Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vill du att det ska bryta ut en zombie-pandemi? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178686)

willtjam 2012-01-27 14:16

Vill du att det ska bryta ut en zombie-pandemi?

Jag tror dom flesta är intresserade av att hugga huvudet av en zombie eller barrikadera sig i ett varuhus i väntan på hjälp. Vad tycker du?

Slartibartfast 2012-01-27 14:18

Jo, helst.

Akerhage 2012-01-27 14:18

Klart lite spänning i vardagen hade varit välkommet! Jag hade gärna haft ett enhandssvärd och en firebolt-spell!

Mental 2012-01-27 14:19

Bara gå ned på pizzerian en lördagkväll/tidig-söndagmorgon

http://1.bp.blogspot.com/_0TgoJ68mka...zombies(1).jpg

willtjam 2012-01-27 14:23

Det vore ju rätt häftigt egentligen, men så länge dom jag tycker om går oskadda.

aijou 2012-01-27 14:23

En del av mig säger "Ja!", men någonting säger mig också att man inte skulle uppskatta det så mycket om det faktiskt hände.

rooz 2012-01-27 14:24

Ja, en vecka eller 2 hade vart najs:D

(Schemalägg det gärna typ 2013 eller 2014, så hinner jag bygga en liten arsenal och hitta en safe-spot)

Juxta 2012-01-27 14:26

Svaret är ju självklart "Ja", om de jag tycker om klarar sig. ;)
En selektiv zombieepidemi?

Tricklew 2012-01-27 14:27

Jag föreställer mig att de flesta koloiter hade blivit lila och strandad, och kort därefter käkad.

Löparna hade nog klarat sig bäst, vilken ärlig chans har egentligen styrkelyftarna och kroppsbyggarna?

Spinkot 2012-01-27 14:27

Nej, jag kan inget om jordbruk så jag skulle inte klara mig mer än några år hur som.

TheIsh 2012-01-27 14:28

Om det är Romero zombies så ja för fan. Inge 28 datum senare bara. I would shit bricks.

Vunnis 2012-01-27 14:28

Jaaaa! \o/

O_Wao 2012-01-27 14:29

Nej jag skulle troligtvis vara chanslös, inga zombier tack.

aijou 2012-01-27 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av Juxta (Inlägg 5563035)
Svaret är ju självklart "Ja", om de jag tycker om klarar sig. ;)
En selektiv zombieepidemi?

Jo, men det känns lite orimligt att ställa sådana villkor på zombies. De brukar inte vara så tillmötesgående och lydiga vad jag vet. ;)

willtjam 2012-01-27 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av TheIsh (Inlägg 5563043)
Om det är Romero zombies så ja för fan. Inge 28 datum senare bara. I would shit bricks.

Haha, true!

TREX 2012-01-27 14:33

Jag är fast i det berömda ekorrhjulet (http://en.wikipedia.org/wiki/Rat_race) sen ett par år tillbaks så för min del blir det ett solklart ja.

Jag tror att jag hade varit bättre lämpad för den världen.

Juxta 2012-01-27 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av aijou (Inlägg 5563047)
Jo, men det känns lite orimligt att ställa sådana villkor på zombies. De brukar inte vara så tillmötesgående och lydiga vad jag vet. ;)

Äh, man kan ju styra dom!

http://3.bp.blogspot.com/-B2U56ZBp8w...h+a+walker.jpg

Stoltz 2012-01-27 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av TheIsh (Inlägg 5563043)

:laugh: Så jävla sant. Romero zombier = Äckliga men man kan komma runt det om man är smart.

28 dagar senare = FFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCCCCCCCCCCCKKKKK KK!

Nej, jag hade inte uppskattat det lika mycket som jag gör när jag fantiserar ihop scenarion medan jag hänger tvätt.

willtjam 2012-01-28 00:08

Jag bumpar denna åt de nattliga filosoferna.

Kwon 2012-01-28 00:16

Visst, 2 veckor en månad, om de sedan kommer de på ett botemedel.

Problemet är väl att om man väl accepterar en Zombie-Pandemi i denna tråd så varar den for keeps och då ångrar sig nog de flesta efter ett par månader.

"Det var inte lika kul som jag först trodde..."

Är det slow-moving Walkers a la Romero-mythos ist för snabbspringande 28 weeks later-zombies så är det ju manageable.

Annars blir man ju bumrushed så fort man går ut.

TREX 2012-01-28 00:38

Fast 28 dagar senare döingarna dör ju ut av svält efter X antal dagar (?) så det är ju en fördel med 28 weeks later zombies.

RS/Romero har man väl ingen koll på hur länge de lever?

Kwon 2012-01-28 00:42

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5564144)
Fast 28 dagar senare döingarna dör ju ut av svält efter X antal dagar (?) så det är ju en fördel med 28 weeks later zombies.

RS/Romero har man väl ingen koll på hur länge de lever?

Jag jämförde endast med snabbhet/aggression vid jämförelserna, ej livslängd eller andra attribut.

Om Zombiernas hastighet/förflyttning i denna tråd hade förflyttat sig som de i Romeros mythos ist för de i 28 dagar/veckor så hade det ju helt klart varit mycket enklare.

