Citat:
Ursprungligen postat av Grahn
Du menar att folk skulle patrullera gator, torg och parker i jakt på brott?
|
Nej, jag vet inte hur det fungerar... Vad jag menar är väl det nuförtiden är "i princip ofarligt" att göra något sådant där, även om någon upptäcker det kan de ju inte göra så mycket åt saken. Vore en annan sak om vi hade avrättning på plats som straff för sådant där, då skulle iaf inte samma person göra det två ggr...
Har en irc-bekant som bor i Singapore, jag har ingen aning om hur deras polis o grejer fungerar, men enligt honom är det typ inga brott där, och jag kan ju tänka mig att straffen är något hårdare..
Här får det ju nästan omvänd effekt, eftersom straffen är så mesiga vill man döda och då får man ett hårdare straff o det skiter sig ;D, var de hårdare hade man sluppit tänka tanken och riskera något.
Citat:
Det känns lite orimligt även om det vore trevligt om någon(läs polisen) gjorde omgivningen säker.
|
Polisen finns ju inte överallt, blir ju svårt att anställa 50% av befolkningen som poliser.
Citat:
Problemet med medborgargarden är väl vem hindrar dem från att vara de värsta brottslingarna själva?
I våldtäktsfallet så behövs det väl mest bara ett personligt garde som tar hand om förövarna, permanent.
|
Som sagt(?), jag vet inte vad som innefattas av ordet, är det en grupp av självutnämnda medborgare i "rättvisans" namn? :D, men ja, det finns ju folk på de flesta ställen, NÅGON borde ju se något rätt ofta när det händer saker o ting, ändå fortsätter de att hända, hade det varit mer accepterat att ropa efter hjälp och göra något åt saken hade det ju eventuellt varit bättre.
|