![]() |
Två domar har fallit.
Den ene föll idag, gällande min axel. Måste säga att detta var mitt livs absolut trevligaste läkarbesök. En mycket proffsig mottagning med eget gym, modell större, och mycket trevlig personal. En läkare som visste vad han pysslade drog i mig med remmar o slet o hade sig och det är ett underverk att jag fick med mig båda armarna hem igen. Jag fick först beskedet att vi inte behövde amputera vänster axel iaf. Kändes tryggt, lol.. sedan kom förklaringen till det jag antytt tidigare, att axeln inte riktigt känns som den är i led. Pga rejäl överbelastning med hävstångsteknik (tunga flies med raka armar, tunga hantellyft med raka armar, lutande hantelpress med bred fattning samt bänkpress med bred fattning) så har jag utsatt axlarna för en enorm överbelastning som fått axeln att sträva efter att krypa ur led. Även om jag värmt upp rotatorcuffar osv så har jag ändå i min vilja att pressa bröstmusklerna hårdare och hårdare, utsatt axlarna för krafter de inte var redo för. Läkaren förklarade glatt med skisser o scheman att hantellyft åt sidan med spikraka armar och 2kgs hantel ger ett tryck med hävstångseffekt på 60kg på axeln. Följden blir ett program med hos en sjukgymast motsvarande rotatorcuffträning av lite olika varianter och så ska jag försöka arbeta axeln på plats igen, få musklerna att lägga den till rätta. (det dumma är att jag tror jag kommer få sjukgymnasten jag nätdateade före sommaren, fasiken, bara hon inte är sadist) Den andre domen föll igår och den fokuserar jag på just nu för att känna mig lite gladare... den var mer av privat slag och gick min väg. |
Citat:
Angående nät-dateandet, det kanske bara blir kul, eller? ;) Men jag är säker på att allt ordnade sig, men jag är glad att det inte hände mig, för liksom... jag är så övermotiverad, så jag hade tränat ändå. Och det hade inte varit bra, men jag är säker på att du har tålamod att klara av det! Du kan ju bulka under tiden ? ;D |
Citat:
tänkte på det när du for fram som en virvelvind där på gymmet och med viktökningarna. Men det är svårt att känna hur det är för ngn annan. Jag är ju inte den bästa att leva som jag lär heller. sååååå vad var den andra nyheten? att du slipper smålands mörka skogar? |
Citat:
Underskatta inte skönheten smålands skogar erbjuder, lugnt och suset av en ny 60 kilo's hantel till våra gym ;D |
Du har en fuckad supraspinatus alltså?
Been there done that. Förra året inflamerade jag min högra kraftigt. |
Bra att du redogjorde för axelproblematiken, liknande problem här, även om det inte gått så långt. Långa hävstänger (armar... ) och Breeeda bänkpress :(
Just nu har jag dock lyckats dra på mig någon virussjuka så e hemma och vilar upp (axlarna). |
Fick du någon prognos av doktorn för när du skulle vara frisk i axeln? Det är surt med rehabträning men så väldigt mycket värt det när man äntligen blir bra igen.
|
Skönt att veta vad det är som är galet, nu är det bara att jobba för att göra det bättre!
|
PontusWidehall: det svåra för mig blir mkt riktigt att låta bli att träna tungt och belasta axeln nu... detta kommer bli en prövning som heter duga.. *grr27*
Cilia: Jag gasade väl på för bråttomt i bänkpress i smithmaskinen får jag säga, samt i flyes... skulle ha låtit axlarna hänga med lite bättre och kanske rentav prioriterat axelträningen ett tag. Ser man i min journal så är det väl nästan tvärtom, axlar som jag har varit sämst på att träna. Den andra domen var... heh... nåja, du känner väl mig... :em: Jorgen: Vilken var orsaken till att din skada uppkom? Chaan: om rehabiliteringen går bra så kommer jag definitivt fokusera på att bygga stabilitet i axlarna iaf, den saken är klar... Semiramis: väntar på sjukgymnasten nu, sedan ska jag på återbesök 6v efter rehabträningen har börjat. Enligt läkaren såg det förhållandevis bra ut i varje fall, det var inte inflammerat runt om kring (om axeln börjar vandra på brosket så brukar det bli irriterat och inflammerat omkring). Likaså har jag inte råkat ut för en "kapsyl" som han kallade det, då axeln slänger sig ur sitt läge rejält. Så får väl se, jag kan nog kyssa 100kg i bänkpress i arslet för i år iaf... elan: joo, skönt på ett sätt, men jag är samtidigt lite bitter med! Just nu är jag smällfet, äcklig, svag och kan fan inte träna heller som folk! Precis vad jag behövde.. :furious: :( *cry* |
I'm proud over you my son, JOIN THE DARK SIDE ! :devil:
|
Citat:
Men efter vila och tränande av rotatorcuffarna så blev det bra. |
Kvällens träningspass:
Mål: Fortsätta ta igen det jag förlorade under sommaruppehållet Muskelgrupp: Primärt rygg + lätt bicepssmisk Motivation: Riktigt låg, känner mig lite krasslig, vissen och inte riktigt i mental form heller. RYGG: Marklyft, med bälte, växlande över/underhandsfattning: 1 set [8 x 60kg] 1 set [3 x 110kg] 1 set [3 x 110kg] 1 set [1 x 110kg] kändes extremt tungt idag... Latsdrag med V-handtag i hiss: 1 set [6 x 60kg] 1 set [6 x 65kg] urkkk, jag måste ha bettskena till denna övning 1 set [6 x 55kg] Hantelrodd: 3 set [6 x 25kg] kan snart öka här, men det är jobbigt! Latsdrag i maskin, brett grepp/utåtsvepande drag: Skippade övningen då det kändes i axeln sist här... LÄTT BICEPS-SMISK: Stående alternerande hantelcurl: 1 set [10 x 12kg] 1 set [10 x 15kg] nåja, lite bättre här än sist iaf... 1 set [10 x 12kg] Stångcurl i cable cross: 1 set [10 x 40kg] 1 set [8 x 40kg] 1 set [8 x 35kg] SUMMERING: I väntan på rehabplanen så kan jag väl vila... ehhh.. TRÄNA!.. Jaaa! Skippade iaf brett latsdrag för o skona axeln lite.. *duktig* Kände mig riktigt svag idag, särskilt i marklyftet. Konsterar att det nog beror på en blodsockerspik jag fick pga en för sen middag (blev rejält trött då spiken slog i botten) och sedan är jag nog på väg att bli förkyld. Blir honungsvatten i mängder nu, har inte varit förkyld på 4-5 år. Iofs inte konstigt efter fotbollsspelande i ösregn i onsdags, fotbollscup utomhus i blåst hela lördagen, massa alkohol o för lättklädd ute o raggade kjoltyg på lördagsnatten osv... ingen hit o vara svettig o lättklädd utomhus nu kanske. Dåligt pass, klena vikter och en skugga som inte alls är i form, men skam den som ger sig! |
Citat:
Kan dock lägga ner mitt mål med 100kg bänkpress innan årsskiftet iaf då. |
hhmmm kan nog inte säga att jag känner dig så värst väl.
vet inte om jag ska vara glad eller ledsen för det *g* kommit fram till att efter att ha läst här så ska jag vara försiktig med ökningar iaf för snabba sånna och köra mycket axlar och rotartjafs. ta det lugnt med träningen nu så du inte gör det värre. du skulle kunna köra bara ben och armar ett tag så växer dom lite ;P |
Bra pass ändå,
men ta det för fan lugnt! Det är viktigt att du inte pajar axeln!! |
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27. |