Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ska socialen få ta hand om feta försummade barn? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=56086)

High1ander 2005-11-17 09:50

Om ett barn lider av anorexi eller grova ätstörningar så tar soc:en ungen (om den är liksom, bebis-nivå). Läste om det för nått år som om en undernärd bebis, föräldrarna påstod att de mata barnet, men det vägrade att äta (var kanske 1-2 år).

Men hur många dör egentligen av anorexi eller liknande, inte mycket jämfört med fetma.

Så dö av näringsbrist = tillåts ej.
Dö av för mycket näring = tillåtet.

Seriöst, så tycker jag idén är absurd, och vill inte ha några som springer och snor feta barn. Men det är dock intressant hur en sak som är betydligt mindre riskabel är ok för att omhändertag ett barn.

Big_Vik 2005-11-17 17:03

Hur fan skulle jag kunna veta det minsta lilla om det när jag bara är sjutton år gammal? *screwy* Vi pratar alltså om den fjärde i raden av härskartekniker, vilka jag ämnar lämna fr.o.m. nu så att jag inte går samma öde till mötes som Bolio m.fl. Däremot har vi olika bilder av de mänskliga rättigheterna. Jag menar att ens eget välbefinnande och rätten till ett hälsosamt liv skulle vara viktigare än rätten till föräldraskap och ett utövande av felaktig uppfostran, vilket du inte håller med om, och detta rättfärdigar helt klart användandet dina härsk...äh....

Om det är så att du trots din starka avsky mot min åsikt ändå är beredd att dö för min rätt att uttrycka den så blir jag glad, men jag tvivlar av det skäl att om du nu vore beredd att ge ditt liv för vad jag säger borde du ha respekterat mitt ställningstagande och inte heller försökt framställa mina åsikter som värdelösa med anledning av min omyndighet. Du kunde istället med dina överlägsna erfarenheter utan större svårigheter i diskussion attackerat min lösning och pekat på orimligheter i denna.

Citat:

Ursprungligen postat av Grahn
Vad har du som förslag att man skall göra med föräldrar vars barn börjar smygröka, köra moped, spela fotboll vilket är en enormt skaderik sport, åka skateboard eller ngt så destruktivt som att sitta på häcken framför en dator för mkt då?

En totalt irrelevant fråga då det inte är föräldrarna som tvingat sina barn till dessa ovanor, däremot ansvarar de för att handla och att kylskåpet fylls på. Förälderns jobb i dina situationer blir snarare att avråda och peka på nackdelar, och är inte dessa tillräckligt skrämmande kommer antagligen barnet fortsätta tjuvröka osv. Ett barn har ingen möjlighet att påverka utfodringen och saknar förutom kunskapen om det optimala även ofta den monetära möjligheten tralla iväg på konsum och köpa 10 kg kycklingfilé.

Man måste inse att vissa föräldrar VILL ha sina barn feta.

Var förövrigt 150 miljarder jag menade...

Fredrik_ 2005-11-17 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av Big_Vik
En totalt irrelevant fråga då det inte är föräldrarna som tvingat sina barn till dessa ovanor, däremot ansvarar de för att handla och att kylskåpet fylls på. Förälderns jobb i dina situationer blir snarare att avråda och peka på nackdelar, och är inte dessa tillräckligt skrämmande kommer antagligen barnet fortsätta tjuvröka osv. Ett barn har ingen möjlighet att påverka utfodringen och saknar förutom kunskapen om det optimala även ofta den monetära möjligheten tralla iväg på konsum och köpa 10 kg kycklingfilé.

Var förövrigt 150 miljarder jag menade...

Snacka om I-lands problem med föräldrar som övergöder sina barn så att de blir feta.

Nä, jag tycker inte att samhället ska kunna rycka barnen ur en familj för att de är överviktiga. Det låter helt absurt och leder dessutom till ganska knepiga gränssättningar om det börjar tillämpas på andra grejer också. Föräldrarna har en enormt stor påverkan på sina barn och styr mer eller mindre deras framtid genom både generna de för vidare och miljön de bjuder på under uppväxten. Kassa matvanor är ett av de allra minsta problem som dåligt föräldraskap kan leda till skulle jag vilja säga.

