Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blir det krig i Ukraina? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=244375)

CalleP 2022-03-03 16:17

Vad tror ni då, hur kommer det sluta och kommer putin gå in i sverige? :)

Castle 2022-03-03 16:19

Citat:

Ursprungligen postat av sladdbarn (Inlägg 8264097)
Jag hoppas att detta kanske är början på slutet för Ryssland som nation.
Vad har Ryssland/Sovjet erbjudit för resten av världen mer än elände
både för sitt eget folk och resten av världen?

Jadu förstår inte om du skojar eller ej. Ryssland bidrar med oerhört mycket på tex det kulturella planet. Musik, konst, dans, litteratur, arkitektur, idrott osv osv. Världsledande inom dessa områden kanske rent av? Rymdgrejs kan dom också.

Ryssland har potential att vara en oerhört fin nation.

Men det är klart att om man bara konsumerar degenerat hjärndött skit så är Ryssland inte mycket att ha.

lördagsgrogg 2022-03-03 16:57

Inre politik i Ryssland

För att gå lite on topic så har jag lite funderingar om hur stark Putins makt egentligen är i Ryssland. Det är naturligtvis oerhört svårt att veta som utomstående så jag spekulerar bara.

Om det finns inre spänningar så är ju första draget alltid för en diktator att skapa yttre hot. Putin har ju nu lyckats med att ena världen emot honom precis som det var när Sovjet var som starkast. Nåja västvärlden iaf.

Banden mot öst har nog om något stärkts. Även om det inte var självklart har Kina tydligt tagit positionen att dom accepterar Rysslands val. Man skulle kunna säga att Ryssland nu inte har något annat val än att sälja sin kol och olja till Kina men likväl kan man säga att Kinas expansions inte är möjlig utan Rysslands naturtillgångar.

Så långt vissa självklarheter och inte så hemskt mycket spekulation.

Nu till detta. Putin har levt med kalla kriget länge. Hela sitt yrkesliv innan han gjorde kometartad politiskt karriär. Att han saknar storsovjet är fullkomligt klart, han säger det så fort någon ger honom en mikrofon.

Storsovjet fungerade med förutsättningen att hela världen var emot dom. Endast så kunde ryssar leva med dom umbäranden det innebar att vara utan livets umbärligheter. Såsom rinnande vatten och en pizza ibland.

Min tes, även om jag inte är så säker på den, är således att Putin som diktator kanske inte ser det som så dåligt att landet nu isoleras. Är man diktator så funkar Nordkorea rätt bra också.

Han värsta scenario är förmodligen att Ukraina (som är rysslands semesterparadis) skulle bli så västerländskt att gemene ryss skulle kräva några partier att rösta på. Och, tvi vale, kanske leva tills dom skulle kunna få pension.

Mycket enklare om dom dör vid 57.

Wain 2022-03-03 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av Uncle Joe (Inlägg 8264100)
Objektivt...
Ja, varför startade han kriget? Med förevändningen att Ryssland i det långa loppet alltmer känner sig hotad av NATOs expansion? Tror jag inte ett dyft på. Ingen seriös människa kan hävda att Ryssland känner sig omringad av fiendemakter. Han har dessutom gått brutalt in i andra krigshärdar som inte har med NATOs expansion att göra.

Tydligen för att rädda ryssar i Ukraina och bekämpa nazister.

Uncle Joe 2022-03-03 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 8264102)
Du verkar inte alls insatt i konflikten eller geopolitik för fem öre vilket är helt ok. Men du saknar insikt helt enkelt kan vi konstatera.

Upplys mig du kunnige.

r3mpuh 2022-03-03 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av CalleP (Inlägg 8264103)
Vad tror ni då, hur kommer det sluta och kommer putin gå in i sverige? :)

Sverige kommer att gå in i Putin.

http://www.bilddump.se/bilder/202203...39.107.198.jpg

Dominic 2022-03-03 21:03

Internationella Kattförbundet förbjuder alla ryska katter från att delta i internationella tävlingar

http://www.washingtonpost.com/world/...an-ukraine-war

https://summit.news/2022/03/03/inter...-competitions/

Agitator 2022-03-03 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av Uncle Joe (Inlägg 8264121)
Upplys mig du kunnige.

Bara börja läsa 10-20 sidor bakåt fram tills nu beroende på vilken inställning på forumet du har. Eller ring någon professor i statsvetenskap som behöver förklara för dig.

Magnus N 2022-03-03 21:31

"LONDON, March 3 (Reuters) - JPMorgan said on Thursday it expected Russia's economy to contract 35% in the second quarter and 7% in 2022 with the economy suffering an economic output decline comparable to the 1998 crisis.

"A peak-to trough decline in Russian GDP is now expected at around 12%, comparable to 1998 (~10%) and 2008 (~11%) crises and COVID-19 shock (~9%)", Anatoliy Shal at JPMorgan said in a note to clients.

