Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Inte längre minst på forumet (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=63581)

shadowfire 2013-09-21 07:39

Citat:

Ursprungligen postat av R Scarpa27 (Inlägg 6650204)
va? 366 för 85gram gött.
jaekla opti plus att stevian do it better :laugh:

Haha, ja faktiskt, den var fan inte alls dum. Har man karaktär och äter bara halva kakan så är det typ 180 kcal, verkligen inte tokigt. Å för mig som ofta hamnar kanske just 300-500 kcal ifrån mitt mål kan detta vara ett sätt o trilla över på plussidan :D ... smakade riktigt okey också.

Citat:

Ursprungligen postat av R Scarpa27 (Inlägg 6650208)
varför aptitproblem?

gah jag har tvärtom problem får hejda mig så jag inte äter 10k kcal ist :laugh:

hahhah, ja, jag är en ectomorph. Minst i klassen genom alla år, kom igång sist med utvecklingen, växte minst osv helt enkelt. När jag var 28 år hade jag fortfarande aldrig vägt mer än 65 kg på 180cm någonsin. Om jag äter på känsla och på vad min kropp tycker är lagom, så landar jag på någonstans runt 1600-1800 kcal per dag. Vissa dagar kan jag äta 600-700 kcal och märker inte av att jag glömt att äta :D .... det håller så klart till en viss gräns, rasar jag i vikt och närmar mig lägerfångekroppen så kommer antagligen kroppen börja vilja höja aptiten osv.

Om jag däremot stressar mycket, sover dåligt och max 4-5 tim/natt, käkar oregelbundet både i volym och tidpunkter samt dricker alkohol, då jublar kortisolet och aptiten tillsammans. Då ska så mycket av skräpet ner i kistan som det bara går och vips får jag en enorm kcalplus samtidigt som kortisolet är som högst. Bukfetma, tackarrr!

Det sistnämnda var dock inga problem under 30 år, men nu när man är lite gubbe så känns det som om det slår hårdare. Stress och/eller dålig sömn ger mig ett enormt sug efter både alkohol (lugnande + dopamin+serotonin) och fet mat, typ kebabtallrik, hamburgare med extra dressing, kebabpizza med extra sås mm (dopamin+serotonin).

För mig tycks det absolut ha en stark koppling mellan kortisol och dopamin/serotonin och hur det styr vissa sug. Om jag däremot tränar, vilket också ger påslag på kortisolet, så går också endorfiner igång och de på någotvis stimulerar dopamin/serotonin som gör att suget efter fet mat osv inte alls inträffat. Trots att jag kanske tränar stenhårt och får ett bra påslag på kortisolnivåerna.

Long story but true story :P

olle lindblad 2013-09-21 09:02

Vilken sommar! Man kan ju misstänka att om det blir aktuellt att köpa hus en gång till så kommer du att vända ut och in på det för att vara på den säkra sidan.

shadowfire 2013-09-21 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av olle lindblad (Inlägg 6650467)
Vilken sommar! Man kan ju misstänka att om det blir aktuellt att köpa hus en gång till så kommer du att vända ut och in på det för att vara på den säkra sidan.

haha!! tro mig! Jag kommer absolut köpa ett nytt hus i framtiden, men jag kommer vara nidisk i min besiktning. Samtidigt kul ändå på något vänster, jag har lärt mig massor. Har precis varit iväg och gipsat väggar hos en tjejkompis, går med raketfart nu när man vet hur man ska göra och har rätta verktygen.

shadowfire 2013-09-21 13:30

Provade Agmatine i förrgår bara för skojs skull, men märkte inget speciellt. Dubblade dosen igår och visst tusan fick jag pump även på lågreps. Skön känsla även om det säkert bara är skit för kroppen ändå.

Däremot har jag haft svårt att somna två nätter på raken och nu i natt gick det inte alls. Jag låg och gäspade samtidigt som det sprattlade i hela kroppen på mig. Mysko känsla, men kände mig stinnig på någotvis. Måste räkna och kolla lite, jag är ju en kaffedrickare av rang och 3 muggar kaffe innan ett träningspass är liksom standard, dock kanske inte direkt inpå passet utan en timme innan kanske. Sedan har jag ju provat koffeintabs nu, bara en enda tab iofs, men måste sätta mig och räkna ut dosen och halveringstiden. Frågan är om det inte var koffeinet som landade fel i timeingen. Jag tränade ju runt 21, så tror jag tog koffeinkapseln runt 20. Å jag fick ro i kroppen nog att somna runt 03:30, lol.

