![]() |
|
Du är oärlig för att du ger sken av att bry dig och försöka hjälpa mig samtidigt som du konstant vill trigga mig att visa mina "classic WHITEFOLKS" saker.
Det är du som får mig att se konstigare ut än jag är för att du vill att jag ska förklara saker som du vet vad jag tycker och som du i slutändan vet stämmer för att till slut säga något i stil med antingen "du kan inte göra något åt saken, det är bara gilla läget" eller "det kan man inte bevisa". Det är precis vad jag tycker och vet också men när du frågar så svarar jag. |
Citat:
Nepp! Saken är den att när jag skriver råd till dig så vill jag verkligen hjälpa till. Jag har försökt förut och andra har försökt förut men det händer inget. Igår testade jag en mer provokativ approach för att se om det kunde tänkas ge en reaktion. Om jag försöker pressa dig på dina åsikter är det för att antingen få dig att inse det orimliga i dem eller att ge dig andra synsätt genom rationell argumentation. Att slutsatsen ibland blir "det går inte att göra något åt saken" eller "gilla läget" är viktig, för det innebär att ens energi bör fokuseras på att göra något konstruktivt på annat håll, där man faktiskt kan påverka sin situation (viktigt!). Man kan inte fastna i dysfunktionella tankemönster! Vad gäller mitt sätt att skriva är ett resultat av en kombination av vad jag nämnde ovan, min naturliga stil att vara och samtidigt en konsekvens att du russlar mina jimmies och att jag har svårt att härbärgera frustration. Det är inte i syfte att mobba ut dig. |
Ok skriv vad som är orimligt i mina åsikter så kan vi komma någonstans.
|
Jag tycker det mer verkar vara att trouble försöker lista ut vad du menar är "oärligt" vid en nyetablerad kommunikation och hur det påverkar hur du interagerar med t ex kvinnor som registrerat sig på datingsiter (eller kvinnor irl för den delen).
Jag tror han vill ha exempel på beteenden du tycker är förkastliga och kanske därför undviker pga de värderingar du besitter. Han gör det nog inte för att vi andra ska få oss ett skratt över hur udda du skulle kunna anses vara. |
Det påverkar inte mig så mycket mer än att jag tycker att det är sorgligt att se det interagerandet, killarna som är "oärliga" och damerna som blir "lurade". Jag kör min grej och den är baserad på ärlighet.
Beteenden jag tycker är "förkastliga" är det överdrivna hur bra allt/någon är. Om man ska dra ett exempel så t.ex. det som backflipparn skickade till Lellan efter deras första dejt, nu syftar jag inte på honom eller de specifikt eftersom jag inte vet hur han verkligen tänker och kände men samma ordval och beteende har jag sett när det definitivt var överdrivet. Om jag inte minns fel så skickade han ett sms om att hon var "underbar och vacker" (eller liknande). Detta rimmar liksom illa med att det sedan var Lellan som fick ligga i för att få den andra dejten sen. Om jag hittade någon jag tyckte var underbar och vacker så skulle inte den personen få jaga mig för att få till uppföljning sen. Nu kan han ju ha varit väldigt upptagen eller nåt men just såna fraser känns som "oj nu ska man skriva att personen var väldigt fantastisk här för det är det man ska göra". Mycket riktigt ledde det ju även till att andra killar verkade vara lite ??? till hans beteende och började ifrågasätta allt från att han hade någon annan till att hon bara "sparades ifall att". Som sagt, bara ett exempel på hur det kan uttrycka sig och ett ganska dåligt sådant, menar inget speciellt om just den situationen och personerna. Tjejer som har HP eller liknande har säkert en del erfarenhet av att få mail om hur fantastiska och vackra de är och att de verkar som intressanta personer även fast de kanske inte har någon presentation alls. Där blir det ju smärtsamt uppenbart att det är ett "standardmeddelande" som skickas ut men egentligen så sker nog samma sak i varierande utsträckning även "på riktigt". Jag tycker synd om damerna som får uppleva detta och jag tycker synd om herrarna som känner sig tvingade att ta till det. Det är dock, som vi redan konstaterat, så det är och inget man kan göra åt saken. Det betyder inte att jag kommer glömma bort det eller tycka mindre illa om det. Frågor på det? |
I see your point. Den där typen av spel förekommer (säger inte att det var ett spel i Lellans fall, det kan jag inte uttala mig om).
