Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blir det krig i Ukraina? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=244375)

Nattljus 2022-03-04 16:30

Men den nordiska alliansen blev inte av och nu står vi här.

lördagsgrogg 2022-03-04 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Hemi (Inlägg 8264184)
Jag har inte tittat mycket på Rysk media och Putin men av det lilla jag har sett så verkar Putin halvgalen. Efter ett liv som militär och president så känns det som han nu i slutet syr i hop allting. I en röra av planer, kamper, ilska, kanske hopplöshet och nostalgi. Vi som växte upp under 70, 80 talet minns Sovjet och allt vad det innebar då, den stolta idrotten åtminstone.

När han nu säger att alla ryssar och ukrainare är samma folk, med undantag att ukrainarna är hjärntvättade, i nästan samma mening som han hyllar de ryssar som dör i strid och verkar beredd att gå hur långt som helst. Han offrar så många på båda sidor. Vad blir nästa steg och varför, jag skulle inte våga mig på någon gissning alls.

Intressant, själv tror jag nog att gemene Ivan betraktar honom som oerhört rationell, närmast en byråkrat vid makten. Det är också så jag ser honom spela när jag ser dom få nyhetssändningar jag ser därifrån. Jag tycker det är märkligt att se svenska kommentatorer recensera hans utfrågningar med ministrar som om dom inte var fullkomligt repeterade innan.

Svenska "experter" kan säga saker som att chefen för säkerhetstjänsten "verkade tveka på flera punkter" och dylikt då det hela är en välrepeterad charad. Så fungerade Sovjet dom sista 50 åren och det är oerhört märkligt att någon inte vet det men ändå kallar sig expert.

Med det sagt så kan ju Putin vara helt galen ändå. Jag är fascinerad över att vi läser situationen så olika.

stridis 2022-03-04 16:49

Citat:

Ursprungligen postat av Nattljus (Inlägg 8264326)
Men den nordiska alliansen blev inte av och nu står vi här.

Det hade varit en bättre värld. Oh well...

Castle 2022-03-04 16:51

Finns en dokumentärserie om Putin i tre delar på svtplay som heter Spionen Vladimir Putin. Såg första delen igår och tyckte den var sevärd.

lördagsgrogg 2022-03-04 16:55

För dom som kanske inte kommer ihåg eller fick möjligheten att röra sig i det forna Östblocket vill jag bara försöka åskådliggöra det lite;

Om du möjligtvis fick turistvisa och därmed det väldigt lösaste skäl att vista dig i exempelvis den östra delen av Sovjet. Såsom Rumänien eller Bulgarien. Så möttes du vid gränsen av hårda människor som hade som avsikt att fördröja dig två timmar så att säkerhetstjänstens bil/bilar kom på plats. Som vanlig turist tror jag att endast två man var vanligast men om du var affärsman fick du minst två.

Dessa 2/4 personer följde dig sedan 24 timmar om dygnet och dom var inte blyga. Att hotellrum var buggade var aldrig en fråga, det var självklart. Ingen du pratade med kunde vara ärlig någonsin. Alla visste att säkerhetstjänsten kollade allt och alla. Post och telefon var det självklara.

Så var det för bara 30 år sedan. En svacka blev det när Gorbi fick lite feeling men Putin såg till att täppa den luckan ganska snabbt. Jag väntar förresten fortfarande på den sanna berättelsen om hur han stal Ryssland från Jeltsin. Att det inte var så svårt förstår jag, Jeltsin var ju svårt alkoliserad (eller som en ryss skulle säga, lite för törstig) men just att det blev just Putin har jag inte någonsin fått mig förklarat.

Nåväl Putin fixade ju till både den civila och militära säkerhetstjänsten det första han gjorde. Ingen vet varför dom lydde. Men så är fallet ända tills idag. Man skulle ju vilja att det ryska folket skulle reagera och resa sig när deras favoritgrannland anfölls. Men förmodligen är det önsketänkande av samma sort som väst ägnat sig åt i 70 år.

Vinter 2022-03-04 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av lördagsgrogg (Inlägg 8264332)
Så var det för bara 30 år sedan. En svacka blev det när Gorbi fick lite feeling men Putin såg till att täppa den luckan ganska snabbt. Jag väntar förresten fortfarande på den sanna berättelsen om hur han stal Ryssland från Jeltsin. Att det inte var så svårt förstår jag, Jeltsin var ju svårt alkoliserad (eller som en ryss skulle säga, lite för törstig) men just att det blev just Putin har jag inte någonsin fått mig förklarat.

Det var på den tiden Ryssland hade en konstitution som tillät max 8år på presidentposten. Jeltsin var mer en symbol än en effektiv politiker.

