![]() |
Citat:
|
Nej, ketonkroppar är inte ett likvärdigt bränsle. Högintensivt arbete kräver glykogen.
Citat:
Det tar definitivt inte sex månader för fettanpassning. |
Citat:
har du någon aning om hur lång tid det tar? |
Citat:
Det är inte ovanligt att idrottare inom extrema grenar mer och mer lägger om kosten till mer fett och mindre kolhydrater, dock utesluts dom aldrig och under tävling/träning är det t.ex. fortfarande kolhydrater som intas i drycken och inte smält smör.;) Men för människor som inte idrottar på någon särskilt hög nivå är ketos sannolikt en precis lika bra energikälla. Det finns ju i alla fall väldigt mycket anekdotiska bevis så även om vetenskapen ännu är lite bristande så kan många människor vittna om bättre välmående vid lågkolhydratkost. |
Tack Eddie för ett bra svar!
Jag har läst om en lågkolhydrats kille som åkte vasa-loppet på 5,5 timmar endast med hjälp av en frukost bestående av bacon och ägg och sedan vatten under loppet. Men jag antar att intensiteten inte är tillräckligt hög i vasaloppet på den nivån för att det ska skilja nämnvärt mellan ketonanvändare/glykogenanvändare? |
Citat:
Att personen i fråga tog sig runt och klarade av loppet på en ketogen kost är ju EN sak, huruvida resultatet hade kunnat förbättrats eller ej med kolhydrattillförsel vet vi ju inte.:) |
Citat:
|
Citat:
Jag tycker att min bästa tid på halvmarathon är bra, om Mustafa Muhammed skulle få samma tid är det ett misslyckande så det skriker om det.:) |
Som sagt, submaximal aktivetet går bra.
Människan har garanterat bränsle nog för 5.5 timmars arbete lagrat i fettvävnaden, även utan ketonkroppars påverkan. Däremot har hon inte bränsle nog för fem timmars maximalintensivt arbete lagrat, inte ens med en högkolhydratdiet. |
Dåså! Då var denna tråds frågor besvarade ! :D
Tack för alla bra svar, antar att tråden kan låsas nu. |
1 bifogad(e) fil(er)
Man kan tillägga, att tömda glykogendepåer ändå mycket väl kan tänkas ha sin plats i en idrottsmans träning. Det är mycket möjligt att träning med tömda glykogendepåer leder till överlägsna resultat och bättre prestationsförmåga senare med fyllda depåer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ghlight=saltin http://jap.physiology.org/cgi/conten...urcetype=HWCIT Tipton 2007: |
Skulle jag kunna få fråga lite kort vad denna studiens resultat visade?
Citat:
|
Citat:
|
Under hur lång tid pågick den studien?
|
Det är en reviewartikel.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:40. |