![]() |
Citat:
|
Citat:
Ofta när det kommer någon som på något sätt talar positivt om mer frekvent träning så är ditt vanligaste argument "du kan inte träna hårt", varför då? Har du sett Mike Mentzer, Boris Kleine, Casey Viator, eller Dorian Yates träna? De killarna tränar med få set, vissa av dem (Mentzer, Viator) har väldigt låg frekvens, samtidigt som Kleine och Yates tränar med få set fast hög frekvens. Tränar inte Dorian hårt i "Blood and Guts"? Tränar inte Mentzer hårt i sina videos? Kan DU pressa dig till en sådan grad? Mentzer är ju död nu, du hann tyvärr inte läxa upp honom för att han inte tränade tillräckligt hårt eller länge :D http://mikementzer.altervista.org/k14.jpg |
Jag vilar med en vecka mellan passen.
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag förstår vad du menar och håller med, vi alla verkar ha olika definition på hårt träning.
|
En alltför vanlig missuppfattning att hård träning måste innebära så många set som möjligt. Men allvarligt talat, efter att ha kört 8-10 set bröst, hur hög intensitet har ni i de följande 10 seten? Inte i närheten av de 10 första i alla fall. Vilka är det som tvingar muskeln att växa? De första 10 högintensiva seten, eller de 10 halvintensiva som kommer efter då ni mest bara kämpar mot tröttheten efter de första seten.
Nä.. Jag kör hellre 10 set med hög intensitet och tränar muskeln igen efter några dagar med hög intensitet, än att köra 20 halvintensiva set, och sen vila en vecka för jag har trättat ut muskeln och cns onödigt mycket. |
Citat:
Sen att de står en tysk och skriker fullständigt i onödan och att de svartvitt, förstörker upplevelsen av att de är så himla hårt, är de de som är hårt så kör jag absolut inte hårt. Håller mig gärna borta från sånt trams. Mentzer har jag ingen som helst aning om. Skulle vilja se dock. Men hårt verkar ofta handla om att lyfta vråltungt, och de gör jag knappast. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Skulle det inte kunna vara så att en alltför vanlig missuppfattning är att man "ska" inte kunna hålla en hög intensitet längre tid än ex.vis 10-set bröst? :rolleyes: Kom igen nu... ;) |
Citat:
Ska man diskutera intensitet bör man dessutom sätta upp riktlinjer för vad man menar med det.. |
"Problemet" är att det är mycket roligare att köra 4-delat än 3-delat. :)
Roligare träning = effektivare träning? |
Citat:
Allt detta torde vara ganska okontroversiellt; så hur kan man då förvänta sig att det skulle vara möjligt att prestera med samma mått av intensitet endast en eller ett par minuter efter detta första set? Jag gissar att du inte skulle förvänta dig att kunna träna ben med likvärdig intensitet dagen efter ett hårt benpass... varför skulle då detta vara möjligt att göra endast minuter efter ett set knäböj taget till failure? Är tidsperioden under vilken "träningspasset" utspelar sig magisk i något avseende, vilket gör det möjligt att bryta mot grundläggande fysiologiska begränsningar under just denna/dessa timmar? Kom igen nu... ;) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:47. |