Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Mot Stockholm Ultramarathon 100km (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=208472)

LadyG 2014-03-02 19:23

20,3 2:13:41

1 bifogad(e) fil(er)
Det märktes att jag gick och la mig halv fyra i morse. Väldigt jobbigt.Av någon märklig anledning valde jag den mest kuperade rundan jag kunde komma på. Det gjorde inte saken bättre. Jag gick ut lite väl hårt kanske, men jag ville försöka och se vart jag hamnade. Blev törstig vid runt milen och sen kunde jag i princip inte tänka på något annat än vatten. Givetvis glömde jag vätskebältet.

Jag insåg senare (när jag kom hem och kunde kolla) att jag bara sprungit snabbare på just denna rundan vid två tillfällen, i juni och juli förra året när jag var som mest i gasen.

Nästa helg blir det 20km på lördag och 24km på söndag, då passar det bra att börja testa ryggan och vänja sig vid att springa med den igen inför sommarens längre äventyr. Så småningom kommer långpassen att närma sig 5-6 mil, då vill man ha en rygga man är bekväm med och van vid att springa med.

LadyG 2014-03-04 15:00

Spånga IP 7x1000@~5:16/km m 1 minut gåvila

1 bifogad(e) fil(er)
Den här gången gick det på känn eftersom 5:30/km kändes för bekvämt förra gången. Letade efter känslan av "jobbigt men inte max". Ökade antalet intervaller till 7 och kortade vilan också till 1 minut. Såg nu när jag kom hem att snittpulsen blev jättefin (~86% av HRM) så jag är vrålnöjd. Tänk så mycket bättre det går när man skiter i "borde" och låter kroppen bestämma vad som är lagom själv! Själv ÄR bäste dräng!

LadyG 2014-03-05 00:14

Styrketräning ~60min

Satsade på en ökning i benböjen den här gången, och valde att köra de tyngsta marklyften i fler set med färre repetitioner för att minska risken för att jag ska tappa ryggen och börja lyfta med muskler som definitivt inte ska lyfta 41kg. När jag känner mig tryggare med de tyngre vikterna går jag tillbaka till 3 set igen.

Böj
3x8 15kg
3x8 20kg
3x8 25kg
3x8 30kg

Mark
3x8 31kg
3x8 36kg
5x5 41kg

Utfall 4x8 på vardera benet med 3kg medicinboll

Russian twist 3x8 med 3kg medicinboll

LadyG 2014-03-05 18:43

15km 1:35:51

1 bifogad(e) fil(er)
Skulle jag gnälla varje gång jag är öm i något, eller "har en känning" (vad nu det betyder) skulle bloggen inte handla om något annat. Tränar man hårt gör det ont. Rätt ofta till och med. Men så länge det inte stannar kvar mer än någon dag eller två brukar jag inte bry mig.

Nu är min tidsuppfattning lite si och så, jag har inte styrketränat i evigheter så det är omöjligt att jag har haft träningsvärk i evigheter - men det känns så!!

Det är inte heller samma träningsvärk. Jag skaffar ny i rask takt, och eftersom jag växlar mellan överkropp och underkropp har jag i stort sett träningsvärk jämt.

Så nu är jag faktiskt lite gnällig. Jag lyfte lite mer än normalt i knäböjen igår och då är benen helt bombade idag, ska det vara så? (antagligen...)

Det påverkade förstås löpningen idag, inte så som man kan tro däremot. Jag förlorar tydligen helt och hållet känslan för "jobbigt", "lätt", "lagom" och tappar den lilla fartkänsla jag eventuellt kan ha haft. Så ena kilometern gick nästan i halvmarafart, sen försökte jag kontrollera mig och misslyckades. När jag väl lyckas sänka farten kommer jag ner på marafart. Jag skulle alltså springa lugn distans idag, närmare 20-30s/km långsammare än det blev. Noll koll helt enkelt, och ett sånt där pass som inte ger den återhämtning som kroppen kanske hade behövt inför morgondagen.

Så jag är lite kritisk, det var inte ett helt bra pass faktiskt. Fast den verkliga värdemätaren får jag förstås imorgon. 15km med 6km fartökning på mitten. Imorgon, när det ska gå undan är det inte alls säkert att kroppen är med på noterna bara för att det gick för fort idag. I så fall var det ett dåligt pass idag.

944RS 2014-03-05 18:55

Ligger nog en del i att det kan vara svårare att hitta rätt känsla på löpningen när man har träningsvärk från styrketräning. Hoppas på ett bra pass imorgon ändå!

LadyG 2014-03-05 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av 944RS (Inlägg 6900452)
Ligger nog en del i att det kan vara svårare att hitta rätt känsla på löpningen när man har träningsvärk från styrketräning. Hoppas på ett bra pass imorgon ändå!

Det är lite konstigt tycker jag, men jag misstänker att det kanske är samma nervbanor som ska förmedla känslan av löpningen (fast de är redan upptagna av träningsvärksignalerna) så det blir trafikstockning i CNS eller nått? :D

LadyG 2014-03-06 15:40

15km 1:31:30

1 bifogad(e) fil(er)
När förväntningarna är som lägst slår dagsformen till och överraskar mig med ett kanonpass! Trots att jag har träningsvärk! Jag är så sjukt nöjd trots att det inte blev riktigt som det står i passbeskrivningen!

