![]() |
Citat:
En fråga till stromming: gick du upp enbart i muskelmassa när du gjorde så här eller la du på dig mer fett också? Jag har funderat mycket på det här de senaste veckorna: 1) är det i princip bara förhållandet mellan hur många kalorier man gör av med och hur många kalorier man får i sig som avgör hur mycket fett man lägger på sig (dvs när man ligger på ett alltför stort kaloriöverskott)=det spelar ingen roll hur kaloritäta livsmedlen man konsumerar är? eller 2) är det så att det spelar roll var du får dina kalorier ifrån: att om du äter t.ex. 3'000 kalorier och allt kommer från relativt fettsnål mat jämfört med om du äter samma antal kalorier och t.ex. en tredjedel av det är fet mat så blir resultatet i kroppsvikt och kroppsfett olika? eller 3) något mellanting mellan 1 och 2? För min egen del försöker jag för tillfället få i mig ca 3'000 kcal/dag och eftersom jag i regel inte har några problem att få i mig detta med relativt fettsnål mat så har jag hittills ätit just relativt fettsnål mat. I framtiden när jag ska öka kaloriintaget för att jag inte går upp i vikt längre så är min plan för närvarande (tills jag vet om något annat är bättre) att öka mitt kaloriintag med ca 200 kcal/dag i form av relativt fettsnål mat. Jag vill också tipsa trådstartaren samt Simo och andra om shapeupclub, finns som app för smartphones och även på shapeupclub.se. De viktigaste funktionerna är gratis. Jag har precis börjat använda det och det verkar mycket bra. Vill även tipsa om dietvågar. Du Simo kanske inte kan använda dietvåg eftersom du äter på skolan men du kanske kan uppskatta hur mycket du äter med ögonmått (??) och använda shapeupclub? Bara en idé... |
Citat:
Allt detta givet att den maten man äter är tillräckligt proteinrik OCH tillåter prestation god nog för att stimulera till maximal syntes av muskelmassa. Fett kan knappast anses vara prestationshöjande på samma sätt som kolhydrat, men ett minimum krävs (av rätt sort) för att kroppsliga funktioner ska fungera. Hur man mår är också relevant. Kanske mår någon dåligt på en alltför fettsnål diet. Det kan också påverka viktiga parametrar för muskelbygge (kontinuitet, stressnivåer) negativt. Sist men inte minst är inte alla kolhydrater skapade lika i Guds hage. Fruktos (som 50 % av strösocker, sackaros, består av) fyller inte någon fysiologiskt viktig funktion för någon som bara sysslar med styrketräning och konditionsträning på måttlig nivå. Överkonsumtion riskerar dock att ställa till med en del jävelskap. Så bara för att du inte vill äta för mycket fett ska du inte ersätta det med lösgodis, fruktjuicer eller läsk. Sist men inte minst: vill man bygga muskler men inte förmår sig att äta tillräckligt mycket är det BÄTTRE att äta mer fett eller (i sista hand) socker för att gå upp i vikt jämfört med att stå och stampa på energibalans. Det är utifrån detta resonemang (som för många är VIKTIGT) som den episka tråden och Weinerbröd och Cola skapades. |
Citat:
|
sipufonatemo:
Shapeup appen har jag använt nästan dagligen och det har ju blivit en drog, vill veta minsta lilla grej jag stoppar i mig. Ibland blir det lite väl mycket och då höftar jag väl bara, men vet nästan på ett ungefär vad jag ligger på för kaloriintag varje dag. Det jag kommit fram till är att livet är för kort för att sitta och väga sin mat varenda eviga dag och alltid äta det allra bästa för att få den perfekta kroppen, visst jag vill komma någon vart med min träning och jag är väldigt seriös och noggrann med vad jag äter. Men det känns som att jag skulle kunna bygga "lika" bra om jag bara äter bra mat, stora portioner, tränar hårt och vilar tillräckligt, men det är svårt att släppa deff tankar och vad som är bäst att äta, och när jag ska äta, osv. Sen har jag stora problem med att få i mig kolhydrater i så stora mängder, om jag verkligen pressar i mig 3 måltider så kommer jag nästan upp i 300 gram, vilket ju är ganska bra ändå antar jag. Gillar inte att småäta utan käkar oftast lunch, middag och kvällsmål. Och ofta blir det tyvärr att jag äter för lite på dagarna och sedan känner att jag måste tvinga i mig mat på kvällen för att komma upp till en hyfsad kalorinivå. Och det värsta är mina vilodagar då jag inte alls "vet" hur jag ska äta och har oftast sjukt svårt att komma upp i några vettiga mängder mat överhuvudtaget, känns "dumt" på något sätt att äta när man inte tränat eller rört på sig, för hungrig är jag ju nästan aldrig längre :( |
Citat:
Det sista du skrev om att du inte vet hur mycket du ska äta på vilodagar har jag för min egen del löst på följande sätt tills vidare: jag använder shapeup (mest på datorn, inte så mycket på mobilen) och där har jag skrivit in i min profil att min vardag är stillasittande. Sen lägger jag in även promenader i träning så att jag anpassar kaloriintaget efter om jag inte ens går ut genom dörren eller om jag promenerar på en vilodag. |
Citat:
