Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blir det krig i Ukraina? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=244375)

skyffelmördarn 2022-03-05 17:24

Jag tror han bryr sig tillräckligt mycket om Ryssland för att inte bara säga "Bomba på ni jag skiter i vilket" och sen åka iväg och leva ut livet på nån paradisö.

Citat:

Ursprungligen postat av stridis (Inlägg 8264522)
Trodde han var imperialist istället för nationalist.

Det ena utesluter väl inte det andra. Han vill att Ryssland ska vara så stort som möjligt, så som det var "förr".

skyffelmördarn 2022-03-05 17:28

Reinfeldt pratar lite om Putin i det här klippet från morgonpasset

https://youtu.be/h4nP8D0fDc4?t=199

delta_mats 2022-03-05 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8264524)

Reinfeldt mfl bidrog ju till att lägga ner svenska försvaret. Han kan ta sig i skitan.

BelowAverage 2022-03-05 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8264524)

Måste vara fler än jag som aktivt undviker att lyssna på politiker?
Kategoriskt så förstår de ingenting om någonting och vill bara ge intrycket av kompetens och engagemang.
Fick du ut något av att lyssna på Reinfeldt?

skyffelmördarn 2022-03-05 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av BelowAverage (Inlägg 8264557)
Måste vara fler än jag som aktivt undviker att lyssna på politiker?
Kategoriskt så förstår de ingenting om någonting och vill bara ge intrycket av kompetens och engagemang.
Fick du ut något av att lyssna på Reinfeldt?

Nej jag gillade aldrig Fredde, och jag har aldrig gillat politiker. Men han har träffat Putin och jag tror han har en korrekt bild av hur Putin är, eller var då i alla fall. Det var bara min poäng. Många här inne verkar tro att Putin är så pass galen så han skulle starta ett krig som skulle bli undergången även för Ryssland och att han inte skulle bry sig? Det tror jag verkligen inte.

Dominic 2022-03-05 20:51

Istället för att samla "expertanalyser" från politiker som i många fall knappt haft ett riktigt jobb eller utbildning inom något relevant, så borde man intervjua sådana som förutspått det här kriget långt tillbaka i tiden och har en meritlista på att ha rätt. Bättre kvitto på att man har koll på vad man talar om är väl svårt att få.

Vad jag känner till finns det tre stycken; John J. Mearsheimer, Paul Ray Ramsey och youtubern "RealLifeLore".
De två förstnämnda menar på att kriget till stor del drivits fram av Väst medan den sista mest verkar se det som en konflikt om naturresurser.

Reinfeldt har dock en lång meritlista på att ha helt fel och benämner Erdoğan som "en modig och på många sätt beundransvärd politiker", så hans åsikt är tämligen irrelevant.

Baskagge 2022-03-05 21:23

kvarnis 2022-03-05 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Baskagge (Inlägg 8264570)

Gubben har en ett brist i sin tagning.
Ukraina fick avslag på ansökan att gå med i NATO inom 10 år.
Att sluta finansiera kriget är rätt beslut dock.

Lucipha 2022-03-05 21:44

Citat:

Ursprungligen postat av Dominic (Inlägg 8264565)
Istället för att samla "expertanalyser" från politiker som i många fall knappt haft ett riktigt jobb eller utbildning inom något relevant, så borde man intervjua sådana som förutspått det här kriget långt tillbaka i tiden och har en meritlista på att ha rätt. Bättre kvitto på att man har koll på vad man talar om är väl svårt att få.

Vad jag känner till finns det tre stycken; John J. Mearsheimer, Paul Ray Ramsey och youtubern "RealLifeLore".
De två förstnämnda menar på att kriget till stor del drivits fram av Väst medan den sista mest verkar se det som en konflikt om naturresurser.

Reinfeldt har dock en lång meritlista på att ha helt fel och benämner Erdoğan som "en modig och på många sätt beundransvärd politiker", så hans åsikt är tämligen irrelevant.

Mearsheimer är intressant, förutsatt att man har ett Amerikanskt perspektiv utan hänsyn till Europeiska intressen, eller tycker att skitländer som Ukraina, Sverige och Finland inte har något eget värde utöver rollen som små schackpjäser i de stora spelarnas parti.

Sarco 2022-03-05 21:54

Kan vi bara ignorera Dominic, tack. Hon är ett skickligt troll men väl uppenbart avlönad av Ryssland. Ban vore bättre om möjligt.

