Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

okeej 2013-11-17 22:44

Precis som att man kan bli påverkad av saker när man ser matchen live kan man också vara påverkad av att se en repris där man vet vem som vinner i slutet. Säger inte så mycket det där.

strikt 2013-11-17 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av okeej (Inlägg 6737303)
Precis som att man kan bli påverkad av saker när man ser matchen live kan man också vara påverkad av att se en repris där man vet vem som vinner i slutet. Säger inte så mycket det där.

Haha :)

Vad tror du man gör när man ser om matchen? Man tillåter sig själv analysera matchen mer logiskt än att bara följa den.

Men nej, att glo en repris och analysera ger inget, bra då vet vi det!

Min första känsla utan att analysera matchen första gången var att Hendricks inte gjort tillräckligt för att vinna. Och efter att jag analyserat matchen ikväll så var det rätt tydligt att Hendricks inte vann. Han får skylla sig själv för att han lämnade det i oktagonen.

Doctor Snuggles 2013-11-17 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 6737301)
Jag säger inte att du har fel men var får du just nio år ifrån? :D

Dom gamla mästarna kan säkert ha tappat lite men det känns som att utmanarna blir bättre och bättre. Det blir svårare att förlita sig endast till striking eller wrestling.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Detta var ett tag sedan iof, men:
http://www.fightopinion.com/2011/06/...-rule-mma-ufc/

Doctor Snuggles 2013-11-17 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av okeej (Inlägg 6737303)

Det är rätt sannolikt att man blir betydligt mer påverkad i stundens hetta när man tittar för att bli underhållen, än vad man tycker när man i lung och ro tittar på en match kritiskt (där man också kan pausa och spola tillbaka, och kanske stänga av ljudet) för att räkna på vem som vunnit. Så jo, det säger en del.
Dessutom så har de flesta skrikigt "rån!!" osv, så om något så borde folk bli påverkade åt andra hållet, i efterhand.

eternallord 2013-11-17 23:06

Om vi ska släppa huvudfighten för en stund, vad var era poäng i Lawler-MacDonald-fighten?

Bailah 2013-11-17 23:11

29-28 lawler

Doctor Snuggles 2013-11-17 23:12

Var nog 2-1 Lawler, ja. Rory slogs konstigt. Vet inte vad som hänt med hans stil.

strikt 2013-11-17 23:23

Rory hade backne :)

eternallord 2013-11-17 23:46

Ganska uppenbar 29 - 28 väl, med rond 1 och 3 till Lawler. Hur sjukt är det inte att det var ett split decision?

Doctor Snuggles 2013-11-18 01:47

Brorsan är soft.

okeej 2013-11-18 03:11

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6737526)
Brorsan är soft.

Tur det för annars hade de kunnat sett konstigt ut på weigh ins med Campuzano.

http://1.bp.blogspot.com/-1lR2ejNWaq...xk/s1600/1.gif

cero 2013-11-18 07:15

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6737451)
Ganska uppenbar 29 - 28 väl, med rond 1 och 3 till Lawler. Hur sjukt är det inte att det var ett split decision?

Haha va? När jag tittade fanns det inga tvivel om att Rory förlorade. Tänkte inte ens på att det var split.

Tyvärr finns det minst ett helt otroligt löjligt beslut av någon enskild domare varje gala, men det uppmärksammas inte eftersom att rätt vinnare nästan alltid får vinsten.

cero 2013-11-18 07:55

Ganska märklig game-planning från Georges sida tycker jag. Varför så lite brottning? När han väl försökte så envisades han med att ta ned Johny mot buren, men det är inte där han skiner. Och pga detta blev det ju knappt något ground-game heller. Sedan är det olikt GSP att klanta sig och hamna på rygg två gånger genom att halka. Skarpheten är väl iofs det första som försvinner när man tröttnar på att tävla.

pedersen1980 2013-11-18 08:08

Court McGee def. Robert Whittaker Decision (split) (30-27, 27-30, 29-28) 3 5:00

Älska såna split dec. Nu tog ja första bästa 30-27 27-30 split dec. Finns garanterat fler mer minnesvärda matcher som slutat på detta sätt.