Prickskytte från Fönster, Halshuggning med Svärd/Brandyxa, allt detta är möjligt mot Romero-Zombies, men så fort man sätter foten utanför dörren via Zombies som beter sig som 28 dagar-zombies blir man ju bumrushad från femti olika håll och hinner ej hugga ner mer än en enda.

TREX 2012-01-28 00:52

Frågan är hur många zombies det skulle ta innan man får in det rätta knycket? Hur lång tid tar det innan vi får tillbaka de instinkter vi hade på 1700-talet när vi gick knä om knä med dragen värja "on-tour" i Europa och hackade Ryssar som lök?

50? 100? När är man så att säga inne i att skilja huvudet från kroppen på en zombie?

Är ju så många idag som är så långt ifrån de människorna vi var då (Även fast vi inte har förändrats) så det är skrämmande.

hidden 2012-01-28 00:52

Nej! Vill inte att min familj stryker med och får viruset. Detta skulle leda till ett dilemma där man antingen joinar dem eller hugger huvudet av dem. Skulle nog blivit ta livet av mig om det hände eller helt enkelt låta min familj äta på mig lite :P

Kwon 2012-01-28 00:55

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5564162)
Frågan är hur många zombies det skulle ta innan man får in det rätta knycket? Hur lång tid tar det innan vi får tillbaka de instinkter vi hade på 1700-talet när vi gick knä om knä med dragen värja "on-tour" i Europa och hackade Ryssar som lök?

50? 100? När är man så att säga inne i att skilja huvudet från kroppen på en zombie?

Är ju så många idag som är så långt ifrån de människorna vi var då (Även fast vi inte har förändrats) så det är skrämmande.

Hade man klarat av att göra slut på nära och kära som blivit drabbade?

Det är den stora frågan.

stolpskott 2012-01-28 01:27

Jobbar på en novell i ämnet. Återkommer när den är klar.

Kwon 2012-01-28 01:28

Citat:

Ursprungligen postat av stolpskott (Inlägg 5564199)
Jobbar på en novell i ämnet. Återkommer när den är klar.

Blir den klar 2012? :D

TREX 2012-01-28 01:31

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5564168)

Det är den stora frågan.

Med en pistol kanske (Eftersom när man väl tryckt av kan man inte ångra sig, men drar man ett svärd och ska hugga kan man i sista stund missa med flit) men man lär nog må dåligt av det för resten av sitt liv.

Finns det fler i den här världen eller är man helt ensam? Annars hade man ju kunnat be någon ta hand om det åt en, utan sin vetskap.

Zaqwer 2012-01-28 01:37

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5564168)

Det är den stora frågan.

Inte helt kallblodigt men efter en lång och utdragen dramatisk scen precis som på film där zombie-??? släpat sig sakta fram emot mig skulle jag nog kunna avsluta hennes lidande.

Fan, jag skrev mamma istället för ??? först men när jag verkligen tänkte till så tror jag ärligt talat inte jag skulle klarat det.

TREX 2012-01-28 01:41

Men är det resident evil/romero så är de ju knappast snabba, så skulle man se sin egna mor så skulle man ju faktiskt kunna vända och fly och vänta tills det har gått så långt i förruttnelsen att man inte känner igen henne längre och då kan skjuta henne av misstag vid ett senare tillfälle utan samvetskval.

Även om man är instängd i ett hörn skulle man kunna mota bort och hålla på avstånd.

Zaqwer 2012-01-28 01:47

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5564210)
Men är det resident evil/romero så är de ju knappast snabba, så skulle man se sin egna mor så skulle man ju faktiskt kunna vända och fly och vänta tills det har gått så långt i förruttnelsen att man inte känner igen henne längre och då kan skjuta henne av misstag vid ett senare tillfälle utan samvetskval.

Jo, klart man kan fly. Jag tänkte mer att anledningen att döda var för att man vill skona sin närstående från lidandet det innebär att vara en zombie. För det framställs ju så i filmerna att ingen vill bli en zombie. Dom som blivit bitna och överlevt skjuter hellre sig själva direkt innan förvandlingen sker.

stolpskott 2012-01-28 01:57

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5564200)
Blir den klar 2012? :D

Jag hoppas innerligt på det :)

Jag hade nog kunnat skjuta min zombie-mamma.

hallar 2012-01-28 08:44

Ok nu har jag precis sett en massa episoder av Walking dead, så jag är rätt inne i Zombietänket.

De glider ju runt i södra USA, som jag förstått det. Hur skulle zombies överleva en rejäl Svensk vinter, nu tänker jag jämtland och ingen myspyslervinter som vi har i skåne (oftast). Min tanke är att de fryser, kan inte röra sig och dör. Eller kan de gå i ide?

För övrigt skulle jag inte uppskatta en Zombiepandemi

filmjölk 2012-01-28 08:56

Citat:

Ursprungligen postat av hallar (Inlägg 5564322)
Ok nu har jag precis sett en massa episoder av Walking dead, så jag är rätt inne i Zombietänket.

De glider ju runt i södra USA, som jag förstått det. Hur skulle zombies överleva en rejäl Svensk vinter, nu tänker jag jämtland och ingen myspyslervinter som vi har i skåne (oftast). Min tanke är att de fryser, kan inte röra sig och dör. Eller kan de gå i ide?