PatJack 2013-09-21 14:37

Jag råkar ut för det ibland med... tål mycket koffein men tar jag det för sent på kvällen och tränar och sen försöker sova så är det kört... man bara ligger där och glor i taket hehe! Ang matlust så har jag bara det när jag deffar... nu på bulk klarar jag knappt att äta längre och får tvinga i mig så jag ramlar över på lite Plus kcal.. märkligt.

shadowfire 2013-09-22 08:03

Citat:

Ursprungligen postat av PatJack (Inlägg 6650812)
Jag råkar ut för det ibland med... tål mycket koffein men tar jag det för sent på kvällen och tränar och sen försöker sova så är det kört... man bara ligger där och glor i taket hehe! Ang matlust så har jag bara det när jag deffar... nu på bulk klarar jag knappt att äta längre och får tvinga i mig så jag ramlar över på lite Plus kcal.. märkligt.

hehe ja du ser... när man inte vill ha hunger så får man det som fn ;) ..

Tur man har vänner som ställer upp! Tack mikaelj! ;)

http://i92.photobucket.com/albums/l1...7/P1030002.jpg

shadowfire 2013-09-22 08:11

Lite obalans, men blev en "vilodag" igår, träningsmässigt iaf. Åkte först och gipsade väggar i ett vardagsrum åt en tjejkompis och dra mig baklänges vilken träningsvärk jag hade i triceps. Vad skumt! Powerpasset jag körde dagen innan så var det ju bara lite bänkpress och sedan liggande tricepsextensioner där jag inte gick högre upp än till 50 kg... men det mosade på triceps rejält. Gott med träningsvärk dock, det är en fördel med ett ta en break då och då... få uppleva träningsvärken o känna varenda fiber ömma är grymt :D ..

Efter att ha slitit så svetten sprutade med o bära 25kgs gipsskivor i en trång stuga och monterat upp dem så fortsatte jag hemma på garageväggen. Hade en deadline då det var grillning 17:00 och idag ska det bli regn, så jag hade 2 timmar på mig med att försöka bygga så mycket som det bara gick på garaget. Grannarna måste ha trott jag fått amfetaminhicka, för jag sprang verkligen upp och ner för stegen, rusade över gräsmattan, kapade som om det var på ackord osv. Hann inte så långt som jag ville, men hann tillräckligt långt.

Så ingen styrketräning direkt, men vi kan säga att dagen blev en dag med funktionell träning. :)

Massor med grillat på det och ett bra drag i buktrökket efter det. Nu kör vi.

Anton Fräs 2013-09-22 09:28

"Vila"

Hah!

Håller tummarna för fint pass idag!

shadowfire 2013-09-22 14:45

for the win!

10% kvarg + lite grädde + arom med arrakssmak + arom med vaniljsmak + sötningsmedel + krossad is... omg.... NOMNOMNOMNOMNOM!

Ska räkna ut innehållet nästa omgång, men nu vet jag att det fungerar iaf! Smakar fan som glass!

http://i92.photobucket.com/albums/l1...7/P1030004.jpg

Adama 2013-09-22 14:58

Godsaker och renovering i all ära men gief oss teh lifted weights! ;)

shadowfire 2013-09-22 19:25

Power day 2

Helt slut i kroppen efter 12 timmars renovering och hårt arbete idag, men lyckades blåsa på med koffein+taurin+storskopa med malto och en örfil och vaknade till liv igen.

Inte säker ännu på att upplägget jag ritat på är det jag vill köra ännu, men hittills känns det lovande, tror detta kan passa mig. Vill köra igenom en cykel först o se hur det känns.

Skriver inte ut några vikter ännu, men jag är givetvis långt ifrån 2012 års styrka (120 bänkpress, 140 kg fulknäböj och 180 kg fulmarklyft). Jag kommer dessutom att stryka årets styrkemål och köra adapterad träning och målsättning istället.

Det blir alltså inte samma hets på ökad styrka denna höst/vinter, däremot förväntar jag mig att styrkan kommer att öka. Om den ökar förbi gamla PB'n återstår att se, jag tror inte det men mycket hänger på hur mycket muskelminnet känner för o hjälpa mig på traven nu 1 månad framåt.

Kvällens träning blev:

Böj 6 x [hemlis], 5 x [hemlis], 5 x [hemlis], 4 x [hemlis], 4 x [hemlis].

