Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   FAQ - Grepp (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=20700)

Mart|n 2010-11-02 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4673370)
Wtf? Skulle det hjälpa?

Jepp.

Jag presterar absolut bäst i grippers i samband med knäböj eller pressövningar.

davvvan 2010-12-01 00:39

Jag och kompisarna har köpt en CoC#1, som åtminstone jag inte stänger helt, är väl ca 1-1.5 cm ifrån. Har enbart denna, går det att träna upp greppet med enbart den eller sliter man/jag ut underarmarna på det här viset?

Underförstått: Måste jag köpa en lättare gripper också? Tack på förhand.

Fernicus 2010-12-01 02:00

Citat:

Ursprungligen postat av davvvan (Inlägg 4727090)
Jag och kompisarna har köpt en CoC#1, som åtminstone jag inte stänger helt, är väl ca 1-1.5 cm ifrån. Har enbart denna, går det att träna upp greppet med enbart den eller sliter man/jag ut underarmarna på det här viset?

Jag började med att köpa #1, kunde inte stänga den i början, men det var bara att nöta på så gott det gick och köra övriga övningar för underarmar/grepp på gymmet och nu reppar jag med den :) Så du behöver inte köpa en lättare

davvvan 2010-12-01 11:03

Citat:

Ursprungligen postat av Fernicus (Inlägg 4727135)
Jag började med att köpa #1, kunde inte stänga den i början, men det var bara att nöta på så gott det gick och köra övriga övningar för underarmar/grepp på gymmet och nu reppar jag med den :) Så du behöver inte köpa en lättare

Hur länge tog det för dig, vilka övriga övningar för underarmar/grepp körde du på gymmet och hur kunde ett träningspass med grippern se ut? 2-3 dagar i veckan?

Tack på förhand!

Fernicus 2010-12-01 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av davvvan (Inlägg 4727429)
Hur länge tog det för dig, vilka övriga övningar för underarmar/grepp körde du på gymmet och hur kunde ett träningspass med grippern se ut? 2-3 dagar i veckan?

Tack på förhand!

Det gick fruktansvärt fort, men å andra sidan hade jag aldrig tränat grepp/underarmar innan.

Brukar köra underarmar på ryggpassen, och avslutar med typ 3x10 med grippern och 2 set där jag klämmer ihop den och håller den stängd så länge jag pallar, static hold eller vare heter

Danne2k 2010-12-01 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av davvvan (Inlägg 4727090)

En lättare gripper är bra att värma upp på ifall du tycker 1an är ganska tung.
Köp en CoC Sport (jag tycker Trainer är för hård att värma på), den kommer du alltid ha nytta av när du avancerar till tyngre grippers!

davvvan 2010-12-01 23:26

Okej, ska kolla om jag får tag i nån lättare gripper för uppvärmning, man maxar ju ogärna direkt :)

Martinio0o 2010-12-23 17:38

Har en CoC #1,5 och stänger den 9 gånger i rad utan några större problem (höger). Min fråga är om man med hjälp av denna info kan få reda på ungefär vilken svårighetsgrad som man kan göra 1 rep på? Jag vill ha en ny utmaning och skulle bli ordentligt sur om jag köpte en för lätt igen, klarade nämligen 1,5:an direkt efter inköp. Klarar även 1:an 13+ gånger, dvs jag körde inte till fail utan slutade efter 13:e reppet.

Upptaget 2010-12-23 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av Martinio0o (Inlägg 4768018)
Min fråga är om man med hjälp av denna info kan få reda på ungefär vilken svårighetsgrad som man kan göra 1 rep på?.

Jag fixade 2an efter ca 8 reps på 1.5an så prova o köp den så blir det nog bra!

Btw kul grej bara, klarade och stänga 1.5 an med 2 fingrar, halv centimerer ifrån på 2an :P

Martinio0o 2010-12-23 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av Upptaget (Inlägg 4768028)
Jag fixade 2an efter ca 8 reps på 1.5an så prova o köp den så blir det nog bra!

Btw kul grej bara, klarade och stänga 1.5 an med 2 fingrar, halv centimerer ifrån på 2an :P

Tack, då vet jag. Får fundera på om jag köper 2:an eller 2,5... Vill ha något jaekligt svårt :D

Nice, måste testa något liknande själv!

nínían 2011-03-03 22:08

Fick en flashback från Guinness rekord TV när jag tappade en 25kg-vikt idag... Det var när Johnny Lindström körde "flips" med en 25kgs vikt, så jag googlade lite och hittade nedanstående videoklipp. Vet att han var med i lilla sportspegeln när han var 13/14 år, så har jag helt fel om han kan ha varit 15/16 i detta klipp?

http://www.blinkx.com/watch-video/mo...tM6crnWFYcFiew

"Johnny Lindström (Sweden) flipped over a 25 kg (55 lb 1.54 oz) weight with one hand a total of 24 times in a minute on the set of Guinness World Rekords, Stockholm, Sweden on 24 November 2001."

Gosti123 2011-03-05 19:50

Ska se vilka övningar för grepp jag kan köra, fyll gärna i om jag glömt något.

Har tillgång till hantlar, skivstång, vikter(ej "platta"), CoC#T, CoC#1

Övningar jag kan köra (som jag känner till)

1. CoC
2. Marklyft överhandsgrepp
3. Stå med skivstången i händerna i ett visst antal sekunder

Kommer inte på någon mer, fyll gärna på med övningar jag kan använda med den begränsade utrustningen jag har!

z_bumbi 2011-03-05 20:12

Citat:

Ursprungligen postat av nínían (Inlägg 4902570)
Fick en flashback från Guinness rekord TV när jag tappade en 25kg-vikt idag... Det var när Johnny Lindström körde "flips" med en 25kgs vikt, så jag googlade lite och hittade nedanstående videoklipp. Vet att han var med i lilla sportspegeln när han var 13/14 år, så har jag helt fel om han kan ha varit 15/16 i detta klipp?

http://www.blinkx.com/watch-video/mo...tM6crnWFYcFiew

"Johnny Lindström (Sweden) flipped over a 25 kg (55 lb 1.54 oz) weight with one hand a total of 24 times in a minute on the set of Guinness World Rekords, Stockholm, Sweden on 24 November 2001."

Dagarna efter att det varit med på Lilla så flög det viktskivor över hela lyftarrummet. :D

Gosti123 2011-03-06 12:08

Hur många dagar i rad tränar ni grepp? Hur många gånger i veckan?

Mushan 2011-03-06 13:14

Hur är det med stretching? Vet inte om det tagits upp i tråden.. men jag har märkt att jag blir jävligt stel i underarmarna när jag någon gång kört med grippers. Stela handleder kan orsaka smärta, i t.ex. stångcurl.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.