Du snackar dessutom om "rätten till föräldraskap". Hur är det med rätten till att ha föräldrar? Det viktigaste sociala bandet du har är just med dina föräldrar, speciellt som ung, och ju yngre du är desto mer betydelsefullt är det. Hur bra tror du en fet 11-åring kommer att må som rycks upp ur sin trygga tillvaro från sina älskade föräldrar och placeras på sträng diet hos en helt okänd fosterfamilj? Rent samhällsekonomiskt kommer den eventuella vinsten från minskad fetma väldigt raskt att ätas upp av drastiskt ökade kostnader för psykisk ohälsa både hos barnen och föräldrarna.

Det finns nog en massa andra bättre vägar att gå.. till exempel hälsokontroller på barnavårdscentral/skola och information den vägen. Jag kan slå vad om att antalet föräldrar som verkligen vill sina barn riktigt illa är ytterst ytterst litet.

Trance 2005-11-17 18:01

Varför har folk börjat gnälla om härskartekniker till höger och vänster, får ni läsa radikal feministisk prosa i skolan eller vad är det med er?

Tricklev 2005-11-17 18:03

Citat:

Ursprungligen postat av Trance
Varför har folk börjat gnälla om härskartekniker till höger och vänster, får ni läsa radikal feministisk prosa i skolan eller vad är det med er?

För mycket aftonbladet.

nottis 2005-11-17 18:11

Big_Vik: Var det 250 kgs ungarna som skulle tvångsomhändertas eller även mindre barn? Tror som Grahn att sådana barn knappt existerar. Tycker inte alls om tanken att omhänderta barn av detta skäl, ger mig rysningar.

Grahn 2005-11-17 18:42

Citat:

Hur fan skulle jag kunna veta det minsta lilla om det när jag bara är sjutton år gammal? *screwy* Vi pratar alltså om den fjärde i raden av härskartekniker, vilka jag ämnar lämna fr.o.m. nu så att jag inte går samma öde till mötes som Bolio m.fl. Däremot har vi olika bilder av de mänskliga rättigheterna. Jag menar att ens eget välbefinnande och rätten till ett hälsosamt liv skulle vara viktigare än rätten till föräldraskap och ett utövande av felaktig uppfostran, vilket du inte håller med om, och detta rättfärdigar helt klart användandet dina härsk...äh....

Blah blah blah blah, väx upp. Okej? Tror du att du som en liten snorvalp ska pinna in och börja diktera vilka som skall få ha barn utan att ngn påpekar på dig att du inte ens är vuxen själv? Härskartekniker my ass.

Citat:

Om det är så att du trots din starka avsky mot min åsikt ändå är beredd att dö för min rätt att uttrycka den så blir jag glad, men jag tvivlar av det skäl att om du nu vore beredd att ge ditt liv för vad jag säger borde du ha respekterat mitt ställningstagande och inte heller försökt framställa mina åsikter som värdelösa med anledning av min omyndighet. Du kunde istället med dina överlägsna erfarenheter utan större svårigheter i diskussion attackerat min lösning och pekat på orimligheter i denna.

Nej du har rätt att säga den och jag ahr rätt att säga att jag tycker du är helt befängd, begrunda citatet lite mer.

Citat:

Du är gammal nog att ta ngt extrajobb som mer än nog kan bekosta din kycklingfilé som du är så besatt av. Sluta gnäll. Ta ett tidningsutdelarjobb så bränner du fett medans dessutom. Glad?

Citat:

Måste ju krylla av dem där du bor tydligen, jag har aldrig träffat på dessa illvilliga personer som göder sina barn till 250kgs spärrbalonger på pin kiv.

skaparn 2005-11-17 18:58

Det blir ju ett enormt gränsdragningsproblem om man godkänner fler tveksamma förevändningar för att beröva föräldrar sina barn. Personligen tycker jag synd om barn som inte får hjälp med läxan, lär sig tänka kritiskt, inte får lära sig att röra på kroppen, inte får kärlek och respekt, får lyssna på dålig musik eller har en Apple hemma som enda dator. Men du kan inte komma och mästra människor som du vill.

Och dessutom kanske man ska vara lite praktisk i denna fråga. Gissa vad som påverkar barnet i sämre riktning; att placeras i fosterhem eller att vara överviktig?

Håller dock med dig att Grahn inte borde hackat på din ålder, dina förmynderifasoner räcker gott att hacka på.