Ryssland har stadigt utvecklats mot en fascistisk diktatur sedan Putins tillträde, även om det inte blev riktigt tydligt förrän Medvedev försökte utmana. Nu är det fullbordat med imperialistiska krig, underkuvanden och ett fullständigt seriöst hävdande av den starkes rätt.

Det finns i princip två möjliga vägar ut: Rysslands reträtt nu, eller på lång sikt Rysslands förlust - genom ekonomisk kollaps och revolt (med lite tur ā la 1991) eller krig. Krig kan förstöra hela världen men Ryssland kan inte vinna ett offensivt krig mot väst.

Kommer Putin att kunna svälja stoltheten och backa, eller blir Ukraina ett nytt Afghanistan? Vad gör Putin när han måste erkänna sin förlust, när det nu blir? Sådant gör mig lite orolig.

BelowAverage 2022-03-05 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8264558)
Nej jag gillade aldrig Fredde, och jag har aldrig gillat politiker. Men han har träffat Putin och jag tror han har en korrekt bild av hur Putin är, eller var då i alla fall. Det var bara min poäng. Många här inne verkar tro att Putin är så pass galen så han skulle starta ett krig som skulle bli undergången även för Ryssland och att han inte skulle bry sig? Det tror jag verkligen inte.

Har svårt att tro att Putin skulle kunna göra den karriär han gjort om han inte vore slipad. Han är vad jag sett en karismatisk talare vilket jag inte kan säga om någon västerländsk ledare för stunden. Vet inte om han är mer psykopatisk än en typisk svensk karriärpolitiker heller (läs: politiker), bara mer utlopp för det i Ryssland.
Delar din uppfattning, misstänker att han har en plan. Sen kan den såklart stöpa ändå, vilket jag hoppas.
Däremot skulle jag inte lägga mycket värde på Reinfeldts uppfattning av honom, ens om jag trodde att Reinfeldt var ärlig.

Fredszky 2022-03-05 23:12

https://i.imgur.com/sU4WuUR.gif

Agitator 2022-03-05 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av Sarco (Inlägg 8264574)
Kan vi bara ignorera Dominic, tack. Hon är ett skickligt troll men väl uppenbart avlönad av Ryssland. Ban vore bättre om möjligt.

Ryssland har stadigt utvecklats mot en fascistisk diktatur sedan Putins tillträde, även om det inte blev riktigt tydligt förrän Medvedev försökte utmana. Nu är det fullbordat med imperialistiska krig, underkuvanden och ett fullständigt seriöst hävdande av den starkes rätt.

Det finns i princip två möjliga vägar ut: Rysslands reträtt nu, eller på lång sikt Rysslands förlust - genom ekonomisk kollaps och revolt (med lite tur ā la 1991) eller krig. Krig kan förstöra hela världen men Ryssland kan inte vinna ett offensivt krig mot väst.

Kommer Putin att kunna svälja stoltheten och backa, eller blir Ukraina ett nytt Afghanistan? Vad gör Putin när han måste erkänna sin förlust, när det nu blir? Sådant gör mig lite orolig.

Du tänker på något liknande som JIDF gör? Sjukt om det skulle vara så.

Helt sjukt för övrigt att kriget fortfarande pågår.

https://cdn.discordapp.com/attachmen...84/unknown.png

Kräket 2022-03-06 08:04

Hur ser ni på svenskar som åker för att strida i Ukraina? Börjar dyka upp fler och fler artiklar om svenskar som åker ner och slåss för Ukraina.

Jag har väl generellt föreställningen att det är lite små-galna individer som strider som frivillig i ett annat land. Denna gång är det dock svårare. Jag kan inte annat än se Ukraina som ett europeiskt land och grundläggande värderingar som Ryssland nu kränker. På något vis är det liksom även en attack på det jag håller högt.

Hur ser ni på det?

Lucipha 2022-03-06 08:25

Citat:

Ursprungligen postat av Kräket (Inlägg 8264592)
Hur ser ni på svenskar som åker för att strida i Ukraina? Börjar dyka upp fler och fler artiklar om svenskar som åker ner och slåss för Ukraina.

Jag har väl generellt föreställningen att det är lite små-galna individer som strider som frivillig i ett annat land. Denna gång är det dock svårare. Jag kan inte annat än se Ukraina som ett europeiskt land och grundläggande värderingar som Ryssland nu kränker. På något vis är det liksom även en attack på det jag håller högt.

Hur ser ni på det?

Hjältar

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.