För övrigt skulle jag inte uppskatta en Zombiepandemi

tänk dig kött i en frysbox. Det tar ett tag för det att stelna, och ett tag att tina. När vintern kommer blir de gradvis stelare tills de immobiliseras, när våren kommer tinar de upp igen och återfår gradvis sin mobilitet fast med diverse frostskador och eventuella åkommor de ådragit sig av att blivit påkörda av plogbilar.

Dessutom saktar kylan under förvintern och tidig vår (kallt men inte djupfryskallt) ner dekompositionen, som för döda i ett bårhus.

:/

hallar 2012-01-28 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av filmjölk (Inlägg 5564332)
tänk dig kött i en frysbox. Det tar ett tag för det att stelna, och ett tag att tina. När vintern kommer blir de gradvis stelare tills de immobiliseras, när våren kommer tinar de upp igen och återfår gradvis sin mobilitet fast med diverse frostskador och eventuella åkommor de ådragit sig av att blivit påkörda av plogbilar.

Dessutom saktar kylan under förvintern och tidig vår (kallt men inte djupfryskallt) ner dekompositionen, som för döda i ett bårhus.

Finns det någon kurs i zombiefysiologi? Tänkte att det kunde vara bra att spetsa min läkarutbildning med detta. ger mig liksom en rejäl edge på arbetsmarknaden.

filmjölk 2012-01-28 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av hallar (Inlägg 5564357)
Finns det någon kurs i zombiefysiologi? Tänkte att det kunde vara bra att spetsa min läkarutbildning med detta. ger mig liksom en rejäl edge på arbetsmarknaden.

hAHAHA. jag tror inte det finns en, men du får fördjupa dig i närliggande områden. Patologi, geriatrik, rättsmedicin, neurologi, neuropsykiatri, barnpsykologi från 1800-talet (läkaren i day of the dead från -86 använder rätt roliga metoder när han försöker dressera en zombie....förresten, stryk det, läs en bok av kärringen wahlgren om barnuppfostran, det är samma sak). Kombinera detta med en bok om charkuteri och lite voodoo (zombie flesheaters samt traditionellt).

Efter det kan du nog få kalla dig Leg. zombiefysiolog. efter ytterligare fördjupning i ämnet har du avancerat, till Sveriges (och världens) första Zombieolog.

hallar 2012-01-28 10:12

Citat:

Ursprungligen postat av filmjölk (Inlägg 5564395)
hAHAHA. jag tror inte det finns en, men du får fördjupa dig i närliggande områden. Patologi, geriatrik, rättsmedicin, neurologi, neuropsykiatri, barnpsykologi från 1800-talet (läkaren i day of the dead från -86 använder rätt roliga metoder när han försöker dressera en zombie....förresten, stryk det, läs en bok av kärringen wahlgren om barnuppfostran, det är samma sak). Kombinera detta med en bok om charkuteri och lite voodoo (zombie flesheaters samt traditionellt).

Efter det kan du nog få kalla dig Leg. zombiefysiolog. efter ytterligare fördjupning i ämnet har du avancerat, till Sveriges (och världens) första Zombieolog.

Patologin och rättsmedicinen har jag bra kolla på. Något att fundera på. Tror inte att zombiefysiolog är en skyddad titel (lägga till på visitkortet). Problemet blir bara att få socialstyrelsen att utfärda en legitimation. Fast myndigheter brukar väl vara kända för att vara tillmötesgående och flexibla ;)

Hobbes 2012-01-28 10:34

Nu var väl inte 28 dagar/veckor osv. zombisar?

Dock vidhåller jag att om de är Romero zombizar och inte Zach Snyder zombisar - för de var faan snabba!

Hade varit lite coolt, jag hade nog gärna haft någon som Kwon i mitt residence/varuhus han verkar har skön humor och skills!

Hobbes 2012-01-28 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5564148)
Jag jämförde endast med snabbhet/aggression vid jämförelserna, ej livslängd eller andra attribut.

Om Zombiernas hastighet/förflyttning i denna tråd hade förflyttat sig som de i Romeros mythos ist för de i 28 dagar/veckor så hade det ju helt klart varit mycket enklare.

Prickskytte från Fönster, Halshuggning med Svärd/Brandyxa, allt detta är möjligt mot Romero-Zombies, men så fort man sätter foten utanför dörren via Zombies som beter sig som 28 dagar-zombies blir man ju bumrushad från femti olika håll och hinner ej hugga ner mer än en enda.

Som sagt i min tidigare post Zack Snyder gav ju sina zombisar crack! Nope, tacka vet jag Romero zombisar!

Spartansk 2012-01-28 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5564162)

Det går nog väldigt snabbt. Det finns många dokusåpor och psykologiska experiment som visar att människor i extrema situationer anpassar sig ruskigt snabbt. Jag tror det hade tagit ett par dagar, max, innan vi sprang runt och högg huvudet av zombier som om vi gjort det sedan barnsben.

Citat:

Ursprungligen postat av filmjölk (Inlägg 5564332)

Vi få gå man ur huse på vintrarna och slå in skallen på nedfrysta zombier! Det blir en trevlig gruppaktivitet, lite som att plocka svamp.

