Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Mot Stockholm Ultramarathon 100km (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=208472)

LadyG 2014-11-07 09:38

Jag grejade introduktionen, 3 veckor med 2 styrkepass i veckan, och det utan att missa ett pass. Det är jag nöjd med. Vikterna jag hållit på att lyfta är synnerligen modesta, mer för att jag ska komma igång än för att bli riktigt stark.

Nu tänkte jag mig att jag skulle tillåta mig lite små ökningar, det är dags att börja utmana kroppen lite. Lite mer än 30kg i knäböj bör jag ju greja till exempel. Så nästa pass, på måndag, bjuder på hantelrodd, tricepspressar, bänkpress och lyft åt sidan. Inte så många övningar men fullt tillräckliga för att jag ska få med större delen av överkroppen. Passet tar gott och väl 50 minuter även om jag snor mig på eftersom jag gör 8x3 på minst 3 olika vikter.

Senare i veckan, onsdag eller torsdag, blir det "resten" vilket innebär att det bjuds bicepscurl, latsdrag, knäböj, utfall på balansplatta, russian twist och knäböj på balansplatta. Passet tar, trots att jag snor mig på, 50 minuter eftersom jag kör 8x3 på åtminstone 3 olika vikter.

På något vis har jag fått till nästan 3 mils löpning den här veckan! Gott! Det är mycket tack vare mina fina löparkompisar som lockade ut mig på en runda på vad som visade sig vara höstens sista vackra dag. Dagen efter låg snön vit i hela 08-området, sakta smältandes till slask och grå.

LadyG 2014-11-07 12:39

Ush nu har jag suttit och läst på kolo och förvirrat mig själv. Mitt gym har bara smithmaskin, ingen riktig stång för knäböj och det har börjat bekymra mig. Byta gym är det inte tal om, jag har bundit upp mig för ett år framöver för att inte börja lata mig. Utpressning kallas det: om jag inte använder gymkortet har jag en mycket dyr handväskutfyllnad...

Hur som helst. Hoppas inte knäböj och bänkpress i smithmaskinen är dåligt, jag törs inte greja med det där själv utan en ställning som kan fånga stången när jag blir trött. Jag är inte riktigt säker på varför det skulle vara dåligt men den generella attityden verkar vara "Har de smithmaskin? Å fy fan, byt gym!!" :(

LadyG 2014-11-10 11:07

Äntligen börjar en ny vecka, den första efter introduktionen. Den första fria veckan kan man väl kalla det. För att inte bli utmattad och avskräckt i förtid tänkte jag köra en tvåveckorsperiod den här gången, med ökningar denna veckan och lättare träning nästa, bara för att se hur det känns. Samtidigt håller jag lite extra koll på måtten och maten, för att se vad som händer egentligen. Lite nyfiken är jag allt, tänk om det händer något bra? :)

Det är nu som först som träningsvärken börjar lätta från benpasset förra veckan. Det får mig att undra om jag gör rätt egentligen. Med tanke på vilka mesproppiga vikter jag tränat på borde jag inte få så seg och långdragen träningsvärk. Är jag verkligen så klen... Jösses, det är ju deprimerande egentligen.

LadyG 2014-11-10 21:12

Träningen gick oförskämt bra, jag lyckades till och med få upp vikterna i det sista settet i bänkpress (det som jag misslyckades med förra veckan). Den här gången svor jag så det ekade i gymmet, och pressade upp vikterna med lika delar ilska och frustration. Jag VILL bli starkare! Plockade ner antalet repetitioner och set i andra övningar för att få till det i bänken, det är trots allt den jag prioriterar på måndagar.

I övrigt blev det en ganska normal dag på gymmet och joggen hem var intressant, kan man väl säga. Armarna sliter och tar i så benen blir som spaghetti :)

Tricepspress
7,5kg 8x3
10kg 8x3

Hantelrodd
12kg 8x3

Bänkpress
15kg 8x3
20kg 8x3
25kg 8x3

Axellyft åt sidan
4kg 8x3

bröstpressmaskin
15kg 8x3
20kg 6 (sen tog det slut)

LadyG 2014-11-11 13:09

Undrar om mängden protein man äter en träningsdag påverkar mängden träningsvärk man får av träningen? Jag lyckades få i mig över 120g protein igår förutom att jag lyckades bättre i bänkpressen än vanligt, idag borde jag vara handikappad av träningsvärk men jag är knappt ens öm. Lite seg bara, men inget som är ens i närheten av träningsvärk!

What goes??

LadyG 2014-11-11 19:59

45 minuter crosstrainer till ST:DS9 fick bli dagens träning, svettigt värre eftersom jag höjde motståndet men försökte hålla farten uppe ändå.

Jäklar så skönt att inte ha någon speciellt träningsvärk att tala om!!!

