Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

kaer 2010-07-05 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av SN87 (Inlägg 4461830)
Man kan ju bara hoppas att fedor kommer till ufc och visar vart skåpet ska stå. Har svårt att se Brock eller Carwin stå emot 5 ronder med fedor.

Hur många matcher med Brock eller Carwin har gått fem ronder? Inte troligt att en match med Fedor skulle göra det heller.
Men Fedor väger 104 kg på 183 cm enligt wiki, är han inte i lite väl minsta laget?
Fast den här debatten har väl redan varit 1000 ggr...

SN87 2010-07-05 12:49

Överlever bara första ronden så vinner han. Tror varken Brock eller Carwin kan spara på sin energi så mycket att dom klarar 5 ronder. Sen var ju inte Brocks standup så imponerande och att bli sådär slut som Carwin var efter 1 rond ja det var ju inte heller så imponerande.

Kabuto 2010-07-05 13:01

Det har börjat bli väldigt mycket svammel i den här tråden, man orkar inte ens argumentera mot det..

hahavaffan 2010-07-05 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av Kabuto (Inlägg 4461899)
Det har börjat bli väldigt mycket svammel i den här tråden, man orkar inte ens argumentera mot det..

Alla är veteraner inom MMA, och kan allt. Då blir det lätt så :)

tjorven70 2010-07-05 13:06

CpÅke förstör definitivt denna tråden med sitt "allvetande"...

Doctor Snuggles 2010-07-05 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4461813)
För att inte säga att ha en 130kgs best över sig i dominant position...

Sen är det förstås inget snack om saken att Shane slog ut sig.

Jag har faktiskt alltid undrat över varför det är att Shane slår så hårt, då det verkar väldigt muskelbundet ofta, d.v.s. ganska spänt och mycket armar. Skulle han få mer spänst i slagen och bli mer avslappnad så skulle han isf slå sjukt hårt, och dessutom kanske använda lite mindre energi.

krellik 2010-07-05 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4461944)
Jag har faktiskt alltid undrat över varför det är att Shane slår så hårt, då det verkar väldigt muskelbundet ofta, d.v.s. ganska spänt och mycket armar. Skulle han få mer spänst i slagen och bli mer avslappnad så skulle han isf slå sjukt hårt, och dessutom kanske använda lite mindre energi.

Jo, det ser inte så "skolat" ut i alla lägen, men det är bara så att vissa har den där medfödda förmågan att slå hårt, om Carwin har detta eller om det har att göra med hans fysik (mest) att han knockar folk det är svårt att säga.

Nu mer än något annat ska vi alla komma ihåg att det var en ganska naturlig sak att han brände ut sig, först och främst så mycket muskelmassa att syresätta men kanske viktigare att han har en så stark brottningsbas.
Brottare är kanske de bäst fysade atleterna i mma men de fostras från barnsben att ge -allt- i de minuter som en brottningsmatch pågår, väldigt typiskt att brottare får lära sig den hårda vägen i mma att de måste hålla tillbaka lite i början av sina matcher.
Randy Coutore har bland annat berättat om hur han lärde sig den läxan i en av matcherna mot Pedro Rizzo och hur det var det värsta han varit med om att vara helt slut i buren. I det fallet kunde han hålla ned en kickboxare, men har man en jävligt stark brottare att handskas med är det i princip kört i det läget.
Nu Randy kom igen och blev en av de bäst tränade atleterna efter detta som är känd för att kunna mala ner sina motståndare genom alla 3-5 ronderna, så i min mening är det viktigaste nu vad Shane gör för förändringar efter denna förlust, uppenbarligen har han hur mycket talang som helst.

palme 2010-07-05 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av kaer (Inlägg 4461751)
Ska det räknas som en bra taktik ifrån Brock menar du?

Brock vann, en av hans bättre segrar tycker jag eftersom han faktiskt fick ta emot rejält med stryk och kom tillbaka. Tror nog det var ganska nära att domaren bröt.

Om/när de möts igen tror jag nog Carwin tar det.

Tycker faktiskt det är hans ända riktiga seger, killen gjorde en enkel sub men han gjorde iaf nåt förutom att ligga å jucka på motståndarn. Å han visa att han tål lite stryk.
Dock fortfarande slagrädd...

Carwin var väl lite för självsäker över sin grymma slagstyrka och borde börja köra lite cardio om han vill vinna titlar. Lite pinsamt att va så trött efter bara en rond (med tanke på nivån).

Har JDS eller Cain nån chans mot brock? Alla tar ju brock i skicklighet men han är äckligt stor, jag är tveksam.

Vad sysslade fedor med? Bjuda armen sådär till verdum...

krellik 2010-07-05 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av palme (Inlägg 4462005)

Tankebubblan över Fedors huvud: Fungerade det utmärkt mot stor Nogg funkar det utmärkt mot lilla Werdum med.....

oooooohhh shit...

palme 2010-07-05 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4462017)
Tankebubblan över Fedors huvud: Fungerade det utmärkt mot stor Nogg funkar det utmärkt mot lilla Werdum med.....

oooooohhh shit...

Hahaha :)

Doctor Snuggles 2010-07-05 14:08

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4461998)
Jo, det ser inte så "skolat" ut i alla lägen, men det är bara så att vissa har den där medfödda förmågan att slå hårt, om Carwin har detta eller om det har att göra med hans fysik (mest) att han knockar folk det är svårt att säga.

Nu mer än något annat ska vi alla komma ihåg att det var en ganska naturlig sak att han brände ut sig, först och främst så mycket muskelmassa att syresätta men kanske viktigare att han har en så stark brottningsbas.
Brottare är kanske de bäst fysade atleterna i mma men de fostras från barnsben att ge -allt- i de minuter som en brottningsmatch pågår, väldigt typiskt att brottare får lära sig den hårda vägen i mma att de måste hålla tillbaka lite i början av sina matcher.
Randy Coutore har bland annat berättat om hur han lärde sig den läxan i en av matcherna mot Pedro Rizzo och hur det var det värsta han varit med om att vara helt slut i buren. I det fallet kunde han hålla ned en kickboxare, men har man en jävligt stark brottare att handskas med är det i princip kört i det läget.
Nu Randy kom igen och blev en av de bäst tränade atleterna efter detta som är känd för att kunna mala ner sina motståndare genom alla 3-5 ronderna, så i min mening är det viktigaste nu vad Shane gör för förändringar efter denna förlust, uppenbarligen har han hur mycket talang som helst.

Vad är det som gör att fighters tar slut i en fight snabbare än på träning? Är det allt det extra adrenalinet som höjer pulsen och att mer blod pumpas till musklerna?

Jag tror också att det kan vara en fördel för Carwin att hitta en vikt där han inte måste skära vikt för att nå gränsen. Det verkar som många kan just lida konditionsmässigt då.
Apropå att ta ut sig helt, lite intressant för jag kollat på en massa om catch wrestling och hur det tydligen påstås vara grunden till allt som har med grappling att göra och där påstår Billy Robbinson (en av de få gamla utövarna som fortfarande lever) att cach as catch can brottare kunde slåss i timmar. Han nämner ngn olympisk brottningsmatch, som på den tiden var mer lik catch, som pågick i 10 (!) timmar. Vidare så sa han att en brottare på 170 lbs kunde vinna mot 280 lbs monster pga just teknik och kardio.