On topic: Jag hade välkomnat det om det bara var zombierna man skulle slåss mot, men tyvärr kommer man ju få kämpa om kvarvarande resurser med massa andra människor, vilket förtar nöjet mycket. Så jag säger nej.

Zaqwer 2012-01-28 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av hallar (Inlägg 5564322)

Kyla? Inga problem för nazi zombies.

Stefan J 2012-01-28 11:24

Zombies måste vara de lägsta och tråkigaste av de odöda! Så nej tack.

Spartansk 2012-01-28 11:30

Citat:

Ursprungligen postat av Stefan J (Inlägg 5564504)
Zombies måste vara de lägsta och tråkigaste av de odöda! Så nej tack.

Föredrar du en vampyrepidemi? En vampyr är i princip Stålmannen minus laserögon plus tankeläsning, så det skulle jag inte vilja uppleva. Varulvar är nog inte så roliga att möta heller. Mumier kanske kan vara något, men mummifiering smittar inte särskilt lätt, så det lär aldrig bryta ut någon epidemi...

Stefan J 2012-01-28 11:33

Bryter en vampyrepidemi blir jag den förste att blotta halsen. Ett evigt liv, superstyrka, tankeläsning, flygförmåga. Jatack! Och solen har jag aldrig tyckt om i vilket fall, så den kan jag vara utan. Att bli en zombie däremot och gå runt och ruttna och dregla och bara förmå utstöta vokaler, nej tack!

Spartansk 2012-01-28 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av Stefan J (Inlägg 5564518)
Bryter en vampyrepidemi blir jag den förste att blotta halsen. Ett evigt liv, superstyrka, tankeläsning, flygförmåga. Jatack! Och solen har jag aldrig tyckt om i vilket fall, så den kan jag vara utan. Att bli en zombie däremot och gå runt och ruttna och dregla och bara förmå utstöta vokaler, nej tack!

Tror du inte att vampyrblod i ådrorna kommer räknas som doping, då? Tänk om du aldrig mer får tävla i bänk?

Zaqwer 2012-01-28 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av Spartansk (Inlägg 5564559)
Tror du inte att vampyrblod i ådrorna kommer räknas som doping, då? Tänk om du aldrig mer får tävla i bänk?

Det kommer ju så klart ett speciellt förbund för vampyrer. VIPF.

Stefan J 2012-01-28 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av Spartansk (Inlägg 5564559)

Det hade varit roligare att slita av armar och ben på folk med råstyrka och sprida skräck om nätterna än det är att bänkpressa :) Fair trade kallar jag det!

midwinterholes 2012-01-28 12:20

Jag svarade ja. Zombiesen kommer vara intressanta i början men ju längre man överlever, om man överlever, desto hemskare blir det. Men jag drömmer om kaoset, samhällets totala kollaps, som en zombie-pandemi skulle innebära.
Tänk att du går omkring med allt du behöver i en ryggsäck, sover i övergivna byggnader, vissa kvällar i fallfärdiga ruckel och andra i toppsviter på lyxhotell dit ingen hittat än.

Du promenerar 3 mil ut till industriområdena runt din stad till en bilhall. Vindens sus är det enda som hörs, tills du plockar upp en väl vald sten och krossar glasväggen in till lokalen. Efter moget övervägande väljer du ut och tjuvkopplar ett vrål-åk. Du tar dig ner till macken men det finns inget sätt att få ut bensin. En sådan enkel sak blir ett mega-problem.
Medans du funderar på saken bryter du dig in i Statoils snabb-livs och hittar några korvar i ett köldfack som du fräser på, och botaniserar lugnt med de tillbehör du vill ha. Lokaler som du hela ditt liv vant dig med ska vara fulla av liv är nu totalöde.

Efter korven knäcker du en Sprite och klättrar upp på taket och lägger dig på en filt i solen. Om du är rökare så är det nu du tänder en.

Kommer vi få uppleva det under våra liv tro?

mangemani 2012-01-28 12:34

skulle vara fränt antar jag.
men under kontroll.
om man tar nån stad, stockholm tex, bygger murar runt om staden och sen låter zombie viruset spida sig så det blir hoper utav zombies och sen får de som vill i resten utav sverige bege sig in i staden och slakta så mycket de kan och vill, skulle vara nått det.

Angel 2012-01-28 13:07

Ja, jag har förberett mig hela mitt liv på att de rackarna skall komma.

willtjam 2012-01-28 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av Spartansk (Inlägg 5564513)
Föredrar du en vampyrepidemi? En vampyr är i princip Stålmannen minus laserögon plus tankeläsning, så det skulle jag inte vilja uppleva. Varulvar är nog inte så roliga att möta heller. Mumier kanske kan vara något, men mummifiering smittar inte särskilt lätt, så det lär aldrig bryta ut någon epidemi...

"Stå still människa så jag kan rycka ut din hjärna och linda in dig i bandage!" Nä, jag tror inte heller det skulle fungera.

Citat:

Ursprungligen postat av midwinterholes (Inlägg 5564581)
Jag svarade ja. Zombiesen kommer vara intressanta i början men ju längre man överlever, om man överlever, desto hemskare blir det. Men jag drömmer om kaoset, samhällets totala kollaps, som en zombie-pandemi skulle innebära.
Tänk att du går omkring med allt du behöver i en ryggsäck, sover i övergivna byggnader, vissa kvällar i fallfärdiga ruckel och andra i toppsviter på lyxhotell dit ingen hittat än.