Trodde för övrigt Hendricks hade vunnit matchen men close :-)

AronP 2013-11-18 09:26

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6737564)
Ganska märklig game-planning från Georges sida tycker jag. Varför så lite brottning? När han väl försökte så envisades han med att ta ned Johny mot buren, men det är inte där han skiner. Och pga detta blev det ju knappt något ground-game heller. Sedan är det olikt GSP att klanta sig och hamna på rygg två gånger genom att halka. Skarpheten är väl iofs det första som försvinner när man tröttnar på att tävla.

Johny är en grym brottare och i mina ögon som det ut som att George helt enkelt inte klarade av det.

Jag tycker inte matchen var ett rån, den första ronden gick att bedöma lite hursom. Jag tyckte nog ändå att Johny tog det. George har pratat om matcher utan ronder, känns som det hade förändrat bilden här en hel del för nu kunde han vinna tack vare att han tog ronder.

Doctor Snuggles 2013-11-18 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av AronP (Inlägg 6737645)
Johny är en grym brottare och i mina ögon som det ut som att George helt enkelt inte klarade av det.

Jag tycker inte matchen var ett rån, den första ronden gick att bedöma lite hursom. Jag tyckte nog ändå att Johny tog det. George har pratat om matcher utan ronder, känns som det hade förändrat bilden här en hel del för nu kunde han vinna tack vare att han tog ronder.

Utan ronder så skulle dock Hendricks ta slut fortare, och vi såg ju att han saktade ner betydligt i 5:e.
Det såg ut som gameplanen var dålig (kanske jon wayne parrs fel), och att GSP verkade inte riktigt sig själv, mer än att Johnny gjorde ett bra jobb. Vilket han visserligen gjorde.
SäKert en kombination av saker.

Bailah 2013-11-18 12:04

Gsp halkade inte, Jh trippade honom. Finns några bra gifs därute som visar hans trip.
Kan inte posta från mobilen

cero 2013-11-18 12:53

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 6737808)
Gsp halkade inte, Jh trippade honom. Finns några bra gifs därute som visar hans trip.
Kan inte posta från mobilen

Haha, nja. Såg ut som att Hendricks sträckte ut högerben för att hjälpa till lite, men det var GSP som klantade sig under en slagväxling och satte sina fötter på helt fel ställe. Snubblade är ett bättre ord kanske.

Och en alternativ vinkel visade att han även halkade när Hendricks fick ned honom med en single (första nedtagningen?).

Bailah 2013-11-18 12:55

Nej du ser på gifen att JH försöker samma trip två gånger, andra gången får han in den. Slår, lägger högerben (tror jag) bakom gsp's ben, twice!

eternallord 2013-11-18 13:05

Hendricks TDD of doom

http://www.ultraimg.com/images/BvXy.gif

cero 2013-11-18 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 6737866)
Nej du ser på gifen att JH försöker samma trip två gånger, andra gången får han in den. Slår, lägger högerben (tror jag) bakom gsp's ben, twice!

Jo, har sett sekvensen flera gånger. Otroligt klantigt av GSP att åka ned på mattan där oavsett, Hendricks hade ingen kontroll på hans kropp och petade bara lite med benet.

Citat:

Hendricks TDD of doom
Haha, har alltid undrat hur hal en sådan matta är. Den ska tydligen vara ganska sträv.

Vanliga JJ-mattor måste dock vara förjävliga när 15 pers rullar runt och svettas. :(

Bailah 2013-11-18 13:27

Letar faktiskt efter gifen, såg den på mobilen någonstans :o

eternallord 2013-11-18 14:11

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6737902)
Haha, har alltid undrat hur hal en sådan matta är. Den ska tydligen vara ganska sträv.

Vanliga JJ-mattor måste dock vara förjävliga när 15 pers rullar runt och svettas. :(

Det känns olika från person till person. Phil Davis är en som jag alltid upplevt verkar halka runt något djävulskt i buren. Kanske bara inbillning...

cero 2013-11-18 14:21

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6737974)
Det känns olika från person till person. Phil Davis är en som jag alltid upplevt verkar halka runt något djävulskt i buren. Kanske bara inbillning...

