![]() |
Citat:
Svar: Ja (de flesta gillar ju mejeriprodukter i någon form) Näringsrikt? Svar: Ja (vissa är kanske inte så täta på mikro men har istället bra protein). Billigt? Svar: Ja (tycker jag i alla fall). Oersättligt? Svar: Inget livsmedel är oersättligt. |
Citat:
Oersättligt vore kanske att ta i. Ser dock ingen mening med att ersätta det med något annat. |
Citat:
Det är billigt och med ganska stora mängder (+1L mjölk/yoghurt per dag) får man ändå lite näring En lunch med tjockisyoghurt och några ägg slår vilken dålig plocksallad som helst :D |
Citat:
|
Jag delar gärna med mig av lite tankar efter 3 veckor av mer eller mindre varannan dag-fasta:
190 cm lång, 94 kg startvikt. Tränar styrketräning 4 ggr/vecka i halvkroppspass. Energibehov på ca 3300 kcal/dag beroende på hur mkt jag är ute och går med hunden. Upplägg: mån, ons, fre. Modifierad fasta, dvs 500 kcal/dag. 3-4 ägg, 500 g grönsaker alt tonfiskröra med lika mkt grönsaker. Resterande dagar äter jag mellan 3500 och 4000 kcal, vilket gör att jag i runda slängar landar omkring 2350-2400 kcal/dag utspritt över hela veckan. Ätardagarna fokuserar jag på mycket protein och aktar mig för att vräka i mig för stora mängder kolhydrater då jag har märkt att det drar igång aptiten nåt enormt. Under dessa 3 veckor har jag gått ner strax över 4 kg, minskat i midjan och ser tydligt resultat. På gymmet har jag inte tappat något i styrka. Skulle snarare säga att jag har mer uthållighet och fokus än tidigare. Det tror jag dock kan bero på att jag nu äter mer medvetet och väljer livsmedel på ett annat sätt än tidigare och får också där in mer näringsämnen och kvalitativ mat. Det negativa med upplägget är att jag måste springa och kissa stup i kvarten pga jag dricker så mkt vatten på fastedagarna. Dessutom blir sömnen ibland ganska skev på dessa dagar med mkt uppvaknande, dock inte av toabesök. Jag tror att kroppen blir så stressad av att inte få mat att den får tuppjuck. :) Drömmer om skålar med musli och fat med ostmackor! Nu ska jag ligga på balans ett par veckor och sedan köra samma 3-veckorsupplägg i slutet av april igen. |
Nu kommer jag aldrig fasta. Men ni som gör det, gör ni det för hälsa eller vikt om ni måste välja?
Och, tuggar ni istället tuggummi under fastan? Måste vara gött att få något att ge käkarna arbete med :D |
Citat:
|
Citat:
|
Hur tränar ni? Helkroppspass eller split?
|
Citat:
|
Jag tänkte försöka mig på att fasta i tre dagar under sommarsemestern och jag undrar därför:
1. Finns det något särskilt jag bör tänka på? 2. Salt? Bör jag inta salt eller andra mineraler under denna period och i sådana fall, hur mycket? 3. Bryts fastan av koffeintabletter? 4. Bryts fastan av smaksatt te, närmare bestämt detta te? |
1. Ingenting om du är fullt frisk, stark och normalviktig. Förbered dig på att du kan drabbas av exempelvis håglöshet, huvudvärk osv. Men sånt har du säkert redan läst om.
2. Vissa är starka förespråkare. Det som funkat bäst för mig är några saltkorn på tungan när jag känt mig trött. Mer än så (vissa hävdar uppåt en tesked i ett glas vatten 1-3 x / dag) har bara stört mig. En enkelt sallad (spenat, sallad, någon tomat) med lite salt har gjort susen när jag testat. Så lite kalorier att det knappast bryter fastan och ger en skjuts i mående och energi. Ett äpple eller ett ägg funkar också. 3. Nej. Inte heller lightläsk, mineralvatten, osv. 4. Allt som innehåller 0 eller nära 0 kalorier kan intas under fastan utan att bryta fastan. |
Beror på hur fanatisk du är med det fastande tillståndet. Fastande koffeinintag ökar blodsocker- och insulinnivåerna så du är inte längre opåverkad.
https://link.springer.com/article/10.1007/BF02021472 Men det påverkar knappast något relevant för de flesta. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Vet inte hur man kan råda någon att äta ägg om personen vill prova fasta. Vatten, kaffe och vissa té sorter går bra. Däremot inte tomat äpple ägg osv då det bryter fastan. Tre dagar är så kort tid att du kommer knappt märka något , du kan köra lite havssalt eller hinalayasalt på tungan om du är bekymrad för det. Kom ihåg att det bara kommer sitta mentalt, tre dagars fasta är ingenting för kroppen. |
Citat:
Du kan läsa det som står skrivet i denna tråd och / eller de studier som gjorts på varannandagsfasta och "modifierad" varannandagsfasta. |
Jag tror man behöver fundera lite på varför man ska fasta i tre dagar om man behöver äta ägg (och därmed inte fasta egentligen) och dra i sig koffein bara för att ta sig igenom det hela. Är det för att kunna skryta med YEAH wooooo jag fastade just i 3 dagar, hajjar ni?
