Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   FAQ - Grepp (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=20700)

Upptaget 2010-05-09 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4352593)
Grattis, jävlig starkt, du sätter den snart!

Hmm, kör du med magnesium? Huden (iaf min) har blivit mycket mer härdad med tiden. Visst spricker huden upp rätt ofta, men det känns/märks mycket mindre nu än i början då det kunde hända att jag började blöda :D

Ett tips är att smörja in handen med någon hudkräm direkt efter greppasset, och så ofta du kan annars också. Fotsalva rekomenderar många då den är extra fet.

Edit: Du satte 4 reps på 2an som max för 2 månader sen när du postade ett inlägg 14/4 och nu klarar du nästan att stänga 3an?
Det är ju helt jävla vansinnig progression, eller hade du verkligen så konstig/dålig sättning innan?

Nää det gör jag faktiskt inte, man kanske ska beställa det då, för ganska jobbigt ibland när handtaget närmast tummen börjar glida.. Okej det ska testas, ska prova lite handkrämer här hemma så hoppas på att problemet försvinner då :)

Jag hade väl rätt dålig sättning innan men jag tänkte aldrig på sättningen innan då jag tryckte ihop 2an första gången jag provade så jag trodde jag hade rätt teknik typ :) men sen när jag kom upp på 2.5an som kom jag inte alls långt med den tekniken då jag fastnade vid ett visst läge hela tiden.. så från att ha klarat 2 rep på 2.5an med gammla tekniken så gjorde jag 6 st nu istället..

Supermicke 2010-05-10 23:14

Hej har en för tung gripper som jag inte riktigt klarar.. har coc2 och har som bäst vart cirka en halv cm ifrån att klämma ihop den.. :( Har tränat mycket negativa men det känns inte som jag kommer någon vart.. Tänkte om ni hade något tips på bra övningar man kan göra på gymmet med skivstänger och sånt som förbättrar styrkan med grippers? :)

hade en coc1 också men den snodde brorsan med sig norrut :(

RandomC 2010-05-14 17:33

Hur gör ni för att inte slita sönder fingrarna när ni tränar? Har precis köpt en ny gripper men sliter bort huden på lillfingrarna efter bara ett par set...

Danne2k 2010-05-14 18:53

Citat:

Ursprungligen postat av Supermicke (Inlägg 4355504)
Hej har en för tung gripper som jag inte riktigt klarar.. har coc2 och har som bäst vart cirka en halv cm ifrån att klämma ihop den.. :( Har tränat mycket negativa men det känns inte som jag kommer någon vart.. Tänkte om ni hade något tips på bra övningar man kan göra på gymmet med skivstänger och sånt som förbättrar styrkan med grippers? :)

hade en coc1 också men den snodde brorsan med sig norrut :(

Barholds är ju en helt okej greppövning, även om grippers naturligtvis är bäst för att bli bättre på grippers :p

Lägg massa vikt på en smith stång / fri stång i ett rack, lyft med vanligt överhandsgrepp (gärna magnesium också) och se hur länge du kan hålla.

Klarar du längre än 10 sek så lägg på mer vikt och håll på sådär tills du klarar bara 3-5 sekunder ungefär. Jag ska inte säga att det är optimalt eller det bästa upplägget, men det är så jag brukar köra.

Glöm inte att spänna ryggen/magen och bara böja på knäna när du "hämtar upp" stången, som förslagsvis ligger ganska högt upp redan (du ska ju inte utföra något marklyft) :)

Skjaves 2010-05-14 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av RandomC (Inlägg 4363025)
Hur gör ni för att inte slita sönder fingrarna när ni tränar? Har precis köpt en ny gripper men sliter bort huden på lillfingrarna efter bara ett par set...

Citat:

Ursprungligen postat av Skjaves (Inlägg 4352632)
Jag brukar sätta Leukoplast på lillfingret innan jag kör, funkar bra för mig det. :)

Citerar mig själv.

Supermicke 2010-05-14 19:47

Citat:

Barholds är ju en helt okej greppövning, även om grippers naturligtvis är bäst för att bli bättre på grippers :p

Lägg massa vikt på en smith stång / fri stång i ett rack, lyft med vanligt överhandsgrepp (gärna magnesium också) och se hur länge du kan hålla.

Klarar du längre än 10 sek så lägg på mer vikt och håll på sådär tills du klarar bara 3-5 sekunder ungefär. Jag ska inte säga att det är optimalt eller det bästa upplägget, men det är så jag brukar köra.