Doctor Snuggles 2010-07-05 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av palme (Inlägg 4462005)
Tycker faktiskt det är hans ända riktiga seger, killen gjorde en enkel sub men han gjorde iaf nåt förutom att ligga å jucka på motståndarn. Å han visa att han tål lite stryk.
Dock fortfarande slagrädd...

Carwin var väl lite för självsäker över sin grymma slagstyrka och borde börja köra lite cardio om han vill vinna titlar. Lite pinsamt att va så trött efter bara en rond (med tanke på nivån).

Har JDS eller Cain nån chans mot brock? Alla tar ju brock i skicklighet men han är äckligt stor, jag är tveksam.

Har vi inte lärt oss än att storlek knappast är det viktigaste attributet. Kolla på Pudde. :D
Brock är freakig därför att han är relativt uthållig och snabb trots sin vikt, men han kommer få problem mot ngn som Cain som är bra stående, tålmodig, och är hur uthållig som helst.
Jag ser matchen mot Cain se ut så här, igen: Cain får in något slag i en serie, Brock leker sköldpadda, Cain tar ner Brock och mjukar upp honom lite grann. Brock lyckas ta sig upp. Repeat.

delta_mats 2010-07-05 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462037)
Har vi inte lärt oss än att storlek knappast är det viktigaste attributet. Kolla på Pudde. :D
Brock är freakig därför att han är relativt uthållig och snabb trots sin vikt, men han kommer få problem mot ngn som Cain som är bra stående, tålmodig, och är hur uthållig som helst.
Jag ser matchen mot Cain se ut så här, igen: Cain får in något slag i en serie, Brock leker sköldpadda, Cain tar ner Brock och mjukar upp honom lite grann. Brock lyckas ta sig upp. Repeat.

Vi får se hur slagrädd Brock är nästa match, det är något han kommer träna otroligt mycket på kan jag tänka mig. Sjävlklart kan han inte jobba bort allting eller bli skicklig på den korta tiden men förbättringar lär ju ske.

Det mest intressanta kommer nog bli att se hur Cain handskas med Brock över sig, för det scenariot lär nog uppstå.

tntballe 2010-07-05 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462030)
Vad är det som gör att fighters tar slut i en fight snabbare än på träning? Är det allt det extra adrenalinet som höjer pulsen och att mer blod pumpas till musklerna?

Det och att dom är på helspänn så att musklerna jobbar i onödan.

Jag kan inte förstå hur någon kan vara slagrädd när dom tagit sig till den nivån.

Doctor Snuggles 2010-07-05 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4462049)
Vi får se hur slagrädd Brock är nästa match, det är något han kommer träna otroligt mycket på kan jag tänka mig. Sjävlklart kan han inte jobba bort allting eller bli skicklig på den korta tiden men förbättringar lär ju ske.

Det mest intressanta kommer nog bli att se hur Cain handskas med Brock över sig, för det scenariot lär nog uppstå.

Det påstås dock att man inte kan träna bort slagrädsla så lätt, särskilt om man redan är 30+. Vi får la se.
Jag tvivlar faktiskt på att Brock kommer få ner Cain, men visst kan det bli någon enstaka sådan. Men jag tror dock inte att Brock kommer lyckas göra så mycket skada där.

dared 2010-07-05 14:32

Brock måste helt klart göra stora förbättringar stående inför kommande fighter för att behålla bältet en tid. Gör han det kan han kanske sänka någon med dasslocken eller klara sig tills han når nedtagningen, dock såg det rätt bedrövligt ut det man såg mot Carwin får jag säga.

Men jag är rätt övertygad om att han kommer förbättra det, frågan är om det blir tillräckligt bara. Är ju både teknik och instinkter han bör förbättra en hel del från förra matchen.

cero 2010-07-05 14:34

Citat:

Jag kan inte förstå hur någon kan vara slagrädd när dom tagit sig till den nivån.
Är ju knappast konstigt att någon med Brocks boxning är rädd för att stå och slunga mot Shane tex.

delta_mats 2010-07-05 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462057)
Det påstås dock att man inte kan träna bort slagrädsla så lätt, särskilt om man redan är 30+. Vi får la se.
Jag tvivlar faktiskt på att Brock kommer få ner Cain, men visst kan det bli någon enstaka sådan. Men jag tror dock inte att Brock kommer lyckas göra så mycket skada där.

Lätt kanske det inte är men visst går det. Enligt mina erfarenheter inom boxning så är det fullt möjligt.

SAV 2010-07-05 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462037)

Me too. Jag gillar inte tanken men Brock kan mycket väl bli av med bältet snart och inte få tillbaka det på ett bra tag

delta_mats 2010-07-05 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462060)
Är ju knappast konstigt att någon med Brocks boxning är rädd för att stå och slunga mot Shane tex.

Fast i det här fallet tror jag mer han fick "fly för livet instinkt" som är vanligt för de som inte tränat så länge. Tror inte han förstod att hans boxning inte räckte till och av den anledningen tog till flykten så att säga.

cero 2010-07-05 14:37

Ingen som nappar på att slagrädslan kommer just för att han är en värdelös boxare? Och det vet han själv. Precis som att någon som inte kan brottas skulle vara rädd för att gå in i clinchen. Precis som någon som inte kan jiu-jutsu är rädd för att hamna i guard.

Citat:

Fast i det här fallet tror jag mer han fick "fly för livet instinkt" som är vanligt för de som inte tränat så länge. Tror inte han förstod att hans boxning inte räckte till och av den anledningen tog till flykten så att säga.
Tveksamt..

delta_mats 2010-07-05 14:41

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462057)

Vi får se helt enkelt. Men det är ju liksom där det står och faller, om Brock ska vinna eller ej. Stående kommer han inte kunna göra något, annat än en lucky punsh möjligtvis. Hans chans är att få ner Cain på marken och avsluta på ground and pound eller om möjligt en submission, han är såpass stark att han är kapabel att dra in ett lås bara därför.

delta_mats 2010-07-05 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462073)
Ingen som nappar på att slagrädslan kommer just för att han är en värdelös boxare? Och det vet han själv. Precis som att någon som inte kan brottas skulle vara rädd för att gå in i clinchen. Precis som någon som inte kan jiu-jutsu är rädd för att hamna i guard.

Tveksamt..

I just det här fallet tror jag faktiskt det. Han fick ta emot slag och tappade blicken, höjde armarna och skyddade sig samt tog till flykt. Det är typiskt på någon som inte har kontroll.

Edit! Hade hans boxning varit bättre skulle förmodligen hans reflexer att titta bort och skydda sig samt springa iväg vara borttränad. Så det beror ju på dålig boxning på sätt och vis.

tntballe 2010-07-05 14:50

Citat:

Tveksamt..

