Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Nätskryt tecken på fel i hjärnan. (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=191865)

Oljeblixten 2012-11-16 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av Hackenschmidt (Inlägg 6098671)
Vore kul att läsa originalpublikationen, det tidningen skriver kan man förmodligen inte lita på. Hittar den inte på lu.se. Någon som vet hur gammalt tidningsurklippet är?

Hittade det i morse, såvitt jag vet har det ganska nyligen börjar figurera på nätet.

Edit, det kan vara från 2008... men jag vet inget säkert.

Spartansk 2012-11-16 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av Oljeblixten (Inlägg 6098663)
Jag tror i regel att de flesta ungdomar i dagens samhälle har någon typ av problem, jag tror det har med våran samhällsstruktur och levnadsstil att göra.

Jag också. Vad gäller ungdomar så tror jag de får för lite guidning i den snårskog som det innebär att växa upp och skaffa sig en identitet. Det finns för många val att ta ställning till och vuxna lägger inte ner tillräckligt mycket tid på att hjälpa. Bland annat.

ARMSTARK 2012-11-16 12:25

Narcisism kan man lugnt kalla det när man bombar sina medmänniskor hela tiden med hur förträfflig man själv och ens liv är!

Sheogorath 2012-11-16 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av 312 (Inlägg 6098667)
HAH! Awesome. :D Så kul att se alla som gör sådant läsa det där.

Ofta sammanfaller det med låg intelligens och då gör de inte kopplingen att man pratar om just DEM.

Ladugårdsdörr 2012-11-16 12:26

Nu är jag inte så bevandrad bland "sociala media" generellt och Facebook speciellt, men de gånger frugan uppmärksammat mig på en anmärkningsvärd "statusuppdatering" så kommer den utan undantag från personer jag redan diagnostiserat med psykosocial störning och/eller sorterat in i imbecillfacket.

Oljeblixten 2012-11-16 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av Spartansk (Inlägg 6098676)
Jag också. Vad gäller ungdomar så tror jag de får för lite guidning i den snårskog som det innebär att växa upp och skaffa sig en identitet. Det finns för många val att ta ställning till och vuxna lägger inte ner tillräckligt mycket tid på att hjälpa. Bland annat.

Jo det är vad jag tror med, tror väldigt många blir förvirrade, känner att de inte klarar av vuxenlivet. bl.a: jag:d

Reticulum 2012-11-16 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av ARMSTARK (Inlägg 6098681)
Narcisism kan man lugnt kalla det när man bombar sina medmänniskor hela tiden med hur förträfflig man själv och ens liv är!

Så det har inget att göra med att personerna är osäkra/olyckliga?

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 6098683)
Ofta sammanfaller det med låg intelligens och då gör de inte kopplingen att man pratar om just DEM.

Japp, eftersom självuppfattning=intelligens?

Sheogorath 2012-11-16 12:30

Citat:

Ursprungligen postat av Reticulum (Inlägg 6098690)

Ja. Någon som är intelligent har definitivt bättre förmåga att se sig själv utifrån än någon som är dum. Se på min katt t.ex. Den vet nog inte ens att den är en katt.

Tricce 2012-11-16 12:33

Haha som taget ur solsidan ;)

ARMSTARK 2012-11-16 12:34

Citat:

Ursprungligen postat av Reticulum (Inlägg 6098690)
Så det har inget att göra med att personerna är osäkra/olyckliga?

Jo det tror jag, men att se vem som är narcisist och vem som är osäker är inte helt lätt, utåt sett beter de sig exakt likadant.

Amfksp 2012-11-16 12:36

Citat:

Ursprungligen postat av 312 (Inlägg 6098667)
HAH! Awesome. :D Så kul att se alla som gör sådant läsa det där.

Dom kommer givetvis aldrig koppla att just dom gör så, det ligger liksom i själva personlighetsdragen att inte göra det.

ducedo 2012-11-16 12:37

Hittar inget från Lund men en snabb sökning gav följande:

Citat:

Facebook-användare är narcissister

Slutsatserna är publicerade i den vetenskapliga tidskriften Cyberpsychology, Behaviour And Social Networking och baseras på en studie av 100 studenter. Innan de redogjorde för sina Facebookvanor genomgick de en psykologisk test för att sätta sin nivå av narcissism, vilket definieras som ett tydligt mönster av överdriven uppfattning om sin egen storslagenhet och ett stort behov av att bli beundrad. Det här innebär också en låg självkänsla.

Det som hamnade på en hög narcissistisk nivå var de som hängde på Facebook och uppdaterar sin profil.
http://www.resume.se/nyheter/webb/20...ook-anvandare/

Studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20712493

tuthpicker 2012-11-16 13:00

Narcissistisk personlighets störning är inte de samma som narcissistiska drag, det lider för bövelen äckligt många av idag.

Antisocial ps är dock genetisk där den trasiga defekta krigargenen ger upphov till "psykopati" oavsett miljö med drag ifrån narcissism och borderline pd, dessa sitter oftast ine lr så och den hela genen vid fel miljö ger upphov till antisocial pd eller "sociopati" och dessa har kännt en gång i tiden men utväcklat en känsslokyla pga sin uppväxt men klarar sig bättre ibett samhälle pga förmågan att förstå även om ingen djupare kännslo liv existerar.

Narcissism är dock inte kopplat till genetik utan av uppväxt och appliceringen av en falsk självbild som försvar mot yttre hot, t.ex ifrån en kärlekslös uppväxt utan uppmuntran och bekräfftelse.

Mitt expertis område.

spoonchest 2012-11-16 13:26

Jag gick igenom min egen profil i rannsakande syfte efter att ha sett bilden.
Merparten av mina rätt fåtaliga statusrader på FB är roliga klipp, länkar, bilder, och artiklar. Ibland dykte det även upp rader som kan passa in på artikeln ovan. Vid PB:n och andra glada nyheter. Sånt man skulle kunna ta upp i ett samtal IRL egentligen, så jag hoppas jag lyckades klara mig från att bli placerad i "mittlivärfabulous"-kategorin.
Sedan finns det ju motparten. "suckvaddetärsyndommig"-gruppen.

Sheogorath 2012-11-16 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av spoonchest (Inlägg 6098776)
Jag gick igenom min egen profil i rannsakande syfte efter att ha sett bilden.
Merparten av mina rätt fåtaliga statusrader på FB är roliga klipp, länkar, bilder, och artiklar. Ibland dykte det även upp rader som kan passa in på artikeln ovan. Vid PB:n och andra glada nyheter. Sånt man skulle kunna ta upp i ett samtal IRL egentligen, så jag hoppas jag lyckades klara mig från att bli placerad i "mittlivärfabulous"-kategorin.
Sedan finns det ju motparten. "suckvaddetärsyndommig"-gruppen.

Jag har en (tjej såklart) på Facebook som friskt varvar de två extremerna. Jag har henne eftersom det är ett sant nöje att läsa vad hon skriver. Men hon är extremt kvaddad. Synd om henne egentligen, men hon är bortom all bot och bättring så jag kan ju lika gärna roas av det.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:59.