Eller är det för att man vill göra något ”nyttigt” för sin kropp? I så fall bör man nog även avstå koffein… jag tror det är jättelätt att ta sig igenom 3 dagar utan mat om man får obegränsat med metamfetamin, men jag är lite osäker på om man kommer ut på andra änden hälsosammare än innan. En fasta bör ju vara något som får kroppens olika processer att vila/återhämta sig/återställa. Om det handlar om kalorirestriktion så finns det åtskilliga enklare och framförallt bättre sätt att gå till väga. |
Citat:
|
Citat:
Då kan man ju ha ståndpunkten att "jag klarade tre dygn fasta bortsett från ett ägg" är närmare mål än "jag var tvungen att avbryta efter två dagar". Gången därpå, med lite mer erfarenhet, skippar man ägget / kaffet / vadsom. Ser inte riktigt vad som är så uppseendeväckande med det. :) |
Gudiol berättar här att periodisk fasta för människor för autofagi borde sträcka sig typ tre dygn för effekt. Verkar såga dygnsfastan upp mot 24h. Iallafall för cellhälsa.
https://www.tv4.se/klipp/va/20549482...stil-for-flera Är det inte tillräckligt för autofagi med upp mot 24h tror ni? Vet att autofagi pågår hela tiden, men för att få den cellförnyande effekten tänkte jag. |
Citat:
https://podcasts.nu/avsnitt/halsa-fo...nnat-dMEPSTyTI |
Jag har mer förtroende för Andreas kompetens nör det kommer till träning, kost och hälsa, men när Gudiol inte håller med blir man ju nyfiken.
|
Har provat det här i endast två dagar nu (två fastedagar och två ätardagar) och det är sjukt vad bra det funkar.
Min största anledning var att spara tid. Jag hinner bara träna styrketräning tre dagar i veckan och luncherna på jobbet är sämst. Helt otroligt vad man sparar tid. Sen blev jag väldigt intresserad av hälsovinsterna. Jag fastar måndag, onsdag, fredag och lördag/söndag. Lite beroende på sociala sammanhang. På senaste fastedagarna har jag käkat 3-4 ägg och 1-2 äpplen som 500 kcal måltid. Kan man mäta hälsofördelarna på sig själv på något sätt? Har ni som kört fastan av hälsoskäl sett någon förändring? |
Citat:
|
Behöver man noja över målet man äter varannan dag? Vet att grönsöker och ägg rekomenderas.
Opti för mig är typ 4 dl kvarg, ett hackat äpple och 1-2 ägg. Det blir strax under 500 kcal, mättar som fan och är gott. Inga grönsaker dock, kanske lågt på C-vitamin? |
Citat:
Nej. Vad tror du händer om du ligger lågt på c-vitamin en dag????? |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
King Grub,
Du nämner som förslag på fastemål att äta b.la frysta grönsaker. Men senare i tråden verkar du (?) ändrat uppfattning gällande intag av grönsaker och att du personligen minimerar det intaget. Vad äter du istället? |
Citat:
Man dör inte av grönsaker. Vill du ha det till ditt lilla mål så ät grönsaker. |
Citat:
|
Jag rasar i vikt på varannandagsfasta. Min hunger försvinner helt, även på ätardagarna. Jag är inte alls sugen på att grisa i mig mat. Inte heller är jag mindre aktiv.
