Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

HulkH 2010-11-10 23:18

Citat:

Ursprungligen postat av j2b (Inlägg 4689795)
just slagen på marken tror jag ser värre ut än vad dom är, klart svårare att generera kraft där

svårare att skydda sig också. Och jag tror man kan generera rätt stor kraft även på marken.
Kanske inteom du jämnför med en person som står upp och får slå allt vad han kan, men det e ju inte så ofta man får inte ett riktigt kraftslag.

kaer 2010-11-11 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av HulkH (Inlägg 4689925)
svårare att skydda sig också. Och jag tror man kan generera rätt stor kraft även på marken.
Kanske inteom du jämnför med en person som står upp och får slå allt vad han kan, men det e ju inte så ofta man får inte ett riktigt kraftslag.

Om man ligger med huvudet mot golvet, eller har väldigt kort avstånd mellan huvud och golv så åker inte huvudet lika långt tillbaka som när man inte har stöd. Borde väl kunna jämföras med nackstöd i bilar?
Och den största skadan för hjärna inträffar när hjärnan slår i bakre skallbenet (eller vad det nu heter).

Ganska rörig förklaring känner jag...

För övrigt så tror jag att man lider mindre risk för hjärnskador i mma än i boxning.

Silencer 2010-11-11 11:51

Det ryktas att Shogun och Rashad äntligen ska få mötas i mars i Abu Dhabi. Hoppas hans knä inte förstör hans karriär ännu en gång. Bättre fighter finns inte.

delta_mats 2010-11-11 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av kaer (Inlägg 4690227)
Om man ligger med huvudet mot golvet, eller har väldigt kort avstånd mellan huvud och golv så åker inte huvudet lika långt tillbaka som när man inte har stöd. Borde väl kunna jämföras med nackstöd i bilar?
Och den största skadan för hjärna inträffar när hjärnan slår i bakre skallbenet (eller vad det nu heter).

Ganska rörig förklaring känner jag...

För övrigt så tror jag att man lider mindre risk för hjärnskador i mma än i boxning.

Det är väl just när huvudet tar tvärstopp mot något som hjärnan skadas. Tex om man ligger med huvudet 5-10 cm från marken och får en fetsmäll så skallen smackar i golvet. I boxning så har man bara två ställen att slå på, huvudet och kropp. Slag mot huvud utgör väl 80% av slagen också (taget från luften). MMA är ju mer komplex där du kan anfalla fler ställen på kroppen på fler sätt därför blir nog inte våldet lika koncentrerat till skallen som i boxning.

David R 2010-11-11 17:22

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4689825)
Du tränar fortfarande inte så hårt att doping är ett måste. Ska det vara svårt att förstå? MMA utövare fystränar inte i närheten så hårt som inom ett flertal andra idrotter. Det är inget konstigt eller fel i det, utan det behövs helt enkelt mindre fysträning för att bli duktig. Ska du bli världsbäst i skidåkning eller cykling måste du träna fruktansvärt hårt, under många år det kommer man inte ifrån. Jag köper inte resonemanget att i princip alla toppnamn i MMA är dopade för att dom måste pga deras hårda träning. Man kan bevisligen bedriva oerhört tuff träning och tävlan i världsklass inom olympiska grenar utan att vara dopad.

Doping är inte ett måste i någon idrott utan man tar det för att få fördelar. Idrottare kan cykla och åka skidor utan att dopa sig det tar bara mycket längre tid att komma i mål, precis som MMA utövare kan slåss utan doping. Saken är den att de blir starkare, snabbare och kan hålla en mycket högre intensitet i ronderna med doping. Same shit different name.

salmiak 2010-11-12 02:55

Tänkte bara säga att jag verkligen gillar Brookins i årets TUF. Kasta runt en gammal judokille som Sako är inte illa pinkat. Sen att han är lätt en av de skönaste profilerna de någonsin haft gör inte saken sämre.
Brookins tar hem finalen mot Johnson i år. Heja heja!

Condemned 2010-11-12 05:56

Citat:

Ursprungligen postat av salmiak (Inlägg 4691837)
tänkte bara säga att jag verkligen gillar brookins i årets tuf. Kasta runt en gammal judokille som sako är inte illa pinkat. Sen att han är lätt en av de skönaste profilerna de någonsin haft gör inte saken sämre.
Brookins tar hem finalen mot johnson i år. Heja heja!