Man behöver inte kunna boxas/slåss för att våga ta en smäll. Även om slagrädslan ökar av dålig boxning så hör dom inte ihop på det sättet.
Rädd för att hamna i lägen man inte tränat inför är dom flesta, att hantera det genom att frysa/springa o gömma sig är dåliga alternativ.

young_george 2010-07-05 14:51

Citat:

Det, och att det inte går att jämföra intensiteten i en riktig match med den på träning. En match blir på liv och död på ett annat sätt än träning någonsin kan bli, när man vet att ens träningspartner kommer stoppa om du håller på att gå under. Även om detta antagligen sker på tävling också, så verkar inte kroppen förstå det.

Jag minns min första SW-match, som bara varade i 30 sekunder innan jag vann, men efteråt var jag så trött att jag bara satt i ett hörn och skakade.
Detta trots att jag har relativt god kondition och brukar kunna sparras längre än mina viktjämnlika (100kg).

Doctor Snuggles 2010-07-05 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av young_george (Inlägg 4462101)
Det, och att det inte går att jämföra intensiteten i en riktig match med den på träning. En match blir på liv och död på ett annat sätt än träning någonsin kan bli, när man vet att ens träningspartner kommer stoppa om du håller på att gå under. Även om detta antagligen sker på tävling också, så verkar inte kroppen förstå det.

Jag minns min första SW-match, som bara varade i 30 sekunder innan jag vann, men efteråt var jag så trött att jag bara satt i ett hörn och skakade.
Detta trots att jag har relativt god kondition och brukar kunna sparras längre än mina viktjämnlika (100kg).

Säker på att du inte satt och skakade pga adrenalindumpen? Det är nämligen så efterdyningarna brukar kännas.

delta_mats 2010-07-05 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462114)
Säker på att du inte satt och skakade pga adrenalindumpen? Det är nämligen så efterdyningarna brukar kännas.

Kan tänka mig att pga adrenalinet så har man svårare att avgöra när man ska hushålla på krafterna, man känner inte tröttheten på samma sätt som när man tränar. Plus att man i princip aldrig går 100% på sparring medan man gör det i match, nervositet och spända muskler. Typ en kombination av allt detta tror jag kan förklara varför många gasar.

cero 2010-07-05 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av tntballe (Inlägg 4462098)
Man behöver inte kunna boxas/slåss för att våga ta en smäll. Även om slagrädslan ökar av dålig boxning så hör dom inte ihop på det sättet.
Rädd för att hamna i lägen man inte tränat inför är dom flesta, att hantera det genom att frysa/springa o gömma sig är dåliga alternativ.

Nej, men det är ju klart att man blir rädd när man möter någon som har tre gånger bättre boxning. Tänk dig själv, vi utgår ifrån att du är någon med monsterhaka och vågar ta rejält med smällar, möter Anderson Silva på gatan och ni börjar boxas. Helt plötsligt smäller han till dig rejält med en snabb kombination och du fattar inte vad som precis hände. Vad gör du? Jo du springer iväg och försöker överleva. :D

delta_mats 2010-07-05 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462136)
Nej, men det är ju klart att man blir rädd när man möter någon som har tre gånger bättre boxning. Tänk dig själv, vi utgår ifrån att du är någon med monsterhaka och vågar ta rejält med smällar, möter Anderson Silva på gatan och ni börjar boxas. Helt plötsligt smäller han till dig rejält med en snabb kombination och du fattar inte vad som precis hände. Vad gör du? Jo du springer iväg och försöker överleva. :D

Men det är skillnad på att ha respekt för motståndaren, kanske ovillig till att släppa iväg vissa slag för att man är rädd att öppna upp sig eller bli kontrad. Jag har tidigare boxats mot riktigt duktiga boxare, tror till och med någon varit svensk mästare. Känslan av att bli dominerad är ju inte kul alls, men är man van och har tränat en del så kommer man ta smällarna, eller blockera såsom man tränat ändå. Det brock gjorde var mer att fly panikslagen. Det beror på instinkt. Han har inte tränat bort den ännu.

Doctor Snuggles 2010-07-05 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4462134)
Kan tänka mig att pga adrenalinet så har man svårare att avgöra när man ska hushålla på krafterna, man känner inte tröttheten på samma sätt som när man tränar. Plus att man i princip aldrig går 100% på sparring medan man gör det i match, nervositet och spända muskler. Typ en kombination av allt detta tror jag kan förklara varför många gasar.

Det skulle kunna förklara Fedors förmåga, då han alltid verkar vara lugn och avslappnad (förutom mot Werdum där han faktiskt såg lite nervös ut av ngn anledning). Nästa steg i utvecklingen av sporten, när alla börjar nå liknande nivå tekniskt, är den mentala träningen tror jag.

Sebbe_H 2010-07-05 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av tntballe (Inlägg 4462053)

Kan ju vara det att han inte gått den vägen som övriga elitmmafighters har gått. Wrestling i många år, sedan fakewrestling, och 3 mma matcher, är nog inte så konstigt om han är slagrädd.

palme 2010-07-05 18:24

Citat:

Tveksamt..

Att gå in i clinch när man slåss gör alla människor instinktivt. Kolla småbarn på dagis/skola eller slagsmål på krogen, slutar alltid i nacksving om inte nån blir knockad fort.

Slagrädsla är som att va bollrädd, träna så går det bort. Tror brocks fejkwrestling är en av anledningarna då de håller igen slagen, sen fick han känna på riktiga slag och det gjorde lite ondare.

Antar att hans träning är koncentrerad till det han kan bäst, trycka ner motståndarna i mattan och sen lära han ett par subs och lita på att det räcker tillsammans med hans styrka. + basic försvar på rygg. Sparkar och slag är nog inte mer än slå på säcken.

cero 2010-07-05 18:29

Han kommer defenitivt ta ett par boxingslektioner efter den fighten iallafall, som kommentatorerna sa.

Tigerkotten 2010-07-05 18:41

Anderson Silva och Steven Segal lattjar

cero 2010-07-05 18:51

Är det Steven som lär ut Anderson grejer? :D

Doctor Snuggles 2010-07-05 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462401)
Är det Steven som lär ut Anderson grejer? :D

Jag skulle inte bli förvånad om han använde sig utav någon aikido-grej bara för att. Det ryktas ju om att hans armbåge uppercut gjorde han för att han såg ong-bak göra det. :D

Apropå intressanta tekniker:

följ länken på youtube sidan för hela klippet

SAV 2010-07-05 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av Sebbe_H (Inlägg 4462218)
Kan ju vara det att han inte gått den vägen som övriga elitmmafighters har gått. Wrestling i många år, sedan fakewrestling, och 3 mma matcher, är nog inte så konstigt om han är slagrädd.

Han har väl varit Div1 Wrestler i många år?

Brottare på högsta nivån tränar nåt så fruktansvärt sjukt hårt och mycket. För att inte tala om den mentala träning de får

Kabuto 2010-07-05 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av SAV (Inlägg 4462451)
Han har väl varit Div1 Wrestler i många år?

