425066)
Enkelt uttryckt:

Om du har formeln IF(C5=1;1;0) så har du ett problem om du "ändrar positionen" på A5 genom att du till exempel lägger in en kolumn. Bladet ändrar sig men inte koden.

Men istället för att skriva C5 så kan du ersätta den med:

Dim Startcell as String

'Leta efter första tomma cellen i raden
ActiveCell.End(xlToRight).Select

Startcell = ActiveCell.Select

'Sedan är de bara att anropa variabeln i formeln och det är typ såhär

IF(" & Startcell & "=1,1,0)

Brasklapp för att fulkoden inte är helt korrekt, men du förstår nog vad jag menar. Leta upp rätt cell, sätt den som variabel och anropa den i formeln. Googla om variabler och formler i VBA Excel så hittar du en hel del hur du skapar formeln på ett korrekt sätt.

För övrigt är jag inte så mycket för eleganta lösningar och kör ofta rakt på. Men det har alltid räckt för mina behov. Excel erbjuder otroligt mycket funktionalitet som man aldrig använder och då använder jag ändå massor av saker som gemene excelanvändare inte ens vet att det finns.

jag är med på vad du menar, jag tror dock inte att jag förstår hur det skulle lösa mina problem helt och hållet, problemet är att det inte bara är C5 (tex) som jag använder som VLOOKUP värde.

Jag har suttit och lekt lite med att inte definera vart jag populerar mina formler (dvs i vilken kolumn) utan att istället använda mig av

Range("A3:M3").Find("").Select

Selection.Value = "formel"

Detta skulle innebära att varje formel placerades ut automatiskt i nästa lediga kolumn, om jag dock lägger till en formel mitt i så kommer ju en formel som tidigare pekade på att söka i C5 att fallera om den flyttat till C5.

Det jag skulle behöva är ju ett sätt att definera den kolumnen som huserar de olika LOOKUP värdena.

I mitt fall så har jag 12 olika kolumner som de andra kolumnerna söker mot.

jag skickar ett PM med dokumentet så förstår du strukturen kanske :)

MasterChief 2015-09-18 17:12

Kan kolla på den på måndag då jag har tillgång till Excel.

martikainen 2015-09-18 17:51

Tror jag hittade en lösning på hur jag kan göra det.

Om jag tar "Define Name" på kolumn A och sätter den till ServerFQDN
Och sen gör jag samma sak på den andra fliken där den ska söka och definerar kolumn A (där motsvarande servernamn finns) till CMDBFQDN.

Körde sedan formeln likt detta =IFNA(VLOOKUP(ServerFQDN;CMDBFQDN;1;FALSE);"")

Och det verkar ha fungerat! Ska testa om jag kan definera namn via VBscript också så att jag kan populera formlerna, definera namnet och få det att fungera.

martikainen 2015-09-19 10:02

Lösningen ovan fungerade väldigt bra och mina formler söker nu på Namn, istället för faktiskta kolumner.

Om jag skulle ta det ett steg längre så skulle jag nu populera mitt dokument utan att ange någon range på vart det ska hamna.

I dagsläget ser koden ut såhär

Range("A1") = "FQDN"
Range("A:A").Select
ActiveWorkbook.Names.Add Name:="serverlistFQDN", RefersToR1C1:= _
"=Serverlist!C1"

Den skriver alltså text i A1, och definerar sedan kolumn A:A med namnet "ServerlistFQDN" så att mina formler kan söka mot detta namn.

Istället skulle jag vilja göra en sökfunktion som

1. Söker efter första tomma cellen i rangen A1:M1 tex.
2. Skriver ut texten "FQDN" i den tomma cellen
3. Definerar namnet på hela kolumnen som den valt.

Googlar för fullt på hur man använder find, och kan definera resultatet som en variabel och sedan anropa detta när den skall trycka ut uppgift 2 & 3 tex.

Skulle jag få till det så kan jag enkelt lägga till nya kolumner vart som helst i dokumentet och jag behöver då inte ändra någon annan formel eftersom den varje gång kommer leta efter den första tomma cellen i A1

Del 1 lyckades jag lösa, kanske inte den snyggaste koden men

Dim rngLast As Range

With ThisWorkbook.Worksheets("Serverlist")
If .Range("A1").Value = "" Then
Set rngLast = .Range("A1")
Else
Set rngLast = .Cells(.Rows.Count, "A").End(xlUp).Offset(0, 1)
End If
rngLast.Value = "FQDN"

End With

Men sen kommer del 2 att söka efter "FQDN" första raden och sedan tex populera en formel, samt definera hela den kolumnen med ett namn

Koden nedan för att definera namn på kolumn
ActiveWorkbook.Names.Add Name:="serverlistFQDN", RefersToR1C1:= _
"=Serverlist!C1"

Jockefoten 2015-09-19 10:39

Någon av er som vet hur man sätter en range så den aktiverar alla "aktiva" celler?

Ju nu har jag ett makro som färgar tomma celler och jag vill kunna applicera makrot på ett ständigt ökande dokument med data.

