![]() |
Citat:
|
Citat:
Och som sagt jag är grymt skeptisk till att intelligent utomjordligt liv (nästan) skulle vara mer likt oss än vad andra arter är på vår egen planet!?! Varför skall de gå upprätt på två ben, ha två stora ögon osv? :D |
För att intelligent liv ska uppstå så krävs detta;
Citat:
|
Citat:
Men annat liv, jag tror inte deras planet är lik våran. Därför behöver de inte vara lika oss på något stadium. Livet kanske har utvecklats där så att de kan leva väldigt nära en sol och har hög värme som vi normalt skulle dö av. De kanske inte ens använder sig av syre. En annan tanke som är lite långsökt är att de inte ens behöver existera i samma fysik som oss, vi kanske inte kan se dem, de kanske inte kan se oss. Kanske vi kan se dem med infraröd. Vad som helst. :) |
Citat:
|
Vad gäller färder o dylikt så om vi nu spekulerar i att det verkligen finns maskhål skapade av gravitation emellan olika punkter av universum, är det då verkligen något vi skulle vilja åka in i? Hur levande skulle vi vara i andra änden? Skall vi ha någon variant av gravitationssköldar runt skeppet? Även om det nu går att konstruera sådana skulle det inte gå åt en jävla massa energi till det?
Nu kan jag ju dock lätt acceptera att vi inte känner till alla krafter och former av materia/energi i universum så klart att det kan finnas lösningar på de problemen. Men faktum kvarstår ju att om vi verkligen skall åka raka synliga vägen från punkt A till punkt B så tar det en jävla tid + förbrukar groteska mängder energi. Om aliens skulle vilja besöka oss sedan vi blev civiliserade och vi låter dem färdas i säg 0.1x av ljusets hastighet så måste de ju befinna sig närmare än 4000 ljusår för att ha hunnit hit sedan någon gång efter år 40.000 före nutid. Om de nu finns borde ju liv finnas på andra ställen i universum också (om det nu finns en annan form av liv så nära oss att de kan upptäcka och besöka oss varför skulle inte universum krylla av liv isf?) och varför skulle de isf åka hit om och om igen som sagt? Vad skulle vara så intressant med det? Speciellt när de inte verkar ge sig till känna eller göra särskilt mycket här. |
Citat:
2) Varför måste det finnas en atmosfär? Här andas ju djuren syre men varför måste det fungera så någonstans? Jag kan lätt köpa att det räcker med ett hav att simma runt i utan atmosfär. 3) Finns det något som säger att en stor och tung planet måste bestå av gas? Här är ju de inre och mindre planeterna av mineraler som sagt men hur det är i andra solsystem har vi ju ingen aning om så är det verkligen så smart att dra en slutsats om att det måste vara precis likadant i alla andra solsystem? 4) Ja, ett jämt klimat är väl praktiskt om det nu har uppstått med hjälp av flytande vatten, frågan är dock om vi verkligen vet tillräckligt om vad livet faktiskt är och hur det uppstår för att helt såga alla eventuella alternativ? 5) Skydd mot kosmisk strålning är kanske bra, iaf för oss, om det spelar någon roll för annat liv vet jag inte. Man har väl fått med jordbakterier på vad det nu var för objekt som befann sig i rymden ett tag och de levde ju fortfarande vid hemkomsten? Om man lever kort tid kanske det inte spelar så stor roll om man blir strålad? Jag vet inte om något säger att strålningen MÅSTE vara skadlig för livet, vad nu liv är. Jag är grymt fascinerad över att en samling atomer kan få ett medvetande, frågan är varför =P (Inget säger ju dock att utomjordiskt liv måste ha ett medvetande, vi definierar väl liv som något som kopierar sig själv? Eller?) Borde inte ett hav i sig skydda rätt bra mot strålning också? |
Citat:
|
liv på andra planeter,ja,det tror jag på.
UFOn,bortrövningar och annat löjligt/BS,nej,det tror jag inte på och kommer aldrig att tro på heller. |
Jag tror helt klart att det finns andra än vi i universum. Jag ser det lite som trångsynthet att tro att vi är själva i det oändliga.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49. |