Du promenerar 3 mil ut till industriområdena runt din stad till en bilhall. Vindens sus är det enda som hörs, tills du plockar upp en väl vald sten och krossar glasväggen in till lokalen. Efter moget övervägande väljer du ut och tjuvkopplar ett vrål-åk. Du tar dig ner till macken men det finns inget sätt att få ut bensin. En sådan enkel sak blir ett mega-problem.
Medans du funderar på saken bryter du dig in i Statoils snabb-livs och hittar några korvar i ett köldfack som du fräser på, och botaniserar lugnt med de tillbehör du vill ha. Lokaler som du hela ditt liv vant dig med ska vara fulla av liv är nu totalöde.

Efter korven knäcker du en Sprite och klättrar upp på taket och lägger dig på en filt i solen. Om du är rökare så är det nu du tänder en.

Kommer vi få uppleva det under våra liv tro?

Så vackert. *cupid*

stolpskott 2012-01-28 15:47

Skrev detta igår natt och har inte läst igenom det sen dess, så det kanske är skräp. Men här är första halvan av min zombie-novell. Fortsättningen kommer bli nåt i Midwinterholes smak.

Citat:

Det var den 21:a december 2012.
Datumet hade förutsetts av många, men förkastats av den absoluta majoriteten. De som trodde att världen skulle ta slut förväntade sig att den skulle göra det med åska och dunder, en enorm naturkatastrof som ingen kunde hejda. Men det maya-folket hade förutspått var inte att världen skulle ta slut på vår miserabla existens. De hade förutspått att vi vid det laget skulle ha tagit slut på oss själva.

De hade rätt.

Det var några dagar innan julafton, och vi hade fullt upp med att handla mat till julbordet och införskaffa de sista klapparna. Det var första gången jag skulle äta hemmalagad julmat som inte tillagats av mina föräldrar, och första gången julbordet inte stod hemma i lägenheten i Nynäshamn. Jag bodde med Maria, min flickvän sedan två år bakåt i tiden, och vi hade med nöd och näppe klarat av det eldprov som det innebär att flytta ihop. För att klara av det tradiga vardagslivet utan att få psykbryt på varandra hade vi delat upp hushållets arbetsuppgifter. Hon städade, tvättade och diskade, medan jag lagade mat och jobbade heltid för att hon skulle kunna fokusera på sina studier. Själv nöjde jag mig med att plugga kvällskurser i historia och astronomi, tills vidare.
Mina föräldrar skulle komma på besök och jag hade efter många om och men fått min pappa att lova att inte hjälpa till med maten. Han hade inte helt klippt navelsträngen, och inte jag heller för den delen, men vi jobbade på det bit för bit, och jag hoppades att detta skulle vara ett steg i rätt riktning och att ha inte skulle känna sig oönskad på något vis. När vi kom från julhandeln slog vi på tv:n. Sedan sommaren hade man börjat injicera människor med ett vaccin mot AIDS, då man hade hittat ett botemedel som förhindrade virusets mutation. Det var en världssensation och en hel drös med organisationer betalade för att vaccinet skulle nå ut till den globala populationen innan årets slut. De hade givetvis inte klarat det utan regeringars och privatpersoners bidrag. Det blev populärt att skämta om att Bill Gates blev fattig som en kyrkråtta i en vecka, innan han återigen befann sig på listan över världens hundra rikaste personer. Vaccinet distribuerades i enlighet med den statistiska chansen att bli smittad baserad på var man bodde och ekonomisk status. Vi var ekonomiskt priviligierade och levde i Sverige, ingen av oss hade haft någon lösfotad livsstil och vi visste att ingen av oss var smittad, så vi skulle bli några av de sista som vaccinerades. Vi var inbokade på annandag jul.
Hursomhelst, vi slog på tv:n när vi kom hem efter julhandeln, och slogs av nyheten att ett flertal vaccinerade under morgonen hade fått återfall av sjukdomen. Jag grymtade förnöjt då detta precis stämde in på det humbug-snack jag kört på ända sedan man fick fram botemedlet i mars. Förnöjdsamheten försvann snabbt och vi blev båda nedstämda då vi begrundade konsekvenserna av detta. Skulle sjukdomen någonsin försvinna eller bara fortsätta växa? Man vågade inte riktigt tänka på det. Vi pratade i en timme eller två men lät det sedan bero och tänkte att det inte skulle förstöra julstämningen och vi började slå in julklappar till Louis Armstrongs ”White Christmas”.