Så här ser det ut idag, men eftersom A-AB ständigt ökar med data så behöver jag ju en annan "range".
Kod:

Sub Set_Color()
    Dim myRange As Range
    Set myRange = Blad1.Range("A2:AB9999")

'clear all color
    myRange.Interior.ColorIndex = xlNone

'color only blank cells
    myRange.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Interior.ColorIndex = 6
End Sub

Jag antar att jag ska få in "end.(xldown).select" eller något liknande i range-koden men jag lyckas inte.

martikainen 2015-09-20 11:28

Lyckades få till del 1 av min lösning med att populera formler utan att ange rangen

Började med att ange värdet i A2 till FQDN då denna alltid kommer ligga där.
Sedan var det bara att använda sökfunktionen, och offset funktionen, dessa tillsammans söker efter den tidigare tänkte kolumnen och populerar sen sin formel efter denna.

Citat:

Rows("1:7").Select
Selection.ClearContents

Range("A2").Formula = "FQDN"

'this part checks for FQDN and jump one column to the right, inserts new value and jump down one row

Rows("2:2").Select
Selection.Find(What:="FQDN").Select

' Short Hostname

ActiveCell.Formula = "Short Hostname"

Selection.Find(What:="Short Hostname").Select

' Virtual/physical

ActiveCell.Formula = "Virtual/Physical"

Selection.Find(What:="Virtual/Physical").Select
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
ActiveCell.Formula = "=IFERROR(IFNA(VLOOKUP(""*""&serverlistFQDN&""*"", CMDB,2,0),(VLOOKUP(""*""&serverlistShortname&""*"" ,CMDB,2,0))),""Not found"")"
ActiveCell.Offset(-1, 1).Select
Nästa problem är nu att kunna köra "Define Name" på kolumner, också det genom Find funktionen eftersom jag inte vill behöva ange en exakt range.

Får gnugga vidare lite på internet och se om jag lyckas komma på det.

martikainen 2015-09-22 08:19

Citat:

Ursprungligen postat av martikainen (Inlägg 7426583)
Lyckades få till del 1 av min lösning med att populera formler utan att ange rangen

Började med att ange värdet i A2 till FQDN då denna alltid kommer ligga där.
Sedan var det bara att använda sökfunktionen, och offset funktionen, dessa tillsammans söker efter den tidigare tänkte kolumnen och populerar sen sin formel efter denna.

Nästa problem är nu att kunna köra "Define Name" på kolumner, också det genom Find funktionen eftersom jag inte vill behöva ange en exakt range.

Får gnugga vidare lite på internet och se om jag lyckas komma på det.

Lyckades få till en lösning:

Första raden tar bort befintligt namn (eftersom kolumnen kan ha ändrats)
Övriga rader söker efter rätt kolumn, väljer hela kolumen och applicerar nytt namn för kolumnen.

Citat:

' Serverlist Short Hostname

ActiveWorkbook.Names("ServerlistShortHostname").De lete

Range("A1").Select
Cells.Find(What:="Short Hostname").Activate
ActiveCell.EntireColumn.Select
ActiveWorkbook.Names.Add Name:="ServerlistShortHostname", RefersTo:=Selection

MasterChief 2015-09-22 16:02

Du behöver ju uppenbarligen inte min hjälp längre. :d

Bra utveckling! :)

no aim 2015-09-23 21:47

Någon som vet om det är möjligt att importera excel tabell, med all dess formler och uträkingar till en Access databas?

martikainen 2015-09-24 07:30

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 7428075)
Du behöver ju uppenbarligen inte min hjälp längre. :d

Bra utveckling! :)

haha om man bara hittar ett bra sätt att börja på, i mitt fall att definera 1 cell som fast och utgå från denna med find+offset, då släpper ju det mesta :)

La till några moduler som sätter designen med olika färger och formateringar, så nu kan jag enkelt lägga till en ny "kolumn" (dvs en snutt kod) i dokumentet och den kommer automatiskt landa där jag vill, övriga kolumner ändras ingenting förutom i vilken faktiskt kolumn de landar i, och alla delar skiljs åt av färger.

Det jag skulle vilja göra är ju att använda grouping på något bra sätt så att jag kan få en översikt.

Just nu har jag tex dessa rubriker, som sedan har en del information under sig som man skulle vilja dölja

Virtual platforms
- CPU
- Minne
- Physical host
- VLANs
Backup
- Backupsystem
- Backupstorlek
Monitoring
- Status
- typ av övervakning

Det hade varit snyggt att kunna få groupings på dessa så att man får en snabb översikt, som visar att servern finns i Virtual Platforms, Backup, Övervakning osv. Och att man sedan kan expandera för att se den detaljerade informationen.

hahavaffan 2015-11-13 08:40

Jag har knåpat ihop ett gött Excel-ark som gör en grej som vårt kära affärssystem inte klarar av. Jag har tre blad, där två av dom hämtar data ur SQL-server till pivottabeller, och ett summerar och visar informationen som användaren vill ha. Ett av bladen har en formel som efter varje uppdatering av data från databaserna kör en beräkning som är lite för slö. Det tar ungefär 2 minuter på en quad core 3.4ghz i7 att beräkna, och jag tänker att ni kanske kan se hur jag kan förbättra den?

Här är formeln:
Kod:

=OMFEL(INDEX(Inventory!$C$4:$C$30000;PASSA(B4;Inventory!$D$4:$D$30000;0));"0")
Ni kan ignorera OMFEL, för den adderar ingen tid. Men det formeln gör är att med INDEX och PASSA matcha ett artikelnummer med ett artikelnummer i ett annat blad, och vid träff plocka data ur en cell i det andra bladet. Det är ungefär 25.000 rader i det ena och 15-20.000 i det andra, så det är ju en del rader att snurra igenom.
Min teori är att den för varje rad i första bladet snurrar igenom varje rad i det andra, vilket blir en jävla massa onödigt letande, eftersom att det hade räckt om snurran gick vidare till nästa artikelnummer efter första träffen. Förstår ni hur jag menar?