Big_Vik 2005-11-18 15:35

För det första, varför gör en ynka befängd åsikt mig till en befängd person? (Och om du ville veta så har jag redan ett extrajobb.) Förklara även gärna var besattheten ligger i att nämna ett specifikt livsmedel två gånger? Ser inte heller hur det rent praktiskt ska gå till för mig att som sjuttonåring växa upp och anser att jag ligger inne med ungefär samma mognad som alla andra i min ålder (här kommer du givetvis att invända). Du befaller mig ändå att VÄXA UPP och är därför i besittning av en mer eller mindre tydlig definition av ordet vuxen, berätta om så är fallet när man uppnår detta vuxenstadium?

Vi fortsätter med (yttrande)frihetsfrågorna: Du kallar i ditt förra inlägg mig för snorvalp. Skulle jag teoretiskt kunna ge igen med samma mynt eller kränka dig på ett likvärdigt sätt utan att banningsåtgärder vidtas? Märk också att jag som omyndig och infantil verkligen borde lacka och säga elaka saker nu, men istället väljer jag alltså att återgå till mitt vanliga BESKÄFTIGA jag, vilket inte heller verkar uppskattas vad jag förstått av det lilla jag faktiskt förstod i Allans första inlägg? I vilket syfte ska jag vidare begrunda citatet? Du hatar min åsikt men är beredd att banna för min rätt att uttrycka den?

Ingen vill egentligen ha sina barn feta, ändå finns det massor med feta ungar, och detta trots att alla är medvetna om riskerna med fet mat? Detta går inte riktigt ihop för mig. ”Jag önskar att min unge inte vore så fet, och jag vet mycket väl vilken mat som är dålig, men jag orkar inte befatta mig med situationen” Kan man säga med säkerhet att dessa föräldrar INTE vill ha tjocka ungar? Eftersom du verkar vara något av en professor i frihet: om alla vill ha frihet, varför finns i sådana fall t.ex. Knutby? Går det verkligen att anta att alla vill sina barn väl och att ingen vill ha feta ungar?

Du säger att jag skiter helt i mänskliga rättigheter, vilket måste vara fel, då jag tvärtemot dig vill skydda ett barns rätt till ett friskt liv. Jag börjar dock inte min ungdom till trots att grina på grund av våra frånskilda ståndpunkter. I stort sett alla av dina yttranden återkommer gång på gång till att jag minsann inte ska tvinga på föräldrarna mina unga, och därav värdelösa snorvalpsåsikter om hur de ska leva och uppfostra sina ungar. Jag ser inte detta som att jag tvingar någon, utan snarare som en diskussion med tänkbara lösningar på extremt bristfällig, rentav hälsovådlig uppfostran, vilken av många betraktas som ett allvarligt samhällsproblem. Att själva idén sedan är befängd på olika sätt har man kunnat förstå av helt andra, sakliga inlägg.

Nidas har skallen på spiken, jag skiter totalt i de feta barnen. Dessa kan helt enkelt ansluta till semleätartävlingen Metalboy ville arrangera i någon container för Bert Karlsson och Göran Persson. Ok, vi kan inte bara bortröva barnen eftersom det kan medföra katastrofala följder rent psykiskt för de drabbade. Alkisbarn frihetsberövas/omhändertas likväl ändå, med framgång(?) för att dessa inte kan tas om hand om föräldrarna. Men ska man följa ert resonemang borde ingen av dessa tas om hand då en alkis har samma rättighet till sitt barn som en tjockisutfodrare. Man får helt enkelt skylla sig själv om man föddes i en familj där farsan dricker, eller man själv blir fet, eftersom alla föräldrar har rätt till sina barn?

Afan: Kan inte du som medskyldig ringa upp Anitra och fråga efter de exakta totalkostnaderna? Så slipper någon annan av oss leta efter säkra källor.

Varför har förresten Trance börjat gnälla om att folk gnäller på härskartekniker till höger och vänster?

skaparn 2005-11-18 15:49

Citat:

[...arg på Grahn...]

Ingen vill egentligen ha sina barn feta, ändå finns det massor med feta ungar, och detta trots att alla är medvetna om riskerna med fet mat? Detta går inte riktigt ihop för mig. ”Jag önskar att min unge inte vore så fet, och jag vet mycket väl vilken mat som är dålig, men jag orkar inte befatta mig med situationen” Kan man säga med säkerhet att dessa föräldrar INTE vill ha tjocka ungar? Eftersom du verkar vara något av en professor i frihet: om alla vill ha frihet, varför finns i sådana fall t.ex. Knutby? Går det verkligen att anta att alla vill sina barn väl och att ingen vill ha feta ungar?