JPMorgan expected exports to decline around 13% this year, domestic demand about 10% and imports by around 30%."

https://www.reuters.com/world/europe...is-2022-03-03/

Kommer bli ett stålbad för landet

ceejay 2022-03-03 21:43

https://news.sky.com/story/roman-abr...e-war-12555801

hm.

PixelMiner 2022-03-03 22:02

Moskvabörsen fortsätter att hålla stängt. En rysk analytiker förklarar börsen död på livesänd-TV. Och då har Rysslands avstängning ifrån Swift inte ens trätt i kraft ännu (börjar i praktiken först den 12:e mars).

https://v.redd.it/93bsrzpo77l81

Baskagge 2022-03-03 22:03

Gammal goding.

Vinter 2022-03-03 23:18

Ser ut som Finland just nu tar raska kliv mot NATO medlemskap. Det skulle i stort sätt nollställa svensk försvarspolitik helt.

Blir spännande valår.

Hemi 2022-03-04 01:52

Citat:

Ursprungligen postat av lördagsgrogg (Inlägg 8264107)
För att gå lite on topic så har jag lite funderingar om hur stark Putins makt egentligen är i Ryssland. Det är naturligtvis oerhört svårt att veta som utomstående så jag spekulerar bara.

Om det finns inre spänningar så är ju första draget alltid för en diktator att skapa yttre hot. Putin har ju nu lyckats med att ena världen emot honom precis som det var när Sovjet var som starkast. Nåja västvärlden iaf.

Banden mot öst har nog om något stärkts. Även om det inte var självklart har Kina tydligt tagit positionen att dom accepterar Rysslands val. Man skulle kunna säga att Ryssland nu inte har något annat val än att sälja sin kol och olja till Kina men likväl kan man säga att Kinas expansions inte är möjlig utan Rysslands naturtillgångar.

Så långt vissa självklarheter och inte så hemskt mycket spekulation.

Nu till detta. Putin har levt med kalla kriget länge. Hela sitt yrkesliv innan han gjorde kometartad politiskt karriär. Att han saknar storsovjet är fullkomligt klart, han säger det så fort någon ger honom en mikrofon.

Storsovjet fungerade med förutsättningen att hela världen var emot dom. Endast så kunde ryssar leva med dom umbäranden det innebar att vara utan livets umbärligheter. Såsom rinnande vatten och en pizza ibland.

Min tes, även om jag inte är så säker på den, är således att Putin som diktator kanske inte ser det som så dåligt att landet nu isoleras. Är man diktator så funkar Nordkorea rätt bra också.

Han värsta scenario är förmodligen att Ukraina (som är rysslands semesterparadis) skulle bli så västerländskt att gemene ryss skulle kräva några partier att rösta på. Och, tvi vale, kanske leva tills dom skulle kunna få pension.

Mycket enklare om dom dör vid 57.

Jag har inte tittat mycket på Rysk media och Putin men av det lilla jag har sett så verkar Putin halvgalen. Efter ett liv som militär och president så känns det som han nu i slutet syr i hop allting. I en röra av planer, kamper, ilska, kanske hopplöshet och nostalgi. Vi som växte upp under 70, 80 talet minns Sovjet och allt vad det innebar då, den stolta idrotten åtminstone.

När han nu säger att alla ryssar och ukrainare är samma folk, med undantag att ukrainarna är hjärntvättade, i nästan samma mening som han hyllar de ryssar som dör i strid och verkar beredd att gå hur långt som helst. Han offrar så många på båda sidor. Vad blir nästa steg och varför, jag skulle inte våga mig på någon gissning alls.

Hemi 2022-03-04 02:48

Citat:

Ursprungligen postat av Vickan96 (Inlägg 8263832)
Har något invasionskrig "vunnits" av den anfallande krigsmakten sedan andra världskriget? Viet Cong vann ett nästan 20 år långt krig mot världens starkaste armé. Visst är det ju väldigt annorlunda terräng, men det verkar vara svårt att ockupera ett land. Afghanistan tog talibanerna tillbaka på en kvart efter att USA drog sig tillbaka.
Om Ukraina faller, och Putin installerar en pro-rysk regering, kan de ens hålla landet eller blir de störtade på en gång?

Det värsta närmaste exemplet på detta ämne blir väl nu Sovjet Afghanistan, minns ni inte det så googla och läs. Jag träffade en del flyktingar från Iran på den tiden som flydde genom Afghanistan, de historier de berättade för mig bekräftar det värsta man hört om det kriget.

Ja tror att de som invaderar för det mesta förväntar sig att en större del av folket skall ta emot dem med öppna armar men det blir inte så. Kanske satt Putin regimen och läste på flashback, t ex, om svenskar som sitter och drömmer om att bli invaderade då de hatar sin egen regiring så mycket så alla dessa europeiska vad de nu är, skulle se Putin lite som en tuff hjälte och inte som det blev, sanktioner osv.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.