Hahaha, tänkte också på Davis. Ser ut som att han springer runt på en isbana ibland. Svettiga fötter?

Doctor Snuggles 2013-11-18 16:30

Firaz kommer vara på mmahour. Lite nyfiken på vad han säger.

cero 2013-11-18 17:03

Jag hoppas på att GSP var skadad men tog matchen ändå. :D

Hackenschmidt 2013-11-18 17:03

Gus vann mot Tate och är nu uppe mot Chael i semifinal.

Gör din del medborgare. Rösta ofta.

http://www.ufc.com/covervote

cero 2013-11-18 17:20

Hur ofta kan man rösta? Och är det garanterat att personen som vinner omröstningen hamnar på omslaget? Kul om GSP vinner och sedan inte tävlar mer haha.

toomas 2013-11-18 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6738221)
Gus vann mot Tate och är nu uppe mot Chael i semifinal.

Gör din del medborgare. Rösta ofta.

http://www.ufc.com/covervote

Kan man rösta flera gånger?

Hackenschmidt 2013-11-18 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6738252)
Hur ofta kan man rösta? Och är det garanterat att personen som vinner omröstningen hamnar på omslaget?

Hur ofta som helst tror jag. Det hoppas jag, annars jävlar.

Hackenschmidt 2013-11-18 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av toomas (Inlägg 6738253)
Kan man rösta flera gånger?

Hoppas det, eftersom jag har röstat typ 50 gånger totalt. Det står såhär när man röstar:

You’ve cast your votes, but that doesn’t mean you have to wait on the sidelines. Tell a friend, share on social and follow us for updates. If your fighter’s behind on the scorecard, vote again!

eternallord 2013-11-18 17:24

Semi-finalen borde Gus ta hem ganska enkelt, blir nog desto tuffare i finalen mot GSP

cero 2013-11-18 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6738256)
Hoppas det, eftersom jag har röstat typ 50 gånger totalt. Det står såhär när man röstar:

You’ve cast your votes, but that doesn’t mean you have to wait on the sidelines. Tell a friend, share on social and follow us for updates. If your fighter’s behind on the scorecard, vote again!

Haha så efterblivet kan det väl inte vara? Knappen går ju att spamma. Röstade 50 jag också i alla fall.

Citat:

semi-finalen borde Gus ta hem ganska enkelt
Tror du? Sonnen har ju ett större namn. Vet inte om han uppmanar alla att rösta som Alex gör dock.

Hackenschmidt 2013-11-18 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6738265)
Haha så efterblivet kan det väl inte vara? Knappen går ju att spamma. Röstade 50 jag också i alla fall.

Implicerar du att organisationen UFC inte är efterbliven? :d
Tror dom skiter i hur rättvist det är så länge folk besöker deras hemsida. Dock borde det vara ganska enkelt att botta...

cero 2013-11-18 17:31

Citat:

Dock borde det vara ganska enkelt att botta...
DÅ är man ett hardcore-fan. :D

Hackenschmidt 2013-11-18 17:52

Kanske skulle skriva ett snabbt AHK-script för att rösta några tusen gånger under natten. Kan ju inte bli värre än att de bannar min IP, eller att multipla röster inte räknas. :D

Hackenschmidt 2013-11-18 17:57

Det vore ju stort för Alex och svensk MMA om han vann. Han är ett bra ansikte för sporten, jämfört med andra svenska utövare som t.ex. snor väskor och hotar folks mammor på twitter

Bailah 2013-11-18 18:15

"Georges St-Pierre will take a break from the UFC to handle 2 major personal crises -- his father is dying and he got a woman pregnant and doesn't want her to have the baby ... TMZ Sports has learned"

spoonchest 2013-11-18 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6738311)
Det vore ju stort för Alex och svensk MMA om han vann. Han är ett bra ansikte för sporten, jämfört med andra svenska utövare som t.ex. snor väskor och hotar folks mammor på twitter

Ur en icke insatts syn på MMA, och dess intåg i mainstream-media:
Han förändrade helt och hållet min syn på MMA. Det är sjukt hur mycket fördomar man har haft om sporten. Ska själv börja träna när nästa termin drar igång. Häpp!