4623 2015-11-13 08:51

Kan du inte använda VBA?

hahavaffan 2015-11-13 10:24

Citat:

Ursprungligen postat av 4623 (Inlägg 7463485)
Kan du inte använda VBA?

Jag har gjort det mesta i bladet med VBA, så jo. Men utveckla gärna hur du tänker :)

4623 2015-11-13 10:28

Jag sysslar inte speciellt mycket med excel. Men detta kanske kan hjälpa dig en bit vägen?

https://msdn.microsoft.com/en-us/lib...(v=vs.90).aspx

Sen kan du kolla upp binary tree också.

MasterChief 2015-11-13 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av hahavaffan (Inlägg 7463478)
Jag har knåpat ihop ett gött Excel-ark som gör en grej som vårt kära affärssystem inte klarar av. Jag har tre blad, där två av dom hämtar data ur SQL-server till pivottabeller, och ett summerar och visar informationen som användaren vill ha. Ett av bladen har en formel som efter varje uppdatering av data från databaserna kör en beräkning som är lite för slö. Det tar ungefär 2 minuter på en quad core 3.4ghz i7 att beräkna, och jag tänker att ni kanske kan se hur jag kan förbättra den?

Här är formeln:
Kod:

=OMFEL(INDEX(Inventory!$C$4:$C$30000;PASSA(B4;Inventory!$D$4:$D$30000;0));"0")
Ni kan ignorera OMFEL, för den adderar ingen tid. Men det formeln gör är att med INDEX och PASSA matcha ett artikelnummer med ett artikelnummer i ett annat blad, och vid träff plocka data ur en cell i det andra bladet. Det är ungefär 25.000 rader i det ena och 15-20.000 i det andra, så det är ju en del rader att snurra igenom.
Min teori är att den för varje rad i första bladet snurrar igenom varje rad i det andra, vilket blir en jävla massa onödigt letande, eftersom att det hade räckt om snurran gick vidare till nästa artikelnummer efter första träffen. Förstår ni hur jag menar?

Jag kan inte riktigt ur din förklaring se behovet av att köra PASSA/INDEX istället för LETARAD? Det är ju en exakt matchning du vill ha så då brukar ju LETARAD funka bäst. Fördelen är ju att det är en funktion så jag tror den är snabbare än att köra först en PASSA och sedan en INDEX. Sen om man sätter "0" som typ i PASSA borde den väl gå vidare till nästa artikelnummer efter första träffen? Jag vet att LETARAD gör det i alla fall.

MasterChief 2015-11-13 12:16

Nä, jag har nog missuppfattat ditt exempel hahavaffan för när jag satte upp två listor med 25000 nummer i varje (på varsit blad) och bad Excel hitta aktuellt nummer i ena listan och matcha det med den andra listan och sedan hämta upp namnet bredvid det numret så gick det ju fort så in i helvete.

EDit: även när jag lät slumpgeneratorn ordna alla 50.000 nummer så tog det ju bara 2-3 sekunder för att köra en matchning.

Supermicke 2015-11-17 19:06

x f y
1| 2 5 1
2| 3 5 2
3| 5 6 3
4| 9 5 4
5| 3 3 6

hej har en liten fråga om utformningen av en lösning

exempelvis..
vill göra sumproduct(x1:x5;y1:y5) för värdet där f är säg 5.. antar att det finns någon fiffig lösning på det med någon sorts sats.. (for f1 till f5 do sumproduct if f=5 else "ta nästa") .. XD så tänker jag men kan inte formulera det

Pikhult 2015-11-17 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av Supermicke (Inlägg 7466644)
x f y
1| 2 5 1
2| 3 5 2
3| 5 6 3
4| 9 5 4
5| 3 3 6

hej har en liten fråga om utformningen av en lösning

exempelvis..
vill göra sumproduct(x1:x5;y1:y5) för värdet där f är säg 5.. antar att det finns någon fiffig lösning på det med någon sorts sats.. (for f1 till f5 do sumproduct if f=5 else "ta nästa") .. XD så tänker jag men kan inte formulera det

Nåt i stil med =sumproduct((x1:x5)*(f1:f5=5);(y1:y5)*(f1:f5=5)) borde väl lösa problemet.
Om det finns något tjusigare sätt att komma fram till samma sak låter jag dock vara osagt...

Supermicke 2015-11-18 21:12

funkade ju fan :D jag är djupt imponerad!! älskar smarta lösningar i excel

Brunfel 2016-02-11 17:55

Jag skulle behöva kunna ta fram ögonblicksbilder för total orderstock.
Jag har vilket datum en tillverkningsorder har skapats och när den färdigbehandlats.

Ett hittepå-exempel nedan:

AoNr Antal RegÅr RegMå SlutÅr SlutMå
66508 2150 2014 1 2014 3
66800 5820 2014 2 2014 5
66925 5690 2014 3 2014 4
66809 6012 2014 5 2014 5
64998 9847 2014 6 2014 7
64391 7560 2014 5 2014 7

Och om jag då tittar på april så fanns det aktiva tillverkningsorders på totalt 11510st enheter.
Detta eftersom Arbetsorder 66508 färdigställdes i mars och "aktiva" just i april var 66800 och 66925.
Kan jag utifrån en lista liknande den ovan få fram detta "lätt" på något vis?