Jag fastar inte för att gå ner i vikt, utan för att spara tid och eventuella hälsoeffekter. Kanske måste ändra upplägg för att inte se ut som Christian Bale i Maskinisten till slut |
Citat:
Ska inte vara några problem att bulka på varannandagsfasta om man äter rejäl husmanskost lagad med mycket grädde, smör o.s.v. |
Citat:
Vad samtliga studier visat, och så även empiri, är att upplägget är utmärkt just för viktnedgång "utan att behöva räkna / tänka". Det förefaller helt enkelt vara så att hungern inte kompenserar en hel dags underskott. |
Citat:
Frågan blir väl varför man fastar och äter varannan dag och vad man vill ha ut av det. Hade jag velat gå upp i vikt med varannandagsfasta hade jag löst det lätt. Plusmenny med mcflurry till efterätt, mackor med pålägg och oboy etc och 6000-7000 Kcal per dygn blir lätt. Jag hade nog dock mått skit varannan dag och det hade inte känts sunt alls. Allt går, frågan är väl vad man vill få ut av det. Jag gör så på jul ibland. Äter knappt något dagen innan, äter precis vad jag vill på julafton och når lätt 7000-8000 Kcal den dagen, dagen efter har jag varken behov eller hunger efter något typ. Igen, allt går men, man får fråga sig vad och varför man vill äta efter ett upplägg likt detta. |
Har vi någon här som kör längre fasta än varannan dag? Jag har kört varannandagsfasta ett antal månader nu och tänkte jag skulle ge mig på att testa längre fasta nu under semestern, eftersom vad jag förstått så är det egentligen efter 24h som hälsoeffekterna med autofagi osv börjar inträda.
Jag är nu inne på timme 45, och börjar tveka på hur hållbart det här är och om det är värt det. Jag blir sällan särskilt hungrig, men man känner sig tom och man har ingen lust att ta sig för att göra något speciellt. Man går mest att väntar på att man ska få äta så man kan börja göra saker igen, och jag sov dessutom uselt i natt. Men det är kanske en vanesak, jag minns att jag kände ungefär lika när jag började med varannandagsfasta. |
Citat:
3 dygn är autofagi. |
Citat:
Drick mycket vätska, jag kör mycket örtte, och ät en tesked salt när det är som värst, särskilt när du känner dig "tom", jag tror jag vet vad du menar. Salt hjälper något enormt just mot det tycker jag. Sömnen kan vara både och tycker jag, denna gång har det inte varit några problem men har haft 72-96 timmars fastor där jag haft dålig sömn. |
Önskar jag kunde fasta, får extrema smärtor i ryggen som strålar ner i båda benen om jag inte får i mig lite mat. Smärtan håller i sig i flera veckor och måste ta smärtstillande för att ens kunna sova. Misstänker det är ett diskbråck som är boven och smärtan uppkommer pga obalans i vattenbalansen i kroppen.
|
Citat:
https://my.clevelandclinic.org/healt...88-kidney-pain "Back pain usually affects the middle of your back, over your spine, and most commonly in the lower back. Spine-related issues can also cause back pain to sometimes radiate down your legs." |
Citat:
Noll koll har du. |
Citat:
Citat:
Citat:
Obildad idiot. Borde jobba på dagverksamhet |
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4015195/
Citat:
|
Näringsupptaget sker till mer än 90 % i tunntarmen. Du tar inte upp näring alla dessa timmar. Det blir mer och mer bajs av det. :p
|
Citat:
|
Tyvärr går det inte att direkt mäta autofagi hos människor. Det är svårt nog i djurförsök eller i provrör, och man får nöja sig med indirekta mätningar genom att titta på markörer för autofagi eller gissa baserat på djurförsök.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5618514/ |
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...ller-fysiologi Visar det sig att de kan bota cancer har väl Big Pharma stängt ner honom. |
Citat:
|
Nej, du skrev uttryckligen ”lever du ju fortfarande på mat som finns i tarmarna”. Men man lever inte på avföringen som bildats efter flera dygn. När näringen tagits upp från födan lever du givetvis inte på resterna som är kvar och som kroppen är på väg att göra sig av med.
|
Citat:
|
Citat:
https://teachmephysiology.com/gastro...rge-intestine/ Citat:
|
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...ill-langre-liv Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har inte skrivit att tjocktarmen saknar funktion. Hitta inte på.