Doctor Snuggles 2013-11-18 18:18

Tror GSP har blandat ihop något. Det är i sängen man ska safea, inte i buren.

Doctor Snuggles 2013-11-18 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av spoonchest (Inlägg 6738347)
Ur en icke insatts syn på MMA, och dess intåg i mainstream-media:
Han förändrade helt och hållet min syn på MMA. Det är sjukt hur mycket fördomar man har haft om sporten. Ska själv börja träna när nästa termin drar igång. Häpp!

Kul att höra. När var det du började kolla, och vad trodde du innan?

Hackenschmidt 2013-11-18 18:19

Tråkigt för Georges angående hans far. :(

Alla katoliker/pro-life bör rösta på Alex.

Bailah 2013-11-18 18:22

Det är TMZ dock, man ska inte lita blint på dem. En kommentar;

"I don't believe this. Stéphane Patry, his first manager, said in an interview yesterday his family was healthy and that the issue was probably a multi million dollars lawsuit by former manager Shari Spencer."

Vem vet!

Doctor Snuggles 2013-11-18 18:23

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6738351)
Tråkigt för Georges angående hans far. :(

Alla katoliker/pro-life bör rösta på Alex.

Gör ett bot-nät.

AronP 2013-11-18 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6737680)
Utan ronder så skulle dock Hendricks ta slut fortare, och vi såg ju att han saktade ner betydligt i 5:e.
Det såg ut som gameplanen var dålig (kanske jon wayne parrs fel), och att GSP verkade inte riktigt sig själv, mer än att Johnny gjorde ett bra jobb. Vilket han visserligen gjorde.
SäKert en kombination av saker.

Det är ju helt omöjligt att spekulera i eftersom allt skulle förändras. Men jag gillar tanken på att man inte skulle kunna snikvinna dom första 2/3 ronderna och sen bli mördade i efterföljande för att därefter ta hem matchen.

strikt 2013-11-18 19:15

GO PANCRASE!

Baaaassss RUUUUUUUUTTTTEEEEEEEEEEN

Bailah 2013-11-18 20:14

Georges got a girl pregnant?
Well at least............he finished.

YEAAAAAAAAAAAAAAAAH!
*Puts on sunglasses*

Såg den kommentaren, tyckte den var lite rolig :p

Doctor Snuggles 2013-11-18 21:40

Intressant återigen hur statistik kan bero på hur man ställer frågan. Sherdog har tre polls om fighten.
En frågar vem folk tycker vann: 25% GSP, 4% draw.
Den andra frågar om rond för rond: första ronden 35% GSP (går inte att välja draw).
Och slutligen den tredje frågar folk som sett om fighten: ca 41% GSP (går inte att välja draw).

Hackenschmidt 2013-11-18 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6738833)
Intressant återigen hur statistik kan bero på hur man ställer frågan. Sherdog har tre polls om fighten.
En frågar vem folk tycker vann: 25% GSP, 4% draw.
Den andra frågar om rond för rond: första ronden 35% GSP (går inte att välja draw).
Och slutligen den tredje frågar folk som sett om fighten: ca 41% GSP (går inte att välja draw).

Ja, hur man än ställer frågan anser en klar majoritet att Hendricks vann. :)

Doctor Snuggles 2013-11-18 21:54

41% är inte så enormt klar (kan också diffa några procent om folk fick välja en draw). Poängen är att det är ganska stora skillnader. Det resultatet är nästan dubbelt mot det första. Båda kan inte stämma samtidigt.

Doctor Snuggles 2013-11-18 22:00

Skillnaden kanske motsvarar dem som blev Roganized? ;)

Hackenschmidt 2013-11-18 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6738868)
41% är inte så enormt klar (kan också diffa några procent om folk fick välja en draw)

Hendricks: 565 röster (~59.6%)
GSP: 383 röster (~40.4%)
N = 947

Z = +- 5.99 , Skillnaden är signifikant för p <.0001

:d

Näää, rycker bara i din kedja lite.
Men den kassa interbedömar-reliabiliteten mellan domarna i många kontroversiella matcher säger ju en del. Det hade varit en sak ifall domarna var hyfsat överens och fansen inte höll med.

eternallord 2013-11-18 22:36

Har satt upp ett Auto-röstningsscript nu, ska låta det gå hela natten :D Ska bara optimera klick-intervallen också.