Edit: Jag ser att kolumnrubrikerna inte riktigt lirade, men ni fattar.

Xtreme-G 2016-02-11 20:29

SUMIF med länkade celler där du matar in år och månad.

hahavaffan 2016-02-11 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Xtreme-G (Inlägg 7521814)
SUMIF med länkade celler där du matar in år och månad.

Hur får du den att förstå att månad "3" ligger mellan "2" och "5"? Tänker på arbetsorder 66800.

Xtreme-G 2016-02-11 20:49

Citat:

Ursprungligen postat av hahavaffan (Inlägg 7521834)
Hur får du den att förstå att månad "3" ligger mellan "2" och "5"? Tänker på arbetsorder 66800.

Använd två villkor. Månad >= 3 och månad < 4. Här kan du ju länka både 3 och 4 eller bara köra 4 är 3+1 för månad för månad.

Supermicke 2016-02-14 14:20

Hej, jag undrar hur man åstadkommer exempelvis detta

säg att jag gör en tabell beroende på mat

Mattyp - protein - kolhydrater - fett

Sen väljer jag cellen under mattyp till köttfärs(ponera att jag har en separat tabell ovan denna med alla typer av mat, cellen under mattyp markeras lika utifrån den tabellen).. så dyker värden upp för markonutrienterna upp automatiskt.. känns som en enkel grej egentligen XD

MasterChief 2016-02-14 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av Supermicke (Inlägg 7523367)
Hej, jag undrar hur man åstadkommer exempelvis detta

säg att jag gör en tabell beroende på mat

Mattyp - protein - kolhydrater - fett

Sen väljer jag cellen under mattyp till köttfärs(ponera att jag har en separat tabell ovan denna med alla typer av mat, cellen under mattyp markeras lika utifrån den tabellen).. så dyker värden upp för markonutrienterna upp automatiskt.. känns som en enkel grej egentligen XD

Bara att köra funktionen LETARAD ellr VLOOKUP om du kör engelsk variant.

Supermicke 2016-02-14 17:32

tack, precis så jag tänkte! :)

hahavaffan 2016-02-16 14:56

Är det nån av er Excelgudar som även kan MS Power BI?

PureWhey 2016-03-08 19:00

Vad har jag råkat ändra för att standardfärgen på alla celler är såhär mörk?!
http://i.imgur.com/6IHm6Ox.png

MasterChief 2016-03-08 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 7536760)
Vad har jag råkat ändra för att standardfärgen på alla celler är såhär mörk?!
http://i.imgur.com/6IHm6Ox.png

Även om du lägger till ett blad? Default är vitt och jag tror inte det går att ändra. Någon måste helt enkelt ha färgat alla celler svarta med hjälp av "färghinken" som du hittar under start-menyn. Om du klickar på rutan högst till vänster i rutnätet (alltså direkt ovanför rad 1) så markerar du hela bladet. Välj sedan "ingen fyllning" under färghinken. Notera att texten är vit så vill du se den måste du ändra textfärgen tills svart (genom att markera hela bladet).

Edit: och de har då även ändrat stödlinjerna till vita istället för det normala gråa. Det går att ändra genom att återigen markera hela bladet, högerklicka med musen och välj formatera celler. Under fliken kantlinjer kan du ändra färgen på linjerna.

PureWhey 2016-03-08 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 7536768)
Även om du lägger till ett blad? Default är vitt och jag tror inte det går att ändra. Någon måste helt enkelt ha färgat alla celler svarta med hjälp av "färghinken" som du hittar under start-menyn. Om du klickar på rutan högst till vänster i rutnätet (alltså direkt ovanför rad 1) så markerar du hela bladet. Välj sedan "ingen fyllning" under färghinken. Notera att texten är vit så vill du se den måste du ändra textfärgen tills svart (genom att markera hela bladet).

Edit: och de har då även ändrat stödlinjerna till vita istället för det normala gråa. Det går att ändra genom att återigen markera hela bladet, högerklicka med musen och välj formatera celler. Under fliken kantlinjer kan du ändra färgen på linjerna.

Nope, det blir så oavsett om jag skapar helt nytt dokument också. Minns att jag försökte ändra till mörkt tema någonstans i Windows 10 precis när jag installerat det. Hmm

Standardceller:
http://i.imgur.com/VgG9164.png

Jockefoten 2016-03-08 19:21

Det låter som att din template (Workbook) i Excel har ändrats. Kolla om du kan byta tillbaka till original.

MasterChief 2016-03-08 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 7536770)
Nope, det blir så oavsett om jag skapar helt nytt dokument också. Minns att jag försökte ändra till mörkt tema någonstans i Windows 10 precis när jag installerat det. Hmm

Standardceller:
http://i.imgur.com/VgG9164.png

Efter att jag testat så påverkas faktiskt Excels färger av vilket tema du valt i Windows 10. Antar att du har svart tema?

PureWhey 2016-03-08 19:30

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 7536784)
Efter att jag testat så påverkas faktiskt Excels färger av vilket tema du valt i Windows 10. Antar att du har svart tema?