Jag vet inte hur jag ska göra men jag antar att jag måste fortsätta hålla någorlunda koll på kalorierna och helst ganska bra koll. Detta eftersom jag för det första vill att mitt kaloriintag inte ska variera mycket från dag till dag. För det andra för att jag vill kunna se om jag går upp i vikt, går ner i vikt eller ligger på samma vikt och även om min kroppsfettshalt ändras och sedan justera kaloriintaget upp eller ned med några hundra kcal/dag eller ligga kvar på samma kaloriintag. Om jag inte vet hur många kalorier jag får i mig per dag kan jag inte justera intaget på det sättet. Men jag tror att det har varit lärorikt för mig att beräkna mitt kaloriintag några veckor. Det har gjort att jag fått upp ögonen för ungefär hur jag bör äta; en dag var jag trött och åt bara något litet enkelt två gånger på hela dagen och fick i mig ca 1500 kcal den dagen. Inte bra för mig som måste ligga på kanske 2600 en stillasittande dag för att gå upp i vikt om jag förstår det rätt. En annan dag åt jag kanske 5 eller 6 gånger varav den största måltiden var tortillas. Fick i mig ca 4700 kcal den dagen. Då kan nog även jag som är spinkig lägga på mig överflödigt kroppsfett. Jag har lagt på mig lite fett tidigare. Eventuellt kör jag med att äta 6 gånger per dag och äta mig mätt kanske bara på frukosten och den måltid som är efter träningen alternativt frukosten samt lunchen eller middagen på en vilodag. Den ena av lunchen/middagen bara halvmätt för att orka äta mer på den andra av de två. Resterande 3 måltider bara en frukt och lite kvarg eller något liknande. Kanske. Jag får se hur jag gör. Skulle vara intressant att se hur andra gör för att slippa lägga ner halva sin vakna tid på att beräkna kaloriintag. Hur gör folk med heltidsjobb, studenter, småbarnsföräldrar etc? |
En annan grej kanske skulle kunna vara att laga mat efter recept där kaloriinnehållet står angivet i receptet. Det har jag inte testat. Jag såg att det finns t.ex. www.dietkokboken.se men det verkar som att den tjänsten kostar. För min egen del är jag inte intresserad av någon prenumeration eller något abonnemang av något slag. Men det kanske finns gratis också någon annanstans. Jag ska fortsätta leta.
|
På www.tasteline.com finns 557 recept som har näringsvärden angivna verkar det som. Man får bocka i "näringsvärde" under sökalternativ. Sen får man väl äta x antal portioner enligt deras beräknade portionsstorlek alternativt uppskatta om man äter en och en halv portion t.ex. Skulle kunna vara en bra grej.
|
Citat:
Personligen (heltidsjobb, pendling och långsamma samåkare medräknat!) så kollar jag upp allt innehåll i mina maträtter en gång, och utefter det så väger jag "bara" upp mina portioner. Visst, det stämmer inte till 100% varenda gång man äter maträtten men jag känner inte heller att jag behöver ha det 100%igt. 90-95% räcker för min del ;) Hellre det, än som du säger, stå och spendera timmar med att kolla upp allt varje dag. Det har i varje fall inte jag tid med! Men ja, efter ett tag så börjar man höfta och ögonmåtta vissa saker och ändå hamna ganska bra inom det tänkta värdet, och bara för att inte sväva iväg alltför mycket så brukar jag dubbelkolla vissa värden någon gång i månaden. "Uppdatera" ögonmåttet så att säga :P Fortsätt ett tag till, man kommer in i det tillslut. /SK |
Visst blir det så att man blir helt trött i huvudet efter ett tag, och det krävs en hel del för att man ska orka med det här i längden.
Jag har ägnat hela den här veckan nu åt att räkna varenda minsta grej jag stoppat i mig bara för att se om jag gått upp eller ner i vikt, och har därefter tänkt se ungefär hur mycket jag behöver :) Tror det kommer ge mycket, för då vet jag på ett ungefär hur mycket jag behöver äta dom dagar jag tränar och dom dagar jag vilar. Jag har legat högt nästan varje dag, 2500+ förutom någon dag tror jag. Jag kommer inte fortsätta att hålla på väga, räkna och hålla superkoll på exakt allt jag äter utan försöka äta så bra mat som möjligt som gör mig mätt. Kommer nog satsa på ungefär 3 ordentliga måltider med kolhydrater och protein samt lite fett emellanåt, sen ta proteindrinkar runt träning och kanske som mellanmål. Och kanske lägga till lite extra mjölk eller kolhydrater om jag tror jag ligger för lågt. Jag är själv likadan med maten och gillar att ha mycket ingredienser och få maten att smaka riktigt bra, men ett tips om du har orken är ju att ta en vecka eller två och bara äta riktigt simpla maträtter och väga allting. t.ex pasta, ris, potatis, tonfisk, kyckling, skinka osv. och sen slänga på valfri sås/keso/kvarg om det blir för torrt. Och det enklaste sättet att väga såsen på har jag märkt är att väga flaskan innan man haft på något och sen väga den efter och dra av vikten som försvunnit. |
Känns som man kan lägga ner energin det tar att vara såhär noggrann till roligare saker också, t.ex träna ;)
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55. |