![]() |
Ni får till dem så snyggt. Mina ostkakeförsök ser för jävliga ut. :(
|
Nykropp din ostkaka ser ju riktigt lovely ut! :)
|
Citat:
Det jag var mest intresserade av är varför de bara tar 1-2 droppar och om det är farligt att ta en halv tsk som jag gör. (Cyanid-värden. Kanske inte finns i extraktet utan bara i mandlarna?) |
Citat:
|
Citat:
|
Den ostkaka jag gör själv är ganska enkel och blir riktigt bra efter att den fått stå till sig och svalna.
Ingredienser: 60 g sötmandel 500 g minikeso 3 st ägg 1/2 dl sojamjöl 1 dl sötningsströ Flyttar ugnsgallret till ett par snäpp under mitten och sätter ugnen på 175 grader. Hackar mandel i matberedaren. Byter verktyg till ett mixverktyg och häller i resten av ingredienserna. Mixar tills keson slagits sönder och inte är så grynig. Smörar en form och häller i smeten. Diskar en kort stund eftersom smeten går så fort att göra att ugnen ännu inte blivit varm. Torkar disken och tittar till ugnen. Mummlar lite över att ugnen är så långsam. Provar att långsamt dra ner temperaturen för att se hur långt den har hunnit. Drar upp temperaturen till 175 grader igen och trampar runt en stund tills jag hör ett klick. In med smeten i ugnen och startar en timer på 1 timme och 15 minuter. När kakan äntligen får komma ut så får den svalna en stund, sen stå i kylskåpet ett tag så att den sätter sig ordentligt. Ätes precis som den är och sen fundera på om det inte är dags att göra en en till ostkaka. |
Någon som har recept på andys ostkaka?
|
Citat:
Tänkte först prova nån "light" kladdkaka men denna ska fanimej göras ikväll när det kommer två hungriga grabbar som ska mumsa oxfilé först! :) |
500g minikeso
2 ägg sötningsmedel bär http://img233.imageshack.us/img233/672/002sa.jpg Uploaded with ImageShack.us http://img844.imageshack.us/img844/4995/003qp.jpg Uploaded with ImageShack.us |
Hur blev konsistensen utan mjöl?
|
Helt ok. Den blev lite lösare än vanligt men smaken var i stort sett densamma. Helt klar värt för mig som ligger i deff.
|
Citat:
|
Citat:
Såg jättegod ut :) |
Citat:
|
Citat:
175 grader i 60 min. Hade utan problem kunnat vara inne 10 min till. Men jag var så jäkla hungrig och orkade inte vänta. :) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:32. |