![]() |
Kost med 35 E% protein ger njurskador hos råttor
Citat:
http://journals.cambridge.org/action...tyETOCSession= |
Vad ska man ta för slutsatser av detta då?
|
Citat:
Frågan är väl hur väl anpassade vi människor är för en diet bestående av så högt, eller högre, protein. En katt eller annan köttätande art lär inte få njurskador av högt protenintag. Så man kan inte säga, som studien försökte visa, att det oavsett art är skadligt med högt proteinintag. |
Som det påpekas i studien är dom här resultaten på just dom här faktoerna vanligen överförbara på människor.
Citat:
|
Räknar man 2g protein / kgkv som högt eller är det ännu högre konsumtion som räknas som HP diet? det står HP(35% en) betyder det 35% av energybehovet kommer från protein?
|
Citat:
|
Citat:
Så för en 80kg kille med ett energibehov på 3000kcal så motsvarar 35% 1050kcal vilket då motsvarar (räknat på 4kcal/gr för protein) ca 250gr protein dvs. strax över 3gr/kg kroppsvikt! |
Citat:
|
Citat:
|
Gött, legat på dryga 1g/kg hela karriären med precis samma resultat mot de som vräkt i sig. Skönt spara både pengar och njurar.
|
Hur länge är det du har tränat nu, Livankaret?
|
Typiskt. Jag som ligger på ca 45 - 50 E% protein.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Allt jag kan jämföra med är andra som tränat på ungefär samma nivå under samma tid och där tycker jag mig passa bra in i. Vare sig bättre eller sämre, mina resultat på låga mängder protein har följt andras vilka legat på högre intag. |
Citat:
|
Attans. Jag vill bli lika gammal som mina polare åtminstone, så jag får kompensera det genom att supa lite mindre än dem.
|
King grub
Lever du efter studierna? tex om du äter 35% protien nu, kommer du sluta göra det pga den här studien? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Dålig vana hos mig.. |
Jaha, det här är väl ganska stora nyheter?
Kommer folk att fortsätta äta mycket protein och riskera sina njurar? Är forskningen dåligt genomförd och inte överförbar på människor? Jag vet då inte. Någon annan? |
Det vet inte forskarna heller,
Citat:
|
Okej. En sak jag funderade på var att de jämförde 15% och 35%. Mellan dessa procentintervall då? Kan det vara farligt med även 30% t ex.
Jag räknade lite snabbt på t ex ett dagligt intag på 2500 kcal och 35% blir 219 g protein. 15% blir under 100 g protein. Ska bli intressant att se om det här rör folk i ryggen. Jag har dock en misstanke om att Grandmaster kommer skriva i den här tråden ikväll och skriva att undersökningen på något sätt är felaktig eller dåligt utförd. Jag hoppas det i alla fall, eftersom detta känns lite olycksbådande och ingen annan kommenterat på det sättet ännu. |
Citat:
;) |
Sen börjar det kännas som ett högt intag av vad som ger ökad chans för cancer någon stans...
|
Fan, njurarna är väll inte så viktiga sålänge man har stora biceps!?
|
Angående högproteindieter, är det någon som har tittar på naturbefolkningar som äter väldigt mycket protein, och tagit reda på hur de och deras njurar mår? Jag såg något tv-program om en stam i Afrika som baserade 90 % av sitt kostintag på kött och blod. Och sedan har vi inutierna, vilka jag föreställer mig ligger på en relativt hög E% protein. Fler exempel finns säkert.
|
Citat:
|
Japp då var det kört för mina stackars njurar då om jag fortsätter att ligga på mina 4g per kg :(
|
Tur man tränar hårt minst 6 dgr i veckan då och inte är en råtta. Jag tror nog det spelar en hel del roll i sammanhanget.