Hackenschmidt 2013-11-18 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6739006)
Har satt upp ett Auto-röstningsscript nu, ska låta det gå hela natten :D Ska bara optimera klick-intervallen också.

Bueno :D Ska nog också göra det. Vad sätter du för intervall? Tänkte lite längre (kanske random mellan 20-40 sekunder) blir ju ändå ca 1000 röster under natten.

eternallord 2013-11-18 22:40

Jag tror inte jag sätter någon randomgenerator, man får ju rösta hur mycket man vill så jag tvivlar på att dom letar efter "fusk". Tänkte ta en sekund ungefär!

Hackenschmidt 2013-11-18 22:43

Så är det kanske, men man vet ju inte. 30 000 röster från en IP-adress kanske väcker misstankar. Men kör du så så kan jag safe'a, funkar bådas så har han 31000 tusen extra röster i natt, funkar inte ditt men mitt så har han iaf 1000-2000 extra.

Doctor Snuggles 2013-11-18 22:44

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6738994)
Hendricks: 565 röster (~59.6%)
GSP: 383 röster (~40.4%)
N = 947

Z = +- 5.99 , Skillnaden är signifikant för p <.0001

:d

Näää, rycker bara i din kedja lite.
Men den kassa interbedömar-reliabiliteten mellan domarna i många kontroversiella matcher säger ju en del. Det hade varit en sak ifall domarna var hyfsat överens och fansen inte höll med.

Hmm, den där matten verkar inte korrekt. Gå igenom hur du kom fram till värdena (då är jag iof hyffsat kass på statistik-matte).

Doctor Snuggles 2013-11-18 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6739024)
Så är det kanske, men man vet ju inte. 30 000 röster från en IP-adress kanske väcker misstankar. Men kör du så så kan jag safe'a, funkar bådas så har han 31000 tusen extra röster i natt, funkar inte ditt men mitt så har han iaf 1000-2000 extra.

De säger ju att man får rösta hur många gånger man vill. Står ingenstans att man inte får botta. ;)

Hackenschmidt 2013-11-18 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6739029)
Hmm, den där matten verkar inte korrekt. Gå igenom hur du kom fram till värdena (då är jag iof hyffsat kass på statistik-matte).

Jag fuskade och körde en onlinecalculator som jag nu stängt ner. Det var för längesen jag räknade statistik också. Det var på skoj, men ska se om jag hittar den igen.

http://faculty.vassar.edu/lowry/polls/calcs.html#ca4

eternallord 2013-11-18 22:46

Låter bra!

Doctor Snuggles 2013-11-18 22:50

Vem ska dit, då?
http://www.tailorevents.se/sport/lon...der_gustafsson

Hackenschmidt 2013-11-18 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6739035)
Låter bra!

Du är AAS, jag är TRT utan recept.

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6739040)

Finns en liten möjlighet men det är nog för mycket som ska klaffa tyvärr. Men något sånt där dyrt paket blir det icke.

eternallord 2013-11-18 22:56

Satt 0,5 sek mellan klicken nu. Det funkar i 90% av fallen men ibland blir det felklick när sidan laddar för långsamt. Men det spelar ingen roll för den kommer tillbaka i synk av sig själv med nästa klick.

Extremt taggad på att åka dit, får se om jag har råd när det närmar sig dock.

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6739052)
Finns en liten möjlighet men det är nog för mycket som ska klaffa tyvärr. Men något sånt där dyrt paket blir det icke.

Nä dom känns förbannat överflödiga. Flyg med SAS får man för under 700kr om man har åldern på sin sida (och ännu biligare om man vågar sig på Ryan Air eller dylikt) och sova kan man väl göra hos någon polare eller på något slitet vandrarhem. Då kan man komma undan riktigt billigt!

