Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   medborgargarde jatack? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=56581)

reinholdsson 2005-11-23 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av Dumleman
Jag menar att de endast skriver gärningsmannens ursprung om denne är invandrare. Eller har du sett en artikel där det står "gärningsmannen var av svenskt ursprung.."?

Å andra sidan bor vi nu i Sverige, och kan mer eller mindre räkna med att om det inte står något annat så är det en svensk som utfört brottet.

aliquis 2005-11-23 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av Grahn
Du menar att folk skulle patrullera gator, torg och parker i jakt på brott?

Nej, jag vet inte hur det fungerar... Vad jag menar är väl det nuförtiden är "i princip ofarligt" att göra något sådant där, även om någon upptäcker det kan de ju inte göra så mycket åt saken. Vore en annan sak om vi hade avrättning på plats som straff för sådant där, då skulle iaf inte samma person göra det två ggr...

Har en irc-bekant som bor i Singapore, jag har ingen aning om hur deras polis o grejer fungerar, men enligt honom är det typ inga brott där, och jag kan ju tänka mig att straffen är något hårdare..

Här får det ju nästan omvänd effekt, eftersom straffen är så mesiga vill man döda och då får man ett hårdare straff o det skiter sig ;D, var de hårdare hade man sluppit tänka tanken och riskera något.
Citat:

Det känns lite orimligt även om det vore trevligt om någon(läs polisen) gjorde omgivningen säker.

Polisen finns ju inte överallt, blir ju svårt att anställa 50% av befolkningen som poliser.
Citat:

Problemet med medborgargarden är väl vem hindrar dem från att vara de värsta brottslingarna själva?

I våldtäktsfallet så behövs det väl mest bara ett personligt garde som tar hand om förövarna, permanent.

Som sagt(?), jag vet inte vad som innefattas av ordet, är det en grupp av självutnämnda medborgare i "rättvisans" namn? :D, men ja, det finns ju folk på de flesta ställen, NÅGON borde ju se något rätt ofta när det händer saker o ting, ändå fortsätter de att hända, hade det varit mer accepterat att ropa efter hjälp och göra något åt saken hade det ju eventuellt varit bättre.

aliquis 2005-11-23 14:04

Citat:

Jag menar att de endast skriver gärningsmannens ursprung om denne är invandrare. Eller har du sett en artikel där det står "gärningsmannen var av svenskt ursprung.."?

Om de inte skriver något kan du väl förvänta dig att det var en svensk då, alternativt att de inte ville uppröra dig.

Piranha 2005-11-23 14:05

Finns det nån statitstik på våldsbrott ang invandrade Svenskar i jämmförelse ?

aliquis 2005-11-23 14:06

Citat:

Sen är flickor av idag aldelens för dåliga på att vara försiktiga, världen är farlig.

Vadå vara försiktiga? De hade varit på en fest o ville till en annan? Hur bra koll har du själv när du är alkad (om du är det..)? och skall man fly från 4st 16-18åringar som säger att de skall gå åt samma håll? Vad skall de göra? Beställa eskort av militären?

Dumleman 2005-11-23 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av aliquis
Om de inte skriver något kan du väl förvänta dig att det var en svensk då, alternativt att de inte ville uppröra dig.

Saken är ju den att det de inte skriver anser de inte vara av betydelse. Varför är gärningsmannens etniska ursprung av betydelse? Är det värre när en invandrare våldtar än en svensk?

Grahn 2005-11-23 14:07

Citat:

Det vore väl lite märkligt iofs att i sverige påpeka att gärningsmannen faktiskt var svensk, fast det kanske är nödvändigt snart.

aliquis 2005-11-23 14:08

Citat:

Ursprungligen postat av reinholdsson
Vore bra om det fanns fler organisationer typ Föräldrar på stan eller vad det heter. Inte för att direkt söka efter brott, utan för att finnas där. Tex i parker skulle det vara bra om ett antal personer kunde "patrullera", det skulle ju inte göra platserna lika ödsliga och frestande för våldsmän.

Å andra sidan är man orolig/tjej/... så kan man ju undvika att knalla igenom en ödslig park själv, oftast går det väl att hålla sig till gatorna o så där det borde finnas en o annan person som ser/hör om det händer något? Jag tycker mest det är konstigt ATT det händer trots att det är på platser där det finns folk, för jag antar att det gör det.

aliquis 2005-11-23 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av Piranha
Finns det nån statitstik på våldsbrott ang invandrade Svenskar i jämmförelse ?

Finns det säkert, nsf, sverigedumokraterna m.m. lär ju ha gjort egen om inte annat.

Grahn 2005-11-23 14:09

Citat:

Vadå vara försiktiga? De hade varit på en fest o ville till en annan? Hur bra koll har du själv när du är alkad (om du är det..)? och skall man fly från 4st 16-18åringar som säger att de skall gå åt samma håll? Vad skall de göra? Beställa eskort av militären?

Rent allmänt bör de nog inte slå följe med okända män genom en mörk park. Sen är det nog underförstått i att vara försiktig att man inte ska supa sig asplakat.
De har givetvis den rätten men det är kanske inte det smartaste.

reinholdsson 2005-11-23 14:10

Citat:

Finns det säkert, nsf, sverigedumokraterna m.m. lär ju ha gjort egen om inte annat.

Lär dock inte vara opartisk.

Menigar 2005-11-23 14:10

Grejen med medborgargarden är väl att i 9 fall av 10 kommer det väl en sånhär och styr upp läget?

http://home.wideopenwest.com/~mchamb.../Christian.gif

aliquis 2005-11-23 14:10

Citat:

Saken är ju den att det de inte skriver anser de inte vara av betydelse. Varför är gärningsmannens etniska ursprung av betydelse? Är det värre när en invandrare våldtar än en svensk?

Kanske för att artikelförfattaren är trött på att en massa uhm, oliktänkanden, begår en jävla massa brott?

Det är ett "fritt" land, vill de på något sätt dela med sig av sin åsikt så varför inte, nyheter måste väl inte vara objektiva?

Grahn 2005-11-23 14:13

Citat:

Ursprungligen postat av reinholdsson
Lär dock inte vara opartisk.

Vilken statistik är det?....
Vill minnas att polisen i norge släppte ngn statistik där invandrare av muslimsk härkomst var enormt överrepresenterade i våldtäkter för en massa år sedan.
Blev rätt mycekt rabalder om politisk korrekthet där så det får de väl inte längre.

aliquis 2005-11-23 14:15

Citat:

Rent allmänt bör de nog inte slå följe med okända män genom en mörk park. Sen är det nog underförstått i att vara försiktig att man inte ska supa sig asplakat.
De har givetvis den rätten men det är kanske inte det smartaste.

Så om man är tjej o lite på kanelen får man inte träffa okända människor? låter ju som en jävligt bra lösning...

Folk super ju från typ 13 års ålder, och vår svenska kultur säger ju att man skall supa ner sig ordentligt, klart de gör det, hörde två småtjejer diskutera på bussen för ett par dagar sedan och den ena sade att hon inte var så lättpåverkad..

Sedan om man nu "flyr" från krig och annat elände hit kan man väl iaf ge fan i att ta med sig skiten? Om man nu trivs med det kan man ju stanna kvar.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:46.