Man kan inte komma ifrån att en massa företag från väst kom in och utnyttjade Rysslands situation på 90-talet. Det var inte svårt att köra igång gammal statspropaganda efter det.

Sverker 2022-03-04 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av lördagsgrogg (Inlägg 8264332)
För dom som kanske inte kommer ihåg eller fick möjligheten att röra sig i det forna Östblocket vill jag bara försöka åskådliggöra det lite;

Om du möjligtvis fick turistvisa och därmed det väldigt lösaste skäl att vista dig i exempelvis den östra delen av Sovjet. Såsom Rumänien eller Bulgarien. Så möttes du vid gränsen av hårda människor som hade som avsikt att fördröja dig två timmar så att säkerhetstjänstens bil/bilar kom på plats. Som vanlig turist tror jag att endast två man var vanligast men om du var affärsman fick du minst två.

Dessa 2/4 personer följde dig sedan 24 timmar om dygnet och dom var inte blyga. Att hotellrum var buggade var aldrig en fråga, det var självklart. Ingen du pratade med kunde vara ärlig någonsin. Alla visste att säkerhetstjänsten kollade allt och alla. Post och telefon var det självklara.

Nåväl Putin fixade ju till både den civila och militära säkerhetstjänsten det första han gjorde. Ingen vet varför dom lydde. Men så är fallet ända tills idag. Man skulle ju vilja att det ryska folket skulle reagera och resa sig när deras favoritgrannland anfölls. Men förmodligen är det önsketänkande av samma sort som väst ägnat sig åt i 70 år.

Sedan gjorde den Västtyska polisen om samma arbete på vägen tillbaks.

Vinter 2022-03-04 17:17

Ser ut som Ryssarna har beslutat sig för att kriminalisera oberoende journalistik. Så BBC och andra har fått kalla fötter och funderar på att åka ifrån Ukraina.

Kräket 2022-03-04 17:49

Har tappat lite i tråden, så kanske frågan varit uppe. Hursomhelst, borde NATO stoppa Ryssland?

Visst, skulle innebära ett ”storkrig” (Stoltenbergs ord) men risken är stor att Ryssland fortsätter. Just nu verkar vi närmast åse ett folkmord…

Vad säger ni?

Castle 2022-03-04 17:53

Storbritanniens försvarsminister sade idag efter övningen med JEF att dom skulle göra allt dom kan för att hjälpa Sverige vid ett angrepp, både militärt och på andra sätt. Allt man kan är såklart subjektivt.

Vinter 2022-03-04 18:23

Citat:

Ursprungligen postat av Castle (Inlägg 8264347)
Storbritanniens försvarsminister sade idag efter övningen med JEF att dom skulle göra allt dom kan för att hjälpa Sverige vid ett angrepp, både militärt och på andra sätt. Allt man kan är såklart subjektivt.

Det är nog den mest seglivade myten i Svensk historia.

Dom kommer att skicka lika många soldater som Försvarsmakten skickar till Ukraina, av ren solidaritet. Försvarsministern har inte mandat att göra någonting.

Castle 2022-03-04 18:27

Citat:

Ursprungligen postat av Vinter (Inlägg 8264353)
Det är nog den mest seglivade myten i Svensk historia.

Dom kommer att skicka lika många soldater som Försvarsmakten skickar till Ukraina, av ren solidaritet. Försvarsministern har inte mandat att göra någonting.

Haha ja det är nog troligt! Delgav bara lite nyheter.

-squat- 2022-03-04 18:28

Dekonstruktiv kritik Vs WWIII med Kai Rämö

Citat:

”Russia has not only challenged the West, it has shown that the era of Western global domination can be considered completely and finally over”. Citatet kommer från en artikel som publicerades exakt klockan åtta på morgonen den 26 februari 2022 på ryska RIA. Artikeln är en triumferande analys som förklarar vad segern i kriget mot Ukraina innebär för världsordningen.

https://www.youtube.com/watch?v=_L2GjtTCN2k

Vinter 2022-03-04 18:39

Citat:

Ursprungligen postat av Castle (Inlägg 8264354)
Haha ja det är nog troligt! Delgav bara lite nyheter.

Jag har pratat med ganska många svenskar genom livet som är helt övertygade om att Britter och Amerikaner skulle klättra över varandra för att komma först till Frontlinjen för Sveriges försvar.

Jag menar vi har ju facit i handen nu, några lådor stingers och NLaws kan dom nog skicka. ;)

PixelMiner 2022-03-04 18:39

Microsoft slutar sälja produkter och tjänster till Ryska kunder:
https://blogs.microsoft.com/on-the-i...aine-conflict/

Å andra sidan verkar ju Putin nöjd med Windows XP:

https://i.dailymail.co.uk/1s/2019/12...6576837465.jpg

https://www.pcgamer.com/uk/putin-sti...ike-your-gran/

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:10.