![]() |
Csn-lån
Tja tänkte höra med er som tagit låt från csn.
Får man välja exakt gur mycket man ska ta och när man ska få det? Jag bor hemma men har märkt att efter man betalat räkningar, (gym, kosttillskott, telefon, sl-kort, spotify, lite mat) så blir de inte mycket över, 500-600 spän som man ska ha arje månad. Funderar att ta en 500 - 1000 varje månad, tycker ni det är värt det? |
Citat:
Du kan mig veterligen inte välja när det ska betalas ut. |
Ta fullt och investera det som blir över :) Men ja, man kan ta lån för mindre om man vill.
|
Citat:
|
Att betala av CSN-lånet snabbare än det långsammaste som är möjligt finns det mig veterligen ingen direkt poäng med.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Sen beror det ju även på hur pass stort lån man har. Jag tog runt 50k vilket i slutändan inte skulle resultera i särskilt stor förlust om jag betala av det på en gång istället. |
Citat:
|
Citat:
Jag har fullt lån att betala av och betalar av så lite som möjligt. Det tror jag innebär en avbetalningstid på 35 år eller så :p |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Och det är puckat att betala av ett lån med låg ränta? Jag förstår inte. :) Jag förstår att det är låg ränta, ja. Men hur påverkar det egentligen?
|
Citat:
|
Citat:
|
Man kommer alltid missa klipp, men att jag inte tog fullt csnlån och köpte lägenhet i Kalmar under studietiden grämer mig fortfarande när jag tänker på't. Priserna gick upp bland de snabbaste i landet under de åren...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
https://www.csn.se/rut/beviljningstartsida.do |
Ta fullt CSN lån, det som du inte använder sätter du in på ett sparkonto(leta efter ett sparkonto med hög ränta), räknade ut det här innan jag började plugga och man tjänar på att göra så ;)
|
Citat:
|
Glöm det. Hade visst inte uppdaterat sidan på fyra timmar. Någon annan hade redan skrivit...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
EDIT: Rekommenderar att du "låser" pengarna, då får du högre ränta och kan inte "råka" slösa dom :) |
Att inte ha några lån ger en väldig handlingsfrihet. Att ta lån för konsumtion (läs onödiga bekvämligheter) eller för att spekulera är korkat enligt mig. Att amortera av och betala ränta i framtiden kräver inkomst, vilket allt för många verkar ta för givet av någon besynnerlig anledning.
TS: Jag hade försökt få in en fot på bemanningsföretag och jobbat några dagar i månaden istället. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag försöker i alla fall undvika alla sorters lån. Lyckas hitintills. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Tyckte att det resonemanget föll på sin egen orimlighet, därför ville jag ge dig chansen att utveckla. |
Bara det faktum att det är sjukt tråkigt att få den där räkningen hela tiden gör det lätt värt att betala av skiten...
|
Du kan välja för vilka veckor du vill ha lån. Ta 2 veckor på hela terminen om du bara vill ha lite pengar.
|
Citat:
Hade jag tagit mer CSN i mina unga dagar hade jag idag kunnat sitta med 200k mindre i banklån på min bostad och således ha 1,5% lägre ränta på den skulden. Har du planer på att köpa en bostad i framtiden är CSN ett utmärkt sätt att få hjälp till handpenning till en mycket fördelaktig ränta. Är du en idiot och inte kan hantera din ekonomi bör du dock avstå. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är ju inte helt riskfritt att ta CSN-lån men målet med en utbildning är ju att få jobb. Och kommer man att jobba efter sin utbildning(vilket borde vara ett mål?) så är CSN-lån ett bra lån. |
Självklart är det ju bättre att vara skuldfri än att använda pengar i förskott som du måste betala in (minus på din inkomst) vid ett senare tillfälle. Men om lån ska till är det ju såklart det bästa lånet.
|
Citat:
|
Jag har betalt studielån i ett par decennier nu. Nu har jag ca 60000 kvar och överväger starkt att betala av skiten i på en gång så man blir av med det en gång för alla.
|
Betalade min sista CSN-räkning förra året, riktigt skönt... 1000:- extra i månaden att röra sig med är aldrig fel...
|
Citat:
Minimiavbetalningsgränsen är väl dock 600kr/mån. Så sätt in 60k på ett räntekonto med fria uttag. Iofs så kanske det är värt någon tusenlapp bara för att slippa det :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Kommer själv ha studieskulder på över 500 000kr och jag vet att jag inte kommer ha några problem med att betala tillbaka det. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:47. |