Det var julafton och nästan allt var perfekt. Mamma och pappa var på väg, allt var framdukat, julklapparna låg under granen och Kalle Anka var på tv. Musses lättvindiga attityd till att Piff och Puff hade gömt sig i granen tog spetsen av den oro som de senaste dagarnas nyheter orsakat. Aids-viruset hade slagit tillbaka mot botemedlet och muterat argsintare än någonsin. Sjukdomen accelererades och den process som tidigare kunde ta år från insjuknad till dödsbädd hade förvandlats till enstaka dagar. Över 350 000 människor hade redan avlidit i de delar av världen där vaccinet delats ut förs, med ett fåtal undantag där patienter verkade mer eller mindre friska. När mamma och pappa kom verkade de nedstämda. Jag antog att det berodde på den allmänna situationen och frågade inte om det. Vi åt en trevlig middag och öppnade alla julklappar, tittade på en film och njöt av varandras sällskap. Det var väldigt lugnt, jag minns att det kändes slutgiltigt på något vis. När mamma gått och lagt sig och även Maria tackat för sig gick jag fram till det mörka ekskåpet och drog fram en flaska Ardbeg Old & Rare.
Dyrare whisky fick man leta efter, men den var också extremt god. Vi hällde upp varsitt glas och satt och mindes tillbaka till när jag var liten, och alla jular vi firat. Efter ett par glas så avbröt pappa mig mitt i en mening och tittade mig djupt in i ögonen. Jag visste genast att något var fel, jag hade vetat det sedan de kom, men jag hade inte velat fråga. Han tog ett djupt andetag och berättade sedan att han och mamma hade vaccinerats. Jag tappade andan. Min pappa hade alltid haft en synnerligt mörk humor men det här skulle han inte skämta om. Jag undrade hur, de befann sig ju i en lägre riskzon än vad jag eller Maria gjorde, men jag visste redan svaret. Pappa var välbärgad och ville inte riskera att han eller mamma blev smittade genom blod eller dylikt under den korta tid som fanns kvar för sjukdomen. Speciellt då mamma jobbade inom vården. Han hade erbjudit mig och Maria detta redan i september, men vi hade ansett att det var bättre att de som faktiskt behövde det fick vaccineras först. Det hade låtit som att han och mamma hade fattat samma beslut, så jag hade inte riktigt tänkt på den möjligheten under de tidigare dagarna. Pappa förklarade att mamma hade tyckt att det var bäst att han ensam berättade nyheten för mig, hon skulle inte klara av det trodde hon. Vi drack upp resten av flaskan den kvällen, vi grät tillsammans, vi drack upp ytterligare en whiskey av billigare slag och raglade sedan in i varsitt rum för att sova. Det sista som sas den kvällen var från far till son, han sa att även om det inte var helt säkert att han och mamma skulle dö så var han glad att det var dem, och inte jag och Maria. Han var stolt över att jag hade gjort rätt val och visat att jag var en bättre man än honom. Jag kunde inte svara på det, dels på grund av den stora mängden känslor och dels på grund av all alkohol. Jag vaknade dagen efter med en sorg som smärtade värre än bakfyllan.

Tanken är att 99% av befolkningen ska kola, de som inte dött av viruset men ändå vaccinerats blir zombies och 0,2 procent av jordens befolkning överlever för att kämpa för sina liv. I nästa stycke kommer historien hoppat fram några månader och efter en kort förklaring av händelseförloppet är det zombie-slakt och post-apokalyptiska omgivningar som gäller.

Matsa 2012-01-28 17:10

Nää, det skulle förmodligen vara jobbigt.

filmjölk 2012-01-28 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av hallar (Inlägg 5564400)
Patologin och rättsmedicinen har jag bra kolla på. Något att fundera på. Tror inte att zombiefysiolog är en skyddad titel (lägga till på visitkortet). Problemet blir bara att få socialstyrelsen att utfärda en legitimation. Fast myndigheter brukar väl vara kända för att vara tillmötesgående och flexibla ;)

Du bör fixa den legitimationen och få godkännande från socialstyrelsen snarast. Annars, i ditt yrke, blir du tyvärr garanterat bland de första att ryka med. Pandemi, med plundring, hundratusentals skadade...oavsett vart du jobbar blir du inbeordrad till närmsta storsjukhus. Överfull akutmottagning, svårt skadade liggandes i korridorer på varenda avdelning, så många att det inte ens finns bårsängar...nej ens stolar kvar. Ett överfullt bårhus och total kaos.

Så får du kryssa dig fram mellan skadade blödande människor, anhöriga i panik, och zombies fasthållna av vårdbiträden och undersköterskor som själva är fulla av bitmärken och nedsmetade med eget och andras blod. Jadu, du kan ju tänka dig att det inte är världens bästa yrke att vara allmänläkare i det scenariot. (Själv är jag en sönderbiten Underskötare som desperat försöker hålla fast en zombie samtidigt som jag skriker till väntande patienter: "DU FÅR FÖR FAAAEEEN VÄNTA PÅ DOKTORN!...nej, jag vet inte hur lång tid det tar!")

Så skynda på, skaffa leg.

filmjölk 2012-01-28 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av Spartansk (Inlägg 5564441)

Vi få gå man ur huse på vintrarna och slå in skallen på nedfrysta zombier! Det blir en trevlig gruppaktivitet, lite som att plocka svamp.

.

hehe. De som ni missar, som senare, tinar upp efter vintern kan inte vara särskilt effektiva. Jag kan tänka mig (med min enorma kunskap i zombiefysologi) att de försöker röra sig i den sekunden de kan, i ett stadie mellan djupfryst och tinat, och lyckas knäcka de flesta frusna leder i sina egna kroppar. Så en hel del av de ni missat ligger nog mest på marken och sprattlar på vårkanten, kanske förflyttar sig genom ett sorts trasigt och klumpigt krypande.

stolpskott 2012-01-28 18:03

Läste min egen text nu, vilket skräp. Ska revidera det.

willtjam 2012-01-28 18:09

Citat:

Ursprungligen postat av stolpskott (Inlägg 5565145)

Äh, det var ju underhållande!

