Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

HulkH 2010-11-10 16:54

hmm, btw... har sätt på rätt många intervjuer, en bland annat med Chuck Liddel.
Där dom säger att sporten MMA är mindre farlig än tex boxning?
Vad tror ni om de?

Chuck Liddel anser att slagen mot huvudet som man får ta på boxning är grymt många fler än i en MMA match.

Gillar personligen både MMA och boxning, men tror MMA är mycket värre då man tänker på skaderisken. just då man får sitta på varandra och slå direkta slag mot huvudet och i vissa fall är motståndaren i princip försvarslös. När man är försvarslös så stoppar ju såklart domaren, men marginalen som domaren har på sig att stoppa är ju väldigt liten.

Doctor Snuggles 2010-11-10 17:02

MMA är relativt ungt så det är svårt att svara på. Faktum är att en boxare får långt många mer slag, dock svagare, under sin karriär som dessutom brukar vara mycket längre och innefatta många mer matcher än inom mma (med några få undantag). Det verkar dock redan finnas exempel på punch-drunkeness inom mma (Forrest Griffin t.ex), och det verkar onekligen som om man bara har ett visst antal ggr på sig att bli knockad innan man får glaskäke (det kan också ha att göra med åldern). Inom mma kan man ju också ha en stil som gör att man utsätts för mindre slag mot huvudet, vilket är svårare inom boxning. Men många lätta slag vs få hårda? Vem vet. Vad faran är när det gäller TBI/MTBI, är om man utsätts för en hjärnskakning inom 6-12 månader efter första skadan - för då kan man få en permanent hjärnskada.

Grazzafukkinrazzi 2010-11-10 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4687770)
Om du anser att jag har fel så får du gärna utveckla.

Eller så får du gärna utveckla det hela.

Ge gärna ett exempel på hur du tror att en professionell MMA-utövare's träningsrutin ser ut och redovisa det här, jämfört med något som du anser är så extraordinärt hårt.

Det hade jag tyckt varit intressant.

grondahl 2010-11-10 17:09

Jag tror inte att MMA-utövare tränar hårdare än ex gymnaster eller brottare.

HulkH 2010-11-10 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4689071)
MMA är relativt ungt så det är svårt att svara på. Faktum är att en boxare får långt många mer slag, dock svagare, under sin karriär som dessutom brukar vara mycket längre och innefatta många mer matcher än inom mma (med några få undantag). Det verkar dock redan finnas exempel på punch-drunkeness inom mma (Forrest Griffin t.ex), och det verkar onekligen som om man bara har ett visst antal ggr på sig att bli knockad innan man får glaskäke (det kan också ha att göra med åldern). Inom mma kan man ju också ha en stil som gör att man utsätts för mindre slag mot huvudet, vilket är svårare inom boxning. Men många lätta slag vs få hårda? Vem vet. Vad faran är när det gäller TBI/MTBI, är om man utsätts för en hjärnskakning inom 6-12 månader efter första skadan - för då kan man få en permanent hjärnskada.

aa, förstår vad du menar.
Tror dock att det är bättre att få X antal lite lättare slag, plus att det är lite skillnad på hur man tar slagen också. Tar du ALLA slagen stående i MMa, vilket man inte gör, så är det nog lättare. men just eftersom man kan bli så försvaslös på marken och få 1-3 slag till levelerade mot huvudet.

salmiak 2010-11-10 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av HulkH (Inlägg 4689057)
hmm, btw... har sätt på rätt många intervjuer, en bland annat med Chuck Liddel.
Där dom säger att sporten MMA är mindre farlig än tex boxning?
Vad tror ni om de?

Chuck Liddel anser att slagen mot huvudet som man får ta på boxning är grymt många fler än i en MMA match.

Gillar personligen både MMA och boxning, men tror MMA är mycket värre då man tänker på skaderisken. just då man får sitta på varandra och slå direkta slag mot huvudet och i vissa fall är motståndaren i princip försvarslös. När man är försvarslös så stoppar ju såklart domaren, men marginalen som domaren har på sig att stoppa är ju väldigt liten.

Jävligt svårt att säga. Det enda som känns klart är att det finns en koppling mellan hjärnskada och smällar mot huvudet.
Finns koppling mellan ALS och att spela fotboll t.ex (Sen om det är för att man nickar mycket vette tusan..)
Det lite tråkiga är ju att etiologin för alzheimers och andra neurodegenerativa sjukdomar ej alls är klar. Blir ju sjukt mycket svårare att peka på "boxning" som orsak när man inte ens vet orsaken till att man "normalt" får den.

En teori de kör på lite nu är ju att man antar att vissa personer är mer betingade att få sjukdomen (brukar nästan alltid vara genetiska faktorer inblandade) samt att repetitiv inflammation snabbar på processen.

På något sätt känns det som att de "få" gånger man blir knockad ej spelar lika stor roll som antal repetitiva slag. Overall i kroppen brukar det sällan handla om tröskelvärden, snarare ackumulerad mängd.

PS: Ang "vilka som tränar hårdast". De är nog skillnad mellan individer ska vi se, sen handlar nog svaret om vem som är mest skadefri..

delta_mats 2010-11-10 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av Grazzafukkinrazzi (Inlägg 4689077)
Eller så får du gärna utveckla det hela.