Brottare på högsta nivån tränar nåt så fruktansvärt sjukt hårt och mycket. För att inte tala om den mentala träning de får

Han skrev det. Grejen i brottning är väl att man krockar skallar, inte slår varandra i ansiktet ;)

Apos78 2010-07-05 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av Tigerkotten (Inlägg 4462383)
Anderson Silva och Steven Segal lattjar

Skulle vara skitskoj att se några av de där teknikerna komma. Gillar stöten i ansiktet och den där armen runt näsan :).

Spiffy 2010-07-05 19:48

Submission of the night till Brock *gah!*

cero 2010-07-05 19:49

Håller med, fattar inte hur Brock's submission kunde få submission of the night. Lytles submission var ju så sjukt mycket snyggare och mer avancerad.

Sebbe_H 2010-07-05 19:57

Brock är ju Danas lilla snuttegull, klart han ska ha så mycket pengar han kan få.

Lytles sub var ljusår bättre.

cero 2010-07-05 20:04

Inget snack om saken. Bland de snyggare jag har sett nu på sistonde.

Doctor Snuggles 2010-07-05 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 4462518)
Submission of the night till Brock *gah!*

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462522)
Håller med, fattar inte hur Brock's submission kunde få submission of the night. Lytles submission var ju så sjukt mycket snyggare och mer avancerad.

Men det var ju självklart att han skulle få den. Dana måste ju göra skäl för sin kassako. Var ju tvungen att balansera ut att Block lade sig som en liten flicka - hur ska han annars hålla myten vid liv? :D

Hemma Gymmaren 2010-07-05 21:36

Tycker till och med att Lebens submission var bättre än brocks

Spiffy 2010-07-05 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av Hemma Gymmaren (Inlägg 4462868)
Tycker till och med att Lebens submission var bättre än brocks

Ja klart den var. Dessutom mot en med lite skills på marken.

cero 2010-07-05 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 4462949)
Ja klart den var. Dessutom mot en med lite skills på marken.

Var jag den enda som tycker att hans försvar i guarden var bedrövligt? Åkte ju nästan på en armbar tre gånger. Tom kommentatorerna anmärkte att han kan behöva jobba lite mer på det området.

Kwon 2010-07-05 23:05

Sexy har bra groundgame, han gassade ju bara.

Riktigt dålig gastank, men han var bra i första ronden.

Måste dock kännas tungt att bli subbad av en brawler lol

cero 2010-07-05 23:07

Gassade? Tveksamt om det krävs mycket energi till att hålla sina armar i styr när man är i någons guard.

Krampus 2010-07-05 23:19

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 4463094)
Sexy har bra groundgame, han gassade ju bara.

Riktigt dålig gastank, men han var bra i första ronden.

Måste dock kännas tungt att bli subbad av en brawler lol

Jag blev fan förbannad på Sexymama (jag höll på honom först). Bara en gnutta aggresivitet och han hade tagit Leben. Gilda runt och spela sexytekniker, men egentligen inte ha konditionen till det... Men det verkade som om han ville försöka ta honom stående, vilket han visste redan innan var en dålig idé. Han förtjänade att bli submittad och jag älskade efteråt Leben istället.

Kwon 2010-07-05 23:24

Sexy kunde ej heller utnyttja situationen när han hade Leben rocked, pga att han gassat.

Jobbar han på sin cardio kommer det gå bättre i UFC för honom.

Jag kommer alltid vara en Sexyama-fan oavsett vinst eller förlust, så även med Wanderlei, Crocop, Feddan etc

Som du sa, Sexy hade teknikerna, men om man gassar spelar det ju ingen roll, då kan man ju inte utnyttja dom alls.

Ibland är det tråkigt att se fighters behöva hävda sig / ha ett stort ego etc, play smart istället.

Hade jag varit Sexy hade jag tagit ner Leben oftare och försökt subba ist för att blocka slag med hakan etc

Men ska man försöka slå någon fighter på sitt eget game så går det som det går, och hahah Sexy blev slagen på sitt game av Leben! :D

JuzupWilkosz 2010-07-05 23:34

Gotta love Paul E!

Där står de! Wrestlinggiganterna. Rygg mot rygg. Trapz mot trapz! Flint mot flint! GOLDBERG GOLDBERG!
Rocky var väl inne i Brocks omklädningsrum samtidigt?

EC----FUCKING W

cero 2010-07-05 23:43

Längtar efter Anderson Silvas nästa match. Hans standup är fan konst.

Kwon 2010-07-05 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av JuzupWilkosz (Inlägg 4463144)
Gotta love Paul E!

Där står de! Wrestlinggiganterna. Rygg mot rygg. Trapz mot trapz! Flint mot flint! GOLDBERG GOLDBERG!
Rocky var väl inne i Brocks omklädningsrum samtidigt?

Jättefin och gullig video där Juzze!

JuzupWilkosz 2010-07-06 00:02

"Hands down Brock Lesnar is the best MMA-heavyweight in the world"

http://i60.photobucket.com/albums/h2...ingtheBird.jpg

AND THAT*S THE BOTTOM LINE CAUSE STONE COLD SAID SO!

Hemma Gymmaren 2010-07-06 00:21

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4463160)
Längtar efter Anderson Silvas nästa match. Hans standup är fan konst.

Gillar att Chael Sonnen trashtalkar en del. Förhoppningsvis så tar Silva åt sig det och blir agressivare i buren.

David R 2010-07-06 00:52

Citat:

Ursprungligen postat av Hemma Gymmaren (Inlägg 4463213)
Gillar att Chael Sonnen trashtalkar en del. Förhoppningsvis så tar Silva åt sig det och blir agressivare i buren.

På tal om Chael Sonnen, här är en frågestund inför publik med honom där har går lös på Anderson Silva, Ed Soares och Noguiera bröderna. Om Anderson Silva blev sur för att Maia kommenterade att han skulle ta med sig en av hans armar hem efter fighten kommer Chael att göra honom rosenrasande! :D

http://www.mmafighting.com/2010/06/1...silvas-career/

Hank 2010-07-06 00:57

Citat:

Ursprungligen postat av Hemma Gymmaren (Inlägg 4463213)

Med tanke på hur ilsken han var på Maia efter hans "trashtalk", och med tanke på hur den prestationen såg ut, så är jag rädd att effekten blir den motsatta.*spy*

David R 2010-07-06 01:03

Chael Sonnen igen, jag börjar förstå hur det kommer sig att han satsar på politik, killen är riktigt slängd i käften. "The fastest white man alive"?

Han övar inte på submissions. Varför? Han vill inte ligga på rygg med benen runt en vuxen man när han är på TV. "I'm a republican and we don't do that"! :D

http://www.youtube.com/watch?v=gG0v1...eature=related

cero 2010-07-06 01:07

Ska bli kul att se vad han säger efter att han åkt på däng. :D

Doctor Snuggles 2010-07-06 01:20

Hey, han håller på med catch wrestling, det är klart att Sonnen vinner. :D
Eller inte. (Verkar inte som han lärt sig så mycket, det är nog därför han inte gör submissions egentligen. ;))

cero 2010-07-06 01:23

Citat:

Citat:

Med tanke på hur ilsken han var på Maia efter hans "trashtalk", och med tanke på hur den prestationen såg ut, så är jag rädd att effekten blir den motsatta.
Det där med att han var ilsken på att Maia hade förolämpat han tycker jag låter som rent skitsnack. Han tyckte att det var roligt att han var så otroligt överlägsen att han ville leka med honom, och han visste även att det skulle väcka en hel del starka reaktioner. Pre-hype känner ju alla till och det är nog sällan dom som slåss verkligen tar till sig det som sägs, på youtube är det alltid en jävla massa förolämpningar hit och dit men i ringen kramas dom alltid så det är ju tydligen mest showbusiness för att få pay-per-views.