Glöm inte att spänna ryggen/magen och bara böja på knäna när du "hämtar upp" stången, som förslagsvis ligger ganska högt upp redan (du ska ju inte utföra något marklyft)
stort tack för tipset :)

Danne2k 2010-05-14 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av Supermicke (Inlägg 4363390)
stort tack för tipset :)

Bara kul att hjälpa till, men tänk på följande:

- Det gör riktigt jävla ont i händerna på tyngre vikter (:hbang:)

- Om du kör i smith, ställ in stoppklossarna så högt som möjligt OCH gör det innan du lägger på vikter. Självklart egentligen men lätt att glömma :)

- Lägg inte stången för långt in i handen, utan ganska nära fingrarna typ.

Supermicke 2010-05-14 23:52

Citat:

Bara kul att hjälpa till, men tänk på följande:

- Det gör riktigt jävla ont i händerna på tyngre vikter ()

- Om du kör i smith, ställ in stoppklossarna så högt som möjligt OCH gör det innan du lägger på vikter. Självklart egentligen men lätt att glömma

- Lägg inte stången för långt in i handen, utan ganska nära fingrarna typ.
tack man :) finns det någon samband mellan vikt i barhold och olika nivåer på Coc tro? tex hur mycket ska jag barholda för CoC2 ttyp? så har man ett mål tänkte jag

Danne2k 2010-05-15 00:01

Citat:

Ursprungligen postat av Supermicke (Inlägg 4363925)
tack man :) finns det någon samband mellan vikt i barhold och olika nivåer på Coc tro? tex hur mycket ska jag barholda för CoC2 ttyp? så har man ett mål tänkte jag

Det är möjligt att det finns men inget jag tänkt på eller sett några siffror på.

Ett greppass jag körde för 2 månader sedan såg ut såhär:

125 kg @ 10 sek
135 kg @ 8 sek
140 kg @ 8 sek
140 kg @ 6 sek

Då hade jag kört 4 tunga set med negativa singlar på #2,5an samt 5 set pinch precis innan och det gick heller inte att lasta på mer vikt på smithmaskinen :p

Tror jag kunde stänga 2an då iaf. Men runt 150-160 kg i 3-5 sekunder borde ju räcka. Fast sen handlar ju grippers rätt mkt om teknik och ännu mer om handstorlek också. Berätta gärna hur det gick/hur mycket du tog.

Supermicke 2010-05-15 00:14

Citat:

Det är möjligt att det finns men inget jag tänkt på eller sett några siffror på.

Ett greppass jag körde för 2 månader sedan såg ut såhär:

125 kg @ 10 sek
135 kg @ 8 sek
140 kg @ 8 sek
140 kg @ 6 sek

Då hade jag kört 4 tunga set med negativa singlar på #2,5an samt 5 set pinch precis innan och det gick heller inte att lasta på mer vikt på smithmaskinen :p

Tror jag kunde stänga 2an då iaf. Men runt 150-160 kg i 3-5 sekunder borde ju räcka. Fast sen handlar ju grippers rätt mkt om teknik och ännu mer om handstorlek också. Berätta gärna hur det gick/hur mycket du tog.
japp det blir till och prova, tusen tack! :) återkommer väl om några år o skryter lite när jag lyckats stänga den :D

GLC 2010-05-15 16:26

1 bifogad(e) fil(er)
Skön tråd. Jag kämpar på med mina CoC. Idag knåpade jag ihop en wrist roller enligt nyttgrepp.se.

Danne2k 2010-05-15 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av GLC (Inlägg 4364988)
Skön tråd. Jag kämpar på med mina CoC. Idag knåpade jag ihop en wrist roller enligt nyttgrepp.se.

Najs! Var det svårt? Mina klena handleder skulle nämligen behöva en sån där..

GLC 2010-05-15 16:46

Nej, kolla sidan så får du en bra förklaring. Riktigt lätt och då har jag ändå tummen mitt i handen. En bra trästav är att föredra. Jag hade en gammal bo-stav (http://en.wikipedia.org/wiki/B%C5%8D) som jag kapade och borrade hål i.

C.E.J. 2010-05-18 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av Jense (Inlägg 379303)
F: Vilken gripper är lämplig att börja på?

S: Lämplig gripper att börja på är RB100, RB130, CoC#T eller CoC#1

Motsvarar RB100 ungefär samma motstånd som CoC#T? Har en RB100 och den får jag absolut inte igen, är väl knappt en centimeter kvar. Vill börja med greppträning men om CoC#T är lika trög som RB100 är det lika bra att lägga ner ens innan jag börjat.

Yes 2010-05-18 18:29

Båda är 100lb så de är snarlika iaf.

Du kan testa en CoC Guide eller Sport, men det borde inte ta lång tid innan du klarar flera reps med RB100.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.