Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Ett år på 5/3/1 och triathlon! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184742)

Morty 2012-06-28 21:28

Juni-Cykeln är slut.
Det har varit den första cykeln på 4 månader som jag har slarvat lite. Eller slarvat är väl fel, jag har haft mitt A-race Vätternrundan och därför skippat ett antal underkroppspass. Veckan innan körde jag på deloadvikter i böj och mark, skippade ett pass, och veckan efter körde jag ett deloadpass också. Alltså har jag missat 2 av 3 veckors uppbyggnad (lower body) på denna månad. Det är OK, för jag klarade mitt mål på Vättern och det var viktigast. Men pga detta så kommer jag bara att höja underkropps-1RM med 2.5kg inför nästa cykel. Den lär också att bli lidande iom Sövde Halv-Ironman(också A-prio).

Nästa tävling på väg är Vansbrosimningen. Sub50mins hoppas jag verkligen på, men jag startar i en sen grupp vilket är synd. Kommer att vara slowpokes i vägen som kommer att brake my stride. Men det får gå som det går, det är inte något prioriterat race. Det bästa med Vansbro har varit träningen inför det med min flickvän som också ska köra.

Konditionsträningen har gått sådär. Den har såklart också blivit lite lidande iom Vätternrundan där mitt i månaden, lugn vecka innan, lugn vecka efter. Vad som är bra är att jag fortfarande älskar att cykla, vissa har ju rapporterat att de är lite mätta på det efter Vättern.
Simning har jag fått in några OW-pass på 1000-2000m styck, 4 eller så, under månaden. 1 i veckan i snitt, ska dra av två eller tre till inför Vansbro. Det blir nämnvärt lättare med varje pass.
Löpningen har gått bra. Det är lite tungt att springa då jag inte fått träna så mycket löpning som jag velat under uppbyggningen under våren pga löparknä (desto mer på cykeln, dock, vilket såklart varit bra ändå). Jag klarar ändå 15km i sub5-tempo, vilket är tillräckligt för mig. En viss förbättring hoppas jag att nå inför Ångaloppet senare i år och även Stockholm Triathlon! Inga mer löparskador, tack.

Jag har lovat bilder i slutet av varje cykel. Jag tar dem inom några dagar, det var tyvärr slut på batteri i kameran.

Däremot har jag fått min Tanita-våg! Woop woop!
Fina resultat. Jag är glad.
Weight
74.2 kg
Body Fat
7.8 %
Body Water
65.0 %
Bone Mass
3.4 kg
Muscle Mass
65.0 kg
Physique Rating
8

Physique rating:
http://www.tanita.co.uk/uploads/pics/physique_chart.gif

Bendermannen 2012-06-28 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Morty (Inlägg 5847858)
Handlat på cykelcity idag också. Visar vad sen :)

Citat:

Ursprungligen postat av 944RS (Inlägg 5848508)
Låter spännande!

Var också på Cykelcity idag (fast i Lund)!

Morty 2012-06-28 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av 944RS (Inlägg 5848508)
Låter spännande!

Citat:

Ursprungligen postat av Bendermannen (Inlägg 5848625)
Var också på Cykelcity idag (fast i Lund)!

Attans, eftersom kameran hade slut på batteri så kunde jag inte visa vad det blev! Bland det ointressanta finner vi dock:
Cykelväska
Vittoria pit stop
Punka-gucka (proaktiv)
Tre gels och två bars

Det intressanta är destro intressantare!

Poxeman 2012-06-29 07:00

Vilken grupp startar du i på Vansbro?
Kan du tänka dig att hjälpa till med langning under Triathlon?
(Behövs bara om det är varmt, annars ska jag klara mig på det jag har med mig)

Morty 2012-06-29 07:38

Nån sen, typ runt 13:00. Behövde vänta väldigt länge med anmälan för att tjejen var väldigt velig :P

Ja, absolut att jag kan hjälpa! Team Kolo :)

Morty 2012-06-29 12:31

Gör en liten förändring i schemat nu i juli-cykeln som påbörjas efter helgen: Jag lägger till chins som en 5/3/1-övning. Jag har alltid varit lite missnöjd med mina lats och ordentlig progression i chins, och inte bara assistset, tror jag kan hjälpa. Vi prövar, utvärderar om 3-4 cykler.