För att snacka om något annat, är det något jag har missat helt, eller varför mötts inte Anderson och Shogun? Känns ju löjligt att världens bästa p4p ska möta Chael Sonnen istället?

Doctor Snuggles 2010-07-06 01:36

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4463265)
Det där med att han var ilsken på att Maia hade förolämpat han tycker jag låter som rent skitsnack. Han tyckte att det var roligt att han var så otroligt överlägsen att han ville leka med honom, och han visste även att det skulle väcka en hel del starka reaktioner. Pre-hype känner ju alla till och det är nog sällan dom som slåss verkligen tar till sig det som sägs, på youtube är det alltid en jävla massa förolämpningar hit och dit men i ringen kramas dom alltid så det är ju tydligen mest showbusiness för att få pay-per-views.

För att snacka om något annat, är det något jag har missat helt, eller varför mötts inte Anderson och Shogun? Känns ju löjligt att världens bästa p4p ska möta Chael Sonnen istället?

Den matchen var väl bestämd innan Machida vs Shogun. Silva kanske inte vill slåss om den titeln heller för att han vill ge fritt spelrum åt Machidas eventuella återförsök på den? Dana är nog skraj över att Silva kommer göra ett "dåligt" framträdande igen och skickar en attackslagpåse på han i vilket fall.
Visst skulle Shogun antagligen ta fighten till Silva också, men "risken" är väl att Silva bara counterstrikar och dansar runt honom då Shogun är farlig up close.

David R 2010-07-06 01:36

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4463253)
Ska bli kul att se vad han säger efter att han åkt på däng. :D

Det ska bli kul att se! Jag hejar på Anderson Silva hela vägen! :D

Killen är en riktig agitator, bra på att hetsa folk mot utomstående inför hemmapublik genom att säga att Anderson talar perfekt engelska inte gör det på grund av att han inte vill behöva prata med sina fans. *whatever*

Kwon 2010-07-06 02:18

Brock hejjar dock på Cain Velasquez

Här när Brock var som bäst? :D

http://i30.tinypic.com/nzehvq.gifhttp://i30.tinypic.com/nzehvq.gifhttp://i30.tinypic.com/nzehvq.gifhttp://i30.tinypic.com/nzehvq.gif

kaer 2010-07-06 08:46

HAha jag döööör!

Kwon 2010-07-06 10:40

http://threadbombing.com/data/media/30/mma_fail.gif

Dav0d 2010-07-06 10:51

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 4463646)

Det där är det bästa jag sätt på länge, fy fan va underbart. Vilket event var det ifrån?

Doctor Snuggles 2010-07-06 11:31

Förresten, apropå vem Cain brottats med, så är Daniel Cormier hans träningspartner. Fattas några kilo till Brock (113 kg enligt wiki), men snubben är en fd Olympisk brottare.

Kwon 2010-07-06 11:35

MUST SEE

Wanderlei firar födelsedagen efter UFC 116 i Studio 54! Vem hade kunnat tro det? :D
Han vill dessutom inte att Chuck slutar med fighting.

Jag fightas gärna med Leben säger han

http://www.rawvegas.tv/watch/wanderl...c31409caa931b8

http://mmajunkie.com/dyn/images/othe...nklin-cast.jpg

http://i49.tinypic.com/2r5cbc4.gif

Hank 2010-07-06 13:27

Intressant (;)) intervju med Mr Lights out

Doctor Snuggles 2010-07-06 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av Hank (Inlägg 4463892)

Vad sa han? Jag förstod ingenting.

delta_mats 2010-07-06 14:05

Hahaha! Han var ju rätt kaxig och sur av sig. Skulle tro att han blir nertagen och utslagen tämligen snabbt och enkelt av Couture.

Doctor Snuggles 2010-07-06 14:11

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4463974)
Hahaha! Han var ju rätt kaxig och sur av sig. Skulle tro att han blir nertagen och utslagen tämligen snabbt och enkelt av Couture.

Pratar du grötvälska? ;)

Kwon 2010-07-06 14:12

Älskar James Toneys intervjuer och vill verkligen ha en föreläsning med honom mitt på morgonen.

Självklart kan man lita på ett par "Numsayin'"s :)

JuzupWilkosz 2010-07-06 14:15

James Toney: "rrrrrrrandy Couture"

Gabriel Gonzaga "Handy Couture"

Vem fan var det som sa Michael Crocop?

tosson85 2010-07-06 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4463946)
Vad sa han? Jag förstod ingenting.

Han sa att det hadde fastnat en ostmacka i gommen, så han var lite små förbannad över det...

Kwon 2010-07-06 14:17

Om man blir sur / irriterad av Ariel Little Mermaids intervjuer/frågor då är man verkligen lättretlig! :D

cero 2010-07-06 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4463275)
Den matchen var väl bestämd innan Machida vs Shogun. Silva kanske inte vill slåss om den titeln heller för att han vill ge fritt spelrum åt Machidas eventuella återförsök på den? Dana är nog skraj över att Silva kommer göra ett "dåligt" framträdande igen och skickar en attackslagpåse på han i vilket fall.
Visst skulle Shogun antagligen ta fighten till Silva också, men "risken" är väl att Silva bara counterstrikar och dansar runt honom då Shogun är farlig up close.

Jo det har du rätt i. Men vad menar du att han är farlig up close?

EDIT: För skön var James Toney! I ain't know jiu-jutsu, I ain't know no wrestling, all I know is how to fight.

delta_mats 2010-07-06 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4464110)

Tror han menar att Shogun är farlig på den distansen där de alltid har räckvidden att träffa sin motståndare, samt i clinch. Silva gillar ju att ha lite större distans och pricka motståndaren med kontringar eller finta lite och sedan trycka dit några tekniker.

Kabuto 2010-07-06 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Hank (Inlägg 4463892)

Hahaha, vilken stjärna.

krellik 2010-07-06 16:59

Citat:

Jag tror också att det kan vara en fördel för Carwin att hitta en vikt där han inte måste skära vikt för att nå gränsen. Det verkar som många kan just lida konditionsmässigt då.
Apropå att ta ut sig helt, lite intressant för jag kollat på en massa om catch wrestling och hur det tydligen påstås vara grunden till allt som har med grappling att göra och där påstår Billy Robbinson (en av de få gamla utövarna som fortfarande lever) att cach as catch can brottare kunde slåss i timmar. Han nämner ngn olympisk brottningsmatch, som på den tiden var mer lik catch, som pågick i 10 (!) timmar. Vidare så sa han att en brottare på 170 lbs kunde vinna mot 280 lbs monster pga just teknik och kardio.