Så var det faktiskt, bra jobbat Microsoft *popcorn* Tack för det.

hahavaffan 2016-03-08 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 7536784)

Jävlar vad efterblivet. Måtte det vara en inställningsmöjlighet när jag uppgraderar nästa vecka.

martikainen 2016-03-08 23:20

kul när den här tråden kommer upp ibland! Jag har tagit mitt excelande till en ny nivå och det har nu slutat med att företaget jag jobbar på har slutat ta ut rapporter ur systemen och ber mig ta fram dom istället :P

mitt "program" jag byggt nu har hamnat på 11mb, stora sökfunktionen ger 185 kolumner med information från diverse olika system.
Så en sökning på 100 objekt resulterar i 18 500 formler som slår, som mest har jag testat.
En sökning på 4000 objekt tar ca 1minut på min I7 6700k (32gb ram), ca 740 000 formler.
Roliga är att höra fläktarna dra igång i maxfart samma sekund jag trycker på update :D

Byggde min egna meny också för att påkalla alla VBA script som finns i bakgrunden, funktioner för att populera sökfunktioner för olika produkter, samt funktioner för att importera objekt av viss typ, eller på en viss lokation.

I love excel *cupid*
Det jag skulle behöva lära mig nu är att sätta en databas i botten och använda den för lagring av datat och bara låta excel hantera formler, men gillar ändå excel och kunna definera kolumner/fält och anropa dom, går smidigt och snabbt

http://s14.postimg.org/c8s4xkl3h/tool.png

http://s14.postimg.org/xjpp1u37x/formulas.png

Dav0d 2016-03-08 23:25

Låter helt underbart Martikainen.

Själv sitter jag mest med formler i fönstren, lägger in macron och kopierar andras VB-koder. Använder Excel en hel del i arbete och utvecklat min kunskap genom att förbättra olika mallar och sätt att föra data, men jag önskar jag kunde utveckla mig två till tre nivåer till. Har du några tips möjligtvis?

Finns det någon riktigt bra bok att lära sig koda i Excel eller är det kanske onödigt?

Tack på förhand :)

martikainen 2016-03-09 12:23

Citat:

Ursprungligen postat av Dav0d (Inlägg 7536967)
Låter helt underbart Martikainen.

Själv sitter jag mest med formler i fönstren, lägger in macron och kopierar andras VB-koder. Använder Excel en hel del i arbete och utvecklat min kunskap genom att förbättra olika mallar och sätt att föra data, men jag önskar jag kunde utveckla mig två till tre nivåer till. Har du några tips möjligtvis?

Finns det någon riktigt bra bok att lära sig koda i Excel eller är det kanske onödigt?

Tack på förhand :)

Det som fått mig att utvecklas är egentligen behovet vi haft, IT-system som inte är sammankopplade, dåligt standardiserade gällande formatering/namnstandarder osv gjorde att jag ville hitta ett sätt att samla all data, behandla det och få ut vettiga rapporter.
Samt att jag ofta driver projekt som kräver total kontroll över miljöerna, tex datahallsmigreringar eller transitionprojekt av kunder.

Jag började smått med att bara sammanfoga 2 system och ville sen få information om en till produkt, och sedan en till, nu är jag uppe i 22 olika system. Sedan kom utmaningen att kunna skriva kraftfullare formler så att det inte tar sån jäkla tid (började med vlookup och kör nu index/match), diverse array formler.
Sedan ville jag ha möjligheten att välja på vilka system jag skulle söka i så då kom behovet att göra programmet oberoende av fält/kolumner och istället populera allt via VBA script och gå på tex sista tomma fältet i en kolumn eller liknande. Att kunna importera datat i osorterat skick och använda sig av tabeller och definerade namn var också en otroligt bra grej att inse.

Så det har varit mycket trial and error och googlande på att hitta smartare lösningar för det behovet jag hade. Att bara sitta och försöka lära sig formler tror jag inte riktigt på, utveckling mot ett specifik mål är alltid en fördel.

agazza 2016-03-09 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av martikainen (Inlägg 7537154)
Det som fått mig att utvecklas är egentligen behovet vi haft, IT-system som inte är sammankopplade, dåligt standardiserade gällande formatering/namnstandarder osv gjorde att jag ville hitta ett sätt att samla all data, behandla det och få ut vettiga rapporter.
Samt att jag ofta driver projekt som kräver total kontroll över miljöerna, tex datahallsmigreringar eller transitionprojekt av kunder.

Jag började smått med att bara sammanfoga 2 system och ville sen få information om en till produkt, och sedan en till, nu är jag uppe i 22 olika system. Sedan kom utmaningen att kunna skriva kraftfullare formler så att det inte tar sån jäkla tid (började med vlookup och kör nu index/match), diverse array formler.
Sedan ville jag ha möjligheten att välja på vilka system jag skulle söka i så då kom behovet att göra programmet oberoende av fält/kolumner och istället populera allt via VBA script och gå på tex sista tomma fältet i en kolumn eller liknande. Att kunna importera datat i osorterat skick och använda sig av tabeller och definerade namn var också en otroligt bra grej att inse.

Så det har varit mycket trial and error och googlande på att hitta smartare lösningar för det behovet jag hade. Att bara sitta och försöka lära sig formler tror jag inte riktigt på, utveckling mot ett specifik mål är alltid en fördel.