Three pigs 2012-01-28 18:48

Vore väl lika bra, så man kan ta livet av sig med gott samvete.

Spartansk 2012-01-28 22:24

Citat:

Ursprungligen postat av filmjölk (Inlägg 5565119)
hehe. De som ni missar, som senare, tinar upp efter vintern kan inte vara särskilt effektiva. Jag kan tänka mig (med min enorma kunskap i zombiefysologi) att de försöker röra sig i den sekunden de kan, i ett stadie mellan djupfryst och tinat, och lyckas knäcka de flesta frusna leder i sina egna kroppar. Så en hel del av de ni missat ligger nog mest på marken och sprattlar på vårkanten, kanske förflyttar sig genom ett sorts trasigt och klumpigt krypande.

De utgör ändå en fara. Rävsaxar rör sig inte alls, och de är farliga. Tänk om man råkar sätta foten bredvid ett halvtinat zombiehuvud som är halvtäckt av jord och mossa?

Citat:

Ursprungligen postat av stolpskott (Inlägg 5565145)

Lägg upp den i min novelltråd sen.

Puryeah 2012-01-28 23:17

Givetvis hade jag inte velat det om det var the real deal. Men det är roligt att leka med tanken att det skulle inträffa.

Ofta när jag sitter och kollar på filmer eller serier med zombies, ex. The Walking Dead och 28 filmerna så tänker jag alltid att jag skulle klara mig bättre än de i filmen/serien. Man liksom tänker hur jag själv skulle ha gjort i deras sits. Samma sak gäller vilka skräckfilmer som helst i princip, då tänker jag att jag enkelt hade sprungit ifrån, överlistat eller slått ner hotet i filmen.

Någon som känner igen sig i denna släng av självförtroende man får medans man tittar på denna sorts filmer? :D

Zaqwer 2012-01-28 23:31

Citat:

Ursprungligen postat av Puryeah (Inlägg 5565576)
Någon som känner igen sig i denna släng av självförtroende man får medans man tittar på denna sorts filmer? :D

Absolut, särskilt tänker jag på hur kassa dom människor som dör i början av pandemin är. Säg när bara 1% av befolkningen blivit zombies eller ännu tidigare. Hur lyckas man inte hålla dessa vandrande döda under kontroll i det skedet?

TREX 2012-01-28 23:34

Jag vågar erkänna att jag har planerat det så pass långt så jag startar ett eget elitförband, vad vi har för utrustning och fordon samt olika baser. Smått inspirerad ifrån Fallout serien.

Givetvis med mig själv som ledaren.

Filthy 2012-01-28 23:37

här har vi en person som investerat sina pengar rätt

http://all-that-is-interesting.com/p...ie-proof-house

Zaqwer 2012-01-28 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5565592)
Jag vågar erkänna att jag har planerat det så pass långt så jag startar ett eget elitförband, vad vi har för utrustning och fordon samt olika baser. Smått inspirerad ifrån Fallout serien.

Givetvis med mig själv som ledaren.

Jag vill vara med! Har du någon kravlista för rekryter?

TREX 2012-01-28 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av Zaqwer (Inlägg 5565596)
Jag vill vara med! Har du någon kravlista för rekryter?

Jag funderar på att ha en minsta längd på 180 cm och en lägsta vikt på 85 kg, men är du kortare och starkare kan det fungera också.

Vi kommer rulla i RG 32 eller "Galten" som den också kallas, vår utrustning är klassisk 1500-tals riddarrustning med tids-epok tillhörande vapen, antingen värja, yxa, spjut eller svärd.

I bältet ska det på samtliga "krigare" även hänga en semi-automatisk pistol.

Malone 2012-01-29 01:36

Citat:

Ursprungligen postat av Spartansk (Inlägg 5564441)
Det går nog väldigt snabbt. Det finns många dokusåpor och psykologiska experiment som visar att människor i extrema situationer anpassar sig ruskigt snabbt. Jag tror det hade tagit ett par dagar, max, innan vi sprang runt och högg huvudet av zombier som om vi gjort det sedan barnsben.

On topic: Jag hade välkomnat det om det bara var zombierna man skulle slåss mot, men tyvärr kommer man ju få kämpa om kvarvarande resurser med massa andra människor, vilket förtar nöjet mycket. Så jag säger nej.

Namedroppa några eller ge tips på liknande dokumentärer? Alltid intressant att läsa/se om människans natur och om olika experiment.

tumme 2012-01-29 01:41

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5565607)
vår utrustning är klassisk 1500-tals riddarrustning med tids-epok tillhörande vapen, antingen värja, yxa, spjut eller svärd.

Haha gick och funderade på detta för några månader sen när jag gick förbi en dykaraffär. Kom på att en våtdräkt hade varit perfekt. Omöjligt att bita igenom men inga problem att röra sig i. Kommer se ut som en idiot men bättre det än död.