[...fortfarande arg på Grahn...]

Nidas har skallen på spiken, jag skiter totalt i de feta barnen. Dessa kan helt enkelt ansluta till semleätartävlingen Metalboy ville arrangera i någon container för Bert Karlsson och Göran Persson. Ok, vi kan inte bara bortröva barnen eftersom det kan medföra katastrofala följder rent psykiskt för de drabbade. Alkisbarn frihetsberövas/omhändertas likväl ändå, med framgång(?) för att dessa inte kan tas om hand om föräldrarna. Men ska man följa ert resonemang borde ingen av dessa tas om hand då en alkis har samma rättighet till sitt barn som en tjockisutfodrare. Man får helt enkelt skylla sig själv om man föddes i en familj där farsan dricker, eller man själv blir fet, eftersom alla föräldrar har rätt till sina barn?

Jag tog mig rätten att sammanfatta några av dina stycken.

Ja, vi tar hand om barn till föräldrar som pga. alkoholproblem inte kan sörja för dem. Men det är ett stort kliv att därifrån gå till att ta hand om feta barn.

Hur tjockt ska barnet vara? Är det bara en fråga om hälsa eller kan det vara samhällets syn på feta som svagare individer som spelar in?
Jag tror inte bantningshysteri, träningstips och kostråd i kvällstidningar handlar bara om blodfetter och ryggproblem. Det tillkommer en värderingsaspekt och när vi börjar frånta föräldrar deras barn på sådana tvivelaktiga grunder har vi passerat gränsen för länge sen.

Grahn 2005-11-18 16:51

Fan vad du maler på Big_Vik, läser du ens vad folk skriver till dig eller är du för upptagen med att känna dig förnärmad över att jag inte tycker att ett barn ska diktera familjepolitik rörande tvångsomhändertagande? Det är helt befängt att du sitter och försöker bedrive en extrem form av överförmynderi och sedan pratar om frihet eller blir förnärmad över ditt bemötande.

Som sagt jag finner tanken på att staten skulle ingripa i familjer på det sätt du förespråkar fullkomligt vidrig.

Big_Vik 2005-11-19 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av Grahn
Fan vad du maler på Big_Vik, läser du ens vad folk skriver till dig eller är du för upptagen med att känna dig förnärmad över att jag inte tycker att ett barn ska diktera familjepolitik rörande tvångsomhändertagande? Det är helt befängt att du sitter och försöker bedrive en extrem form av överförmynderi och sedan pratar om frihet eller blir förnärmad över ditt bemötande.

Som sagt jag finner tanken på att staten skulle ingripa i familjer på det sätt du förespråkar fullkomligt vidrig.

Jag trodde du förstod att min syn på mig själv som ett tjockt barn bara var ett skämt, är bara lite småbulkig lyckligtvis. Hade jag dock varit fet på riktigt TROR jag att jag mycket väl hade kunnat gå med på att byta familj i det stadium jag inser situationens ohållbarhet. Jag kan dock inte VETA eftersom jag inte har erfarenhet av situationen, och jag förstår också att vissa aldrig skulle lämna sin familj oberoende av häslotillstånd.

Eftersom du kallar mig otacksam och tycker synd om mina föräldrar för att jag klagar på vad som serveras antar jag att du borde tacka dina föräldrar om det är så att du inte har någon aning om hur det känns att få o-optimal mat vareviga dag, utan istället blev uppfödd på fläskfilé och dyl. alternatvit åt av det som bjöds lyckligt omedvetande om optimalitetshalten.

Jamen visst, men då är det fel att tala om totala mänskliga rättigheter till att skaffa och utöva felaktig uppfostran på sina barn, när man ändå går med på att frihetsberöva alkisarnas ungar.

skaparn 2005-11-19 20:53

Citat:

Jamen visst, men då är det fel att tala om totala mänskliga rättigheter till att skaffa och utöva felaktig uppfostran på sina barn, när man ändå går med på att frihetsberöva alkisarnas ungar.

Varför inte ta och läsa lite av dina diskussionsmotståndares argument innan du går igång och raljerar?

Grahn 2005-11-19 21:43

Big_Vik det känns som om du borde sluta läsa kostforumet sådin besatthet av "optimal" kost släpper till fördel för lite vettigare värden här i livet.

vattenbuffel 2005-11-19 22:23

Big_Vik är fan suboptimal :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.