Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Tjock & tjej (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153090)

Nitrometan 2011-06-27 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av C.E.J. (Inlägg 5135129)
Varför är du och Micke esoteriska och säger räckhäv istället för engelska dito?)

I Sverige pratar vi svenska! :)

dazeds 2011-06-27 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av Anton Fräs (Inlägg 5137932)
Hoppas du får tid på IFK så allt strul löser sig.

Tack! Blev hänvisad vidare till en läkare, så vi får se hur det går :)

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 5138065)
I Sverige pratar vi svenska! :)

Mm därför säger vi stoppad stol istället för fåtölj ;)

dazeds 2011-06-27 21:27

Wroooom

2 bifogad(e) fil(er)
Idag har jag köpt snabba skor och snabba strumpor. Kommer krossa på Trosa stadslopp!

C.E.J. 2011-06-27 22:18

lalala rosa *cupid*

Lars Brinkhoff 2011-06-28 06:21

Citat:

Ursprungligen postat av dazeds (Inlägg 5137717)
Älska mitt löpsteg, inte konstigt vänsterben gnäller lite...lander ju på lilltån! Crazy.

Möjligen att du forcerar framfotslandingen lite väl mycket, vilket är tvunget om man har vanliga skor med hög häl. Utan skor, eller med plattare sula, ska man inte behöva vinkla ner foten vid landningen.

Nitrometan 2011-06-28 07:40

Citat:

Ursprungligen postat av dazeds (Inlägg 5139193)
Mm därför säger vi stoppad stol istället för fåtölj ;)

Ja! Fy för att använda utrikiska låneord när det finns en adekvat inhemsk vokabulär. ;)

dazeds 2011-06-28 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff (Inlägg 5139496)
Möjligen att du forcerar framfotslandingen lite väl mycket, vilket är tvunget om man har vanliga skor med hög häl. Utan skor, eller med plattare sula, ska man inte behöva vinkla ner foten vid landningen.

Åhå, intressant! Testade att springa i enbart strumpor på löpbandet och där kände ja ginte av vristen lika mycket. Nya skorna är dels lättare och dels plattare, hoppas det blir skillnad!

Citat:

Ursprungligen postat av C.E.J. (Inlägg 5139304)
lalala rosa *cupid*

Rosa är fett med najs som kidsen säger!

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 5139562)
Ja! Fy för att använda utrikiska låneord när det finns en adekvat inhemsk vokabulär. ;)

Micke nickar instämmande från sin kammare!

dazeds 2011-06-29 22:20

Nya skor och Balance Solna

1 bifogad(e) fil(er)
Min vän Nina ville ses och jag tyckte vi kunde träna ihop. Hon suckade men gick med på det. Hon ska flytta och ville kolla in om Balance Solna skulle passa som ny hemmaarena.

Först bestämde jag dock att byta mina Adizero aegis mot en storlek större, de mosade nämligen min höger stortå. Onödigt.

Väl i butiken träffade jag en tjej som faktiskt hade lite vettiga tankar och idéer om vad jag kunde tänks behöva för sko och plockade fram Adizero Adios, som var plattare och hade mindre dämpning än Aegis. Däremot är de inte rosa.....

Träning

Balance var ett bra gym. Hade verkligen allt från KB, till crossfitprylar, till böjrack och lösa skivstänger :)

Böj

20 kg 2x5

Jag har svårt att hitta känslan av att dels ha rak rygg i bottenläget och även trycka ifrån med benen på vägen upp. Därför gick jag över till...

Böj till bänk

25 kg x 5
30 kg 2x10
35 kg x 10

Fokuserade på att sätta mig ner och resa mig upp genom att främst använda benen. Känns betydligt enklare och ska fortsätta nöta så till jag vet hur det ska kännas. Sen får jag väl försöka sänka bänkhöjden på något vis.

Sumo

40 kg x 5
50 kg x 5
60 kg x 5
50 kg x 5
40 kg x 5
50 kg x 5
60 kg x 5
50 kg x 5
40 kg x 5

Känns bättre och bättre. Fortsätter nöta teknik mer än öka i vikter. Benen krånglade en del på förmiddagen så jag vill inte lassa på mer än nödvändigt. Blir bättre och bättre på att trycka med benen istället för att dra med armarna och ryggen.

Bänk

20 kg x 10
30 kg 5x5

Styrkan är sakta på väg tillbaka, axeln klagar inte alls på samma vis oms tidigare. Måste dock bli bättre på att töja.

Löpning

Nya skor! Ja! Löpband! Ja!

7,5 km/h i ca 12 minuter, sedan ökade jag till 9 km/h i 2 min och sedan avslutade jag med 11 km/h i en minut. Kändes riktigt riktigt bra! Inte alls samma smärta i vristen som tidigare. Försökte landa på hela framfoten istället för lilltån, gick betydligt lättare nu.

mikaelj 2011-06-29 22:31

De där ser ännu snabbare ut än dina förra skor! En snabb sökning sade att det finns de som springer framfotalöpning med den modellen.
Skönt att fossingarna inte protesterade heller!

Citat:

Ursprungligen postat av dazeds
Fokuserade på att sätta mig ner och resa mig upp genom att främst använda benen. Känns betydligt enklare och ska fortsätta nöta så till jag vet hur det ska kännas.Sen får jag väl försöka sänka bänkhöjden på något vis.

