![]() |
Min powerweek startade idag på Luleå Atletklubb, första passet blev ett ordentligt sådant. Knäböj på schemat och quadriceps / hamstrings + abdominals. Morgonvikt 99,5kg :hbang:
Knäböj 70kg x 10 - Warm Up 110kg x 10 - Warm Up 140kg x 5 180kg x 3 - Personal Best. Trodde att det var 160kg i stången och funderade på hur i helviette har jag blivit så här svag på en vecka. Böjde 5 x förra gången samma vikt. Fick reda på att det vart 180kg så blev mer än nöjd då målet var 1 x 180kg idag :thumbup: Provade sen knäböjsdräkt, det var hyfsat lugnt tills lindorna åkte på, då var det inte trevligt kan jag säga. Började med endast dräkten, rörligheten var nedsatt och det sved i ljumskarna. 60kg. 120kg x 3 dräkt, bälte + lindor. Sved som fan i ljumskarna, kändes som när man kastar vatten på aggregat i en het bastu, brändes likadant på huden. 160kg x 3 samma utrustning. Böja som vanligt var ordern. Gick lätt, med lite smärta. 190kg x 3 samma utrustning. Så lätt, men sved. Fick härlig adrenalinkick här så ville köra ett till. Började vänja mig nu. 205kg x 3. Vaderna var helt slut men annars hade jag kunnat fortsätta. Var inte alls tungt för resten av kroppen. Ska väl vara nöjd med dagens insats då det var första gången med utrustning. Sen det andra typ 1h senare :D Raka Marklyft 100kg x 5 - Liten sträckning här eller nåt 130kg x 5 5 - Fortsatte ändå, inte full ROM. Sittande Lår Curl 66kg x 5 5 59kg x 5 5 5 52kg x 5 Benspark 113kg x 5 5 Abdominals 35kg x 10 75kg x 5 5 5 5 5 Härligt pass idag, sovit för lite inatt men det verkar inte påverka min prestation så mycket. Tankar kring utrustning, helt okej om jag böjer mer än RAW, lite små fjantigt att böja undervikt med dräkt, varken värt smärtan eller jobbet med lindor och grejs. Förstår att det är bra att börja lätt, för att få in känslan, men om jag ska jag nu ta på mig utrustningen igen så ska jag böja tungt. Funderar på att kanske köra nån tävlingen i framtiden, finns ju en bra klubb här med utmärkt support och finns folk som tävlar på SM nivå och har bra erfarenheter när det gäller SL, sen tror jag på att jag kan bli stark i SL om jag bara vill. Det är som med allt om man bara vill så går det. Blir dock ingen absolut styrkelyftare, utan kommer fortsätta att bygga. Blir vila imorgon. Sen bänk, bröst och triceps på fredag. |
Jaha du tränar på LAK? Fan det har jag varit sugen på att göra också, kanske man lär sig något nytt...
|
Grymt böjt!
Visst är det kul att träna styrka? Gynnar ju byggningen indirekt också då styrkan gör träning för hypertrofi med tyngre vikter möjlig. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Dagens kost ett tag sen sist jag postade vad jag käkar. Morgonvikten låg på 99,1kg imorse, vilket jag känner mig nöjd med, psyket tål det här otroligt bra.
Frukost ca 200g havregryn kokt tillsammans med tre ägg. Kopp kaffe. Morgonfika Två koppar kaffe. Lunch Kycklingfilé ca 300g med 250g pasta och aiolidressing. Mellanmål 200g marabou digestivechoklad och kopp kaffe. Kvällsmål/Middag Kyckling-Ost omelett, ca 300g kyckling, 3 ägg och 150g ost 30%. 250g spaghetti. ca 5000-5500kcal. |
obs 100 kg gränsen = RESPEKT
skön byggning Veli Sami |
Powerveckan fortsatte idag i schemat stod det bänk, pecs och triceps. Morgonvikten låg på 98,1kg. Har börjat vänja mig vid 5-6h sömn varje natt så känner mig inte så trött på dagarna, brukar ta en tuppis i bussen när jag åker från Boden till Luleå, en bit att åka så man hinner att ta en powernap. Var ordentligt laddad idag inför bänkarna, gick hur bra som helst.
