![]() |
|
Citat:
Sedan är jag likadan vad gäller känslig mage o löpning, jag får lätt illamående, uppstötningar, rapningar osv och inte minst ett överjävligt håll om jag ätit för nära inpå ett pass. Det sabbar hela löpningen då jag bara mår dåligt. Samtidigt var det av rädsla för det som jag lät bli att dricka vatten på Varbergsloppet för 2 år sedan, jag ville undvika håll, så jag drack massor med vatten 3 timmar innan loppet och sedan inget mer trots att jag svettades som en amöba i 30 graders värme. Det värmeslaget jag fick var rätt otäckt.. Så för min del fungerar det nog bäst att äta mer dagen innan, inte köra någon deff eller så, utan i med alla möjliga kolhydrater och binda in både vätska och glykogen. Äta som folk helt enkelt, vanlig husmanskost. På tävlingsdagen bara se till att jag slipper springa hungrig, men äta lättsmält mat och dricka lite men ofta. |
Lite kostreflektioner:
- Jag har inte ätit våfflor på över 6 års tid. - Det är nu över 4,5 år sedan jag åt pannkakor hemma (jag åt dock pannkakor med chokladsås på en utlandsresa i Egypten för 3 år sedan). - Jag åt potatis tre gånger totalt hela förra året - Jag har inte ätit varma mackor på över 1,5 år - Jag har inte ätit makaroner på över 2,5 års tid - Det är över 4 års tid sedan jag åt spaghetti och köttfärssås - Jag har ätit köttbullar två gånger på två års tid - Min barnfavoriträtt, Raggmunk med lingonsylt, har jag inte ätit sedan jag var just barn. Så otroligt gott och ändå nästan 20 år sedan jag åt det. Lite tragikomiskt hur långt ifrån den svenska "husmanskostmodellen" jag kommit som följd av intresse för träning och kost. Ska prova proteinpannkakor någon dag för att se om jag kan hitta tillbaka lite till svenssonkäket ändå. |
Hur kommer det sig att det var så längesen du åt de maträtterna?
|
Your loss! I love våfflor! Och eftersom barnen också älskar det så blir det åtminstone 1-2 ggr / månaden. Och min fläskpannkaka.. mmmm, den är också poppis! Träningen går som tåget ändå ;)
|
Citat:
Älskar kokt potatis t.ex. men sällan jag ställer mig och kokar potatis till mig själv. Samma med potatisgratäng, det blir liksom inte av numera. Hade jag levt familjeliv så misstänker jag att både spaghetti o köttfärssås samt pannkakor hade förekommit på menyn. Ska unna mig lite "gammal kost" nu när jag har pausat deffen och behöver bättre återhämtning kommande veckor. Köttbullsmacka på polarbröd å med rödbetssallad *cupid**cupid* |
Icas färdiga potatisgratäng är riktigt bra.
Riv lite extra ost över på slutet av gratineringen bara! Ang. uppladdning för varvet. Testa tänkt upplägg minst en gång innan. Starta långpass samma tidi som du ska tävla, köp samma sportdryck och drick under passet osv. |
Citat:
Jag ska faktiskt vara så överseriös så jag tänkte ta och åtminstone ta bilen bort och kolla broarna, eventuelt provspringa någon sträcka också bara för att lägga upp en taktik i mitt huvud (och för att jag är mentalt störd överlag, lol). Jag vill veta lite vad som väntar, hur jobbiga är backarna (nedförsbackarna likså eftersom de slår ut mina knän) osv. Gillar känslan av att vara förberedd. Planen just nu är att om det går, trycka in 9 träningspass till i schemat varav en-två tävlingar beroende på form/återhämtning. Jag går nu ner på ETT styrketräningspass i veckan kommande tre veckor. Smakar mest bara på stålet lite. Några set bänk, några set mark och då jag besöker publikt gym nu kommande veckor så blir det benspark på varje pass. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Om någon känner för fysiskt arbete en dag med uppehåll, så tar jag tacksamt emot ett handtag med våld+kofot (12 meter panel + asfaboard som ska rivas). Det handlar mest om hårt arbete och jävligt mycket muskler.
Ännu mer muskler skulle jag behöva till min entrétrappa som jag behöver ta bort. Ett enda steg väger nog 100kg då det är ren sten, så jag tror att jag kan ta bort och flytta stegen själv. Däremot översta plattan vettifan om det inte är 160 pannor eller så. |
Hahaha, grymt kul att du har koll på det...
Cravar du inte lite våfflor eller en riktigt go toast ibland?! |
Citat:
äger inte ens ett våffelgärn, men tror jag har en smörgåsapparat någonstans... fullkomligt älskar varma mackor med skinka, massor med ost och ananas, kruxet är bara att jag tar sällan 2 smörgåsar o är nöjd, utan då brassar jag på tills jag är mätt... vilket då innebär brutalhöga mängder kolhydrater av brödet och nästan inget protein mer än skinka o gnutta ost.. så det blir liksom aldrig av, jag fokuserar mest på "kött". |
Citat:
|
Låter väl inte fel med massa kh? En dag med mindre protein gör ingenting. Om du nu är sugen, för det kommer inte påverka dina träningsresultat negativt. Snarare tvärtom eftersom du har svårt att äta tillräckligt.
Postat via en mobil enhet |
Du måste ju äta de rätterna snart igen! Fan precis käkat och blev sugen på vissa av dem... våfflor.. mums!
|
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19. |
|