Jag blir också äcklad av de där beteendena. Att känna sig manad att smickra tjejen som en "taktik". Då är man ju självklart oärlig ifall det inte kommer från hjärtat. Lyckligtvis behöver man inte ge sig in i det spelet. Är man intresserad av någon så kan man uppvakta (om man känner för det) genom att säga vad man tycker om hennes positiva egenskaper. Säger man t ex att hon är vacker när det kanske inte är hennes främsta egenskap så är jag rätt övertygad om att det åtminstone undermedvetet inte kommer att bli något tjejen tror på. Hon "vet" förmodligen redan att hon inte är 10/10 och kommer hela tiden ha ett tvivel kring varför man säger så. "Där måste finnas en agenda hos killen till varför han gör detta, vad döljer han?" Om man istället säger "Du är en kvinna som jag verkligen får ett utbyte med när vi diskuterar. Det är svårt att hitta idag!" om det är den kvalitén man gått igång på - då kommer det mottas av tjejen som ärligt och smickrande. Där bildas inget undermedvetet tvivel när man undviker att ge halvfalska komplimanger, eller komplimanger på egenskaper som hon själv vet inte är hennes bästa egenskaper. Då har du ju inte "sett" vem hon är och då visar du att du inte förstår henne heller. Om hon är någon som måste höra att hon är snygg/vacker för att kunna känna sig säker i förhållandet så är det en kvinna som behöver jobba lite med sig själv. Alla kan inte vara över genomsnittet och utseendet får inte definiera ens värde som person. Jag själv känner inte att det är värt att investera i en tjej som behöver komplimanger om hennes utseende, vare sig hon är snygg eller ej. Hade jag märkt att jag börjat ta till såna "knep" för att upprätthålla date:andet, en relation, eller att få lov att träffa henne över huvud taget så hade jag nog lagt ner. Om komplimanger eller kommentarer inte är äkta ska man inte ge dem imo. Ett fel jag tror många "snälla killar" gör är att undvika att säga saker som de tror kan göra henne upprörd. De inser inte själva att de är falska när de är överdrivet artiga/hövliga och tonar ned när de har värderingar som går emot tjejens värderingar. Antingen förstår tjejen detta undermedvetet (att de spelar, falsk eller "creepy") eller så tycker de bara att killen är personlighetslös (tråkig) alternativt fungerar bra som en "accessoar" man kan ha med sig överallt som håller med henne om allting, tröstar henne när hon mår dåligt samt förstärker hennes ego (friendzone-liknande eller "intellectual whore"). |
Precis men det blir ju även indirekt ett problem för de som bara är ärliga för att tjejer i många fall undrar vad man har för agenda men även för att det ger "inflation i komplimanger".
|
Citat:
Nej, att få till dejt var vi båda dåliga på - däremot så gällde min undran att han tog upp hindren relativt ofta. Vi vet ju om dem, redan? Inget nytt sas. Så jag anser väl inte att det behöver nämnas.. ATT de nämns, fick mig att fundera - ska jag lägga krut på detta.. eller är det (hans undermedvetna) tecken på att det inte är så attraktivt att han är beredd på att göra det? Därför jag drog andra paralleller - tex om man är trött o utarbetad - ja, då får man antingen utöka sina sovtimmar - istället för att ta upp titt som tätt att man sover för lite. Det var det jag undrade.. är detta ett tecken på personlighetsdrag tro.. att ta upp issues men inte lika ofta titt som tätt jobba på dem. För jag vet liksom inte riktigt vad han vill när han tex säger att han är trött och kommer få för få timmar sovda - och jag då vill lägga på - men han säger att han hellre pratar med mig. Tja, om han hellre pratar med mig förstår jag inte varför man tar upp att man får för lite sömn - om det inte är för att avsluta samtalet.. Typ så. Vill man komma iform och sitter och tuggar på en glass när man säger det, samma signal. Liksom, antingen gör man el så gör man inte. Jag har inga värderingar på vare sig, ät din glass o var glad el gör det inte o var tyst. :D Å andra sidan kan det senare vara att han fiskar efter att jag