Man lär väl få veta i framtiden dock. |
Citat:
|
Citat:
Detta är vad jag tror och provat fram på mig själv. Det stämmer för mig. Utan högt proteinintag är jag som vem som helst ist för på god väg mot SM i CBB. Man måste prova själv och märka vad som fungerar eller inte... |
Citat:
|
Fast att riktigt högt protein-intag kan vara förenat med risker för njurarna är väl inte direkt en nyhet? Såvitt jag vet, har det alltid varit en av "riskerna" jag laborerat med i min träning.
|
Citat:
För mig är det tillräckligt starkt för att jag ska hålla mig en bra bit under 35E% tills mer forskning på ämnet har kommit och jag kommer rekommendera det till mina vänner. Försiktighetsprincipen gäller! |
Citat:
Frågan kvarstår ju fortfarande vilka proteinmängder det handlar om och de säger ju inget om att 35 % är jämförbart med människor. Så även om höga proteinintag skulle kunna ha samma konsekvenser, och att råttmodellen då är överförbar, kan det ju fortfarande handla om helt olika proteinnivåer. |
^ Ja, siffrorna behöver ju inte stämma på människor.
Ska nog lägga mig mellan 2 g / kg och 200 g protein också, närmare 2 g/kg kroppsvikt. Särskilt när mer mest "behövs" vid större underskott, vilket jag ändå inte har. Känns inte helt soft med den här ovetskapen. Men samtidigt, vad ska man göra. Ett alternativ vore ju att "cykla" protein, d v s dra ner det markant på träningsdagar med överskott, till t ex 100-120 g och hålla sig kring 200 på vilodagar på underskott. |
Citat:
Citat:
|
lol dryg du är idag mikaelj. Sovit dåligt?
Ja det behövs nog inte mer protein, det lär vara en broscience-myt som aldrig försvinner. Men däremot som sagt, kanske kroppen vänjer sig vid och tål ett högre intag. Jag tror fortfarande att proteinintaget hos många är grovt överdrivet och bara pengar i sjön. Men jag lever inte alltid som jag lär. |
Citat:
Det är svårt att argumentera för eller emot något utgående ifrån bara ett enda exempel. Men du är bra på det... Tyvärr bevisar ett exempel ingenting. När du kör samma typ av argumentation hela tiden tröttnar man lite på att lyssna. |
Citat:
(och tackar som frågar: jag sov alldeles utmärkt inatt efter gårdagens löpclinic med Jonas Colting) Citat:
Hur har det gjorts i den här studien? |
Martin, menar du Axon eller Grandmaster
Länk på det? Ja jo, när forskningsargument tryter kommer känsloargumenten in, typ "Tränar man hårt och får mer muskler än snittet tror jag också det behövs mer protein, detta samtidigt som att då man äter mer protein kan man också träna mer än snittet. En god cirkel. |
Citat:
Och som svar på Mikaels fråga är det ju så att de inlett HP-kosten direkt. Det står inget om någon periods upptrappning till exempel. Om det nu skulle spela roll. Hur pass proteinsnålt de åt innan framgår inte. |
Citat:
|
Citat:
Kanske är det så att man vänjer sig vid HP-kost då. Mer forskning damnit! |
Alla hugger på allt man säger, det tolkas och vrids hur som helst. Humor är det.
Jag tror man använder mer protein om man växer mer, tränar mer än snittet. mikaelj: självhävdelse... Kommer från rätt person. Btw har du långt kvar tills du dwarfar fotbollsspelaren som var på tapeten tidigare. Nu har jag ju sett dig. Som vilken snubbe som helst på gymmet. ;) |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Men du vill så gärna se din egen avatar att du stoppar in ditt "TUT! 400g protein!" i precis varenda tråd. Citat:
|
Citat:
|
|
Citat:
Är det Robban? |
Citat:
Sen om kroppen gör sig till godo av proteinet eller inte är väl orelevant eller? |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Frågan jag ställer mig är VAD och HUR njurarna skadas. Drack råttorna tillräkligt med vatten för att kunna utsöndra allt urinämne. Eller tvingades njurarna köra på högtryck och koncentrera upp urinen till maxgränsen, hela tiden. Kan själva aminosyrorna ställa till med problem ? Kan bildat sulfat från svavelaminosyrorna försura njurarna och ställa till med skador ? |
Citat:
|
Vad är långt i det här fallet? Har legat på 3-4g protein per kg kroppsvikt i över ett år och i några månader var det 4,5g per kg kroppsvikt som gällde. Nyligen varit iväg och testat mig och njurarna mådde bra som tur var. Sen förstår jag ju att det kan bli värre framöver.