Citat:

Ett lätt distanspass med en lång fartökning mitt i.
Efter 5km så ökar du farten till din tänkta marathonfart och håller den i 6km. Därefter går du tillbaka till din lätta distansfart resten av passet.
(från passbeskrivningen)

Nu blev det runt halvmarafart i 15km istället, hela passet blev en enda fartökning kan man säga, men det gör säkert ingenting. Tanken var väl att pressa upp farten lite, låta benen jobba i en annan fart än den vanliga, låta hjärtat jobba lite nån gång också? Hur som helst är det löpvila imorgon så benen får pusta ut lite.

Det kanske har med glassen att göra att det gick så bra? Igår hade fästmannen köpt hem glass, och jag muggade in en bamseportion :D
Inte för att jag behöver fler ursäkter att äta glass :)

LadyG 2014-03-08 16:04

20,3km 2:14:45

3 bifogad(e) fil(er)
Inte högre fart än att jag kunde skråla med i "Roar" till omgivningens förskräckelse och förnöjelse. Underbart väder att springa i trots pollen. Första passet med vätskeryggan dessutom. Lite ovant, det var många månader sedan sist. Behöver boa in mig i den lite innan det är dags för de riktigt långa passen.

Snittpulsen 77% av HRM är låg och fin, det är jag nöjd med. Jag var lite beredd på att pollenskiten skulle påverkat på något vis men än så länge verkar det inte vara någon ko på isen.

LadyG 2014-03-09 18:26

24km 2:51:21

Ohyggligt jobbigt idag, kroppen var inte alls med på noterna. Som att springa med betongskor, blybyxor och ankare släpades efter sig. Tänk vad dagsformen kan spöka ändå. Väggade efter 2 mil och sen gick det i snigelfart, det här passet vill jag helst bara glömma.

944RS 2014-03-09 19:01

Glöm och kom igen med nya tag på nästa runda!

LadyG 2014-03-09 20:49

1 bifogad(e) fil(er)
Japp, så får det bli!

Jag tittar hellre på hur hela veckan gick, det är lite tröstande att se att det blev strax över 87km och snittfarten över hela veckan blev 6:32/km. Det är bra trots dagens magplask.

Det ska bli skönt med en lugn vecka nu, bara 3 pass löpning och 2 styrka. Inga ökningar, varken i vikterna, distanserna eller farten. Meningen är att kroppen ska återhämta sig, bygga upp sig och bli starkare.

Även veckan efter det, 17-23/3, är lätt med 4 tämligen lätta löppass och 2 styrkepass utan ökningar. Sen börjar det om igen, med nya tuffa veckor och nya intressanta pass. Jag såg t ex att det kommer 2000m-intervaller så småningom.

Förra gången jag körde 2000:ingar hade jag läst fel och körde dem i milfart när det skulle vara halvmarafart. Det var fruktansvärt jobbigt. :D

LadyG 2014-03-11 17:20

10,2km 1:00:39

1 bifogad(e) fil(er)
I söndags var det tungt, men idag flög jag. Lustigt, men det är väl våren. Det regnade igår, kanske sköljde bort en del pollen vad vet jag? Fästmannen konstaterade att "Du verkar kolsyrad." och log, han visste antagligen att det skulle gå undan idag för han till och med konstaterade att jag inte skulle titta på klockan, bara kör.

Jag körde på, och det blev 10,2km på 1 timma. Det var så himla skönt, solen och lagom vind, fåglar, tussilago, krokus och inte alls kallt! Nästan, men inte riktigt, ljummet. Jag kunde känna gruset sprätta om fötterna när jag sprang, och flätan hoppade ovanligt mycket på ryggen idag.

Nu i efterhand rosslar luftrören och jag är väl lite snorigare än förut men det var banne mig värt det i så fall! Det var roligt!

Det känns som att det faktiskt gör skillnad att äta oftare, mellistipset var inte så dumt ändå. Soygurt med havrekli och flingor fungerar bra. Pumpernickel med ägg också. Nötter på längden och tvären.

Jag ska försöka snacksa på i några veckor och se om det gör någon skillnad i längden, jag kan ju knappats dra några slutsatser efter bara ett par dagar, en vecka eller hur länge det nu gått. Men initialt verkar det i alla fall som att det är en bra idé att äta oftare. Jag är försiktigt positiv :)

LadyG 2014-03-12 16:42

10,2 59:13

1 bifogad(e) fil(er)
Eftersom det gick så fort igår när jag bara hade roligt blev jag lite nyfiken på hur fort det skulle gå om jag tryckte på lite, och lät ansträngningsgraden gå upp. Det blev faktiskt inte så illa, jag är ganska nöjd med utvecklingen. De tre första kilometrarna pressade jag inte lika hårt, nån sorts uppvärmning måste man ju ha, men sen gasade jag. Rundan är lite kuperad, men eftersom jag sällan springer lopp som är helt platta (förutom 6-timmarslopp då) så tar jag det som en naturlig del av träningen och försöker att inte låta backarna bekymra mig allt för mycket. Det ger bra tillfällen att tänka på hållningen och höftens position när man springer om inte annat, jag tycker det är lite lättare att få en fin hållning i uppförsbacke.

Catstyle 2014-03-13 19:33

Kul att springa fort? :)

LadyG 2014-03-14 02:08

Citat:

Ursprungligen postat av Catstyle (Inlägg 6911220)
Kul att springa fort? :)

Galet roligt :D

Måste sprätta runt lite ibland också, inte bara köra långt och lugnt. Annars kanske jag glömmer hur man gör :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:39.