Ge gärna ett exempel på hur du tror att en professionell MMA-utövare's träningsrutin ser ut och redovisa det här, jämfört med något som du anser är så extraordinärt hårt.

Det hade jag tyckt varit intressant.

Brottare, roddare, skidåkare, gymnaster, cyklister. MMA utövare tränar inte på något annat vis än vad en amatör gör, möjligen bättre strukturerat, periodiserat och högre frekvens. En MMA utövare tränar dessutom mycket teknikdrillar som inte är speciellt fysiskt krävande. Jag behöver inte gissa hur proffs inom MMA tränar för det är knappast någon hemlighet. Nu vill jag att du förklarar varför en MMA utövare i princip måste använda sig av doping för att kunna träna på högsta nivån. För bevisligen kan utövare inom skidåkning, rodd, cykling eller brottning träna utan att dopa sig och höra till världseliten inom idrotter med betydligt hårdare konkurrens än som finns inom UFC tex.

Kabuto 2010-11-10 18:44

Ni får inte glömma standing 8 count i boxning. Tror den regeln kan vara farlig för utövaren ofta.

DarcyGrahn 2010-11-10 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4689209)
Brottare, roddare, skidåkare, gymnaster, cyklister. MMA utövare tränar inte på något annat vis än vad en amatör gör, möjligen bättre strukturerat, periodiserat och högre frekvens. En MMA utövare tränar dessutom mycket teknikdrillar som inte är speciellt fysiskt krävande. Jag behöver inte gissa hur proffs inom MMA tränar för det är knappast någon hemlighet. Nu vill jag att du förklarar varför en MMA utövare i princip måste använda sig av doping för att kunna träna på högsta nivån. För bevisligen kan utövare inom skidåkning, rodd, cykling eller brottning träna utan att dopa sig och höra till världseliten inom idrotter med betydligt hårdare konkurrens än som finns inom UFC tex.

Inte på annat vis? Som du säger själv så är bättre strukturerat, periodiserat och högre frekvens en ganska stor skillnad. Ett proffs har mycket mer tid att lägga på träning och tränar också mycket mer än en amatör.

Så en "amatörbrottare" och "proffsbrottare" har alltså större skillnad på träningsupplägg än en amatör gentemot ett proffs inom mma?

Edit: Med proffsbrottare menar jag inte wwe och liknande

salmiak 2010-11-10 19:49

Citat:

Nu säger inte jag att man behöver dopning men.. Återhämtning. Att få stryk gör att kroppen tar skada, för att snabba på läkeprocessen kan man ta preparat för att kunna fortsätta träna på. Vad som sen är "hård" träning är subjektivt. En del njuter av att plåga sig i spåren mil efter mil och en del gillar att slå och sparka på varandra, båda är jäkligt påfrestande för kroppen på olika sätt.

babidi 2010-11-10 20:08

Finns inget ett isbad inte kan fixa.

Hemi 2010-11-10 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av Kabuto (Inlägg 4689229)
Ni får inte glömma standing 8 count i boxning. Tror den regeln kan vara farlig för utövaren ofta.

Det är också sent i matcherna när man är så slut att man inte orkar parera och ducka längre som skadorna uppstår för det mesta. Man såg många otäcka avslut i boxning förr då de gått alla ronderna för att bli helt utslagna i sista eller näst sista ronden. Speciellt i viktiga matcher då domaren låter boxarna hålla på genom dimman. Det var väl orsaken till att man skar ned ronderna från 15 till 12 och lägre. Fast nu pratar jag om stenåldern, kollar inte ens på boxning längre.

David R 2010-11-10 22:23

Citat:

Jag är ledsen men jag förstår inte ditt resonemang. På vilket sätt tränar man hårdare i dessa idrotter? Alla idrotter har teknikträning, träning med mer betoning på fysik samt ren fysträning. Grek-romersk brottning har mer betoning på styrka och skidåkare på uthållighet. I MMA måste man ha en blandning av dessa egenskaper vilket är svårt. I min erfarenhet tränar man mycket hårt i MMA men träningen är mer varierad då teknikutbudet är mycket större.

j2b 2010-11-10 22:34

just slagen på marken tror jag ser värre ut än vad dom är, klart svårare att generera kraft där

delta_mats 2010-11-10 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av David R (Inlägg 4689767)
Jag är ledsen men jag förstår inte ditt resonemang. På vilket sätt tränar man hårdare i dessa idrotter? Alla idrotter har teknikträning, träning med mer betoning på fysik samt ren fysträning. Grek-romersk brottning har mer betoning på styrka och skidåkare på uthållighet. I MMA måste man ha en blandning av dessa egenskaper vilket är svårt. I min erfarenhet tränar man mycket hårt i MMA men träningen är mer varierad då teknikutbudet är mycket större.

Du tränar fortfarande inte så hårt att doping är ett måste. Ska det vara svårt att förstå? MMA utövare fystränar inte i närheten så hårt som inom ett flertal andra idrotter. Det är inget konstigt eller fel i det, utan det behövs helt enkelt mindre fysträning för att bli duktig. Ska du bli världsbäst i skidåkning eller cykling måste du träna fruktansvärt hårt, under många år det kommer man inte ifrån. Jag köper inte resonemanget att i princip alla toppnamn i MMA är dopade för att dom måste pga deras hårda träning. Man kan bevisligen bedriva oerhört tuff träning och tävlan i världsklass inom olympiska grenar utan att vara dopad.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:20.