Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2013-04-10 20:20

Silencer: Varför ska du stämma UFC? Hängde inte med där. För att huvudmatchen blev ändrad?

Silencer 2013-04-10 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6389707)
Silencer: Varför ska du stämma UFC? Hängde inte med där. För att huvudmatchen blev ändrad?

Ja. Jag har rätt enligt svensk lag att få mina pengar tillbaka i det läget. Jag gick inte på galan trots att jag betalat 1200kr för den. Ticnet vägrade och hänvisade till UFC. Eventuellt stämmer jag ticnet. Beror på huruvida man kan avtala bort ansvaret så som de försökt göra.

cero 2013-04-10 20:33

Har inte UFC någon "reservation" för att matcher kan ändras vid t ex skador?

Tricklew 2013-04-10 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6389750)

Tror tyvärr att de har det, Silencer du grinade dig själv ut ur en bra gala och det kostade 1200, osis.

Doctor Snuggles 2013-04-10 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6389750)

Ja, men frågan är fortfarande om en sådan "disclaimer" gäller i Sverige.

Doctor Snuggles 2013-04-10 21:38

Här är en fråga:
Många påstår gärna att MW är den svagaste divisionen i UFC, förutom HW. Jag kan hålla med det till viss del, sett till hur få bra brottare divisionen historiskt sett har haft. Samtidigt påstår man ofta att WW och LHW (mindre på senare tid, efter Jon Jones rensat hus) är några av de starkaste. Men om den nu är så svag och brottningslös, och de närmast liggande viktklasserna är så starka, varför ser vi inte fler brottare/fighters flytta över? Särskilt från WW där det finns en massa brottare. Visst, de skulle kanske väga lite för lite, men det går väl hyffsat lätt att äta upp sig lite eller helt enkelt inte cutta så mycket, om man samtidigt vet att man får en såpass stor fördel? Eller vet fighters något som fans inte vet? ;)

dared 2013-04-10 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 6389763)
Tror tyvärr att de har det, Silencer du grinade dig själv ut ur en bra gala och det kostade 1200, osis.

+1

Man måste väl ändå för tusan ha lite eget kundansvar. Efter alla skador och inställda matcher som skett i mma så måste man ju själv kunna inse att detta kan hända när som helst. Ser man bara värde i en person på kortet får man helt enkelt chansa eller se skiten från tv-soffan för ett par tior eller gratis. Jag var iaf riktigt nöjd med kvällen trots -1550 kr och en bortfallen fight...

Lägg pengarna på något annat istället...

Skulle du försöka stämma PSG ifall Zlatan blir skadad och du har en biljett till en match?

Silencer 2013-04-11 07:40

Är ni jurister?

AronP 2013-04-11 07:47

Citat:

IV. Ångerrätt
Två-veckors ångerrätt i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) är i enlighet med 2 kap, §3 inte tillämplig i de fall det är fråga om biljett till konserter, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktiviteter.
http://www.eventim.se/tickets.html?a...c=info/terms#4

Citat:

Ångerrätt
Köpt biljett kan inte återlösas eller bytas mot annan biljett. Observera att biljett som betalats direkt vid bokningstillfället betraktas som köpt. Distansavtalslagen gäller ej vid köp av evenemangsbiljetter.
http://www.ticnet.se/help/FAQ.html

Silencer 2013-04-11 08:08

Citat:

KköpL 16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
När jag köper en gala som marknadsförs så här, ja då förväntar jag mig att få se den matchen. Fighters kan bli skadade men affischnamnet som är den säljande matchen förväntar jag mig att se.

http://mmanytt.se/wp-content/uploads...ster-small.jpg

AronP 2013-04-11 08:18

Citat:

Observera att konsumentköplagen inte gäller för evenemangsbiljetter, utan att köplagen reglerar köp av biljetter. I praktiken innebär detta att du inte har öppet köp eller returrätt.
http://www.ticket2.com/sv/terms_of_service/index.html

dared 2013-04-11 08:22

Citat:

Ursprungligen postat av Silencer (Inlägg 6390432)
När jag köper en gala som marknadsförs så här, ja då förväntar jag mig att få se den matchen. Fighters kan bli skadade men affischnamnet som är den säljande matchen förväntar jag mig att se.

Visst kan du förvänta dig matchen, men du måste ju inse att den kan ställas in vid skada innan den blir av och att det är en del av risken när du köper en biljett?

Silencer 2013-04-11 08:26

Citat:

Ursprungligen postat av AronP (Inlägg 6390444)

Tack, det hade jag missat. Bedömningen blir dock fortfarande samma. :)

Citat:

KöpL 18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Den stora frågan är nu bara om Ticnet är ansvariga eller ej. Dvs. om en s.k. mellanhand är att anse som säljare eller om UFC är att anse som säljaren. Om Ticnet är att anse som säljare kommer det bli lätt att få tillbaka pengarna. Om det är UFC så lär det vara kört i praktiken.

Silencer 2013-04-11 08:33

Citat:

Ursprungligen postat av dared (Inlägg 6390134)
Skulle du försöka stämma PSG ifall Zlatan blir skadad och du har en biljett till en match?

Eh va? En korrekt jämförelse om du nu vill använda fotboll:

Du har köpt biljett till AIK mot Djurgården. Istället för AIK dyker Grästorps knattefotbollslag upp för att möta Djurgården. Är det den matchen du betalade för?! Exakt samma sak i detta fall med UFC.

AronP 2013-04-11 08:34

Citat:

Ursprungligen postat av Silencer (Inlägg 6390459)
Tack, det hade jag missat. Bedömningen blir dock fortfarande samma. :)

Den stora frågan är nu bara om Ticnet är ansvariga eller ej. Dvs. om en s.k. mellanhand är att anse som säljare eller om UFC är att anse som säljaren. Om Ticnet är att anse som säljare kommer det bli lätt att få tillbaka pengarna. Om det är UFC så lär det vara kört i praktiken.

Intressant punkt. Tyvärr faller det väl på att säljaren (i det här fallet ticnet) inte har marknadsfört evenemanget utan endast sålt UFC SWEDEN emedan UFC är dom som marknadsfört det. Dessutom har dom ju tydliggjort detta i sina papper. Men jag är ingen jurist, kalla hit Yes.

EDIT: glöm ovanstående.
Citat:

Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet
Jag tror faktiskt du kan få rätt. Trots vadän ticnet säger.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:51.