Doctor Snuggles 2013-11-18 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6739032)
Jag fuskade och körde en onlinecalculator som jag nu stängt ner. Det var för längesen jag räknade statistik också. Det var på skoj, men ska se om jag hittar den igen.

http://faculty.vassar.edu/lowry/polls/calcs.html#ca4

Hur stor är standard deviation då? Googlade, och är för trött för att reda allt.

Hackenschmidt 2013-11-18 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6739064)
Hur stor är standard deviation då? Googlade, och är för trött för att reda allt.

Nominalskala så inte vettigt att försöka räkna ut medelvärde eller SD

qqq111 2013-11-18 23:31

Står ju att man kan rösta igen OM ens fighter ligger efter, dvs inte först, i tävlingen. Såatte.

Doctor Snuggles 2013-11-18 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6739117)
Nominalskala så inte vettigt att försöka räkna ut medelvärde eller SD

Eh, är inte nominalskala kategorier? Man|Kvinna?
Är inte z-score antal standard deviations?

Doctor Snuggles 2013-11-18 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av qqq111 (Inlägg 6739133)
Står ju att man kan rösta igen OM ens fighter ligger efter, dvs inte först, i tävlingen. Såatte.

Tror inte att det är vettigt att tyda den meningen predikatlogiskt. Särskilt som man inte kan se vem som leder.

Hackenschmidt 2013-11-19 00:02

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6739137)
Eh, är inte nominalskala kategorier? Man|Kvinna?
Är inte z-score antal standard deviations?

Ja, nominalskala som i det här fallet: Hendricks|GSP.
Z-värdet kom från calculatorn och jag antar det är hur många standardavvikelser P-värdet befinner sig ifrån mitten på en normalfördelning.
D.v.s hade den varit under z=+-2 (tex 53% vs 47% - z=+-1.82) hade skillnaden i röstningen inte varit statistisk signifkant på alphanivå 0.05.

Doctor Snuggles 2013-11-19 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6739176)
Ja, nominalskala som i det här fallet: Hendricks|GSP.
Z-värdet kom från calculatorn och jag antar det är hur många standardavvikelser P-värdet befinner sig ifrån mitten på en normalfördelning.
D.v.s hade den varit under z=+-2 (tex 53% vs 47% - z=+-1.82) hade skillnaden i röstningen inte varit statistisk signifkant på alphanivå 0.05.

A ja, jag måste väl ta tag i mina statistikkunskaper om jag kommer orka ngn gång.
Prokrastinering är lätt. Titta, så här gör man:

cero 2013-11-19 08:36

Att ni ens vågar nämna matte i en MMA-tråd. Fy skäms.

Citat:

"Georges St-Pierre will take a break from the UFC to handle 2 major personal crises -- his father is dying and he got a woman pregnant and doesn't want her to have the baby ... TMZ Sports has learned"
Bäst för TMZ att fadern faktist är döendes. Riktigt skamligt att felrapportera något sådant.

eternallord 2013-11-19 10:00

Well, röstaren var igång hela natten, så där borde vara en hel del röster på Alex nu :D när är röstningen över?

Cero: syrran ha redan dementerat ryktet om pappan

spoonchest 2013-11-19 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6738350)
Kul att höra. När var det du började kolla, och vad trodde du innan?

Det var väl i princip när Alexander hade gått matchen mot Jon Jones och intervjuades i P3 om MMA. Då slog han hål på de flesta fördomar jag hade om
MMA-cirkusen och deras fighters, om att de mer eller mindre var smågrabbar i för vuxna kroppar hela bunten som varken inte hade dicsiplin nog eller IQ tillräckligt för att lära sig en riktig kampsport med ordentliga tekniker.

Det var nog en väldigt raljant sammanfattning sedan tidigare förvisso. Jag kunde väl resonera som så att det inte riktigt kunde stämma, men jag hade bara inte brytt mig om att få den motbevisad, förrän den intervjun.
Nu följer jag miniserien om MMA på SVT play.

Doctor Snuggles 2013-11-19 14:31

Vad gäller mma-dokumentärer så behöver du nog se ett par stycken till, för att uppdatera kunskaperna. Det finns mycket att se. :D

Grabbar, vilka rekommenderar vi? Tänker ngn Fedor dokumentär, Anderson Silva, kanske ngn om Pride?