Där de sista 4 var 5 kg under vad jag failade på i böjen för några dagar sen och jag hade säkert 1-2 rep till i mig.

Raka Mark [helt åt helvete].

Jag måste sätta mig och kolla instruktionsvideos för denna skitövning. Dundrade på med 80 kg och 100 kg och det enda jag känner är hur erector spinae håller på att skjuta ut från ryggen min och dra in i tvättstugan. Hamstrings står typ o sover. Jag måste göra något fel med knän o höft för jag får verkligen ingen kontakt alls med hamstrings. Står o juckar med 100 kg på stången i 15 reps o märker inget. Ser nog mer ut som en svensson som fått för mycket fredagsgrogg och halvsovande försöker ta frugan mot diskbänken.

Stående vadpressar, 5 set.
Försiktigt som fan här, jag är äckligt stel i vaderna och krampar lätt känner jag.

Känner o klämmer lite, skaderisken är skyhög nu när allt känns ovant och jag behöver hitta balans, koordination och hållning i precis varje övning innan jag kan börja mata på. Nya skorna känns dock KUNG för knäböjen och tack för tipset micke om att tänka på att spänna ut knäna. Det kändes riktigt bra idag. Jag gör hellre en strikt, fin och djup knäböj på 120 kg till jul än att försöka göra en fulböj på 160 kg...

Dagens bästa var ändå fokuset. Så trött så film o soffa lockade egentligen, men 20 min senare står jag i källaren och bara skriker rätt ut, med så hög volym på högtalarna att jag borde ha haft hörselskydd. Så sjukt taggad och så underbart. Kvällens träningsklipp blev:

I'm back bitches!

shadowfire 2013-09-22 19:59

Hamnade lite annorlunda energimässigt idag, men provade att gå upp lite på fett och dra mig över på kcalplus. Fortsätter skruva lite på min kost, kommer nog in i en bra rytm nu i veckan.

Lite sen middag, men vad gör man när dygnets timmar inte räcker till och jag avskyr att äta ett stort mål mat precis före knäböj. Blev iaf en bra avslutning på veckan:

Libapizza med pizzasås, riven ost, bacon, strimlad skinka och chorizosalami. 1220 kcal fördelat på 60g prot, 50g kolh och 88g fett. Redan uppfyllt dagens proteinkvot så drog upp lite mer kollisar o fett på kvällsmålet + att jag fick upp kalorierna lite. Det går utmärkt att kräma på en bra bit över 100g protein på en libapizza. Nomnom!

Verkar landa dagen på 225g kcalplus. Win! Vägde dessutom 83,5 kg imorse tack vare att kreatinet börjar binda in och tack vare mikaelj's grillat igår. Win x2!

http://i92.photobucket.com/albums/l1...7/P1030008.jpg

Adama 2013-09-23 09:54

Meh vad spelar det för roll om vi ser vikterna? Vill ju se framstegen som görs :-)

Provat good mornings med raka ben då? Tycker det kan kännas i baksidan av dem, behövs inga stora vikter på stången heller.

shadowfire 2013-09-23 10:20

Citat:

Ursprungligen postat av Adama (Inlägg 6653488)
Meh vad spelar det för roll om vi ser vikterna? Vill ju se framstegen som görs :-)

Provat good mornings med raka ben då? Tycker det kan kännas i baksidan av dem, behövs inga stora vikter på stången heller.

Ska utvärder o prova lite. Vill hitta en övning förutom lårcurl som verkligen bankar skiten ur hamstrings... tror för övrigt att förbättrad hamstringsträning kommer ge mig bättre resultat i knäböjen med.

Just nu är vikterna lite för löjligt låga i typ allt, men jag fegar lite för att få igång ligament osv och inte bara gå all in och dra på mig en skada. Diskbråcket i nacken klagar redan över bänkpressen och knäböjen komiskt nog.

Det känns förbaskat bra annars nu, kommer börja skriva ut vikterna i veckan nu och börja mata på. Upplägget jag kör nu bankar på respektive muskelgrupp 2ggr/v vilket gör att jag på kort kalendertid får igång teknik mm igen.

spoon 2013-09-23 10:47

Raka marklyft är en fin övning för hamstring. Vill du göra det tyngre så kan du göra 4 sekunder negativ fas. Det brukar svida.

Testa också att lära dig den här rörelsen. Det är också en bra stretch för baksidan

http://www.youtube.com/watch?v=TT838Ha2xmA

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:38.