Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Utomjordingar och deras ev. besök? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91933)

Ganymedes 2007-03-31 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av shut teh face (Inlägg 2196998)
Intelligent liv. :)

Engstrom (?). Det här argumentet du kört med länge nu, att vi skulle se dem på väg härifrån.

Om det funnits besök här, tror du de skulle göra sig besväret att åka hit tur-retur som tar xxx tusen år?

Om de är på väg härifrån, så vet vi ju inte alls huruvida de har något sorts skydd på skeppet (om de har ett), deras färg kan motsvarar absolut svart, det kanske inte avger ljus, vi kanske inte ens kan se färgen, ljuset.

Precis. Eller det faktum att du inte kan rikta in dig så att du ser dem av slump. Du måste veta jävligt exakt vart du ska rikta teleskopet.

aliquis 2007-03-31 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av Ganymedes (Inlägg 2196978)
Fast det var klockren poäng att lägga ut huvudfotingarna, måste jag säga.

Saken är ju den att vi uppenbarligen inte är så bra på att rita av ens oss själva/andra människor utan en hel del träning. Och bilderna ifrån australien är ju klart mer lika människor än huvudfotingarna.

Och som sagt jag är grymt skeptisk till att intelligent utomjordligt liv (nästan) skulle vara mer likt oss än vad andra arter är på vår egen planet!?! Varför skall de gå upprätt på två ben, ha två stora ögon osv? :D

Englund 2007-03-31 13:30

För att intelligent liv ska uppstå så krävs detta;
Citat:

Vad krävs för att liv av något slag ska kunna uppstå? Förmodligen krävs det att en relativt jordliknande planet befinner sig inom den livszon (ekosfär) som alltid är belägen på ett givet avstånd från en stabil stjärna. Ekosfären definieras som det område runt stjärnan där förhållandena är optimerade på ett sådant sätt att flytande vatten kan existera. Men det räcker inte bara med att en planet befinner sig inom en livszon intill en sollik stjärna för att liv ska kunna uppstå. Planeten måste också vara tillräckligt tung för att kunna hålla kvar en atmosfär, men blir den för tung bildas istället en livsfientlig jätteplanet av gas. Rotationsaxeln får heller inte luta för mycket för då blir årstidsväxlingarna alltför om-fattande. Sist men inte minst måste även planetens magnetfält vara så pass kraftigt att ytan ej blir bestrålad av energirik kosmisk strålning.
Än så länge har man inte hittat någon planet som uppfyller alla dessa krav.

shut teh face 2007-03-31 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av Ganymedes (Inlägg 2197002)
Precis. Eller det faktum att du inte kan rikta in dig så att du ser dem av slump. Du måste veta jävligt exakt vart du ska rikta teleskopet.

Jag måste också säga att jag i tankegångarna inte är bunden till hur vi har det här. Våran planet har gett oss de här förutsättningar för liv, och evolution och natur har gjort oss till detta. Med undantag för vissa grundaspekter som alltid varit som det varit, vi behöver syre, vatten t.ex.

Men annat liv, jag tror inte deras planet är lik våran. Därför behöver de inte vara lika oss på något stadium. Livet kanske har utvecklats där så att de kan leva väldigt nära en sol och har hög värme som vi normalt skulle dö av. De kanske inte ens använder sig av syre.

En annan tanke som är lite långsökt är att de inte ens behöver existera i samma fysik som oss, vi kanske inte kan se dem, de kanske inte kan se oss. Kanske vi kan se dem med infraröd. Vad som helst. :)

Ganymedes 2007-03-31 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av Englund (Inlägg 2197010)
Idag känner man faktiskt till 117 planeter.

Senaste siffran är 204 st (för Mars 2007)

aliquis 2007-03-31 13:36

Vad gäller färder o dylikt så om vi nu spekulerar i att det verkligen finns maskhål skapade av gravitation emellan olika punkter av universum, är det då verkligen något vi skulle vilja åka in i? Hur levande skulle vi vara i andra änden? Skall vi ha någon variant av gravitationssköldar runt skeppet? Även om det nu går att konstruera sådana skulle det inte gå åt en jävla massa energi till det?

Nu kan jag ju dock lätt acceptera att vi inte känner till alla krafter och former av materia/energi i universum så klart att det kan finnas lösningar på de problemen. Men faktum kvarstår ju att om vi verkligen skall åka raka synliga vägen från punkt A till punkt B så tar det en jävla tid + förbrukar groteska mängder energi. Om aliens skulle vilja besöka oss sedan vi blev civiliserade och vi låter dem färdas i säg 0.1x av ljusets hastighet så måste de ju befinna sig närmare än 4000 ljusår för att ha hunnit hit sedan någon gång efter år 40.000 före nutid.