Kabuto 2013-11-19 15:07

Jag har hört att Dokumentären Choke ska vara riktigt bra, men har inte hunnit se den själv.

The Smashing Machine är jävligt bra, men inte så informativ eller upplyftande :D

Ni får ursäkta mig om länkningar inte funkar, använder mobilen.

cero 2013-11-19 15:13

Hahahaha, något mer.. modernt? :D

Bailah 2013-11-19 15:18

Choke ska man ha sett, ruskigt bra.

Silvas like water är ju bra men inte en direkt dokumentär om mma själv.

20 years fighting eller va den heter om ufcs 20 år är annars helt ok. Speciellt för någon "ny"

Osukaru 2013-11-19 15:21

Kan gå i god för Choke, Rickson måste ju vara den coolaste mannen i världen (efter mig då självklart). Det är riktigt intressant att se hur MMA var innan UFC och Pride blev stora, och man får en närmare inblick i hur Rickson lever sitt liv. Rekommenderas stort!

The Smashing Machine är ju USA:s svar på BJJ; de amerikanska brottarna, enorma muskelberg som går på råstyrka i mycket större utsträckning än de (i alla fall dåtidens) brasilianska kollegor. Mark Kerr, som var en av pionjärerna bland dessa, vars historia är riktigt mörk och deprimerande, kan vara smått tung att se tycker jag, det är ju verkligen inte en feel-good dokumentär :P Den kan vara värd att se ändå, trots sitt mörka yttre, om man är intresserad av att se vad som många av de som fightades i Pride fick tampas med utanför ringen.

Doctor Snuggles 2013-11-19 16:03

Ja, just det, den senaste om UFC är bra.
Här är fedors. En av de första dokumentärer jag såg.
http://youtu.be/0mnkEoHLME4

Striking truth om GSP är också hyffsad.
http://youtu.be/H8B2065LRsM

Inte sett denna om pride (tror jag) men den kanske kan vara ngt också
http://youtu.be/CFQ0V8TcyvY

Doctor Snuggles 2013-11-19 16:08

Hela The Reem förstås också. Kanske de snyggaste jag sett, även om de kan vara lite långsamma.
http://thereem.com/documentary.html

Doctor Snuggles 2013-11-19 16:13

Gör dig själv också en tjänst och gå o se alla Anderson Silvas fights. Kanske den bästa fightern, och mest spektakulära, fightern genom tiderna. Snabbspolning av hans non-ufc fighter:
http://youtu.be/yy-TTpU2t18

spoonchest 2013-11-19 16:19

Tack för tipsen. Ska förkovra mig i ämnet.

Bailah 2013-11-19 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6739927)
Gör dig själv också en tjänst och gå o se alla Anderson Silvas fights. Kanske den bästa fightern, och mest spektakulära, fightern genom tiderna. Snabbspolning av hans non-ufc fighter:
http://youtu.be/yy-TTpU2t18

"Kanske"?

Im disapoint.

Doctor Snuggles 2013-11-19 16:23

Highlights:
http://youtu.be/PvCCLflLr0k

Doctor Snuggles 2013-11-19 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 6739958)
"Kanske"?

Im disapoint.

Ville inte göra alla Fedor fans sura. ;)

cero 2013-11-19 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av bailah (Inlägg 6739958)
"kanske"?

Im disapoint.

+1

Tror ni det hade funkat att bedömma helheten i matcher istället för rond-by-rond? Hur gjorde de i PRIDE? Känns som att det kan bli lite väl subjektivt, speciellt om det är en match med 5 ronder. Firas pratar om detta på MMA Hour, men han vill iofs ha utan ronder vilket bara låter idiotiskt.