Bänkpress 75kg x 10 FU med stopp .. Warm Up 75kg x 10 FU med stopp .. Warm up 100kg x 10 .. Warm Up 122,5 x 4 .. Gick galant .. PB 130kg x 2 .. PB 100kg x 7 med stopp, kändes lätt. Giljotinpress 80kg x 5 90kg x 3 95kg x 2 3 90kg x 3 85kg x 4 80kg x 5 Liggande extension 40kg x 5 50kg x 3 3 40kg x 5 Dips med vikt 20kg x 3 3 Stående hantelextension 22,5kg x 5 5 Smala hantelpressar 35kg x 2 5 Härlig vinnarkänsla, bra fokus och kunde hitta adrenalinet precis i rätt ögonblick, det är något jag ska tänka på härdanefter vid varje tyngre lyft, var a mentalt lugn sen explodera precis innan jag ska börja lyfta. Kommer flytta mark, rygg, bicepspasset till måndag för att känner att ryggen och höfterna måste vila lite till. Blir axlar och vader på söndag istället. Belönade mig själv med en måltid på max efter passet, smakade bra :thumbup: Nu gäller det bara att samla krafterna inför nästa utmaning. |
Powerweeken avslutades idag med marklyft, lats, delts och biceps och härmed avslutas träningsperiod 3, utvärdering kommer så småningom . Har känt mig dålig hela dagen, ovanligt seg och trött, morgonvikten låg på magiska 100,2kg Tänkte bygga några veckor till sen skala av lite fett. Hade inte de bästa förutsättningar inför dagens pass men det gick ändå någorlunda.
Marklyft 100kg x 5 5 .. uppvärmning 150kg x 5 .. uppvärmning 170kg x 3 .. uppvärmning 180kg x 3 190kg x 1 .. med ny teknik 195kg x 2 PB justerade tekniken och det funkade fint, var inga 2RM lyft hade med lite slit kunnat dra två till. Kände inte behovet av det just nu. Hantelrodd 25kg x 10 .. uppvä. 50kg x 5 57,5kg x 4 3 Stångrodd 90kg x 5 5 5 - rätt så lätta Latsdrag 80kg x 5 5 5 - rätt så lätta Hantellyft åt sidan 12,5kg x 8 8 15kg x 8 8 17,5kg x 5 - trött Stångcurls 40kg x 10 50kg x 3 4 5 Tryndrag 50kg x 10 10 40kg x 10 10 30kg x 10 10 Behöver nog en lättare vecka, satte personbästa i mark (195kg x 2), böj (180kg x 3) och bänk (130kg x 2) den här veckan och har allmänt kört tunga set, det känns verkligen. Passet var långt och kände mig så väl, men det gick an ändå, fick hjälp med marktekniken, bredare stance + mer utåtrotation i höften, tror jag vinklade ut fötterna för mycket vid 190kg , justerade det bra inför 195kg så de kändes bättre. |
Vilken vecka med PBn i de stora övningarna och överlag såpass tunga pass. Du förtjänar nog en vilovecka! :D
Gillar ditt nya namn på journalen btw :thumbup: |
Citat:
japp, journalnamnet är tung :thumbup: |
Citat:
|
Citat:
|
UTVÄRDERING AV TRÄNINGSPERIOD 3
TYP AV TRÄNING: 7/1-8/2 - Medelvolym, 8-12 reps per set, 4-dagarssplit 8/2 - 3/3 - Medelvolym, 1-12 reps per set, 4-dagarssplit VOLYMÖKNING: Gått upp ca 5-7kg på två månader, har lagt på mig en del fett, men håller fortfarande en fast form på kroppen så antar att musklerna har växt också. Märker goda resultat efter jag har börjat köra tyngre och mer högintensivt. Hela kroppen har börjat få en annan form, tror att det döljer en del muskler under den ytliga fethinnan. Har varit rätt så optimalt när det gäller träning och kost, belastat musklerna, låtit dem vila ordentligt, gett musklerna aminosyror direkt efter passen, legat på överskott varje dag, inte