Det är flera faktorer som gör att matcher blir unika, dels adrenalin påslaget som både ger för och nackdelar, vilket är svårt att simulera i träning. Dels det faktum att tempot blir styrt annorlunda, på match ger man gärna de där % extra som man skulle ha hållt tillbaka på träning (även om man kanske försöker "ge allt"), styr motståndaren dessutom tempot lite så är chansen att man går in i väggen och hårt. Sparring och liknande är gjort för att simulera detta men det blir aldrig lika extra. Så efter en sån här förlust ska Shane dels anpassa sin träning, dels ha den här lilla mentala notisen med sig i bakhuvudet att han måste hålla tillbaka nån procent för att inte gå över den gräns han gick över i förra fighten.

Lyssna inte för mycket på gammla catch wrestlare. Alla som lever först och främst fortfarande höll på på den tiden då det redan hade blivit uppgjord show av det, en gång i tiden var det onekligen legitim submissionwrestling.

Grunden till allt vad grappling heter är skitsnack, jiujutsun har mycket gamla rötter, de engelska stilar som catchen är en blandning av är också gamla, kolla runt i Europa och man kan hitta 100tals andra stilar med mycket gamla rötter. Glima tex som ett lokalt exempel. Människor har alltid brottats, det är så vi mäter vår rang i stammen.

Sen det den gamla catchwrestlaren sa om att små killar kan besegra stora bestar och att matcherna kan pågå i timmar stämmer in på BJJ med, de kunde besegra stora killar (som inte kan bjj) och matcherna de gick i valetudo/utmanarmatcher/etc kunde pågå i timmar (även fast de ofta fick snabba subs).

Pdaddy 2010-07-06 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 4463992)
Älskar James Toneys intervjuer och vill verkligen ha en föreläsning med honom mitt på morgonen.

Självklart kan man lita på ett par "Numsayin'"s :)

Boxningen har satt sina spår, han har den sköna förseningen i skallen :D

Pd

Doctor Snuggles 2010-07-06 17:45

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4464240)
Det är flera faktorer som gör att matcher blir unika, dels adrenalin påslaget som både ger för och nackdelar, vilket är svårt att simulera i träning. Dels det faktum att tempot blir styrt annorlunda, på match ger man gärna de där % extra som man skulle ha hållt tillbaka på träning (även om man kanske försöker "ge allt"), styr motståndaren dessutom tempot lite så är chansen att man går in i väggen och hårt. Sparring och liknande är gjort för att simulera detta men det blir aldrig lika extra. Så efter en sån här förlust ska Shane dels anpassa sin träning, dels ha den här lilla mentala notisen med sig i bakhuvudet att han måste hålla tillbaka nån procent för att inte gå över den gräns han gick över i förra fighten.

Lyssna inte för mycket på gammla catch wrestlare. Alla som lever först och främst fortfarande höll på på den tiden då det redan hade blivit uppgjord show av det, en gång i tiden var det onekligen legitim submissionwrestling.

Grunden till allt vad grappling heter är skitsnack, jiujutsun har mycket gamla rötter, de engelska stilar som catchen är en blandning av är också gamla, kolla runt i Europa och man kan hitta 100tals andra stilar med mycket gamla rötter. Glima tex som ett lokalt exempel. Människor har alltid brottats, det är så vi mäter vår rang i stammen.

Sen det den gamla catchwrestlaren sa om att små killar kan besegra stora bestar och att matcherna kan pågå i timmar stämmer in på BJJ med, de kunde besegra stora killar (som inte kan bjj) och matcherna de gick i valetudo/utmanarmatcher/etc kunde pågå i timmar (även fast de ofta fick snabba subs).

Efter vad jag läst om catch så var det iaf ett utbyte mellan JJ, judo o dyl och dem i början av 1900 talet. Exakt vem som kom på vilka grepp är nog svårt att säga - antagligen kom olika stilar på det mesta själva. Dock så åkte tydligen många japaner till Wigan för att lära sig från catch wrestlers. Det är intressant, för tydligen handlar catch mycket om nervgrepp, vilket påminner mig lite om Aikido. Det är väl därför som det inte heller är så populärt i mma då smärtgrepp är svårare att få till pga adrenalinet (d.v.s. folk tål mer smärta i en fight). Det är dock säkert klart att gamla förespråkare för en viss stil tycker deras är bäst.
När det gäller stora killar, så handlade det om sådana som kunde catch, men helt enkelt var för stora för att orka med så länge.
Det som är specifikt intressant med catch är ju att det är no-gi från grunden. BJJ har ju tvingat att anpassa sig till no-gi, efter vad jag förstår?

Doctor Snuggles 2010-07-06 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4464110)

EDIT: För skön var James Toney! I ain't know jiu-jutsu, I ain't know no wrestling, all I know is how to fight.

Up-close, ja typ i clinch och dylikt avstånd. Du såg väl hur han fixade machida? Jag tror inte Silva vill stå i fickan och byta slag med Shogun.

Doctor Snuggles 2010-07-06 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 4464002)
Om man blir sur / irriterad av Ariel Little Mermaids intervjuer/frågor då är man verkligen lättretlig! :D

Han är ju en poser. Gotta reprazent! I'm mf Toney!

krellik 2010-07-06 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4464313)
Efter vad jag läst om catch så var det iaf ett utbyte mellan JJ, judo o dyl och dem i början av 1900 talet. Exakt vem som kom på vilka grepp är nog svårt att säga - antagligen kom olika stilar på det mesta själva. Dock så åkte tydligen många japaner till Wigan för att lära sig från catch wrestlers. Det är intressant, för tydligen handlar catch mycket om nervgrepp, vilket påminner mig lite om Aikido. Det är väl därför som det inte heller är så populärt i mma då smärtgrepp är svårare att få till pga adrenalinet (d.v.s. folk tål mer smärta i en fight). Det är dock säkert klart att gamla förespråkare för en viss stil tycker deras är bäst.
När det gäller stora killar, så handlade det om sådana som kunde catch, men helt enkelt var för stora för att orka med så länge.

Catch har rötterna i gamla brottarstilar från gruvdistrikten i England (varav många nu är döda), tex cornish wrestling.
Mkt tack vare sina lås så var det en stil man tidigt åkte runt med olika cirkusar där man gick utmanarstilar mot hårda bönder (vilka man behövde strypa ut, etc ibland).

I ett senare skede så kom det Japaner på besök till västerlandet, många av dessa var en del av jujiutsuns omvandling till judo, dessa ville senare testa sina matcher mot catchbrottarna. Dessa matcher är beryktade och det var ett visst utbyte av ideer mellan stilarna.
Men det är fel att säga att catch är grunden till jiujutsu och det är fel att säga att jiujutsu är grunden till catch, de har båda långa historier innan de möttes och korsbefruktades.
Ett exempel på en sån här Japan som hade sina rötter i jiujutsun och den tidiga judon är count Koma som sedan tävlade mot Catch brottare innan han hamnade i Brasilien och lärde ut judo/jiujutsu till Gracie familjen. Vilken inverkan den historiken sedan hade för den väg Gracies valde att vandra med tidiga utmanar matcher kan man fundera kring.