Om de nu finns borde ju liv finnas på andra ställen i universum också (om det nu finns en annan form av liv så nära oss att de kan upptäcka och besöka oss varför skulle inte universum krylla av liv isf?) och varför skulle de isf åka hit om och om igen som sagt? Vad skulle vara så intressant med det? Speciellt när de inte verkar ge sig till känna eller göra särskilt mycket här.

aliquis 2007-03-31 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av Englund (Inlägg 2197010)
Än så länge har man inte hittat någon planet som uppfyller alla dessa krav.

1) Ja, vatten är ju en förutsättning iaf här, och det är ju ett praktiskt medium, men rent teoretiskt borde ju vad som helst som olika ämnen kan glida omkring i och reagera med varandra fungera? Men ja, 0-100 grader temperatur är väl praktiskt.

2) Varför måste det finnas en atmosfär? Här andas ju djuren syre men varför måste det fungera så någonstans? Jag kan lätt köpa att det räcker med ett hav att simma runt i utan atmosfär.

3) Finns det något som säger att en stor och tung planet måste bestå av gas? Här är ju de inre och mindre planeterna av mineraler som sagt men hur det är i andra solsystem har vi ju ingen aning om så är det verkligen så smart att dra en slutsats om att det måste vara precis likadant i alla andra solsystem?

4) Ja, ett jämt klimat är väl praktiskt om det nu har uppstått med hjälp av flytande vatten, frågan är dock om vi verkligen vet tillräckligt om vad livet faktiskt är och hur det uppstår för att helt såga alla eventuella alternativ?

5) Skydd mot kosmisk strålning är kanske bra, iaf för oss, om det spelar någon roll för annat liv vet jag inte. Man har väl fått med jordbakterier på vad det nu var för objekt som befann sig i rymden ett tag och de levde ju fortfarande vid hemkomsten? Om man lever kort tid kanske det inte spelar så stor roll om man blir strålad? Jag vet inte om något säger att strålningen MÅSTE vara skadlig för livet, vad nu liv är.

Jag är grymt fascinerad över att en samling atomer kan få ett medvetande, frågan är varför =P

(Inget säger ju dock att utomjordiskt liv måste ha ett medvetande, vi definierar väl liv som något som kopierar sig själv? Eller?)

Borde inte ett hav i sig skydda rätt bra mot strålning också?

aliquis 2007-03-31 13:49

Citat:

Ursprungligen postat av shut teh face (Inlägg 2197011)
Jag måste också säga att jag i tankegångarna inte är bunden till hur vi har det här. Våran planet har gett oss de här förutsättningar för liv, och evolution och natur har gjort oss till detta. Med undantag för vissa grundaspekter som alltid varit som det varit, vi behöver syre, vatten t.ex.

Men annat liv, jag tror inte deras planet är lik våran. Därför behöver de inte vara lika oss på något stadium. Livet kanske har utvecklats där så att de kan leva väldigt nära en sol och har hög värme som vi normalt skulle dö av. De kanske inte ens använder sig av syre.

En annan tanke som är lite långsökt är att de inte ens behöver existera i samma fysik som oss, vi kanske inte kan se dem, de kanske inte kan se oss. Kanske vi kan se dem med infraröd. Vad som helst. :)

Uhm, allt liv på vår planet behöver ju inte syre.

mangemani 2007-03-31 13:52

liv på andra planeter,ja,det tror jag på.
UFOn,bortrövningar och annat löjligt/BS,nej,det tror jag inte på och kommer aldrig att tro på heller.

Larsen 2007-03-31 13:53

Jag tror helt klart att det finns andra än vi i universum. Jag ser det lite som trångsynthet att tro att vi är själva i det oändliga.

Englund 2007-03-31 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av aliquis (Inlägg 2197041)

Sant. Men för att intelligent liv ska utvecklas så tror jag att en kropp måste kunna använda sig av fotosyntesen.

shut teh face 2007-03-31 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av aliquis (Inlägg 2197041)

Med liv menar jag oss människor och djur, du tänker på växter? :)

Larsen 2007-03-31 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av Englund (Inlägg 2197056)
Sant. Men för att intelligent liv ska utvecklas så tror jag att en kropp måste kunna använda sig av fotosyntesen.

Men fattar du inte? De kanske har en helt annan sak på sin planet som gör att de har utvecklats 25 ggr mer än oss. HALLLÅ^!!"1

Dnepr 2007-03-31 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av shut teh face (Inlägg 2197057)

Klart - det är ju sånt han äter.

Larsen 2007-03-31 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av shut teh face (Inlägg 2197057)

Växter behöver syre :P

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49.