Morty 2012-07-01 13:55

Juni. 2kg tyngre än förra bilderna, typ. Viktuppgången går som den ska. Ser rätt identiskt ut, men förhoppningsvis ser man skillnad per kvartal.

http://i.imgur.com/4DNoi.jpg
http://i.imgur.com/TrUgk.jpg

Morty 2012-07-02 09:13

Jag har en liten tanke om att börja köra Crossfit Endurance några mornar i veckan. Jag har varit enormt slapp med morgonträningen sedan Vätternrundan, några joggturer har det blivit. Simhallen har stängt och det känns för ambitiöst att simma open water klockan 06:00... Efter Sövde ska jag försöka få ordning på det på riktigt.

Jag har aldrig varit ett fan av Crossfit, eller att man ska köra så hårda pass. Jag ogillar deras sekterism och deras syn på "Long slow distance" - vanlig, grym, levererande konditionsträning. Jag har tyckt att kvalitetspass varje gång ska vara onödigt för att man måste förbereda sin kropp för lång distans om man ska tävla på lång distans.

However, så har jag begränsat med tid att träna kondition på morgonen. Jag vill, likt min styrketräning, få mycket bang for the buck. Jag vill att den tid jag lägger in ska resultera i tydlig progression och framgång. Om jag bara tränar 20-60 minuter (i ärlighetens namn är det sällan det blir några 60 minuter på morgonen, 20-45 är nog mer korrekt) så vill jag att de minuterna ska ge en god effekt. Därför ska jag ge CFE en chans. Jag tror att det är jävligt tidseffektiv träning och man behöver inte ligga i pulszon 5 på varje pass.
Jag gillar dessutom scheman. Jag gillar strukturerad träning. Att bara köra på det som jag inte körde igår duger, men min erfarenhet är att scheman är en bra idé. Jag vet vad jag ska göra, det står på pappret och då är det lätt att bara go out and do it.

Jag ger det en chans. Jag tror att det kommer att fungera bra och självklart så kommer jag att behålla helgernas långpass. Det är underbart att på helgerna äntligen på köra längre. Att få se natur och inte tunnlar (hehe). Att låta benen bära mig, långt. Att veta att jag faktiskt cyklade många mil och få vara stolt över det.

Men snart vill jag fan sluta jobba och få träna på riktigt. Vill verkligen flytta till Uppsala och plugga sjuksköterska. Soon...

944RS 2012-07-02 09:33

Sluta jobba och träna på riktigt! Låter som något jag kan göra om 30år ungefär...
Hoppas du får tillfälle till det medans du fortfarande har motivationen och intresset. Då kan det hända mycket med utvecklingen!

Morty 2012-07-02 10:39

Just nu är intresset för heltidsjobb, familj mm väldigt lågt. Jag har min flickvän, vi är glada särbos och jag bor helst med en polare och kan tänka mig att jobba 40% eller så. Det hade inneburit livskvalitet för mig!

Morty 2012-07-04 08:50

Igår simmade jag med Coach Mike i Källtorsksjön (Hellasgården). Ett varv, 1300m, som enligt Mike är motsvarande ett halvt Vansbro i ansträning. 23:00 exakt klockade både jag och tjejen in på. Mycket lovande inför sub50mins!

944RS 2012-07-04 11:27

Vädret verkar oxå bli gynnsamt för er som ska simma i helgen så 50min kommer du nog klara.
Själv så sitter jag just nu i Mulle Meck parken och känner hur det spritter i benen. Frustrerande att vara skadad...

G_lund 2012-07-04 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av Morty (Inlägg 5853247)
Just nu är intresset för heltidsjobb, familj mm väldigt lågt. Jag har min flickvän, vi är glada särbos och jag bor helst med en polare och kan tänka mig att jobba 40% eller så. Det hade inneburit livskvalitet för mig!

Själv hade jag kunnat tänka mig att gå ner till 80%.

Jobba 7-16, men vara ledig varje onsdag.
Jag hade klarat det utan problem ekonomiskt, egentligen är man väl lite dumsnål som inte gör det.

Jag är smått avis på din fysik, du verkar vara i grym form.
Lycka till med simningen :hbang:

Morty 2012-07-04 12:52

1 bifogad(e) fil(er)
Tack så mycket för peppen! Jo, jag har gjort enorma framsteg senaste halvåret. Det är så himla kul! Nästan så att jag inte tror på att jag såg ut såhär förra sommaren... Långdistansformen *cough*

Rikard Jansson 2012-07-04 13:09

Mirin' dat change as fukk

blev såhär när jag såg förebild, vid start 0:16 till 0:20ish (wtfbrah)

När jag såg efterbild:
https://encrypted-tbn0.google.com/im...WK8gllPs9CiatQ

no homo
:D

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:52.