Hursom Catch är inte mycket "nerv" tekniker i den vanliga meningen, däremot är det fokus på en pressande stil där man konstant fokuserar på obehag för motståndaren. Att till viss del fokusera på lås framför position är en annan egenhet. Starka på benlås och nacklås.
Svensk mma har mycket catch i sin grund är värt att notera. Shootfighters som August Wallen och Omar Bouiche kommer från den tidiga shootfighting stilen med rötterna i catch. Ungefär lika legitimt som något annat när det gäller catch och "lineage".

Doctor Snuggles 2010-07-06 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4464345)
Catch har rötterna i gamla brottarstilar från gruvdistrikten i England (varav många nu är döda), tex cornish wrestling.
Mkt tack vare sina lås så var det en stil man tidigt åkte runt med olika cirkusar där man gick utmanarstilar mot hårda bönder (vilka man behövde strypa ut, etc ibland).

I ett senare skede så kom det Japaner på besök till västerlandet, många av dessa var en del av jujiutsuns omvandling till judo, dessa ville senare testa sina matcher mot catchbrottarna. Dessa matcher är beryktade och det var ett visst utbyte av ideer mellan stilarna.
Men det är fel att säga att catch är grunden till jiujutsu och det är fel att säga att jiujutsu är grunden till catch, de har båda långa historier innan de möttes och korsbefruktades.
Ett exempel på en sån här Japan som hade sina rötter i jiujutsun och den tidiga judon är count Koma som sedan tävlade mot Catch brottare innan han hamnade i Brasilien och lärde ut judo/jiujutsu till Gracie familjen. Vilken inverkan den historiken sedan hade för den väg Gracies valde att vandra med tidiga utmanar matcher kan man fundera kring.

Hursom Catch är inte mycket "nerv" tekniker i den vanliga meningen, däremot är det fokus på en pressande stil där man konstant fokuserar på obehag för motståndaren. Att till viss del fokusera på lås framför position är en annan egenhet. Starka på benlås och nacklås.
Svensk mma har mycket catch i sin grund är värt att notera. Shootfighters som August Wallen och Omar Bouiche kommer från den tidiga shootfighting stilen med rötterna i catch. Ungefär lika legitimt som något annat när det gäller catch och "lineage".

Intressant, thx. Fan, man börjar bli lite sugen att träna lite på gamla dar.
Inte så sugen på att bli slagen i huvudet eller få kålblommor dock. ;)

krellik 2010-07-06 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4464365)
Intressant, thx. Fan, man börjar bli lite sugen att träna lite på gamla dar.
Inte så sugen på att bli slagen i huvudet eller få kålblommor dock. ;)

:)

Do it. Grappling är teh shit och kålblommor går typ att undvika.

Letar om en skitintressant gammal artikel från runt tidigt 1900 tal, det är en liten japan som vissar "jiujutsu" och en stor Amerikanare som visar lite brottning (uppenbarligen med catch influenser eftersom han visar ledlås), den ena visar ett move och så har den andre en åsikt om det och så vidare.

Lite flummigt beskrivet men skitkul läsning, har det indexerat i min röriga hjärna, kan ha läst det på nätet eller haft filen på nån gammal dator...

Catch är jättelätt att bli imponerad av innan man börjar grappla just för att det är så submission fokuserat (och det är det man tycker är sexigast i början så är det bara), jag kan ärligt säga att jag tror BJJ är en bättre stil att börja i och sen lägga till element av catch som en krydda senare, detta förutsatt att man inte har en stark brottarbas redan.
En annan stil med exotisk historia och egen smak är sambo.

cero 2010-07-06 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4464317)
Up-close, ja typ i clinch och dylikt avstånd. Du såg väl hur han fixade machida? Jag tror inte Silva vill stå i fickan och byta slag med Shogun.

Jo, det såg jag. Men jag fortsätter att "inbilla" mig att det var en lucky-shot, men det är en helt annan diskussion. :D

krellik 2010-07-06 18:38

Såhär kunde det gå till i början av 1900 talet, från wikipedia:

"Hackenschmidt held the title and remained undefeated until he squared off against Frank Gotch on 3 April 1908 at Chicago's Dexter Park Pavilion. Hackenschmidt was favored to win, but he submitted to Gotch after two hours to an ankle lock submission;[3] It has been alleged that Gotch used illegal techniques in the match to defeat Hackenschmidt, which included oiling up his body, rubbing oil into Hack's eyes, scratching, gouging and hitting. At one time, Gotch also punched Hackenschmidt on the nose.[4]

In the Lou Albano's The Complete Idiot's Guide to Pro Wrestling, it mentions Hackenschmidt complaining that Frank Gotch had smothered himself in oil during their bouts, so that Hackenschmidt was unable to use the bearhug.
Program from Hackenschmidt v. Gotch, 4 September 1911.

Hackenschmidt met Gotch again on 4 September 1911 at the newly opened Comiskey Park in Chicago, which drew a crowd of nearly 30,000 spectators and a record gate of $87,000. The rematch is one of the most controversial and talked about matches in wrestling history, as Hackenschmidt injured his knee in a training session with Ad Santel weeks before the match, and it was later alleged that Gotch had paid off Santel to ensure that Hackenschmidt was not at 100% condition for the rematch.[3] The injury was so severe that Hackenschmidt nearly withdrew from the match, but agreed to go on with the match only after Gotch had fabricated the claim that he also had an injury (his neck), but was still willing to compete regardless.[4] Before the match, the two had allegedly agreed on Gotch winning the match, but under the condition that Gotch lost the first fall so that Hackenschmidt would look strong in defeat. Despite their agreement before the match, Gotch ended up double-crossing Hackenschmidt by quickly defeating him in two straight falls. Hackenschmidt retired shortly after, due to recurring injuries."

Fula, hårda gubbar. En del av vår moderna mma historia precis som boxningen och de asiatiska stilarna.
Notera att det är Hackensmidht som skapade original hacksquatten. Dvs inte maskinen utan:
http://www.scottandrewbird.com/sttbi...g_hacklift.jpg

cero 2010-07-06 19:21

Citat:

Han är ju en poser. Gotta reprazent! I'm mf Toney!
Är han säkert. Men jag kan säga att det funkar. Kommer iallfall sitta spikad framför TV'en för att se detta! :)

Doctor Snuggles 2010-07-06 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4464382)
:)

Do it. Grappling är teh shit och kålblommor går typ att undvika.

Letar om en skitintressant gammal artikel från runt tidigt 1900 tal, det är en liten japan som vissar "jiujutsu" och en stor Amerikanare som visar lite brottning (uppenbarligen med catch influenser eftersom han visar ledlås), den ena visar ett move och så har den andre en åsikt om det och så vidare.

Lite flummigt beskrivet men skitkul läsning, har det indexerat i min röriga hjärna, kan ha läst det på nätet eller haft filen på nån gammal dator...