druckit alkohol, inte kört konditionsträning, så den här bulken har varit den bästa någonsin. Gett musklerna bra förutsättningar att växa. ANDRA TANKAR: Haft lite besvär med ryggen men tycker det har löst sig mer eller mindre, hälinlägg i ena skon har varit en god lösning. Gått lite mer på känsla under den här perioden dvs har inte följt något speciellt upplägg till punkt och pricka, lyssnat mycket på kroppen, när kroppen känns trött så skiter jag i att träna vilar istället. Har gått över till mer intensivare träning, lite styrkelyft kombinerad med byggningsträning, tror att det är bra att köra tungt i basövningarna sen köra lite lättare i isolerande övningar. Tycker att kroppen har utvecklats riktigt bra och snabbt efter jag började med tunga set i basövningarna. En sak jag har märkt är att när jag fokuserar på att ta i med vä axel/arm så orkar jag mer, vet inte riktigt vad jag har hållt på med under mina år, tack till TheGredde som upptäckte att jag tog i mer med höger när han passade mina bänkar. Kan vara därför vä arm/axel är mindre utvecklad. Lite tungt med viktuppgången nu, målet är 100kg under två veckor ligger still i 98-99kg och aptiten är inte så värst stor, känner mig mätt hela tiden. Sistaveckan av den här träningsperioden var en powerweek där jag i alla övningar körde 1-5 reps förutom uppvärmningarna då körde jag fler reps. Satte personbästa i de tre stora. FÖRBÄTTRINGAR TILL NÄSTA PERIOD: Träningen går bra, kosten är bra, det jag skulle behöva göra är att sova mer under nätterna, de senaste 7-8 veckorna har snittat ca 5-6h per natt under vardagarna sen lite mer under helgerna. Orkar prestera bra trots sådär lite sömn men skulle säkert prestera bättre om jag sov mer, det ska jag verkligen försöka ändra på. ANDRA FAKTORER: Stressnivån har varit riktigt låg när man inte går i skolan, praktiken har varit skönt på det sättet trots att utmaningar har kommit där också, det är real life därför inte lika jobbigt och tråkigt. Har ätit mycket mat den senaste tiden, mår riktigt bra av det för det mesta, ibland kan jag känna mig riktig dålig mätt och trött hela tiden speciellt med gainers och sockerblasken. |
Ska försöka köra efter det här upplägget nu ett tag. Börjar imorgon med ett presspass.
Måndag: Drag. Onsdag: Press. Fredag: Ben. Lördag: Isolering. Dragpass - Erector Spina, Lats, biceps. Marklyft 1-5 reps, 3-5 arbetsset. Hantelroddar 6-10reps, 4 set Stångroddar 6-10reps, 3 set Latsdrag 10-12reps, 3 set Stångcurls 2-12reps, 5 set Presspass - Pectoralis, deltoideus, triceps Bänkpress 1-10 reps, 3-5 set Militärpress 1-10reps, 3 set Hantelpressar 6-10reps, 4 set Smala hantelpressar 3-12reps, 4 set Ben - Höfter, lår, abs Knäböj 1-5 reps, 3 set uu, 3 set mu Raka marklyft 1-5 reps, 3 set Benspark 6-12 reps, 3 set Lårcurl 6-12 reps, 3 set Abdominals 6-12 reps, 5 set Iso - Vader, lats, pectoralis, biceps, triceps, deltoideus Vader 5-10 reps, 5 set Chins Dips Smithpress 10-12 reps, 5 set Flyes 10-12 reps, 3 set Hantelcurls 10-12 reps, 4 set Extensioner 10-12 reps, 4 set Lyft åt sidan 10-12 reps, 4 set Tryndrag 10-12 reps, 4 set |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23. |