+1

Nitrometan 2010-11-12 13:52

En liten dokumentär om matchen Engberg vs Laursen på Rumble of the Kings 2010.

:thumbup:

delta_mats 2010-11-12 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4686660)
Overeem har inte heller åkt fast, känns det rimligt att vi antar att han är ren? Steroidbruket inom mma har sällan med storleken att göra för övrigt utan beror nog snarare på återhämtningsförmåga och dylika saker. Att bibehålla den träningsregim som mänga fighters utsätter sig själva för dag ut och dag in utan att bidra med något komplement är snudd på omöjligt. Många av de fighters som har åkt fast är absolut inte biffiga killar.

Citat:

Ursprungligen postat av David R (Inlägg 4690932)
Doping är inte ett måste i någon idrott utan man tar det för att få fördelar. Idrottare kan cykla och åka skidor utan att dopa sig det tar bara mycket längre tid att komma i mål, precis som MMA utövare kan slåss utan doping. Saken är den att de blir starkare, snabbare och kan hålla en mycket högre intensitet i ronderna med doping. Same shit different name.

Det begriper väl jag också. Jag kommenterade inlägget ovanför ursprungligen. Här syftas det på att många fighters tränar så hårt att doping nästan är ett måste. Det jag då invände mig mot är att det finns idrottare inom andra idrotter där dopingtester sker både oannonserat mellan tävlingar och vid tävlingar. Dessa idrottare bedriver minst lika hård träning om inte hårdare än vad en MMA kille gör utan att preppa. Sen finns det ju dom som klarar dopingtester ändå men med stor sannolikhet finns det mängder med personer som är helt rena. Tro vad ni vill men en fighter i tex UFC behöver inte besitta någon enorm fys för att slåss i toppen. Inte på långa vägar om man jämför med några av de idrotter jag nämnt tidigare i alla fall.

David R 2010-11-12 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4692466)
Det begriper väl jag också. Jag kommenterade inlägget ovanför ursprungligen. Här syftas det på att många fighters tränar så hårt att doping nästan är ett måste. Det jag då invände mig mot är att det finns idrottare inom andra idrotter där dopingtester sker både oannonserat mellan tävlingar och vid tävlingar. Dessa idrottare bedriver minst lika hård träning om inte hårdare än vad en MMA kille gör utan att preppa. Sen finns det ju dom som klarar dopingtester ändå men med stor sannolikhet finns det mängder med personer som är helt rena. Tro vad ni vill men en fighter i tex UFC behöver inte besitta någon enorm fys för att slåss i toppen. Inte på långa vägar om man jämför med några av de idrotter jag nämnt tidigare i alla fall.

Jag kan inte svara för hur alla inom MMA tränar. Dock kan jag säga att då jag tränade och tävlade aktivt så var det mycket hård träning. Allt man gjorde gjorde man med maximal kraft, inget fesande. Att kunna gå 3x5 minuter i fullt tempo kräver en mycket stor fysisk kapacitet. Jag har aldrig varit så vältränad (vette sjutton om jag blir det igen...) Sen har ju alla olika fightingstil; vissa gillar att glida runt och kontra, andra gillar att brawla och den tredje går på nedtagningar. Den sista typen av fightingstil kräver definitivt att du är tränad på toppnivå. Men som all träning på den nivån måste den vara specifik. En roddare eller cyklist hade inte klarat MMA fighting i högt tempo lika bra som en MMA kille och vise versa. Jag tycker bara att du drar för generella och därmed felaktiga slutsatser.

young_george 2010-11-12 20:37

Tycker dom fångade Jocke väldigt bra i dokumentären. Han är en bra kille

nmanradnävna 2010-11-12 20:47

WEC 52 - Top Notch!

eiri 2010-11-12 22:57

vilken tid blir ufc 122 imorgon ? 9?

nmanradnävna 2010-11-12 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av eiri (Inlägg 4693488)
vilken tid blir ufc 122 imorgon ? 9?

21:00 it is!

eiri 2010-11-13 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av nmanradnävna (Inlägg 4693511)
21:00 it is!

tackar!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:00.