Jag vet mycket väl hur näringsupptaget fungerar. Man lever inte på maten i tarmarna efter ett antal dygn. Efter två dygn är man fullt fastande. Ur https://www.cengage.uk/c/advanced-nu...9780357449813/ (sidan 274) |
Citat:
|
Citat:
Jag följer något som heter "D3 regimen" för folk med klusterhuvudvärk och då ska man ta följande varje dag: https://clusterbusters.org/wp-conten...1-min.jpg.webp Verkade funka bra förra året när jag fastade och tog varje dag men känns ju dumt att fortsätta ta varje dag ifall jag kan ta allt med en måltid senare istället och få bättre upptag. |
Vad tror ni om att köra rotera 24:0 med 16:8 varannan dag? Dvs enl följande:
Dag 1: Fasta till 12 Äta 12-20 Fast från 20 Dag 2: Fasta till 20 20:00 Ägg + grönsaker 400 - 500 kcal enl guide Fasta från 20 Dag 3: Fasta till 12 Rinse and repeat. Uppenbara nackdelar som ni ser det? Det blir egentligen 24h fasta, litet mål på 500 kcal med lite grönsaker och ägg in i 16h fasta, med 8h ätfönster. Tänker mest att jag alldeles för lätt sänker 4000 kcal på 24h om jag får äta hela dagen, orkar inte riktigt gå och hålla igen. |
Citat:
|
|
Citat:
Jag fastar måndag, onsdag, fredag. På helgen blir det lite olika. Äter 4-5 ägg och en frukt på mina fastedagar. Den stora fördelen för mig är tidsbesparande. Jag tränar inte på fastedagarna, har massa tid till arbete och vänner. Kan i godan ro ta en promenad på lunchen. På ätardagarna är man taggad på att träna. |
|
|
Citat:
|
Ni som kör varannandagsfasta måste ha lite roliga berättelser från jobbet.
Folk går i taket när man inte äter frukost, och tror på riktigt att kroppen inte klarar av 4h utan mat utan att kollapsa :D |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
felpost
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
hahah men komigen... "No one has ever had Covid" "dry fasting" "how the world is run" "The vegan psy-op" "Gullible Swedes Spoon-Fed More Wallenberg and U.S. Propaganda"
De är bara några av rubrikerna |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Kan vara genetiskt snarare än kost? Sen att de som vill se ännu yngre ut än sin ålder och syns i sociala medier äter mycket grönt? Ja, kanske :) SPF är ju viktigt också. |
Så är det säkert. Och jag ser inte direkt gammal ut heller. Men man vill bevaa ungdmen.
Jag funderar likt många i den här tråden på att dra ner på grönsaksintaget. Helt emot livsmedelsverkets rekomendationer. Värst är vitkål, palsternackor och brysselkål. Käkade kyckling med ris igår. Kunde röra mig friktionsfritt inom 10 min. Drar man i sig rostad bryseelkål sitter man fast i stolen i 45 min |
Citat:
|
Citat:
|
Om ni får gissa, vad tror ni är mest hälsosamt av följande alternativ?
1) Träna varjedag ca en timma, blandat kondition och styrketräning. Äta bra och lagom lite. 2) Träna varannan dag ca en timma, men fasta varannan dag. På dagar man äter så kompenserar man energiunderskottet från fastedagen. I bägge fall är energibalansen samma. |
Varken eller
|
Någon här som fortfarande kör upplägget?
Nyfiken på hur folk tränar, både under fastedagar och inte. Samt vad ni käkar på fastedagar som litet mål. |
Jag kör det fortfarande och är väl inne på 3:e året tror jag. Eller om det tom är 4:e?
Tränar helkroppspass på ätardagarna och kör 10km löpning (intervall) på fastedagarna. Äter ingenting alls de dagarna jag fastar. Funkar bra för mig så ser ingen anledning att gå tillbaka till att käka varje dag. |
Citat:
|
Citat:
|
Hur äter du under ätardagarna?
Och, fastar du på riktigt (inte lightläst, tuggummi osv)? Kaffe & vatten. |
Citat:
|
Citat:
|
varför skulle fasta inte kunna inkludera bigmac?
|
Citat:
Det är logiken. Men jag är inte intresserad av fasta och inte fullt påläst om teorin. |
Citat:
Citat:
|
Peter Attia har ändrat sin syn på fasta:
|
Citat:
Säg att du gör en sak och sen casha in maximalt på det tills du slutar casha in Ändra dig och casha in maximalt på att du har ändrat dig tills du slutar casha in Eventuellt gå tillbaka och försök casha in igen, eller börja med/kom på något nytt. Man ändrar sig för att hålla sig relevant. Det blir väldigt fort oseriöst |
https://tyngre.se/podd/tyngre-tranin...ris-hemsworth/
36 min in. Attia är ska man ta med en nypa sylt. |
Citat:
|
Jag har inte direkt följt diskussionerna kring fasta på länge nu och vetefan vem han den där Attia är, men har det kommit något nytt intressant kring ämnet?
Tidigare var väl den generella åsikten att IF, "troligtvis", kunde vara hälsosamt (autofagi osv) men vi är tillbaka på att käka varje dag igen eller? |
Citat:
EDIT; Med begränsningen på ca 500 kcal på faste dagarna |
Citat:
Att inte äta på 16 timmar och sen äta i 8 timmar ger inget. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:04. |