Smart! Som med armhävningarna. Så kan du sätta dig rakt ned med rak rygg till slut.

Roligt att du fick bättre känsla i övningarna. Det var en jäkla massa set marklyft du gjorde!

(hur gick det för din kompis?)

dazeds 2011-06-29 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av mikaelj (Inlägg 5142592)
De där ser ännu snabbare ut än dina förra skor!

Ja. Men färgen sörjer jag lite smått....grönt är skönt, men det är inte rosa :-(

Citat:

Smart! Som med armhävningarna. Så kan du sätta dig rakt ned med rak rygg till slut.

Roligt att du fick bättre känsla i övningarna. Det var en jäkla massa set marklyft du gjorde!

Tänkte också på det, försöker överföra det tänket. Får utmana mig själv på den nivån jag kan liksom!

Bakom mig gjorde en kille jättesnygga ryckböj med typ miljarder kilon. Kände mig som en lite flugviktare som stod där med mina 40 kg och försökte göra rätt. Passade på att försöka briljera på mitt eget lilla vis! (ja jag tränar för min egen skull...*harkel*)

Citat:

(hur gick det för din kompis?)

Stackars Nina, hon trodde vi var klara när jag bestämde mig för att springa. Hon påpekade att 1,5 timme var lite väl mycket tid att spendera i en träningslokal. Hon var charmigt mör i benen sen :-D

dazeds 2011-07-01 23:40

Trosa stadslopp eller familjefesten

Min familj är rätt stor. Många kusiner, mostrar, kusinbarn, farbröder och så vidare. Dessa bor, bortsett från några få, i samma kommun. Trosa. De är dessutom involverade i orienteringsklubben. Denna klubb anordnar Trosa stadslopp. Kommer återkomma till vad detta innebär för mig personligen längre fram.

Jag bestämde mig för att springa 4 km, jogg & stavgång. Jag tänkte ta den längre distansen på 8.9 km men vill bli säkrare på distanser upp till 5 km först.

Fick chip på skon för att få tiden per sms efter loppet. Värmer upp med lite löpning och spurter på gräset. Ställer mig sedan i startområdet bland stavgångare och annat folk. Första problemet uppkommer. Vilket håll ska vi springa åt?! Vår runda är inte prioriterad men efter ett tag styr en funktionär upp det hela och stavgångarna ombeds ställa sig sist. Gör de det? Nej. Gerda 115 år ska självklart stå mitt ivägen. "vi är här för att ha roligt inte komma först"

Starten går och jag hoppar som en kanin mellan folk som är "ivägen". Svårt att hitta tempot. Passerar kusin Anna som är funktionär. Jobbar vidare med tempot. Förbi kusin Torbjörn, morbror Hans, moster Gunn, pappa, mamma och Elli. Blir glad åt deras peppande.

Börjar hitta vad jag tror är en bra rytm. Passerar hela gänget igen. Lika roligt den här gången!

Första segdryga backen dyker upp. Lång lång med liten lutning. Segt i benen. Hittar en unge längre fram i fältet som jag bara SKA slå (något måste man ha som morot)

Sliter vidare i den backiga banan. Känner hur benen är trötta men de gör inte ett dugg ont.

Vid 500 m markeringen står kusin Tomas och hans son Rasmus. Vinkar. Passerar. Tomas väljer då att jaga efter mig med sin trafikdirigeringsflaggan som piska och ropar "ÖKA DÅ! ÖKA!!!!"

Pressar mig i mål på plats 20 av 74 med en tid på 23:18!! Målet var att hålla under 6 min/km så klart godkänt :-D

Nu är jag trött, nöjd och glad.

shadowfire 2011-07-02 00:46

hahahaha, jag gillar redan Tomas :D
sjukt skön släkt måste jag säga, önskar jag både hade en sådan släkt + sådant pepp på ett lopp... men plats 20 av 74, wtf?!... 23:18?! slår man ut det till 5 km och om du hade hållt tempot hela vägen ut så hade du ju spöat potatisjoggtiden med... well done! =)

944RS 2011-07-02 06:01

Citat:

Ursprungligen postat av shadowfire (Inlägg 5146003)
sjukt skön släkt måste jag säga, önskar jag både hade en sådan släkt + sådant pepp på ett lopp... men plats 20 av 74, wtf?!... 23:18?! slår man ut det till 5 km och om du hade hållt tempot hela vägen ut så hade du ju spöat potatisjoggtiden med... well done! =)

Jag hade velat se Tomas göra likadant med Gerda:D

20 av 74 är verkligen bra jobbat!

dazeds 2011-07-02 06:18

Citat:

Ursprungligen postat av shadowfire (Inlägg 5146003)

Sa ju att du skulle hänga på :-D du hade fått massa gratispepp! Tomas är inte den som är den ;-)

Jag är riktigt nöjd. Målet var under 24, och det klarade jag. Sedan var placeringen en bonus. Börjar klara av att hålla koll på vad som är rätt tempo för mig.

dazeds 2011-07-02 06:20

Citat:

Ursprungligen postat av 944RS (Inlägg 5146058)
Jag hade velat se Tomas göra likadant med Gerda:D

20 av 74 är verkligen bra jobbat!

HAHA! "Spring kärring, spring!"

Tack! Idag är benen lite trötta :-)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:29.