Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Tävlande/aktiva (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Timme - Styrkelyft? Ja för tusan! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83638)

Matsa 2008-05-18 01:02

Fem myror gick när jag var liten med (född 80) och det går ju nu med. Eller har gått i alla fall, mina syskonbarn brukade kolla på det. Det är ju ett måste att alla generationer får se det!;)

Jens Hellberg 2008-05-18 16:56

210 kg rawmark smalt är bra jobbat timme :)

Timme 2008-05-20 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av Matsa (Inlägg 2993714)
Fem myror gick när jag var liten med (född 80) och det går ju nu med. Eller har gått i alla fall, mina syskonbarn brukade kolla på det. Det är ju ett måste att alla generationer får se det!;)

5 myror är sjukt bra. Trevligt att det fortfarande sänds.

Citat:

Ursprungligen postat av öak- Hellberg (Inlägg 2994624)
210 kg rawmark smalt är bra jobbat timme :)

Tack, det var gött :D Nu vill jag göra 230 i raw smal! (men 300 med dräkt, hehe)

Jens Hellberg 2008-05-21 00:00

:) kommer du att köra nån sumo i frammtiden ?

Timme 2008-05-21 00:29

Citat:

Ursprungligen postat av öak- Hellberg (Inlägg 3000983)
:) kommer du att köra nån sumo i frammtiden ?

självklart :)

Det kommer bli jarmo inspirerat :D

Jens Hellberg 2008-05-21 09:56

Okej, Själv vet jag inte riktigt hur jag skall stå, är så velig, kan inte komma på vad som känns bäst. Vettefan om det är fullbrett som gäller för mig, kanske kommer jag fortsätta med mellanbrett. Ska känna efter lite mer i eftermiddag.

Timme 2008-05-21 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av öak- Hellberg (Inlägg 3001339)
Okej, Själv vet jag inte riktigt hur jag skall stå, är så velig, kan inte komma på vad som känns bäst. Vettefan om det är fullbrett som gäller för mig, kanske kommer jag fortsätta med mellanbrett. Ska känna efter lite mer i eftermiddag.

Fullbrett är nog det mes optimala för de flesta egentligen om man kan komma ned till en vättig startposition med så bred stil. Det handlar ju en hel del om flexibilitet.

Det ska bli kul att börja träna jarmo virtanen inspirerade marklyft snart. får jag till tekniken tror jag att det kan bli en del kilon.

Nitrometan 2008-05-21 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av öak- Hellberg (Inlägg 3001339)

Det viktigaste oavsett om man står fullbrett eller inte är att få höfterna så nära stången som möjligt i starten (sett från sidan).

Sen blir lyftvägen kortare ju bredare man står, men starten kan bli jobbig.

Mark_Lyft 2008-05-21 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 3001367)
Det viktigaste oavsett om man står fullbrett eller inte är att få höfterna så nära stången som möjligt i starten (sett från sidan).

Vad är det som avgör hur långt fram man kan få höften? Jag har märkt att jag får till det olika olika dagar. Det är väl inte så jävligt att man måste börja stretcha? *gah!*

bertbert 2008-05-21 13:49

Citat:

Kommer du ihåg när jag lekte sumo på TK Trossö? :laugh:

Citat:

Ursprungligen postat av Mark_Lyft (Inlägg 3001719)
Vad är det som avgör hur långt fram man kan få höften? Jag har märkt att jag får till det olika olika dagar. Det är väl inte så jävligt att man måste börja stretcha? *gah!*

Rörligheten i höften, främst lårinsida skulle jag påstå... jo, stretcha är nog en god idé, men Öjebyarna har ju roat sig med negativa sumomark på upphöjning... då kanske det känns bättre? :D

stevebc 2008-05-21 13:53

Citat:

Är det isf värt att fälla fram knäna så att vinkeln mellan foten och skenbenet blir mindre, så att höften kommer längre fram? Jag har alltid trott att man ska "hänga tillbaka" i mark (med knän och axlar längre bak) och då hamnar höften ofrånkomligt långt från stången.

Jag har stora problem i starten.

Nitrometan 2008-05-21 14:15

Citat:

Ursprungligen postat av bertbert (Inlägg 3001733)
Kommer du ihåg när jag lekte sumo på TK Trossö? :laugh:

Ja. Jag behöver inte kommentera det mer, va?

Citat:

Ursprungligen postat av Mark_Lyft (Inlägg 3001719)

Citat:

Ursprungligen postat av bertbert (Inlägg 3001733)
Rörligheten i höften, främst lårinsida skulle jag påstå... jo, stretcha är nog en god idé

Kalla det för rörlighetsträning. Jättebred böj t.ex. eller sumo stående på gummivikter/klossar. Man kan säkert hitta på nåt annat också. Men lite rörligare kan man behöva bli för att komma nära stången.

Testa även att joba med olika vinkel på fötterna. För att få ut knäna så mycket som möjligt kan det vara värt att testa olika fotvinklar.

Citat:

Ursprungligen postat av stevebc (Inlägg 3001736)
Är det isf värt att fälla fram knäna så att vinkeln mellan foten och skenbenet blir mindre, så att höften kommer längre fram? Jag har alltid trott att man ska "hänga tillbaka" i mark (med knän och axlar längre bak) och då hamnar höften ofrånkomligt långt från stången.

Pratar du smalmark eller sumo nu? Det låter nästan som om det är smalmark du pratar om. De är olika.

Mark_Lyft 2008-05-21 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 3001777)
Kalla det för rörlighetsträning. Jättebred böj t.ex. eller sumo stående på gummivikter/klossar. Man kan säkert hitta på nåt annat också. Men lite rörligare kan man behöva bli för att komma nära stången.

Testa även att joba med olika vinkel på fötterna. För att få ut knäna så mycket som möjligt kan det vara värt att testa olika fotvinklar.

Bra. Marklyft stående på vikter får det bli. Om jag stretchar nu får jag stryk av Bubbe.

Nitrometan 2008-05-21 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av Mark_Lyft (Inlägg 3001856)
Bra. Marklyft stående på vikter får det bli. Om jag stretchar nu får jag stryk av Bubbe.

Jag skulle aldrig kalla det stretching.

Funktionell rörlighetsträning för tävlingsmomenten låter mycket bättre.

Den utförs med lätta vikter och till (eller förbi) de vinklar man vill uppnå.

stevebc 2008-05-22 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 3001777)
Pratar du smalmark eller sumo nu? Det låter nästan som om det är smalmark du pratar om. De är olika.

Jag pratar om smalmark nu :em:

Men du får gärna säga dina tekniktips där med för jag har inte mycket koll vad gäller marklyft. Har alltid sett det som en stfu-övning medan böj/bänk är mer opti-onani :cool:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30.