Lust att spåna på lite saker med mig? Jag har en del databasexporter jag måste synka och göra sorteringsbar så ett bolag kan jobba effektivare

Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk

PureWhey 2016-03-09 18:32

Och jag frågade hur man ändrar bakgrunden på cellerna...
:D

MasterChief 2016-03-09 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 7537321)

Excel är underbart men vissa saker är ju onekligen konstiga. Jag har sett en Japan göra spelet Pacman i Excel, men det går inte att länka formateringen av cellinformationen från en cell till en annan.

Martikainen: Kul att höra! Jag gick bananas för cirka 10 år sedan när jag byggde rätt coola budgetmallar. Totalt blev det ett par tusen rader kod. Sen insåg jag att 85% av funktionerna bara var egentligen onödiga (controllersjuka), men ack så coola. Under den tiden insåg jag ändå hur lite jag kunde. I ett av de största dotterbolagen till Tetra Laval som jag sedan började jobba i, (med cirka 10 miljarder i årsomsättning) var hela rapportsystemet byggt i Excel/Access och över 40 controllers med totalt 120 länder använde systemet. Det var helt uppbyggt av en chefscontroller på företaget. Jag blev väldigt avis för det är sällan jag stöter på någon som är så sjukt mycket bättre på programmet.

Det är alltid lite kul när man frågar en kollega om de kan Excel och princip alla säger "japp", för att de kan summera två celler. :d

j0nte 2016-03-09 21:43

Har börjat pilla lite med olika funktioner i excel och blivit lite småfrälst. Finns alltid något att addera och förbättra.

Men är fortfarande helt grön i ämnet.

Tycker datum-,tid-, och veckofunktionerna är lite luriga.

Hur får jag t.ex datum eller veckonummer kopplat till en cell där jag vill ha aktuellt datum för när värdet är infört i cellen?

Ex. A1: Dåligt väder
A2: automatiskt datumgenerering kopplat till A1

martikainen 2016-03-10 07:34

Citat:

Ursprungligen postat av agazza (Inlägg 7537309)
Lust att spåna på lite saker med mig? Jag har en del databasexporter jag måste synka och göra sorteringsbar så ett bolag kan jobba effektivare

Självklart! Har du facebook messenger(kräver ej FB konto) eller Skype? Lite smidigare än att ta det över ett forum kanske. Annars är det bara att PM'a så får vi göra det bästa

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 7537321)

haha alla börjar vi någonstans, jag kan än idag googla på hur jag mergear 2 celler, en simpel sak som jag så ofta glömmer och istället råka köra "är A1 och B1 samma? True/false :D

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 7537349)
Excel är underbart men vissa saker är ju onekligen konstiga. Jag har sett en Japan göra spelet Pacman i Excel, men det går inte att länka formateringen av cellinformationen från en cell till en annan.

Martikainen: Kul att höra! Jag gick bananas för cirka 10 år sedan när jag byggde rätt coola budgetmallar. Totalt blev det ett par tusen rader kod. Sen insåg jag att 85% av funktionerna bara var egentligen onödiga (controllersjuka), men ack så coola. Under den tiden insåg jag ändå hur lite jag kunde. I ett av de största dotterbolagen till Tetra Laval som jag sedan började jobba i, (med cirka 10 miljarder i årsomsättning) var hela rapportsystemet byggt i Excel/Access och över 40 controllers med totalt 120 länder använde systemet. Det var helt uppbyggt av en chefscontroller på företaget. Jag blev väldigt avis för det är sällan jag stöter på någon som är så sjukt mycket bättre på programmet.

Det är alltid lite kul när man frågar en kollega om de kan Excel och princip alla säger "japp", för att de kan summera två celler. :d

haha saatan! Det är ju dock kul om man kan få in ett bra skrivet program att användas och vara idiotsäkert, dvs "lock it the f*ck down"!
Jag hade velat ha direktaccess mot mina systems databaser så jag slipper sitta och manuellt uppdatera dessa en gång i månaden, det hade gjort programmet så jävla bra, och så kanske bygga någon sharepoint lösning ovanpå som frontend så att fler kan ta del av det.

Sitter nu och kikar på hur jag kan halvautomatisera automatisera uppdatering av datat, försöker placera alla dokument i diverse mappar och köra script som kör "import data", problemet är att mappnamn och filnamn ändras utefter datum m.m, kan ju kanske trigga ett .bat script som döper om filerna ute i explorer innan, men gillar det inte riktigt :P

hahavaffan 2016-03-10 07:58

Citat:

Ursprungligen postat av martikainen (Inlägg 7537574)
Jag hade velat ha direktaccess mot mina systems databaser så jag slipper sitta och manuellt uppdatera dessa en gång i månaden, det hade gjort programmet så jävla bra, och så kanske bygga någon sharepoint lösning ovanpå som frontend så att fler kan ta del av det.