TREX 2012-01-29 01:44

Citat:

Ursprungligen postat av tumme (Inlägg 5565714)
Haha gick och funderade på detta för några månader sen när jag gick förbi en dykaraffär. Kom på att en våtdräkt hade varit perfekt. Omöjligt att bita igenom men inga problem att röra sig i. Kommer se ut som en idiot men bättre det än död.

En rustning är perfekt, lika smidig att röra sig i som ett par mjukisbyxor och inget som en zombie kan bita igenom.

Kevlar kläder under rustningen också.

BelowAverage 2012-01-29 01:48

Citat:

Ursprungligen postat av tumme (Inlägg 5565714)

Vad smart! Men skulle var ett rent helvete sommartid *cry*

TREX 2012-01-29 02:14

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5565717)
En rustning är perfekt, lika smidig att röra sig i som ett par mjukisbyxor och inget som en zombie kan bita igenom.

Kevlar kläder under rustningen också.

För att inte tala om hur förhållande vis "lätt" det är att göra nya rustningar också, allt man behöver är ju i princip en smedja.

Vet inte hur man gör en våtdräkt på ett smidigt sätt men.

Spartansk 2012-01-29 06:10

Citat:

Ursprungligen postat av Malone (Inlägg 5565711)
Namedroppa några eller ge tips på liknande dokumentärer? Alltid intressant att läsa/se om människans natur och om olika experiment.

Här är några experiment. Nr 4 är ett av de mest kända: http://www.spring.org.uk/2007/11/10-...man-nature.php

Kwon 2012-01-29 11:04

Har ni gått kursen ”Att överleva en zombieattack” på ABF i Sundbyberg månne?

Citat:

Vad ska du göra när de levande döda börjar gå på gatorna? Senast var söktrycket enormt till utbildningen. Snart börjar höstens kurser.

I september börjar nästa kurstillfälle av den omåttligt populära kursen ”Att överleva en zombieattack” på ABF i Sundbyberg. När kursen startade i vintras fick man in över 200 ansökningar till de 12 platserna. Det gjorde att det startades fler zombiekurser i hela landet.
http://allastudier.se/artiklar/603-z...ndra-terminen/

Stoltz 2012-01-29 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5566017)

Hahah fan vad grymt gjort :) pedagogiskt :thumbup:

Spartansk 2012-01-29 12:25

Kwon: *cupid*

Nitrometan 2012-01-30 11:05

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5566017)

Obligatorisk för medlemskap i STK.

Kwon 2012-02-05 03:00

http://channel.nationalgeographic.co...sday-preppers/

smeander 2012-02-05 15:08

JA! Förutsatt att man har en fungerande bil och vapen av något slag.... Och att det inte är superzombies som springer jättefort! :)

willtjam 2012-02-05 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5580084)

Skoj med en ny serie! *popcorn*

Spartansk 2012-02-05 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av smeander (Inlägg 5580823)
Och att det inte är superzombies som springer jättefort! :)

Håller med... Om zombierna kan springa försvinner verkligen hela nöjet. *grr*

willtjam 2012-02-05 18:20

Det kanske är som i serien Death Valley: när zombiesarna är färska så är dom rätt snabba, men dom blir segare och segare med tiden. Det tycker jag låter vettigt.

Kwon 2012-02-05 18:21

Kan köpa att vissa är snabba i typ 3-6 timmar max, sen blir de slöa a la Romero-style

Då e jag med

Spartansk 2012-02-05 18:24

Eller som i Walking Dead, att zombierna... Förlåt, "gångarna", är olika snabba hela tiden, men alltid precis så långsamma så de inte hinner ifatt huvudpersonerna?

willtjam 2012-02-05 18:27

Pax för att vara en huvudperson!

stridis 2012-02-05 18:28

I det här vädret bör de vara ganska slöa gynnare alltså.

Så låt dem komma...

Kwon 2012-02-05 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av willtjam (Inlägg 5581192)
Pax för att vara en huvudperson!

King Grub alt Von Huff får skriva ner story/manus och Spartansk får göra storyboard!

TREX 2012-02-05 18:42

Undra vad George Romero egna taktiker och planer för en eventuell epidemi är? Undra om han har nått safe-house eller annat tillflykts håla.

willtjam 2012-02-05 18:52

Det var ju så dåligt ljud på den där Kwon, I heard nothing!

willtjam 2012-02-05 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5580084)

Har du sett det där? Rätt intressant, men jag undrar hur dom är funtade egentligen. "We only have 8 hens because the city only allows 10, so we're trying to stay under the radar." men ändå så går dom ut med det i nationell tv. Kul även att dom säger "när "det" väl inträffar så kommer vi vara dom ända i vårt område med mat och vatten", men är det smart att säga det i tv så alla vet var ni bor och vad ni har? Duh.

RAUBEZ 2012-02-05 19:35

Jag röstade ja men sen kom jag på att jag blir fan förkyld hela tiden nuförtiden
Skulle säkert bli smittad direkt eller själva smittkällan me alla infektioner jag samlar på mig.

stridis 2012-02-05 19:44

Jag tror en WT-bänkpressare här på brädan gärna skulle bli Zombie ifall det bättrar på dennes bänkpressstyrka.:angel:

dream_theater_ 2012-02-05 22:33

Vi har ju ett regemente här i Sköfde, så får jag bara tag i en stridsvagn så är jag lätt på!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.