ska säga min åsikt i vilken form han bör hålla osv osv - men sån är inte jag, avslöjar inte sånt (kan avslöja här dock; rippat är inte ett plus i mina ögon, tvärtom tror jag lite hawtness nog försvinner om han skalar lite). Oavsett tycker jag en person är alltid finast när den bestämmer själv, är nöjd själv helt utifrån eget tyck o tänk, det är min fasta övertygelse. (Jo, det har jag sagt till honom). Iaf; det är väl lite det här som tillhör uppvaktningsgrejset. Gillar han mig, tja då är det väl naturligt om han vill att just jag ska tycka att just han är finast/bäst osv. Och jag stod själv och velade vilken sjal som han kanske kunde tänkas tycka var snyggast - det är som ett dejtingtics - men som jag med stigande ålder blivit bättre på att trycka bort. Det är absolut en fin gest att sätta på sig något ens pojkvän tycker man är fin i, men att till slut tappa förmågan att ha en egen åsikt är inte bra. Där var jag i förra förhållandet, vilket förstärkte känslan av att inte trivas. Det är helt enkelt inte jag att stå och välja skor i en halvtimme, det hände bara för att jag visste att HAN tyckte sånt var viktigt och jag inte ville se en lite sned missnöjd blick följt av ansträngt leende. Tex så har jag ingen aning om vad dejten hade för kläder på sig sist, el vilken bil han körde. Däremot så vet jag exakt vilka tillbehör han valde till sin sallad. :D |
Det var som sagt bara ett exempel man kunde dra från även om det kanske inte var så i just det fallet (skitbra exempel mao :D).
Jag kan tycka sånt är enerverande också när folk säger en sak och gör en annan (haha självmål), gör vad du vill så jobbar vi från det. Men ofta är det mest en koll för att få en reaktion (och då har man en safe väg ut). Folk är väldigt rädda för att förnärma och ha obekväma åsikter och inte helt sällan till den nivå att det bygger upp hinder för att få något gjort. Kan man klargöra och lokalisera problemen så kan man sedan även hitta en lösning eller ett sätt att jobba runt det. Velandet ger bara massa frågetecken. |
Lol på ni som typ bor i denna tråden *host* WHITEFOLKS *host* Lellan. Ni borde träffas irl och snacka istället ;) Verkar ha mycket att diskutera*facepalm*
|
Citat:
|
Citat:
Grejerna jag inte svarar på är sånt jag själv inte vill veta. Tex om jag trivs i min frisyr, då frågar jag (vis av erfarenhet) inte om killen tror jag skulle klä bättre i ljust el rött hår. Det är dock en sådan fråga jag kan fråga om jag INTE trivs och vill förnya mig. Kroppsform är ett sånt typexempel där jag tycker det är jobbigt om killen fiskar, säkert för att jag själv mår bättre av att inte veta. För det sätter press; även om vi har samma bild av vad som är snyggast/opti - så vill jag behålla min bild, äga min kropp på så sätt. Däremot att dra på sig en top jag tycker är för urringad och inte hade valt själv, sånt kan jag bjuda på - såvida jag inte upplever att det rynkas på näsan de gånger jag väljer något annat. Den form jag gillar på killar tex, verkar vara en form de känner sig "ur form" i, då blir det ju nästan lite elakt att tycka nåt - och det känns viktigare att personen ifråga känner sig snygg än att den tillfredställer en smak. Vore intressant vad övriga tycker här..? Tex tycker jag det är snyggt när folk inte har för mkt färg (sol), men typ alla människor (inkl mig själv) verkar känna sig snyggare solbrända, så därför håller jag käft. Någon som tänker nåt om sånt? *popcorn* |
Citat:
|
Pizza med Lellan!
Får mig att tänka på: |
Någon får gärna förklara för mig varför det "ärligaste" när man presenterar sig för en ny människa är att bara beskriva allt som är, har varit eller kan tänkas bli dåligt med den egna personen. Jag förstår faktiskt inte det. Om man inte verkligen har bara dåliga egenskaper, men jag är skeptisk till att någon verkligen har det. Det är för all del inte förbjudet eller fel att ha en image som freak, eller den sämsta människan på jorden, men det är också en image.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16. |
|