![]() |
Att bara äta en avokado...
Har ni någonsin gått runt i köket, fått syn på den lilla mogna krabaten bara ligga där i ro. Tagit upp den i handen och insett att - denna vill jag äta.
http://1.bp.blogspot.com/_u5-3Q57E57...r_27486255.jpg Rotat bland besticken och tagit fram en någorlunda vass kniv, dragit ett bestämt men hastigt snitt tvärs över avokadon och låtit kärnan falla ner i vasken. http://marthina.blogg.se/images/avokado_1179777875.jpg För att sedan bara sätta sig ner i solljuset som just skall till att klippa dom sista trädkronorna och, med hjälp av en nydiskad sked, gröpa ur och äta upp avokadon. Har ni inte det så... gör det. |
Ja har ingen avokado :(
|
Jag har faktiskt aldrig känt någon lust gentemot en avokado.
|
Så jävla gott är det inte. Dessutom finns det öl.
|
Tycker det är jävligt gött med en klick creme fraisch och schrimps på.
|
Avocado + Skagenröra = Äg
Fast blir alltid Bakad Potentät istället för Avocado |
Har heller aldrig fattat det här med avokado...
Är som en grön och ful samt mindre smaklig version av ägg. *spy* |
Senast jag gjorde det var den jäveln helt brun och tråkig på insidan. Jag litar inte på avocado.
|
Om du byter ut "Avokado" mot "Ägg" så är jag med dig fullt ut.
|
Jag gör det varje gång. Jag gillar att äta råvaror som de är.
Kan koka 200 gram pasta - lite salt och olivolja sen slinker det ner. 1 liter mjölk - mumma. En avokado - oj vad god, med lite salt på. En riven morot - nice. 4 stekta ägg - trevligt! Varför ska man alltid behöva göra 4-stjärniga trerättersmenyer med 20 olika kryddor och såser? Jag gillar mat. Som det är. Råvarorna. Mums! Sen att mina barn kommer bli gravt traumatiserade, det är en annan sak. |
Jag mixar min avocado med mjölk och socker och dricker istället. Mumma det!
|
Citat:
Ska testa det imorgon! |
i med lite REEEEEKER o majonnäs så blir mumma!
|
Avocado är inte gott. *spy*
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vanliga formfranska, med majonnäs istället för smör. På med isbergsblad. Lägg skivade ägg på. En hög med räkor på och en klick majonnäs. Toppa med en citronskiva och citronmeliss. *cupid* Fast minns inte vad det hade med avokado att göra. Det kanske också var med. |
Citat:
|
Jag som trodde det var någon ny bantningskur på gång.:confused:
|
Citat:
|
Citat:
|
Vaskade du kärnan? Respekt! :D
|
Vaskar alltid kärnan.
Har blivit lite av en tradition! :D |
En perfekt mogen avocado är ren magi! Hembakt bröd med avocado, salt och tomat på...omg!
|
Ja, det har faktiskt hänt. :)
|
|
Ja, för folk som gör narr av utvecklingsstörda är ju jävligt mkt bättre. :smash:
|
Testade att bita i en avokadokärna en gång (bara för att testa liksom).
Och fy tusan vilken smak, det gör jag inte om igen. Eller kanske om jag måste. |
Låter man avokadon mogna tills den blir så mjuk att man kan smöra den på en smörgås, sedan skiva tomat ovanpå och strö flingsalt över så blir det kanongott!
|
Rätt gott med avocado. Äter någon i månaden kanske. Åt igår faktiskt!
|
Tycker det är så sjukt gott med avocado. Får hålla med tidigare inlägg om att ibland behöver man inte komplicera saker, utan bara äta dem som de är.
För övrigt är det här precis en sån tråd som är det bästa med kolo, lite skönt laidback, alla lägger någon kommentar. Lite som att ta en eftermiddagsöl med sina kompisar, inget skrik och bråk, allt är bara nice =) |
Var du helt drogfri vid det nämnda tillfället Wille005?:D
|
Citat:
|
Avokado mosad med dijonsenap blir en god sås/dip.
|
Citat:
Citat:
Citat:
Jag gillar avocado både tillknixad med räkor och grejs el med endast lite citronpeppar på. Nåt som INTE är gott är omogen torr som svider i munnen men som man girigt äter ändå, samtidigt som man frågar sig "varför", samtidigt som man gnager den hårda jäveln..*rolleyes* |
Lellan och stevebc sitter i ett träd. Och käkar avocado.
|
Citat:
|
Åt en avokado idag faktiskt. Fast gjorde det inte i solljuset. Avokadon hade legat i solljuset dock :D
|
Citat:
|
Avocado är grymt gott. Synd att dom rackarna är så kalori rika (mycket fett)
|
Om ni inte provat att skala en avocado och äta den ungefär som man äter ett kladdigt päron, gör det.
|
Citat:
|
Citat:
räkor och majonäs skall man inte förstöra med avokado, en rejäl smörgåstårta skall det vara för sådana kvalitetsingredienser. Gärna med lite lax på också. |
Kan passa på att fråga om avokados som är missfärgade (svarta helt, eller delvis) på insidan. Går det lika bra att äta dessa, eller bör man kasta dem? :Virro
|
Citat:
Det är fördelen med att inte vara student längre utan professionell nörd. |
Jag brukar köpa omogna avocado i nätpåse (Euroshoppers är billig och bra) och låta dem mogna hemma så kan man ta dem i den takt de mognar. Brukar sällan slå fel kvalitetsmässigt, enda nackdelen är att man riskerar stå där med fem avocados på slutet som alla är mogna och vill bli ätna samtidigt. Men guacamole är ju gott, så det brukar lösa sig.
|
Citat:
|
Jag har aldrig riktigt fallit för avocado av någon anledning. Jag föredrar nog ägg. Ägg är nice, och inte lika dyrt.
|
Är Avokado protein-rikt?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Men som sagt är kylen bra om man vill sakta ner mognandet. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10. |