![]() |
Citat:
|
Citat:
Det är sk KPK-kött. Tillverkaren använder en gastät förpackning och fyller den med en speciell gasblandning. Hög syragashalt som ger köttet en röd färg och hög koldioxidhalt för att hålla tillbaka tillväxten av bakterier. Resultatet blir rosa kött med en till två veckors hållbarhet i kyla. |
Så vad kan man käka?
Fisk och kyckling? Hur är köttet som ligger i frysdisken som man steker/grillar. Är det också dåligt? |
Hade du läst trådens första inlägg hade du sett "Budskapet är att äta mindre än 500 gram tillagat rött kött i veckan."
Du måste inte följa det om du inte vill, men det är officiella rekommendationer enligt Världscancerfonden. |
Citat:
Var det riktat till mig? Jag har läst förstainlägget och jag har läst det för 2 år sedan när det publicerades också. Jag har dock lyckats missuppfatta och bara trott det var rökta grejer som var dåliga. Jag har käkat 400gram kokt skinka om dagen i minst ett år så har lite ångest nu. Läste att grillat kött oftast inte har den tillsattsen i alla fall. Hur är det att äta oxfile lite blodig? Den är ju som godast då. Är det dåligt? (förstår att det inte tillhör nitritfrågan men tar det här ändå) |
Vilket ämne var det som man skulle kolla efter när man handlade? E250? Står det alltid utsatt?
Hur är makrill i tomatsås, innehåller det det ämnet? |
Ja.
Nej. |
All korv och all skinka (ej parmaskinka!) innehåller E250 liksom blodpudding. Inga rena köttbitar eller färser innehåller E250, ej heller köttbullar och liknande.
(Många bladgrönsaker ligger högt i nitrathalt också) |
Jag tittade på lite färsprodukter i affären igår och det stod ingenting om E250/251
|
Är det förresten någon som kan svara på vad stekflottet består av? Det kan ju inte vara rent fett? Hällde bort 65g flott från 500g nötfärs 10%, och vill veta på ett ungefär vad jag bör dra av kalorimässigt.
|
Citat:
* Alfa-alfa-groddar * Basilika * Bladsallat, kruksallat, lollo rosso * Bladselleri * Dill, färsk * Groddar medelvärde alfa-alfa, mungbönor * Gräslök * Isbergssallat frasig, amerikansk sallat * Kinakål * Krongrönsaker blomkål, morot, broccoli * Majskolv, hel * Majskorn * Mangold * Nässla * Persilja * Rabarber * Sparris rensad * Spenat * Trädgårdskrasse http://www.fineli.fi/foodclass.php?c...gclass&lang=sv Det där ju nästan alla grönsaker jag känner till. |
Citat:
Torka du in flottet i pannan och vägde efteråt ? Köttet släpper både fett och vatten. Förlusterna av protein och mineraler är minimala. Har du inte bestämt mänden vatten så kan du inte heller bestäma mängden fett som rinner ut. |
Citat:
|
Finns inget nitrit med i köttfärs:furious:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26. |