|
Citat:
Jag tycker kolozzeum är värre än aftonbladet i många fall, rätt kul med tanke på att det skojas friskt om just den tidningen här. Jag fattar inte hur man kan ta studier på allvar hela tiden, de ändras ju kors och tvärs. Bara för man inte nojar på kolozzeum tolkas man som iq-befriad eller dåligt påläst. Me like the humor här... |
Citat:
Det visar ju inte studien om du läser tråden. Bara att råttornas njurar får reagerar på samma sätt som sjuka njurar hos en människa. Ingen vet dock om den proteinmängden alls gör samma skada hos en människa. Det är ju det som är det intressanta, hur stor är skillnaden med hur mycket protein människan och råttan hanterar. Vi vet inte. Jag oroas inte mer efter enbart den här men diskussionen kan ju vara intressant än då. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Sen så får man inte kollapsade njurar efter en Helgs kött svullande detta är ju under många år med högt Protein intag och en jävla otur om det ens händer överhuvud taget. Alkisar kan ju supa nästan en livstid och klara sig utan skrump lever. |
Citat:
|
Citat:
|
Jag har legat på 2g/kg i hela min karriär mot scenen, ska stå bredvid ronnie och skrika jag dör..
Lever gör jag.. Det är bara att konstatera att om man tränar så riskerar man bland annat: cancer förkortad livslängd förstorad aorta förstörda leder bråck ändtarmenr åker ut.. förkylning träningsväk propp i hjärnan kortfattat så är det inte opti att träna. Bör även läggas till att 25% är nonresponders. |
Om man läser studien och faktiskt tittar på albumin/creatinine ration så ser man ju att även råttorna på lågproteindieten NP (15% av energin från protein) fick kraftigt ökad mängd albumin i urinen allt eftersom tiden gick. Creatinine clearance rate var konstant för HP medan den sjönk cirka 10% för NP mot slutet. De sista 5 månaderna steg den relativa mängden albumin med 9 gånger för NP. HP hade i slutändan dubbla relativa mängden albumin i urinen som NP men båda lägren var ju rätt illa ute att döma av siffrona.
För människor räknas albumin/creatinine ratios i urinen under 2.0 som ok så länge inte totala albuminmängden är för hög. Jag ligger själv på en ratio av 0.36 och har ätit 3-4 gram protein per kilo kroppsvikt i 7 år. Kanske inte så lång tid i det stora hela. Vi får se vad framtiden har i sitt sköte. Råttstudien indikerar ju iaf att 15% av energin från protein ger föga skydd mot kraftigt försämrad njurfunktion sett under längre tid. Typisk livslängd för dessa sönderavlade albinoråttor är 2.5 till 3 år. Vid cirka 19 månaders ålder (säg 60% av teoretisk livslängd) så uppvisade de alla kraftigt försämrad njurfunktion oavsett proteinintag. Om det nu inte är något fel på siffrorna. Ökningen från 1 till 9 i ratio ser lite suspekt ut. Studien hade även annan intressant information: Citat:
|
Citat:
http://www.time.com/time/health/arti...014332,00.html ;) |
Bör ju tilläggas att det absoluta proteinintaget är mer avgörande än energiprocenten av protein förutsatt att näringsbehobet möts i övrigt. Njurarna ska ju filtrera allt och de filtrerar ju inte mindre bara för att man äter mer energi totalt. En person som ligger på 15 energiprocent protein och äter totalt 5K kalorier per dag har rimligen mer hårt jobbande njurar än en person som ligger på 35 energiprocent protein och äter 2K kalorier per dag.
|
Har funderat på detta ett tag, man vill ju veta om det tjänar nåt till att ligga på E%55 protein som jag gör för tillfället, eller om man likaväl kan gå ner...
|
Citat:
|
Citat:
EDIT: För övrigt tycker jag Kleins inlägg förtydligar vad jag försökt säga hela tiden. Bara för att njurarnas symptom liknar de hos människa kan det fortfarande vara enorm skillnad i proteintolerans. Så vitt jag förstått är det ju inte rättvisande att jämföra hur fröätare hanterar mättat fett exempelvis. |
Citat:
En träningsdag kan se ut så här: P: 263 g (3,5g/k) K: 161 g F: 44 g KCAL: ca 2040 En vilodag så här: P: 209 g (2,7g/k) K: 35 g F: 88 g KCAL: ca 1760 |
Citat:
OM det nu skulle vara skadligt. Vilket vi inte vet. :) |
:)Ja, precis! Thanks!
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33. |