Vad har ni för olika databaser? Jag sitter live mot tre MS-SQL:er, en IBM DB2 och en (fem egentligen) ODBC-koppling mot vår Pyramidinstallations databas. Iofs gäller det ju att man har åtkomst till dom olika burkarna, har man inte det fallerar ju hela grejen och man får köra export/import som du säger.

agazza 2016-03-10 08:24

Citat:

Självklart! Har du facebook messenger(kräver ej FB konto) eller Skype? Lite smidigare än att ta det över ett forum kanske. Annars är det bara att PM'a så får vi göra det bästa

Messenger, men pma hur man gör för att lägga till någon, jag verkar inte kunna klura ut det:smash:

4623 2016-03-10 08:44

Tycker synd om den som tar över efter dig när du slutar martikainen. :p

MasterChief 2016-03-10 15:39

Citat:

haha alla börjar vi någonstans, jag kan än idag googla på hur jag mergear 2 celler, en simpel sak som jag så ofta glömmer och istället råka köra "är A1 och B1 samma? True/false :D

haha saatan! Det är ju dock kul om man kan få in ett bra skrivet program att användas och vara idiotsäkert, dvs "lock it the f*ck down"!

Sitter nu och kikar på hur jag kan halvautomatisera automatisera uppdatering av datat, försöker placera alla dokument i diverse mappar och köra script som kör "import data", problemet är att mappnamn och filnamn ändras utefter datum m.m, kan ju kanske trigga ett .bat script som döper om filerna ute i explorer innan, men gillar det inte riktigt :P

Japp, problemet är alltid användaren och vad de kan hitta på för dumheter.

Att importera data utan att veta filnamnen är ju inga problem i alla fall? Jag använder nedanstående för just detta (kan inte ta åt mig äran att ha skrivit just detta själv dock). Just detta makro låter mig själv välja aktuell mapp men det kanske går att använda samma upplägg mot mappar om man känner till huvudmappen?

Edit: eller det kanske inte är Excelfiler du importerar från?

Kod:

Sub Grejamedfiler()

Dim wb As Workbook
Dim myPath As String
Dim myFile As String
Dim myExtension As String
Dim FldrPicker As FileDialog

Application.ScreenUpdating = False
  Application.EnableEvents = False
  Application.Calculation = xlCalculationManual

Set FldrPicker = Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)

With FldrPicker
      .Title = "Select A Target Folder"
      .AllowMultiSelect = False
        If .Show <> -1 Then GoTo NextCode
        myPath = .SelectedItems(1) & "\"
    End With

NextCode:
  myPath = myPath
  If myPath = "" Then GoTo ResetSettings

myExtension = "*.xls"

myFile = Dir(myPath & myExtension)

Do While myFile <> ""

Set wb = Workbooks.Open(Filename:=myPath & myFile)

' Här kan du anropa ett annat makro som tömmer den aktuella filen på data eller vad nu som ska göras

wb.Close SaveChanges:=True

myFile = Dir
  Loop

ResetSettings:

Application.EnableEvents = True
    Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
    Application.ScreenUpdating = True

End Sub

MasterChief 2016-03-10 15:52

Citat:

När jag jobbade med Visma Global (ekonomiprogram) så hade vår leverantör (Vismakonsulter) byggt ett plug-in till Excel som gjorde att jag kunde anropa ekonomiprogrammets databas genom att helt enkelt använda en funktion (som de skapat) i Excel (likt en formel). Typ:

=KONTO(Period;Resultatenhet;kontonummer)

Och så fick man saldot på just det kontot för den resultatenheten och den månaden direkt i bladet. Så möjligheterna är ju rätt stora för den som vill och orkar.

agazza 2016-03-15 12:25

Är det någon som har möjlighet att göra en excelmall för succesivprincipen?

PureWhey 2016-03-31 18:35

Har ett, antagligen simpelt problem:
Knåpar på mitt träningsprogram i Excel som vanligt. Har en cell med %1RM, en cell med mitt 1RM samt massa celler där jag vill nyttja dessa för att få fram vikterna samt avrunda.

Just gör jag såhär...:
=mround(G14*B1;5) på varje ställe manuellt, kan jag på något sätt avrunda flera celler samtidigt? Då kan jag bara addera cellerna och sedan avrunda.

Xtreme-G 2016-04-01 09:27

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 7548937)
Har ett, antagligen simpelt problem:
Knåpar på mitt träningsprogram i Excel som vanligt. Har en cell med %1RM, en cell med mitt 1RM samt massa celler där jag vill nyttja dessa för att få fram vikterna samt avrunda.

Just gör jag såhär...:
=mround(G14*B1;5) på varje ställe manuellt, kan jag på något sätt avrunda flera celler samtidigt? Då kan jag bara addera cellerna och sedan avrunda.

Vet inte om jag fattat rätt men jag drar detta på basic nivå (vilket du möjlightvis redan behärskar). Du kan ju "dra ut" formlerna med krysset i nedre hörnet. Du bör försöka skriva dina formler så att det funkar på detta sätt genom att låsa rad eller kolumn på rätt sätt med $ eller trycka F4 i windows när cellen i formeln är markerat. Du kan ju även använda dig av lookup i vissa fall. Sedan är det ju bara att skriva avrundningen som en del i formeln och dra ut.

Det går att visa formler istället för värden och göra sök och ersätt för att manipulera flera ställen samtidigt. Jag ser inte riktigt hur det skulle hjälpa dig här dock.

PureWhey 2016-04-01 11:21

Citat:

Ursprungligen postat av Xtreme-G (Inlägg 7549285)
Vet inte om jag fattat rätt men jag drar detta på basic nivå (vilket du möjlightvis redan behärskar). Du kan ju "dra ut" formlerna med krysset i nedre hörnet. Du bör försöka skriva dina formler så att det funkar på detta sätt genom att låsa rad eller kolumn på rätt sätt med $ eller trycka F4 i windows när cellen i formeln är markerat. Du kan ju även använda dig av lookup i vissa fall. Sedan är det ju bara att skriva avrundningen som en del i formeln och dra ut.

