![]() |
Citat:
|
Citat:
Kontrolluppgift från skatteverket kan jag kolla upp till imorgon. Känns som jag missat nåt ändå, fast ändå inte. Arbetsgivaren borde ha bättre koll än mig som inte har någon utbildning i detta alls. Jag är mycket tacksam för hjälpen hittils :) |
fick du 22k brutto (lön+semester ersättning) och betalade in 3k i skatt ska du ha 19k ut, sociala avgifter tas inte ifrån dom pengarna.
|
De "sociala avgifter" pengarna trilla nog ner i hans egna ficka
|
Han har förmodligen bara en annan syn på vad "lön" är. Förmodligen tänker han att din lön är den summan du kostar hans företag, dvs lön + arbetsgivaravgifter.
|
Lovade arbetsgivaren dig en krona per planta i lön som anställd så ska detta inte inkludera lönekostnader utan dessa ska han själv betala. Tyvärr verkar det ju lite oklart vad ni egentligen kommit överens om.
|
Då skatt ska betalas in så har du ju i allafall inte arbetat svart, har du något anställningsavtal som lönen står reglerad i som du kan hänvisa till?
|
Som sagts tidigare i tråden, så om det verkligen din lön som är 1 kr per plant så ska han alltså betala ut 19 000 kr till dig, 3 000 kr i inkomstskatt (som du bad om) och ytterliggare drygt 30 % av bruttolönen (22 000 kr * 0.3 = 6 600 kr) i egenavgift/arbetsgivaravgift till skatteverket. Men den avgiften påverkar inte din lön, utan du ska ha 19 000 kr.
Men kan ju va så att han tror att ni kommit överens om att dessa är inkluderade i 1 kr per plant. Eller så försöker han lura dig. Ta upp det omgående. Info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sociala_avgifter |
Fick du 1kr per planta så ska du ha 22000 kr
Du behövde inte skatta egentligen men gjorde det ändå. Du borde fått ut 19000kr och 3000 tillbaka på skatten. Red ut vad ni avtalade |
Prata med ditt fack!
|
Om ni kommit överens om en lön om 1kr per plant och du satte 22000st så blir din lön 22000kr. Med stor sannolikhet så är din semesterersättning inbakad i 1kr per plant. Många feriearbetare får lön där semesterersättning räknats in och betalas ut i samband med lön.
Alltså, din lön 22000kr, det skattefribeloppet för 2008 var 17400kr, alltså ska du betala skatt på (22000-17400=) 4600kr. Skatten borde bli ca 1400kr. Du borde alltså fått 20600 skattade kronor i fickan sammanlagt. Men i.o.m. att du ville att arbetsgivaren skulle betala in 3000kr i skatt så borde arbetsgivaren betalat ut 19000kr till dig och sedan skulle du få 1600kr i skatteåterbäring. Om semesterersättning var utöver dessa 1kr/plant så ska du ha 22622kr (Semestersättning har jag avrundat till 13% och skatt till 30% i mina uträkningar.) Arbetsgivaravgifter (socialaavgifter) ska han betala utöver din lön. De "berör" egentligen aldrig den anställde och därför vet inte alla anställda att det är mer kostnader med en anställd än bara lön och förmåner. |
Skattefriabeloppet för 2008 var väl typ 30 000?
|
Citat:
|
Jag tackar ödmjukt för alla svar! Ska höra med honom inom några dagar, han är bortrest i skrivande stund.
|
Det är ju uppenbart att han har gjort fel och det hoppas jag att du förstår nu. Men vad jag inte fattar är varför du inte reagerade när du bara fick drygt 13000kr när ni kommit överens om 22000kr - 3000kr? Om jag skulle få ut många tusenlappar mindre än vad jag lovats i lön så skulle jag självklart undra direkt och höra av mig till arbetsgivaren. Varför gjorde inte du det?
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54. |