LadyG 2014-11-12 20:56

Om min teori håller ska jag inte få mer än vanlig träningsvärk imorgon, nästan 2g/kilo kroppsvikt har jag lyckats klämma i mig idag och det mesta efter träningen. Passet var roligt, jag är fortfarande en klenis dock, men det var nästan roligare att springa hem. Herre jösses så benen dummade sig :D

Knäböj
20kg 8x3
25kg 8x3
30kg 8x3

Utfall i smith
15kg 5x3

Raka mark
8kg 8x3
18kg 8x3
28kg 8x3

Utfall på balansplatta
8x3

Knäböj på balansplatta
8x3

Morty 2014-11-12 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av LadyG (Inlägg 7188243)
Undrar om mängden protein man äter en träningsdag påverkar mängden träningsvärk man får av träningen? Jag lyckades få i mig över 120g protein igår förutom att jag lyckades bättre i bänkpressen än vanligt, idag borde jag vara handikappad av träningsvärk men jag är knappt ens öm. Lite seg bara, men inget som är ens i närheten av träningsvärk!

What goes??

Det tror jag absolut! Eller iaf protein direkt efter.

LadyG 2014-11-12 23:41

Citat:

Ursprungligen postat av Morty (Inlägg 7189715)
Det tror jag absolut! Eller iaf protein direkt efter.

2 ägg och keso när jag kom hem (bokstavligen det första jag gjorde när jag kom hem). Jag joggar hem från gymmet och käkar middag direkt när jag duschat. Så det blev väldigt kort tid mellan träning och mat. Det är säkert en sån där grej som alla andra känt till i evigheter, men för mig var det en ögonöppnare. Kan man träna så hårt som jag gjorde och inte må som en överkörd grävling dagen efter?!? Då är det ju plötsligt skitkul att styrketräna!!!

944RS 2014-11-13 09:14

Kan bara flika in med att nog fasiken kan man få en extrem träningsvärk även om man äter bra!
Jag har aldrig lyckats träna benen utan att de känns överkörda :D

LadyG 2014-11-13 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av 944RS (Inlägg 7189980)
Kan bara flika in med att nog fasiken kan man få en extrem träningsvärk även om man äter bra!
Jag har aldrig lyckats träna benen utan att de känns överkörda :D

Fast idag mår jag perfekt, lagom mycket träningsvärk! Precis så mycket att det känns att jag gjort något men inte så mycket att jag behöver bry mig. Jävlar i det, jag tror det fungerar!
Inte körde jag så tungt direkt, men tyngre än förra veckan och då fick jag så mycket träningsvärk att jag knappt kunde gå!

Lite kanske det har att göra med att jag kört 2 ggr/v i 4 veckor, utan att missa ett pass, men det har jag gjort förr utan att må så här bra efter ett benpass :D

LadyG 2014-11-14 23:48

15km 2:04:07

Förra veckan vid den här tiden kunde jag knappt gå ordentligt, än mindre springa, för att jag hade kört ett benpass som i alla avseenden var lättare än det jag körde nu i veckan. Idag sprang jag! Bättre än jag gjort någonsin på den rundan!

Jag tror och kan nästan svära på att det hängde på löparsällskapet, vi sprang och småpratade och snattrade så tiden gick fort och emellanåt glömde jag av att vi sprang Ursviks Extreme. Den heter så av en anledning, den är kuperad och teknisk terräng, idag var den dessutom lerig och hal. Den är tuff! Och där sprang jag och var mest nöjd och lycklig. Det flöt på, jag hade kul och vips var vi hemma igen.

Nu är benen trötta igen, jag har hållit mig till de höga doserna protein, 2g per kilo kroppsvikt, och tänker snart gå och lägga mig så kroppen får sin välförtjänta vila. Imorgon stiger jag baske mig inte upp förrän jag vaknar!

LadyG 2014-11-16 17:52

9,6km 1:07:25

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har skaffat nya tights för vinterlöpningen, mjuka och flossade på insidan och jättesköna när temperaturen kryper neråt. Inte för att Sportamore är det billigaste stället alltid, men jag kunde få dem direkt och den här gången prioriterade jag det. De är jättemysiga att springa i, det lockar att testa dem lite idag faktiskt. Träningsvärken har nästan klingat av helt och jag mår fantastiskt.

Sprang och testade en ny app till telefonen, Shape Up Battle Run och den var lite smårolig faktiskt. Kul med något annorlunda att pyssla med medan man springer. Gratis dessutom, inte så illa :)

944RS 2014-11-16 19:06

Mina vintertights från Nike är ganska strama på framsidan, men de där ser lite ut som de är lite smidigare.

LadyG 2014-11-16 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av 944RS (Inlägg 7192864)
Mina vintertights från Nike är ganska strama på framsidan, men de där ser lite ut som de är lite smidigare.

De är mjuka och följsamma så de märks inte ens när man springer, de är lite högre i midjan är vanliga Niketights vilket är bra för mig som inte tycker om tights som slutar nere på höfterna och de är snygga, vilket faktiskt inte gör något. Klart värda pengarna, tycker jag :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:10.