Det går att visa formler istället för värden och göra sök och ersätt för att manipulera flera ställen samtidigt. Jag ser inte riktigt hur det skulle hjälpa dig här dock.

Jo, att jag kan dra ut formler osv vet jag. Just nu har jag i vilket fall en massa kolumner med vikter uträknade. Kan jag välja flera utav dessa (utspridda) celler och sedan avrunda dessa mot närmaste heltal, eller måste jag in på varje cell och skriva in funktionen?

Xtreme-G 2016-04-01 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 7549353)
Jo, att jag kan dra ut formler osv vet jag. Just nu har jag i vilket fall en massa kolumner med vikter uträknade. Kan jag välja flera utav dessa (utspridda) celler och sedan avrunda dessa mot närmaste heltal, eller måste jag in på varje cell och skriva in funktionen?

Du måste skriva i varje cell. Sök och ersätt eller dra kan endast underlätta detta.

PureWhey 2016-04-01 11:40

Citat:

Ursprungligen postat av Xtreme-G (Inlägg 7549356)
Du måste skriva i varje cell. Sök och ersätt eller dra kan endast underlätta detta.

Alright, tråkigt att dom inte har en enkel knapp.

1. Markera de celler du vill ha funktionen i
2. Tryck på formelknapp
3. Infoga formeln i alla celler

Tack för hjälp :)

Mantus 2016-04-02 10:17

Hej, jag behöver hjälp med ett rätt grundläggande problem. Jag knåpar på ett träningsschema där jag vill kunna räkna ut totalvolym för en övning dvs det totala antal kilo jag lyft. Jag har lagt upp det så här:

Vikt 71 71 81 81 99 99

Reps 5 5 3 3 3 3

Det vill säga jag har vikten på tex rad S i kolumn E och repetitionerna till den vikten på rad T i kolumn E

Nu behöver jag en formel som låter mig multiplicera vikten med repetitionerna i varje kolumn och sedan ta summan ur varje kolumn och addera detta till en slutsumma för att få totalvolymen. Det vill säga (71*5)+ (71*5)+(81*3) osv. Helst på ett smidigt sätt så jag inte måste skriva in multipliceringen av varje kolumn för sig.

Någon som har några tips?

Xtreme-G 2016-04-02 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av Mantus (Inlägg 7549845)
Någon som har några tips?

Det låter som att du vill använda =produktsumma()
=sumproduct()

Mantus 2016-04-02 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av Xtreme-G (Inlägg 7549849)
Det låter som att du vill använda =produktsumma()
=sumproduct()

Ja, det stämmer! Nu blev det klarare. Frågan är nu om jag måste räkna ut formeln som nu =PRODUKTSUMMA(E19:E20;F19:F20;G19:G20 osv) för att få ut en summa eller om det går att skriva E19:E20 och slutraderna L19:L20 utan att skriva alla rader emellan dvs något sådant här =PRODUKTSUMMA(E19:E20-L19:L20) och att Excel då använder produktsumma på samtliga rader emellan?

Xtreme-G 2016-04-02 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av Mantus (Inlägg 7549861)
Ja, det stämmer! Nu blev det klarare. Frågan är nu om jag måste räkna ut formeln som nu =PRODUKTSUMMA(E19:E20;F19:F20;G19:G20 osv) för att få ut en summa eller om det går att skriva E19:E20 och slutraderna L19:L20 utan att skriva alla rader emellan dvs något sådant här =PRODUKTSUMMA(E19:E20-L19:L20) och att Excel då använder produktsumma på samtliga rader emellan?

Du kan markera alla vikter som ett intervall och alla reps som ett intervall
PRODUKTSUMMA(viktcellerförsta:sista;repscellerförs ta:sista)
Är alla övningar lika många set blir det enkelt. Annars kan du räkna raderna som har inmatning med antal.om och sedan använda förskjutning för att hitta sista.
Edit: eller eventuellt bara ta med en större mängd celler för det spelar ju ingen roll i produktsumman om de är tomma.

Mantus 2016-04-02 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av Xtreme-G (Inlägg 7549863)
Du kan markera alla vikter som ett intervall och alla reps som ett intervall
PRODUKTSUMMA(viktcellerförsta:sista;repscellerförs ta:sista)
Är alla övningar lika många set blir det enkelt. Annars kan du räkna raderna som har inmatning med antal.om och sedan använda förskjutning för att hitta sista.
Edit: eller eventuellt bara ta med en större mängd celler för det spelar ju ingen roll i produktsumman om de är tomma.

Tack, så enkelt var det ja. Nu fick jag allt att fungera som det ska.

Excel är logiskt men programmet tar lite tid att förstå och det tar smärtsamt lång tid att damma av högstadie- och gymnasiematten.

Drfg 2016-04-20 08:41

Har lite excel-problem jag med :)

Har en stor excel-fil där det finns ett id som består av 20 siffror för varje post, men eftersom excel avrundar allt som är över 15 siffror gör det att när jag kör en LETARAD på ett id så får jag med andra liknande id som avrundats till samma. Har formaterat dem som textceller men det hjälper inte. Någon som har något tips?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.