![]() |
På mitt gym är det absolut inte förbjudet att käka tillskott i lokalerna som tur är, ägaren försöker dessutom pracka på en det märke han själv är återförsäljare till och har i kassan :)
Att han sedan inte förefaller veta något själv om Kost & Näringslära är en annan sak. Nu kanske jag är ute och cyklar, men var det inte Svenska Friidrottsförbundet som med en företrädare i spetsen envist hävdade att kosttillskott var helt onödigt, och dessutom att svenska landslagsidrottare inom friidrott inte använde några tillskott? Själv finner jag det mycket svårt att tro att våra friidrottsstjärnor inte skulle använda en produkt som kreatin i idrotter där centimetrar och hundradelar är så otroligt viktiga, när det bevisligen fungerar mycket bra och är väldigt smidigt att använda. Angående risker med kontaminerade kosttillskott skulle jag vilja tillstå att det räcker med att det tillverkas enligt GMP (Good Manufacturing Practice) föra tt man ska kunna lita på att det innehåller just det som står på innehållsförteckningen och inget annat, och dessutom i de kvantiteter som anges. Att kosttillskott är en djungel är en annan sak, och på mitt gym finns det de som hävdar att t ex AST är det enda riktiga medan Eiselt är skit, och at innehållet i proteintilskotten enligt påsen är nästan exakt samma spelar ingen roll :D |
haha med tanke på hur mega turbo bra rage x2 ger (för mig) så borde den kanske testas en extra gång :D
|
GMP är bra men inte helt täckande. GMP är mer anpassat för tillverkning av läkemedel medan kosttillskott är livsmedel.
Får du med BRC, British Retail Consortium, får du ett mer täckande system anpassat för livsmedel och legoförpackning. |
Okej. Men har någon utav er testat produkterna jag har angett? Vad anser ni om dessa? och var står t.ex. British Retail Consortium på förpackningen någonstans? Om man köper kosttillskott från en hälsokostaffär som t.ex. Life eller en känd återförsäljare som ************* eller******** minimerar detta risken?
Vilka övriga kända märken känner ni till som man kan lita på och vilka produkter av dessa köper ni? Ingen här på forumet som åkt fast för doping trots att man enbart inatgit ett kosttillskott? |
Citat:
|
finns ett gäng kostillskott som säljs på alla stora webbutiker som gör att du kan riskera att åka dit på ett dopingtest. ofta från USA med balla namn ;)
Håller man sig till svenskt kreatin, protein och koffein så borde risken vara obefintlig att man får i sig några olagligheter |
Knappast att MMsports och GG´s alla varor är dopingfria. Som Pepz säger handlar det väl om tillskott som Jungle Warfare och liknande humbug.
Var det inte MMsports som åkte dit för att ha sålt nått som var dopingklassat? |
Citat:
|
Citat:
Självklart används det kreatin av friidrottare, liksom en hel rad andra tillskott. Det kanske finns en liten klick som inte använder något men som du skriver så ger det ju uppenbara fördelar att använda det så jag tvivlar på att det är så många. Det samma gäller för de flesta andra idrotterna jag har någon sorts inblick i. |
Metoder?
Okej, Men om ett preparat skulle kunna innehålla substanser av doping, borde man inte få liknande biverkningar och utslag som t.ex. AAS? Eller kan man ha någonting i sig utan att vare sig jag själv eller nära i min omgivning vet om det?
Finns det andra sätt att i övrigt undersöka om ett preparat ligger i en gråzon? metoder? Vilka svenska kosttillskottstillverkare finns förutom Fairing och Dhalblads? |
Det är inte säkert, eller ens kanske sannolikt, att det i sådana fall skulle röra sig om tillräckliga mängder för att ge vare sig verkningar eller biverkningar, även om det skulle ge utslag i ett laboratorium.
|
Citat:
men om detta är så små mängder, så borde ju resultat B inte vara positivt i en kontroll? Eller? För urinen genomgår ju både ett A och B-prov. |
Citat:
|
kosttillskott eller mat?
Vad tycker ni man ska göra då: Köpa kosttillskott, oavsett märke eller produkt, som kan riskera att ge positivt resultat i kontroll och bli avstängd eller köra med mat i motsvarande mängd direkt efter träningen? Isåfall, om det gäller mat, vad för slags matprodukter kan man ta med sig till gymmet som motsvarar vassleprotein och maltodextrin, samt snabba kolhydrater direkt efter träningen. Vad motsvarar ett kaisinprotein utan fett och kolhydrater som man kan ta innan man lägger sig?
Detta blir så jävla mycket omständigare eftersom det dels kräver 1.ekonomi, 2.ork att äta och 3.tid till att äta direkt efter träningen eller om man ska äta mellanmål på jobbet. kosttillskotten har varit underlättande för mig vad gäller just dessa 3 punkter, både efter träningen och som mellanmål vid arbetstid. På arbetstid har du i praktiken dessutom bara 1 lunch och kanske 1-1par småraster. Att ta proteinpulver tar 1 minut, vilket inte ens märks under arbetstid, jämfört om jag skulle käka samma mängd i mat då det hade tagit upp till 10 min elelr 15 min. Jag står just nu mellan att välja att fortsätta med kosttillskotten eller att försöka lägga ner en jävla massa tid extra vid spisen. 90 % av mitt dagliga intag är mat, resten är kosttillskott. Tycker hela den här grejen om att det skulle finnas doping i kosttillskott är helt onödigt djup, men tydligen är det meningen att man ska bli doping och kriminellförklarad även om man man är en seriös byggare och inte tar AAS eller liknande i privat bruk. Eller tycker ni att man ska fortsätta ta kosttillskott, trots risk? Snälla ge mig svar på alla frågor så mycket som möjligt, för jag tar detta jävligt allvarligt! |
Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56. |