Catch är jättelätt att bli imponerad av innan man börjar grappla just för att det är så submission fokuserat (och det är det man tycker är sexigast i början så är det bara), jag kan ärligt säga att jag tror BJJ är en bättre stil att börja i och sen lägga till element av catch som en krydda senare, detta förutsatt att man inte har en stark brottarbas redan.
En annan stil med exotisk historia och egen smak är sambo.

Har du koll på några klubbar i stockholm då? Kanske ska testa framemot hösten.
Kan du reda ut det där med "pro wrestling" förresten? Är det inte fördanarn till WWE typ av wrestling? Fattar inte riktigt hur det hör ihop med catch wrestling. Försökt hitta några filmade matcher, men allt verkar just vara showbrottning med flashiga, lätt löjliga, moves och förbestämda resultat.

Doctor Snuggles 2010-07-06 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4464493)
Är han säkert. Men jag kan säga att det funkar. Kommer iallfall sitta spikad framför TV'en för att se detta! :)

Säga vad man vill om Dana, han är en liten douche men haussa fighter och promota det kan han.

David R 2010-07-06 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4464505)
Säga vad man vill om Dana, han är en liten douche men haussa fighter och promota det kan han.

Det blir nog tyvärr en otränad Toney som blir nedtagen, smått poundad och submittad i tredje minuten i rond ett av Couture. Helst vill jag se Toney få stryk á la Bisping, det vill säga i sitt eget gejm.

krellik 2010-07-06 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4464495)
Har du koll på några klubbar i stockholm då? Kanske ska testa framemot hösten.
Kan du reda ut det där med "pro wrestling" förresten? Är det inte fördanarn till WWE typ av wrestling? Fattar inte riktigt hur det hör ihop med catch wrestling. Försökt hitta några filmade matcher, men allt verkar just vara showbrottning med flashiga, lätt löjliga, moves och förbestämda resultat.

Slutet av 1800 talet och början på 1900 talet var profesionell brottning större än boxning, de profesionella brottarna kunde catch och det de gjorde kan ses som en proffs cirkuit av submission wrestling, det är det närmaste vi typ kommer en modern jämförelse.
Eftersom det var stora pengar inblandat så kom det tidigt en kultur att det var ok att göra upp utgången av matcherna detta ledde tillslut att alla matcher blev uppgjorda, detta hade delvis att göra med att se till att matcherna skulle se underhållande ut. Ge denna utveckling 100 år och vi har dagens WWE typ.

En del av brottarna i gränslandet mellan uppgjord brottning och legitim submission brottning (dvs catch) kunde de riktiga greppen, åkte till Japan och tog prowrestling och catchwrestling dit. Där blev det också fjant underhållning men samtidigt bibehöll de en kärna av riktig fight i sin "puresou" (proffsbrottning). De körda hårdare, höll tillbaka slagen mindre, kunde ibland fightas på riktigt (med uppgjorda slut) och ur detta kom konceptet, shoot, när de i undantagsfall gick en riktig wrestling match utan uppgjorda slut.

Ur detta föddes shootfigthingen, dvs proffsbrottning på riktigt, catch arvet var i centrum även fast man tog in massa andra stilar i mixen (thai, sambo, etc), först föddes Shooto på mitten av 80 talet vilket gör det till den äldsta professionella mma organisation i världen (utan kopplingar till Gracies eller UFC!, UFC "föddes" 93), Pancrase kom lite senare.

Även ur detta Puresou kom en av våra största mma hjältar nämligen Sakuraba som var proffsbrottare.

Öhm har jag rört till det eller klargjort?;)

Gotch vs Hackensmidth 1908
http://www.intermatwrestle.com/artic...chmidt1908.jpg

Satoru Sayama tidig shooto
http://img.youtube.com/vi/VA0OYPWL7QI/0.jpg

Sakuraba, coolast i världen runt 2000
http://houstonconcepts.com/mike/mult...raba-royce.jpg

Josh, är den catch utövare med högst profil idag:
http://ko.susumug.com/pride/061231/susumu24.jpg

krellik 2010-07-06 20:22

Jo just det klubbbar i stockholm, finns väl hur mycket som helst bra klubbar i stockholm.

Tippset är alltid testa runt, Hilti, fightercentre och pancrase gym från toppen av huvudet har bra grappling, lär finnas jävlar massa mer. Testa och se var du trivs bäst.

SAV 2010-07-06 20:23

Låter ju helt sjukt intressant. Låter lite mytbaserat typ men det kanske finns källor. Vill läsa mer.

krellik 2010-07-06 20:27

Citat:

Ursprungligen postat av SAV (Inlägg 4464627)
Låter ju helt sjukt intressant. Låter lite mytbaserat typ men det kanske finns källor. Vill läsa mer.

Vilket tänker du på skulle vara myt? Jag menar inte att det inte är sant utan mer vad du reagerar på?

Doctor Snuggles 2010-07-06 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4464619)
Slutet av 1800 talet och början på 1900 talet var profesionell brottning större än boxning, de profesionella brottarna kunde catch och det de gjorde kan ses som en proffs cirkuit av submission wrestling, det är det närmaste vi typ kommer en modern jämförelse.
Eftersom det var stora pengar inblandat så kom det tidigt en kultur att det var ok att göra upp utgången av matcherna detta ledde tillslut att alla matcher blev uppgjorda, detta hade delvis att göra med att se till att matcherna skulle se underhållande ut. Ge denna utveckling 100 år och vi har dagens WWE typ.

En del av brottarna i gränslandet mellan uppgjord brottning och legitim submission brottning (dvs catch) kunde de riktiga greppen, åkte till Japan och tog prowrestling och catchwrestling dit. Där blev det också fjant underhållning men samtidigt bibehöll de en kärna av riktig fight i sin "puresou" (proffsbrottning). De körda hårdare, höll tillbaka slagen mindre, kunde ibland fightas på riktigt (med uppgjorda slut) och ur detta kom konceptet, shoot, när de i undantagsfall gick en riktig wrestling match utan uppgjorda slut.

Ur detta föddes shootfigthingen, dvs proffsbrottning på riktigt, catch arvet var i centrum även fast man tog in massa andra stilar i mixen (thai, sambo, etc), först föddes Shooto på mitten av 80 talet vilket gör det till den äldsta professionella mma organisation i världen (utan kopplingar till Gracies eller UFC!, UFC "föddes" 93), Pancrase kom lite senare.

Även ur detta Puresou kom en av våra största mma hjältar nämligen Sakuraba som var proffsbrottare.

Öhm har jag rört till det eller klargjort?;)

Gotch vs Hackensmidth 1908
http://www.intermatwrestle.com/artic...chmidt1908.jpg

Satoru Sayama tidig shooto
http://img.youtube.com/vi/VA0OYPWL7QI/0.jpg

Sakuraba, coolast i världen runt 2000
http://houstonconcepts.com/mike/mult...raba-royce.jpg

Josh, är den catch utövare med högst profil idag:
http://ko.susumug.com/pride/061231/susumu24.jpg

Du är ju ett veritabelt kampsportsbibliotek! Jo, det vart mycket tydligare, thx.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.