Doctor Snuggles 2013-11-19 16:33

Det skulle funka bra med rond för rond, OM domare var mer frikostiga med andra scores än 10-9. Skulle t.ex. Johnny fått 10-8 för rond 2 eller 4, och rond ett vart 10-10, då skulle han vunnit.
Problemet med att bedöma matcher i sin helhet, är att väldigt jämna matcher kan bli mer svårbedömda (ronder tvingar domare att direkt ge en score, och inte glömma vad som hänt). Tycker inte det är ngt fel med att bara ha en rond heller. Blir det slött i grapplingen så kan ringdomarn alltid ställa upp folk. Det kommer dock riskera fler gasfests bland de tyngre grabbarna. Men det är mer rättvist om det ska likna en "fight".
Vore kul att se om t.ex ONE FC eller ngn testade.

Sparven från Minsk 2013-11-19 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6739962)
Ville inte göra alla Fedor fans sura. ;)

Fedor for president all day long baby! :D

Doctor Snuggles 2013-11-19 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av Sparven från Minsk (Inlägg 6740034)
Fedor for president all day long baby! :D

You love him long time? ;)

cero 2013-11-19 17:50

Citat:

Tycker inte det är ngt fel med att bara ha en rond heller. Blir det slött i grapplingen så kan ringdomarn alltid ställa upp folk. Det kommer dock riskera fler gasfests bland de tyngre grabbarna. Men det är mer rättvist om det ska likna en "fight".
Gillar inte alls det. 1-2 minuters vila, vatten och instruktioner höjer kvalitén i alla viktklasser. Gasfests är ju standard i tungviktsdivisionen redan, tänk dig hur det hade blivit utan pauser. Brottning, grappling och striking i 15-25 minuter är redan ganska brutalt som det är. Man riskerar tråkiga matcher där ingen vågar göra något av rädslan att bli trött och sedan knockad.

Om du inte lyssnat på Firas ännu, så sa han ingenting speciellt. Han tycker att GSP vann 1/3/5 och att Robbies vinst var solklar.

Doctor Snuggles 2013-11-19 17:53

Förresten, apropå vem som gjorde mest skada så är Hendricks på bänken i 6 månader pga knäskada, som tydligen var pga en GSP spark. :D
Det är inte så lätt alltid.

cero 2013-11-19 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6740111)
Förresten, apropå vem som gjorde mest skada så är Hendricks på bänken i 6 månader pga knäskada, som tydligen var pga en GSP spark. :D

Lol. Var det den där sparken på insidan som fick Hendricks att snubbla till lite?

Kan redan nu höra det på Sherdog: "GSP PUT HIM OUT FOR HALF A YEAR!"

Doctor Snuggles 2013-11-19 18:11

Fast det är en intressant poäng. Man ser ju inte den faktiska skadan förrns efter läkarbesök.
Vilket gör hela "vem gjorde mest skada i matchen"-debatten lite dunklare.
GSP använder uppenbarligen death-touch-sparkar, där man inte ser resultatet förrän långt senare. ;)

eternallord 2013-11-19 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6740111)

Det där är en sanning med modifikation:

"Georges St-Pierre vs. Johny Hendricks - suspend St-Pierre until 01/01/14

Hendricks must have orthopedic clearnace on right knee or no contest until 5/17/14; minimum suspension no contest until 12/17/13; no contact until 12/08/13"

Dvs han måste kolla upp knäet och om allting står rätt till så är han bara suspendad tills den 17 december.

Doctor Snuggles 2013-11-19 18:26

Sure, men poängen var att om han är skadad...

Spiffy 2013-11-19 19:42

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6740105)
Om du inte lyssnat på Firas ännu, så sa han ingenting speciellt. Han tycker att GSP vann 1/3/5 och att Robbies vinst var solklar.

Tyckte inte heller han sa något speciellt. Allt han sa var ju självklart och korrekt :thumbup:

okeej 2013-11-19 19:53

Doctor Snuggles 2013-11-19 20:01

Apropå Luke, bra artikel av honom:
http://www.mmafighting.com/2013/11/1...best-and-worst

strikt 2013-11-19 21:37

Nu när allt bölande lagt sig och folk nyktrat till borta hos sherdog.

GSP vann, och allt man själv tyckte var tydligt samma sekund klockan klämta är samma slutsats alla andra också börjat inse.

Hendricks gjorde inte tillräckligt och GSP är en bättre fighter.

Doctor Snuggles 2013-11-19 22:56

Carmont är självsäker. Möter Jacare.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:55.